• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

21 nowych autobusów dla Gdańska

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowe autobusy można już spotkać na gdańskich ulicach.
  • Wnętrze autobusu przegubowego.
  • Wnętrze krótszej odmiany Mercedesa Citaro.
  • Miejsce dla osoby niepełnosprawnej.
  • Wtyczka USB, do której można podłączyć telefon.
  • Kabina kierowcy.
  • Głęboki schowek to lodówka na butelkę napoju.

O 21 fabrycznie nowych autobusów wzbogacił się Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Pasażerowie mogą z nich już korzystać, ponieważ zaraz po oficjalnej prezentacji wyjechały na dzienne linie. W przyszłym roku planowany jest zakup kolejnych pojazdów.



Którym środkiem transportu miejskiego w Trójmieście najchętniej podróżujesz?

Nowy autobusy marki Mercedes-Benz to dziewięć ok. 18-metrowych pojazdów przegubowych, dziewięć 12-metrowców oraz trzy o długości nieco ponad 10 metrów. Wszystkie są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane oraz wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny.

Nowością dla gdańskich pasażerów są gniazda USB. W trakcie prezentacji podłączyliśmy do kilku z nich kablem USB telefon, który natychmiast poinformował o rozpoczęciu ładowania.

Co ciekawe, gdy podobne rozwiązanie wprowadzano w nowych krakowskich tramwajach, w Internecie pojawił się żartobliwy test przygotowywania posiłków i prasowania w drodze do pracy.

- Gniazda USB zamontowane są z myślą o niewielkich urządzeniach elektronicznych typu telefon czy tablet - uśmiecha się Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Gniazda do ładowania znajdziemy również w kilku gdyńskich trolejbusach oraz dwóch nowych pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej.



Dla kierowców i zgodnie z ich sugestiami również przygotowano kilka drobnych udogodnień. Wnętrze kabiny wyposażone jest w niewielką lodówkę (na butelkę napoju), uchwyty zlokalizowane we wskazanych przez nich miejscach, a stan ciśnienia w oponach można sprawdzić bezpośrednio z kokpitu.

Autobusy spełniają normę emisji spalin Euro 6. Dodatkowo są wyposażone w moduł rekuperacyjny, pozwalający odzyskiwać energię przy hamowaniu.

- Model Citaro to nasz produkt flagowy. Doskonale sprawdzi się w takim mieście jak Gdańsk, które chce zaoferować swoim mieszkańcom transport miejski z najwyższej półki. To doskonała wizytówka miasta również dla licznych turystów z całego świata, odwiedzających miasto przez cały rok. Serdecznie gratulujemy zakupu - mówi prezes zarządu EvoBus Polska, Antonio Cavotta.
Jako pierwszy nowe klucze do pojazdu otrzymał Arkadiusz Guenther, kierowca który w kwietniu udzielił pomocy leżącemu w kałuży krwi mężczyźnie na ul. Rakoczego.

Nowe autobusy będzie można spotkać m.in. na liniach: 111, 112, 115, 118, 127, 130, 149, 154, 161, 167, 175, 189, 199, 210, 212, 213, 227 oraz 283.

Ponad 42-metrowa Pesa Krakowiak na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Być może podobne tramwaje pojawią się także w Gdańsku. Ponad 42-metrowa Pesa Krakowiak na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Być może podobne tramwaje pojawią się także w Gdańsku.
ZKM już w przyszłym roku planuje kolejne zakupy fabrycznie nowych pojazdów: dwóch krótkich midibusów oraz - zapowiadanych od dłuższego czasu - 15 tramwajów.

- W styczniu ogłosimy przetarg na 15 tramwajów. Będą to pojazdy o standardowej długości, dwukierunkowe i w 100 proc. niskopodłogowe. Niewykluczone, że zamówimy dłuższe tramwaje w kolejnym przetargu na 18 pojazdów. Decyzja o takim taborze będzie jednak uzależniona od Zarządu Transportu Miejskiego. Będzie to też wymagało wydłużenia kilku przystanków - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezes ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.

Miejsca

Opinie (308) ponad 10 zablokowanych

  • O ja! (20)

    Ciekawe kiedy trzeba będzie je remontować ???

    • 29 140

    • w ogóle. (7)

      kupi sie nowe i podwyzszy ceny biletow.

      • 4 14

      • (4)

        ciągłe narzekanie..pod każdym tematem. i tak źle i tak nie dobrze nie dogodzisz!zawsze jakiś frustrat. nigdy fajnie że coś nowego że coś się udało...wieczne narzekanie wiecznie niezadowolonych

        • 24 1

        • konkurecyjnej komunikacji (3)

          zeby urzednicy robiac remonety nie bombardowali planow zakladajacych takie linie.

          jesli bedzie konkurencja to i ceny biletow spadna. Poza tym prywatna linia autobusowa nie potrzebuje tak rozbudowanego i zlego zarzadu jak ztm.

          kierowcy zyskaja bo beda mogli uzyskac wyzsza pensje a pasazerowie tansze i sprawne przejazdy.

          • 0 11

          • To zakładaj firmę i zarabiaj kokosy. (2)

            • 7 1

            • jak bedzie na rownych zasadach i budyn nie bedzie przeszkadzal

              znow powstana. zyskaja wszyscy oprocz urzednikow.

              • 0 1

            • toc ludzie zakladali, np Planetobus czy prywatne z marketów.

              moglem jechac bez przesiadek za 2 zl gdzie ztm to minimum 3 zl / 3,40. Dodajmy, ze ztm ma utajony koszt bo prawdziwie bilet nas kosztuje minimum 5 zl /6 (dotacje publiczne tez z naszej kieszeni)

              Tyle, ze strategia wladz miasta byla zawsze taka sama. rozwalali tam ulice gdzie jezdzil prywatny przewoznik. mogli sobie na to pozwolic. Taki przewoznik tracil jedna z glownych lini i po tygodniu zwyczajnie musial zawiesic kursy.

              po 3 m-c firma musiala placic podatki bedac calkowicie wrecz sparalizowana.
              ZTM oczywiscie nie. Bo on wrecz zabiera podatki i nie musi liczyc sie z potrzebami pasazerow i z nikim..

              • 1 0

      • znowu PO placi niemcom. ..

        • 8 11

      • oby się nie paliły tak jak neoplany

        • 3 1

    • (4)

      Pesymista :)

      • 7 2

      • realista (2)

        zna drogi w miescie.

        • 1 9

        • (1)

          Jakie?

          • 3 1

          • gdanskie

            • 0 4

      • Jak się nazywa motorniczy Pesy - pesymista.

        • 10 3

    • (1)

      Polska w ruinie ??? pisiorze ???

      • 12 4

      • socjalizm w komunikacji to dramat

        tam gdzie nie czuja oddechu konkurencji zawsze bedzie zle bo zarzadu panstowego molocha ztm nic nie obchodza pasazerowie.

        • 1 5

    • to Mercedes (1)

      A nie jakaś pesa. Te autobusy są wieczne. Dzisiaj takim antykiem jechałem

      • 14 3

      • Ta jasne

        Jeździłem w Sofii takimi na linii 111 która obsługuje tam obwodnicę i łączy największe sypialnie miasta i to cacko 5 letnie się sypie, że aż boli a ich odpowiedniki many w tym samym wieku wyglądają i są wyeksplatowane jak 3-4 miesieczne. To badziewie ma tylko znaczek merca a tak poza tym to tragedia

        • 0 0

    • Teraz niech powstanie 21 nowych tras (1)

      • 0 3

      • 21?szału nie ma to wcale nie tak dużo. moją linię, którą jeżdżę obsługuje kilka... lepszy rydz niż nic

        • 2 2

    • Już się psuja

      Już maja problemy z drzwiami

      • 2 0

  • co te autobusy sie tak szybko wymienia? (18)

    po 5 latach juz wyeksploatowane czy nie sa moze naprawialne?

    Kiedys autobus na 20 lat starczal do generalnego remontu.

    • 32 104

    • i znowu podwyzki cen biletow?

      • 9 17

    • ile drozej za podrozowanie z gniazdami USB?

      moze jeszcze gniazda sieciowe oraz dodatkowe krany zainstalowac dla pasazerow na lato.

      Ile bedzie to kosztowac, powiedzcie ja zaplace.

      • 6 21

    • (2)

      W Gdyni niektóre autobusy jeżdżą od 1996 roku, także jest ok.

      • 13 1

      • nie jest ok, to są koszmarne złomy

        autobus jest projektowany na około 12 lat, a potem na złom, albo na sprzedaż "bratnim biedniejszym krajom"

        • 8 2

      • W Gdańsku jeszcze jeżdżą takie relikty z 96 roku, tyle że często się psują i palą. Często je się spotka na 262, 154 i 175.

        • 1 0

    • one maja 5 lat gwarancji

      i potem sie psuja.

      • 10 3

    • Jakby kazdy autobus trafial pod "skrzydla" ekipy z Hallera to mysle, ze nawet Kamaz bylby do remontu...

      • 15 7

    • autobus na 20lat????? (5)

      i co jechał??? czy na każdym przystanku wesoły Romek dawał koncert, bo trzeba było naprawiać?one robią po kilkanaście kursów dziennie. to nie samochód to autobus. poza wszystkim te są ponoć tańsze w eksploatacji..

      • 8 2

      • nic z tych rzeczy (1)

        rowniez sprzet muzyczny z lat 90-tych nadal dziala i daje sie konserwowac i naprawiac.

        gdyby byly tansze w eksploatacji to nie roslyby ceny biletow takim tempie.

        • 1 1

        • sprzęt muzyczny lat 90tych?

          W sensie walkmeny kasety i i sprzęt kaseciakowy o dużym gabarycie?to było fajne? i samochód poldek i na tym się zatrzymać?he?ja wole nowy sprzęt i nowy tabor.

          • 2 5

      • jechalem w Gdansku na 30 letnim Jelczu (2)

        i o dziwo jechal jeszcze.

        • 1 1

        • O dziwo!! (1)

          no właśnie.

          • 1 1

          • wlasnie.

            czy ten mercedes bedzie na chodzie chociaz za 10 lat jeszcze?

            • 0 2

    • bardzo dobrze ze co 5 lat (3)

      tylko w gdyni kupuja 15 letnie many od niemca który płakał ze szczescia jak je oddawał za wiecej niz w cenie zlomu taka prawda gdynia w plecy z taborem strasznie

      • 7 3

      • nie z twoich pieniedzy idzie to co cie obchodzi (2)

        bogaty kraj.

        • 0 3

        • (1)

          A w co mają inwestować?W furmanki?to przynajmniej jest dla ludzi. jak ktoś korzysta z komunikacji miejskiej to wie.

          • 0 1

          • inwestowac to moze prywatna firma

            • 0 0

    • No po prostu rekord świata !!!

      Pierwsze autobusy niskopodłogowe w Gdańsku w ilości 15 sztuk zaczęły pracę w 1994 roku i to właśnie mercedesy .Z tego do dzisiaj jest jeszcze 13 z nich w ciągłej eksploatacji a ich przebiegi sięgają 2,5 mln kilometrów . Więc jeżeli chodzi o częstotliwość wymiany sprzętu w komunikacji to jesteśmy jako kraj w głębokiej d..pie . Żeby wymienić autobusy na niskopodłogowe sprowadzono do Gdańska ponad czterdzieści autobusów z Niemiec i Holandii z przebiegami około 700000 km { 700tyś km} bo dalsza eksploatacja tych pojazdów w tamtych krajach się już nie opłacało ! Masz gościu super rozeznanie .A co do tego że kiedyś autobusy wystarczały na 20 lat do generalnego remontu to pamiętam jak Jelcze " Ogórki " przechodziły w ciągu 20 lat cztery remonty kapitalne w Solcu lub w Słupsku . Te 22 -u letnie mercedesy nie miały przeprowadzanych żadnych remontów kapitalnych jedynie były naprawiane własnymi siłami ZKM .Czy taka polityka eksploatacji pojazdów ma ekonomiczne uzasadnienie - chyba tak bo nadal polskiemu pracownikowi { mechanikowi ) płaci się głodowe pensje a ten za to dokonuje cudów aby ten złom jeszcze był w stanie jeździć i to w miarę bezpiecznie .

      • 5 0

  • Dlaczego nie kupione polskich autobusow? (26)

    • 204 57

    • Bo tureckie mietki maja znajomych w formie budynia i tylko oto chodzi (1)

      dlatego tez kupuje sie niemiecki złom tramwajowy

      • 44 43

      • Kupować polskie autobusy!!!!

        Zdrajcy wybierają niemieckie .

        • 35 34

    • piękna Kaszubska składnia :)
      wiecie, że tylko u nas na Kaszubach mówi się w ten sposób? Nikt nie powie: "dlaczego nie kupiliście autobusów polskiej produkcji" albo jeśli chcemy powiedzieć bardziej bezosobowo: "dlaczego nie zostały kupione autobusy polskiej produkcji"
      piękne

      • 31 2

    • bo ZKM juz sie przekonał ze solaris do tandeta (3)

      • 33 33

      • haha

        Solaris to ta z bloku ekipa?

        • 14 2

      • Bzdury piszesz. Jeżdzę urbino 18 od 6 lat i mam zupełnie inne zdanie. Merc to szmelc.

        • 29 6

      • u nas mercedesy

        a w Berlinie solarisy.

        • 4 0

    • Sprawdź (1)

      wyniki przetargu to będziesz wiedział....Tylko nie pisz,ze to przekręt,nikt od przetargu sie nie odwoływał i tylko pie.... pis dzielec może zarzucać jakieś koneksje Adamowiczowi.

      • 41 24

      • a ja bym sprawdził warunki przetargu

        i kto je ustalał

        • 0 0

    • Bo był przetarg i wygrał Mercedes (2)

      Jak PESA wygrywa przetarg w Niemczech to ok? Jak Solaris wygrywa przetarg we Włoszech to ok? Ale w Wolsce moga wygrac tylko wolskie marki. Masakra co wy ludzie macie w tych głowach.

      • 62 27

      • glowa

        to samo co ty bara , nie ?

        • 0 7

      • Wolsce?

        Co to jest Wolska? Może trochę szacunku?

        • 8 7

    • Bo (6)

      Bo w Polsce mało kto rozumie że kupując produkt krajowy dajesz prace swojemu a to co on zarobi wraca do wspólnej puli w postaci podatków i pensji którą wyda on w kraju. To tak jakbyś miał do umycia samochód i zamiast dać zarobić synowi który krzyknął za umycie przykładowe 5 zł wybrał syna sąsiada który był o złotówkę tańszy. I jeden i drugi umyje ale pieniądze tylko jednego pozostaną de facto w Twoim budżecie. Kupno Mercedesa uważam za skandal.

      • 30 27

      • o kuźwa (2)

        to pojechałaś.
        we wszystkim masz rację
        tylko jeśli teraz wejdę do Twojego domu, to ponad połowa urządzeń, ubrań i produktów będzie albo chińska albo zachodnia, więc ten swój narodowy skandal schowaj głęboko gdzie słońce nie dochodzi, bo idiotę z siebie robisz

        • 27 17

        • (1)

          Czyli, jak chińczycy i zachód dominuje to powinniśmy im oddać resztki i kupować tylko od nich? K*rwa ale logika...

          • 14 12

          • Panie skandal...proste pytanie

            Kuchenkę i piekarnik w domu masz Amica?
            Bo jeśli jakiegoś Boscha,Siemensa Gorenje czy co tam jeszcze to zes sie pan skompromitował.

            • 9 6

      • "Kupując polskie wspierasz polski przemysł" (1)

        To jest bzdura i bardzo łatwo obalić rozpatrując dowolny model gospodarki czy nawet gospodarstwa domowego. Gospodarkę wspierają decyzje racjonalne a nie podejmowane z klucza partyjnego, narodowościowego czy jakiegokolwiek innego.
        Prosty przykład: bogatszy kraj co ma "Gawrona" czy ten, co ma flotyllę korwet zbudowanych w Korei?
        A teraz twój przykład: rodzina umyła auto złotówkę taniej, więc syn pewnie woli dostać złotówkę za fri niż namachać się za piątaka. Poza tym już się nie śmiejesz z sąsiada syna, że robi za pół darmo?

        • 3 5

        • Jesteś naiwny.

          Niemcy przez kilkadziesiąt lat wspierali własny przemysł cłami zaporowymi. Kupowanie produktów własnej produkcji mają we krwi. To z tego bierze się dobrobyt a nie z taniego filozofowania.

          • 0 0

      • Zapytaj sie w Solaris

        W jakim stopniu sa to autobusy polskie? Silnik? Zawieszenie? Uklady kierownicze? Skrzynie biegow? na moje oko minimum 50% wartosci pojazdu (ceny sprzedazy) to koszty wynikajace z importu "niepolskich" podzespolow...

        • 2 0

    • Bo to budyń antypolski

      • 9 11

    • byc przetarg. krap przegrac

      j/w

      • 0 3

    • Bo mamy gospodarkę wolnorynkową (4)

      i wygrywa ten, kto da lepsza cenę i spełni warunki specyfikacji i muszę Cię zmartwic, ale układy w przetargach sie powoli kończą

      • 8 2

      • (1)

        poza tym dlaczego polskie???kto stwierdza,że polskie autobusy są akurat najlepsze?Gdańsk zdaje się przetestowal inne marki, bo miał w swojej flocie... więc o co chodzi?jak krytykować to przywoływać konkrety. że ta marka i ten model jest np. jest tańszy w eksploatacji ,czy ma tańsze części czy mniej się psuje...... kraj jak dla mnie ma minimalne znaczenie. jak polski wypadłby gorzej to wolę wtedy zagraniczną markę.po co dorabiac ideologię

        • 0 1

        • Wolak jeździ do dzisiaj Polonezem

          Dla zasady.

          • 1 2

      • szczegolnie jest wolnorynkowa jesli chodzi o transport miejski i ZTM

        niezle masz mozg wyprany.

        Powiedz mi gdzie sie wiec podziewa ta konkurencja w transposrcie zbiorowym?

        panstwowe ztm konkuruje z panstwowym skm?

        • 0 1

      • przetarg wygrywa ten kto ustala warunki przetargu

        ile żyjesz na tym świecie?

        • 0 0

  • Super Gdańsk! (5)

    Brawo ZKM, oby więcej takich pojazdów.

    • 128 41

    • darmowe (1)

      Ładowanie tel super . Zaraz będę miał ferie to za Free będzie ładowanko. Kupię całodzienny bilet I w drogę

      • 5 3

      • jak chcesz cos naladowac jak po jednym kursie musisz odlaczyc

        bo kierowca cie wyrzuci.

        • 1 0

    • precz z PESĄ

      wnętrza PES fatalnie rozwiązane. Ciemno, grube profile, brak miejsc - gdańszczanie NIE będą tak spędzać godziny z życia dziennie, jest zbyt cenne, do PES nie uciekną z samochodów.

      • 3 8

    • a kto za to ma placic?

      bo coraz mniej ludzi wybiera ztm.
      Jezdza tylko ci co musza albo sa pijani i smierdza lub kradna.

      • 2 5

    • Zgadza się, że super, a było by jeszcze lepiej jakby to były Solarisy

      Nie wierzę, że te Mercedesy są tańsze o polskich Solarisów czy Autosanów. Solarisy w niczym nie ustępują innym firmom, ale my Polacy musimy wspierać sąsiedzki przemysł zamiast swojego. Później ludzie się dziwią dlaczego Polskie firmy upadają albo Polska nie produkuje Polskich samochodów - właśnie dlatego.

      • 0 1

  • (4)

    Juz jechałem. Jezdzi się bardzo dobrze.

    • 86 11

    • Potwierdzam :)

      • 7 1

    • zaprzeczam (1)

      zimno w nim jak w psiarni

      • 1 9

      • wreszcie normalnie

        • 4 0

    • Jechałem dzisiaj wieczorem 130. W części środkowej podsufitka źle spasowana bez łącznika miedzy elementami. Latało to jakby miało odpaść. Reszta bardzo przyjemna, zwłaszcza dużo większe, podświetlone numery autobusów. Widać z bardzo daleka. Robi dobre wrażenie wielgachna numer linii z boku autobusu.

      • 3 1

  • jak byłem mały chciałem zostać kiedyś motorniczym... (7)

    zawsze stawałem z przodu i obserwowałem pracę motorniczego i widok przez przednią szybę:)

    • 81 5

    • za 2,4 tys na rękę z nadgodzinami szybko byś sie wyleczył (5)

      • 15 2

      • (4)

        To źle, wiesz ile ja się muszę napracować żeby dostać te 2400?!

        • 8 7

        • 10 dni na L4 ?

          • 11 7

        • trzeba było iść do drogówki!

          • 8 3

        • praca motorniczego vs policjant

          motorniczy musi pracować w ciągłym napięciu, kontrolować sytuację na drodze i w wagonie, sygnalizacja świetlna, samochody, osoby wchodzące na torowisko i to nieszczęsne sprzedawanie biletów. Pomijam naturalne pilnowanie realizacji rozkłądu jazdy. Odpowiadasz za człowieka odkąd wsiada do wagonu, to jazda z prokuratorem na karku. Praca bardzo męcząca psychicznie.

          • 10 0

        • ZKM cały czas ma braki kadrowe wiec na co czekasz?

          • 1 0

    • Moj kolega chciał być lekarzem a został grabarzem :-)))))

      :-)))

      • 2 0

  • Świetnie! (3)

    W Trójmieście jest jeszcze wiele do poprawy i zrobienia aczkolwiek na tabor na tle innych miast nie powinno się narzekać. Oby tak dalej :)

    • 91 7

    • tylko, ze znikla prywatna komunikacja miejska. (2)

      jest monopol i dlatego nie ma sie z czego cieszyc.

      • 1 13

      • znak czasów (1)

        Ale co, żal Ci tych rozklekotanych Nysek i Fordów Trasitów?
        Przeprowadź się na Rotmankę albo na Ukrainę, tam jeszcze jeżdżą marszrutki.

        • 11 5

        • ale was ten adamowicz otumanil. mieszkam w Gdansku od urodzenia.

          żaden znak czasów. Wracamy do monopolu przy coraz gorszym zarzadzaniu (usuwanie waznych polaczen)

          • 4 6

  • w końcu będzie jak w Gdyni (20)

    nowe autobusy, a nie stare szroty, że muszę się wstydzić przed gdynianinami

    • 27 90

    • (10)

      Gdańsk nie ma się czego wstydzić. W ostatnich latach kupił więcej nowych autobusów niż Gdynia od czasów Cegielskiej.

      • 33 6

      • (9)

        Dokładnie, w Gdyni były kupione pod koniec lat 90"

        • 22 5

        • i o dziwo tamte sa duzo bardziej wytrzymale (8)

          jak wszystko co bylo produkowane wtedy.

          Buty, spodnie elektronika.

          • 4 11

          • (7)

            W skarpetkach z lat 90. też wciąż chodzisz?

            • 17 3

            • lata 90 (1)

              jeszcze co tam może komputery i tv z tzw du..a właściwie po co to wymienili?no i moda z ortalionu. czemu te dresy zniknęły z rynku?pytam komu to przeszkadzało?ehhh a lata 80-te może wrócić do tych fryzur...

              • 3 2

              • nie zrozumieles.

                robilo sie wtedy rzeczy na lata. gdyby teraz bylo podobnie mozna kupowac z powodzeniem. Naucz sie czytac i myslec zanim cos napiszesz.
                nie jest problemem produkowac cos co jest zlomem po 3- 4 latach.

                • 3 4

            • dzis w skarpetkach moze pochodze z m-c (4)

              kiedys bylo to pare m-cy. Kumasz?

              • 3 7

              • (1)

                ja w skarpetkach nie chodzę m-c. nie wiem gdzie kupujesz. spokojnie możesz kupić dobrej jakości na długo. buty?elektronika i spodnie co to właściwie ma do autobusów???może tęsknisz za starymi busami?ja zdecydowanie wolę nowe tamte się też psuly na potęgę.

                • 4 3

              • derma to bylo cos

                tanie w myciu i w ogole w eksploatacji.

                • 2 1

              • (1)

                ja tam codziennie ubieram świeże

                • 2 0

              • ja trzymam w lodówce, wtedy dłużej trzymają swieżość.

                • 1 0

    • Gdynia....gdynia... (2)

      gdzie to jest ? to ta wioska rybacka obok Sopotu ?

      • 22 7

      • Dokładniej to pomiędzy Sopotem a Oksywiem.

        • 14 5

      • zazdrośnik bolkowski

        • 2 2

    • Widzę, że znowu wojenka o autobusy. To może ja wstawie linki (4)

      Ostatni wysokopodłogowy autobus w Gdańsku (I.2009)
      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Ostatni-dzien-Ikarusow-n31378.html

      Ostatni wysokopodłogowy autobus w Gdyni (VI.2012)
      http://www.nadmorski24.pl/aktualnosci/8630-ostatni-gdynski-autobus-wysokopodlogowy-konczy-sluzbe.html

      PS Pierwsze niskopodłogowe autobusy w Polsce to zakupione dla Gdańska 15 czerwca 1994 roku Mercedesy O405N.

      • 13 3

      • propagandowe klamstwa

        dla tych co komunikacje znali z neta tylko.

        • 2 9

      • jasne (1)

        tyle że 20 lat temu w Gdyni wcale nie było wysoko podłogowych a jak do bolkowa zajechałam to się poczułam jakbym do lat 80 się cofnęła.

        • 0 9

        • za to dzis w sledziowie nadal lata 90

          • 4 0

      • I co najważniejsze !!!

        Do dzisiaj jeżdżą !!!

        • 0 1

    • noo, nareszcie jakiś post z sensem, a nie ciągłe ględzenie:)

      Cieszę się, że Gdańsk w końcu nie będzie się musiał wstydzić przed
      gdynianinami.

      • 1 5

  • (11)

    Polacy jak gęsi, nawet własnych autobusów zrobić nie mogą.
    Co tam autobusów. Polacy nie potrafią sami zrobić nawet czekoladek, ani nawet zupki w proszku. Wystarczy spojrzeć na producentów. Już nic nie jest polskie

    • 67 52

    • (2)

      Nasze Solarisy jeżdżą w Austrii. Czemu nie u nas?

      • 15 11

      • u nas jest ich kilkadziesiąt chyba że jesteś ze wsi i nie wiesz o tym

        • 12 2

      • A u nas na Zachodzie to...

        W USA policja jezdzi Fordami zadne Toyoty, Hondy czy Mercedesy.
        Czy to cos mowi tym co sa w Polsce?
        Jesli nie to dalej sprowadzajcie truskawki z Chin, Lepera juz nie ma, mozna!

        • 6 4

    • to spróbuj czekoladek z Bałtyku (2)

      to nie tylko polska, ale nawet gdańska firma i nie ma ani złotówki kapitału zagranicznego, a polskie autobusy robią w Słupsku
      żyjesz chyba w jakiejś pislandii - zapraszam do Polski

      • 21 5

      • wlasna opinia (1)

        Autobusy w Pl robia dobre, tramwaje i pociagi tez. Ale w przypadku auta kupilbym raczej zagraniczne (brak wyboru), zas z calym szacunkiem do sentymentow- czekolade chetniej wybiore szwedzka, szwajcarska czy nawet... rumunska albo kazda z lidla. Polskie wyroby czekoladowe mozna kupowac kierujac sie wylacznie sentymentem. Z polskich jeszcze terravita ujdzie (wawel i wedel traktuje jako zagraniczne). Baltyk jedzie chemia na kilometr.

        • 9 4

        • Sam jedziesz chemią.

          • 2 1

    • Ale za to elity bogaca sie kosztem spoleczenstwa chyba najlepiej na swiecie (1)

      A na pewno sa w scislej czolowce swiatowej

      • 8 5

      • zostań elitą tęczowy lewacki kaczorku i nie płacz w temacie o komunikacji miejskiej

        • 1 10

    • tak patrząc tłuku to rolls royce jest niemiecki

      • 2 2

    • Czekolady robimy polskie. To że ty nie znasz polskich producentów tych czy innych wyrobów,nie oznacza że ich nie ma na rynku. Jeszcze do tego obrażasz lokalnego producenta ZPC Bałtyk. A z Poznania Terravitę.

      • 3 0

    • Nowe autobusy są zbyt szerokie do myjni.

      • 0 0

  • (4)

    Coraz lepiej w Gdańsku, muszę przyznać że wygodnie się podróżuje tramwajami czy to nowymi autobusami.

    • 63 10

    • chyba zartujesz - (3)

      drogo i awaryjnie. oraz w korkach. Ostatnio jechalem 199 z Oliwy prawie 1 godzine i 40 min. Do samego wrzeszcza godzina.

      • 3 10

      • (2)

        Gdzie jechales 1:40? Do Tczewa? Jakieś bzdury piszesz albo był jakiś wypadek.

        • 12 4

        • z Gdanska do Gdanska (1)

          planowo podobno 48 minut. Realnie 2 x dluzej

          • 4 8

          • wystarczy zajrzeć dzis do raportu trojmiasto pl

            zeby sie przekonac jaki syf ta panstwowa monopolistyczna komunikacja.

            • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane