• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 46 autobusów mercedes

Krzysztof Koprowski
22 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 13:10 (23 marca 2018)
Najnowszy artykuł na ten temat 30 nowych autobusów we flocie GAiT
Jeżeli dojdzie do podpisania umowy, nowe autobusy pojawią się na ulicach w przyszłym roku. Nz. Mercedesy Citaro z poprzedniego zamówienia. Jeżeli dojdzie do podpisania umowy, nowe autobusy pojawią się na ulicach w przyszłym roku. Nz. Mercedesy Citaro z poprzedniego zamówienia.

Ok. 9 mln zł więcej, niż planowała spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje kosztować będzie zakup 46 fabrycznie nowych autobusów. W ogłoszonym przetargu złożono tylko jedną ofertę - pojazdów marki Mercedes-Benz. Mimo to miejska spółka zaakceptuje te ofertę.



Czy zwracasz uwagę na producenta taboru, którym podróżujesz?

Aktualizacja, 23 marca, godz. 13

- Gdańsk kupi 46 nowych autobusów Mercedes Citaro! Tym samym mogę potwierdzić, że miasto dołoży 9 milionów złotych brakujące do rozstrzygnięcia wartego blisko 80 mln zł zamówienia. Będzie to cena porównywalna do zakupów takich pojazdów przez inne miasta, między innymi Gdynię i Wrocław - poinformował prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.


O przetargu na zakup 26 autobusów przegubowych, 18 o standardowej długości oraz dwóch krótszych midibusów pisaliśmy pod koniec stycznia. W związku z licznymi zapytaniami dotyczącymi specyfikacji technicznej, otwarcie ofert przesunięto z 8 na 22 marca.

Ostatecznie zainteresowanie dostarczeniem autobusów wyraziła tylko jedna firma - EvoBus Polska, która zaproponowała znane już pasażerom w Gdańsku Mercedesy Citaro C2.

W momencie otwarcia ofert spółka GAiT podała kwotę zarezerwowaną na zakup nowych autobusów - ok. 70,5 mln zł brutto. Oferta EvoBus wyniosła natomiast ok. 79,4 mln zł brutto.

Wszystkie rodzaje autobusów przekroczyły budżet



W podziale na poszczególne rodzaje autobusów oferta za każdym razem okazała się droższa od zakładanego wydatku:

  • Na zakup jednego autobusu przegubowego planowano wydać nie więcej niż 1,4 mln zł netto, zaś oferta EvoBus wyniosła 1,582 mln zł netto.
  • Planowany przez GAiT koszt zakupu jednego autobusu standardowego, nieprzegubowego to 1,05 mln zł netto, oferta EvoBus - ok. 1,173 mln zł netto.
  • Budżet zarezerwowany na pojedynczy midibus to 1 mln zł netto, oferta Evobus - ok. 1,156 mln zł netto.

Na razie miejska spółka nie podjęła decyzji, czy zamierza udzielić zamówienia jedynemu oferentowi w przetargu.

- Obecnie analizujemy złożoną ofertę - ucina spekulacje Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
  • W pojazdach przewidziano montaż gniazd USB do ładowania np. telefonu.
  • W autobusach przegubowych pojawią się wieszaki na rowery.

12 miesięcy na dostawę od momentu podpisania umowy



Zgodnie z wymaganiami przetargu, wszystkie autobusy muszą być niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację oraz monitoring. We wnętrzach mają się również znaleźć gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych (np. telefonu komórkowego) oraz automatyczny mechanizm zliczania pasażerów. Dodatkowo, w "przegubowcach" powinny być zainstalowane wieszaki do rowerów.

Jeżeli dojdzie do podpisania umowy, nowe pojazdy pojawią się na gdańskich ulicach w ciągu 12 miesięcy. Ostatnia dostawa fabrycznie nowych autobusów - także Mercedesów Citaro drugiej generacji - odbyła się w grudniu 2016 r. Wówczas do Gdańska dotarło dziewięć "przegubowców", dziewięć "solówek" oraz trzy "midiki".

Miejsca

Opinie (204) 7 zablokowanych

  • (1)

    Tylko kto nimi będzie jeździł? Gdzie znajdą kierowców? Nie za taką kase za taką odpowiedzialnosc!

    • 39 4

    • Dokładnie,pensje małe a odpowiedzialność ogromna!I jeszcze te niby" podwyżki"których nikt "nieodczuł"!!!

      • 7 2

  • Podejrzewam, że autobusy stoją juz gotowe do odbioru. Ciekawe, że była tylko jedna oferta. Pewnie warunki zrobione tak aby tylko jeden autobus pasował.

    • 33 8

  • (2)

    Tajemnica poliszynela ze przetarg byl pod mercedesa

    • 41 3

    • Polskich autobusów Solaris budyń nie kupi bo nie jest to dla niego zyskowne

      • 4 1

    • Jeśli jest przetarg pod kogoś skrojony, z łatwością można wygrać sprawę w Krajowej Izbie Odwoławczej, która sprawdza przetargi, więc argument raczej nietrafiony.

      • 1 1

  • (4)

    Zamiast kupić polskie Solarisy, zamawia się niemiecko-tureckie badziewie.

    • 32 13

    • Mercedes w porównaniu do solarek to badziewie powiadasz.... Wyborne! :)

      • 9 5

    • Citaro nie robią w Turcji. (2)

      • 7 2

      • Robią. Myslisz, że solaris robi sam silniki? (1)

        Są od mana.

        • 5 3

        • Silniki dostarcza daf

          • 2 0

  • Jaki napęd?

    Czy było to kryterium przetargu i dlaczego nie elektryczny?

    • 23 8

  • Propozycja!

    Niech firma dostarczająca autobusy dorzuci po kierowcy do każdego autobusu w cenie to GAiT odrazu zakupi nawet za wyższą cenę!

    • 21 2

  • Wójt Rysio z Kielna już 4 lata "kupuje" 2 lampy

    Przetargi też organizuje i lampa uliczna wychodzi 2 razy drożej niż np. w El Marco solidnej firmie z Chwaszczyna.

    Tak więc wicie rozumicie... przetargi... Tylko tu więcej zer w kwotach...

    • 28 3

  • Rozumiem gniazdo do ładowania telefonu jak się jedzie kilka godzin (2)

    Ale po co ten bajer w komunikacji miejskiej gdzie zazwyczaj jeździ się krócej niż godzinę?

    • 42 7

    • Zeby ktos mógł sie powiesic na kablu w razie gwałtownego hamowania

      • 5 0

    • sam sobie odpowiedziałeś :)

      to jest tylko bajer :)

      • 2 0

  • te 9 baniek to pewnie górka dla Liska na nowy jachcik....

    • 35 3

  • No i problem-nie uwzględniono widać bakszyszu...

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane