- 1 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (321 opinii)
- 2 Upiorne syreny i największe pożary (7 opinii)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (445 opinii)
- 4 Auto wjechało w pieszych i w budynek (281 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (67 opinii)
- 6 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (115 opinii)
Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki
Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.
Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.
- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.
- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.
Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".
Miejsca
Opinie (188) 6 zablokowanych
-
2019-10-06 00:52
Rudy
Ile to kosztowało? Budyniowa Sycylia jedzie dalej.
- 3 3
-
2019-10-05 21:20
gyz (1)
W Szwajcarii kladzie sie takie nawierzchnie w miastach od dwoch lat. Najwieksza zaleta jest bezdzwieczne toczenie sie kol po takiej nawierzchni.
- 4 1
-
2019-10-06 00:20
Nie, w Szwajcarii i w Nimeczech kładzie się nawierzchnie porowate
ale nie poroelastyczne. Nawierzchnie poroelastyczne jak dotychczas testowano w Japonii, Szwecji, Belgii, Danii, w Słowenii i w.. Polsce parę lat temu.
- 2 0
-
2019-10-05 21:12
Parę prostych pytań ? (2)
Czy będzie to bezpieczn a nawierzchnia w każdych warunkach atmosferycznych. Czy nie będzie szkodliwych n astępstw dla zdrowia ludzi. Czy będzie wytrzymalsza od obecnie używanych asfaltów i czy koszty ułożenia takiej nawierzchni nie okażą sie dużo wyższe od położenia tradycyjnej nawierzchni.
- 5 3
-
2019-10-06 00:12
Włąśnie to jest celem badań
Odpowiedzi będą znane po ich zakończeniu.
- 1 0
-
2019-10-05 23:58
Przecież ją właśnie testują.
Poczekaj do końca testów to się dowiesz.
- 1 0
-
2019-10-05 23:52
Przez to układanie nawierzchni obok na obwodnicy robily sie wtedy spore korki. Barany!
- 1 6
-
2019-10-05 22:52
Powinni ją wylać na Nowatorów
- 1 0
-
2019-10-05 21:08
Ciche i toksyczne (1)
Ciche to i toksyczne.
Podobny problem jest juz stwierdzony ze sztucznymi boiskami, robionymi właśnie ze starych opon. Po latach stwierdzono ich wysoką rakotwórczość.- 7 8
-
2019-10-05 22:28
na coś trzeba umrzeć
ludzie karaluchy i tak za długo żyją
- 3 1
-
2019-10-05 22:04
Tarcie guma -guma.
Bardzo dobry pomysł, ponieważ współczynnik tarcia gumy o gumę jest bardzo wysoki a samochód właśnie oponami się odpycha i dzięki sile tarcia jedzie.
- 2 0
-
2019-10-05 19:17
Zapraszamy do Starej Oliwy na ulicę Grottgera Tetmajera i Kasprowicza za darmo obejrzycie skansen bo tak sobie wymyślił (2)
Konserwator/odpowiedz rozwoju miasta/Nie chodzimy w strojach z XXI wieku za co przepraszamy ale możecie sobie jak kiedyś nogę zwichnąć przechodząc przez ulicę albo potrząś się w samochodzie jak w XXI w bryczce,doznania piękne.Na interpelacje odpowiedzieli,że nikt nie protestował przed cofnięciem nas o 200 lat gdy skrzynki pocztowe w rozwoju miasta i w UM były protestami mieszkańców zapchane.Usłyszeliśmy w odpowiedzi na interpelacje,że konserwator który tu nie mieszka zdecydował o przywróceniu bruku który był przykryty pod asfaltem,niestety położono kruszec z wykopalisk który z naszym wygładzonym brukiem nie ma nic wspólnego.Ciekawe gdzie się podział.
- 11 4
-
2019-10-05 19:30
Chyba miał być XlX wiek. (1)
- 4 1
-
2019-10-05 21:22
Ok.pomyłka XIX.Dziękuję.
- 2 1
-
2019-10-05 20:57
drogi?
To nie drogi a ścieżki, którymi z narażeniem zdowia i życia muszą się poruszać ierowcy. Wstyd że n ie możn a n azwać ttego drogam w obecn uch czasach.
- 1 3
-
2019-10-05 20:29
jak taka bezpieczna to powinna ograniczac prędkość samochodu do dopuszczalnej ;)
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.