• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

21 nowych autobusów dla Gdańska

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowe autobusy można już spotkać na gdańskich ulicach.
  • Wnętrze autobusu przegubowego.
  • Wnętrze krótszej odmiany Mercedesa Citaro.
  • Miejsce dla osoby niepełnosprawnej.
  • Wtyczka USB, do której można podłączyć telefon.
  • Kabina kierowcy.
  • Głęboki schowek to lodówka na butelkę napoju.

O 21 fabrycznie nowych autobusów wzbogacił się Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Pasażerowie mogą z nich już korzystać, ponieważ zaraz po oficjalnej prezentacji wyjechały na dzienne linie. W przyszłym roku planowany jest zakup kolejnych pojazdów.



Którym środkiem transportu miejskiego w Trójmieście najchętniej podróżujesz?

Nowy autobusy marki Mercedes-Benz to dziewięć ok. 18-metrowych pojazdów przegubowych, dziewięć 12-metrowców oraz trzy o długości nieco ponad 10 metrów. Wszystkie są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane oraz wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny.

Nowością dla gdańskich pasażerów są gniazda USB. W trakcie prezentacji podłączyliśmy do kilku z nich kablem USB telefon, który natychmiast poinformował o rozpoczęciu ładowania.

Co ciekawe, gdy podobne rozwiązanie wprowadzano w nowych krakowskich tramwajach, w Internecie pojawił się żartobliwy test przygotowywania posiłków i prasowania w drodze do pracy.

- Gniazda USB zamontowane są z myślą o niewielkich urządzeniach elektronicznych typu telefon czy tablet - uśmiecha się Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Gniazda do ładowania znajdziemy również w kilku gdyńskich trolejbusach oraz dwóch nowych pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej.



Dla kierowców i zgodnie z ich sugestiami również przygotowano kilka drobnych udogodnień. Wnętrze kabiny wyposażone jest w niewielką lodówkę (na butelkę napoju), uchwyty zlokalizowane we wskazanych przez nich miejscach, a stan ciśnienia w oponach można sprawdzić bezpośrednio z kokpitu.

Autobusy spełniają normę emisji spalin Euro 6. Dodatkowo są wyposażone w moduł rekuperacyjny, pozwalający odzyskiwać energię przy hamowaniu.

- Model Citaro to nasz produkt flagowy. Doskonale sprawdzi się w takim mieście jak Gdańsk, które chce zaoferować swoim mieszkańcom transport miejski z najwyższej półki. To doskonała wizytówka miasta również dla licznych turystów z całego świata, odwiedzających miasto przez cały rok. Serdecznie gratulujemy zakupu - mówi prezes zarządu EvoBus Polska, Antonio Cavotta.
Jako pierwszy nowe klucze do pojazdu otrzymał Arkadiusz Guenther, kierowca który w kwietniu udzielił pomocy leżącemu w kałuży krwi mężczyźnie na ul. Rakoczego.

Nowe autobusy będzie można spotkać m.in. na liniach: 111, 112, 115, 118, 127, 130, 149, 154, 161, 167, 175, 189, 199, 210, 212, 213, 227 oraz 283.

Ponad 42-metrowa Pesa Krakowiak na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Być może podobne tramwaje pojawią się także w Gdańsku. Ponad 42-metrowa Pesa Krakowiak na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Być może podobne tramwaje pojawią się także w Gdańsku.
ZKM już w przyszłym roku planuje kolejne zakupy fabrycznie nowych pojazdów: dwóch krótkich midibusów oraz - zapowiadanych od dłuższego czasu - 15 tramwajów.

- W styczniu ogłosimy przetarg na 15 tramwajów. Będą to pojazdy o standardowej długości, dwukierunkowe i w 100 proc. niskopodłogowe. Niewykluczone, że zamówimy dłuższe tramwaje w kolejnym przetargu na 18 pojazdów. Decyzja o takim taborze będzie jednak uzależniona od Zarządu Transportu Miejskiego. Będzie to też wymagało wydłużenia kilku przystanków - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezes ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.

Miejsca

Opinie (308) ponad 10 zablokowanych

  • Nic nie mam nic do mecedesa ,korzystam z linii 210 którym jeżdzę do pracy,autobus przyzwoitym poziomie choć cena którą usłyszałem od kontrolera biletów ponoć 1,5 miliona powala z nóg.Zwłaszcza gdy w takim autobusie nowym następują awarie , przy mnie 3 ,a nawet w jednej z nich musieliśmy opuścić autobus na przystanku cmentarz garnizonowy i pieszo maszerować do dworca głównego ,to nic takiego spacer wskazany ,ale ludzie z wielkimi walizami mimo że na kółkach nie byli zbyt szczęśliwi z tego powodu.Pytanie dlaczego miasto nie kupiło autobusy Solaris ,pewnie są tańsze ,niezawodne wiem z doświadczenia przez te lata korzystania z linii 210 ani razu nie byłem zmuszony do opuszczenia tego autobusu z powodu awarii,a z Manna i Mercedesa kilka razy i to są spostrzeżenia nie tylko moje.Drodzy włodarze miasta należy wspierać rodzimy kapitał i kupować nasze polskie autobusy ,tramwaje czy pociągi,dając w ten sposób miejsca pracy ale u nas w polsce .Drobny przykład samochody policyjne np. we Włoszech ,Francji,Niemczech czy choćby Anglii są jakich marek i jakiego producenta ,tak właśnie dba się o interes narodowy tak obcy naszej POkręconej opozycji.

    • 0 0

  • Jechałem

    i jestem bardzo zadowolony!

    • 1 0

  • Dlaczego nie kupione polskich autobusow? (26)

    • 204 57

    • Sprawdź (1)

      wyniki przetargu to będziesz wiedział....Tylko nie pisz,ze to przekręt,nikt od przetargu sie nie odwoływał i tylko pie.... pis dzielec może zarzucać jakieś koneksje Adamowiczowi.

      • 41 24

      • a ja bym sprawdził warunki przetargu

        i kto je ustalał

        • 0 0

    • Bo mamy gospodarkę wolnorynkową (4)

      i wygrywa ten, kto da lepsza cenę i spełni warunki specyfikacji i muszę Cię zmartwic, ale układy w przetargach sie powoli kończą

      • 8 2

      • przetarg wygrywa ten kto ustala warunki przetargu

        ile żyjesz na tym świecie?

        • 0 0

      • szczegolnie jest wolnorynkowa jesli chodzi o transport miejski i ZTM

        niezle masz mozg wyprany.

        Powiedz mi gdzie sie wiec podziewa ta konkurencja w transposrcie zbiorowym?

        panstwowe ztm konkuruje z panstwowym skm?

        • 0 1

      • (1)

        poza tym dlaczego polskie???kto stwierdza,że polskie autobusy są akurat najlepsze?Gdańsk zdaje się przetestowal inne marki, bo miał w swojej flocie... więc o co chodzi?jak krytykować to przywoływać konkrety. że ta marka i ten model jest np. jest tańszy w eksploatacji ,czy ma tańsze części czy mniej się psuje...... kraj jak dla mnie ma minimalne znaczenie. jak polski wypadłby gorzej to wolę wtedy zagraniczną markę.po co dorabiac ideologię

        • 0 1

        • Wolak jeździ do dzisiaj Polonezem

          Dla zasady.

          • 1 2

    • Bo (6)

      Bo w Polsce mało kto rozumie że kupując produkt krajowy dajesz prace swojemu a to co on zarobi wraca do wspólnej puli w postaci podatków i pensji którą wyda on w kraju. To tak jakbyś miał do umycia samochód i zamiast dać zarobić synowi który krzyknął za umycie przykładowe 5 zł wybrał syna sąsiada który był o złotówkę tańszy. I jeden i drugi umyje ale pieniądze tylko jednego pozostaną de facto w Twoim budżecie. Kupno Mercedesa uważam za skandal.

      • 30 27

      • "Kupując polskie wspierasz polski przemysł" (1)

        To jest bzdura i bardzo łatwo obalić rozpatrując dowolny model gospodarki czy nawet gospodarstwa domowego. Gospodarkę wspierają decyzje racjonalne a nie podejmowane z klucza partyjnego, narodowościowego czy jakiegokolwiek innego.
        Prosty przykład: bogatszy kraj co ma "Gawrona" czy ten, co ma flotyllę korwet zbudowanych w Korei?
        A teraz twój przykład: rodzina umyła auto złotówkę taniej, więc syn pewnie woli dostać złotówkę za fri niż namachać się za piątaka. Poza tym już się nie śmiejesz z sąsiada syna, że robi za pół darmo?

        • 3 5

        • Jesteś naiwny.

          Niemcy przez kilkadziesiąt lat wspierali własny przemysł cłami zaporowymi. Kupowanie produktów własnej produkcji mają we krwi. To z tego bierze się dobrobyt a nie z taniego filozofowania.

          • 0 0

      • Zapytaj sie w Solaris

        W jakim stopniu sa to autobusy polskie? Silnik? Zawieszenie? Uklady kierownicze? Skrzynie biegow? na moje oko minimum 50% wartosci pojazdu (ceny sprzedazy) to koszty wynikajace z importu "niepolskich" podzespolow...

        • 2 0

      • o kuźwa (2)

        to pojechałaś.
        we wszystkim masz rację
        tylko jeśli teraz wejdę do Twojego domu, to ponad połowa urządzeń, ubrań i produktów będzie albo chińska albo zachodnia, więc ten swój narodowy skandal schowaj głęboko gdzie słońce nie dochodzi, bo idiotę z siebie robisz

        • 27 17

        • (1)

          Czyli, jak chińczycy i zachód dominuje to powinniśmy im oddać resztki i kupować tylko od nich? K*rwa ale logika...

          • 14 12

          • Panie skandal...proste pytanie

            Kuchenkę i piekarnik w domu masz Amica?
            Bo jeśli jakiegoś Boscha,Siemensa Gorenje czy co tam jeszcze to zes sie pan skompromitował.

            • 9 6

    • bo ZKM juz sie przekonał ze solaris do tandeta (3)

      • 33 33

      • u nas mercedesy

        a w Berlinie solarisy.

        • 4 0

      • Bzdury piszesz. Jeżdzę urbino 18 od 6 lat i mam zupełnie inne zdanie. Merc to szmelc.

        • 29 6

      • haha

        Solaris to ta z bloku ekipa?

        • 14 2

    • Bo był przetarg i wygrał Mercedes (2)

      Jak PESA wygrywa przetarg w Niemczech to ok? Jak Solaris wygrywa przetarg we Włoszech to ok? Ale w Wolsce moga wygrac tylko wolskie marki. Masakra co wy ludzie macie w tych głowach.

      • 62 27

      • Wolsce?

        Co to jest Wolska? Może trochę szacunku?

        • 8 7

      • glowa

        to samo co ty bara , nie ?

        • 0 7

    • byc przetarg. krap przegrac

      j/w

      • 0 3

    • Bo to budyń antypolski

      • 9 11

    • Bo tureckie mietki maja znajomych w formie budynia i tylko oto chodzi (1)

      dlatego tez kupuje sie niemiecki złom tramwajowy

      • 44 43

      • Kupować polskie autobusy!!!!

        Zdrajcy wybierają niemieckie .

        • 35 34

    • piękna Kaszubska składnia :)
      wiecie, że tylko u nas na Kaszubach mówi się w ten sposób? Nikt nie powie: "dlaczego nie kupiliście autobusów polskiej produkcji" albo jeśli chcemy powiedzieć bardziej bezosobowo: "dlaczego nie zostały kupione autobusy polskiej produkcji"
      piękne

      • 31 2

  • a polskie ?! (1)

    a czemu nie zostawiać pieniędzy w Polsce, są choćby polarisy chwalone i kupowane w Europie ?

    • 1 0

    • bo takie jest prawo

      z tego samego powodu dlaczego Berlin kupił ponad 100 solarisów .

      • 0 0

  • Nowe autobusy a drzwi się nie chcą zamykać

    • 0 0

  • O ja! (20)

    Ciekawe kiedy trzeba będzie je remontować ???

    • 29 140

    • to Mercedes (1)

      A nie jakaś pesa. Te autobusy są wieczne. Dzisiaj takim antykiem jechałem

      • 14 3

      • Ta jasne

        Jeździłem w Sofii takimi na linii 111 która obsługuje tam obwodnicę i łączy największe sypialnie miasta i to cacko 5 letnie się sypie, że aż boli a ich odpowiedniki many w tym samym wieku wyglądają i są wyeksplatowane jak 3-4 miesieczne. To badziewie ma tylko znaczek merca a tak poza tym to tragedia

        • 0 0

    • Już się psuja

      Już maja problemy z drzwiami

      • 2 0

    • w ogóle. (7)

      kupi sie nowe i podwyzszy ceny biletow.

      • 4 14

      • (4)

        ciągłe narzekanie..pod każdym tematem. i tak źle i tak nie dobrze nie dogodzisz!zawsze jakiś frustrat. nigdy fajnie że coś nowego że coś się udało...wieczne narzekanie wiecznie niezadowolonych

        • 24 1

        • konkurecyjnej komunikacji (3)

          zeby urzednicy robiac remonety nie bombardowali planow zakladajacych takie linie.

          jesli bedzie konkurencja to i ceny biletow spadna. Poza tym prywatna linia autobusowa nie potrzebuje tak rozbudowanego i zlego zarzadu jak ztm.

          kierowcy zyskaja bo beda mogli uzyskac wyzsza pensje a pasazerowie tansze i sprawne przejazdy.

          • 0 11

          • To zakładaj firmę i zarabiaj kokosy. (2)

            • 7 1

            • toc ludzie zakladali, np Planetobus czy prywatne z marketów.

              moglem jechac bez przesiadek za 2 zl gdzie ztm to minimum 3 zl / 3,40. Dodajmy, ze ztm ma utajony koszt bo prawdziwie bilet nas kosztuje minimum 5 zl /6 (dotacje publiczne tez z naszej kieszeni)

              Tyle, ze strategia wladz miasta byla zawsze taka sama. rozwalali tam ulice gdzie jezdzil prywatny przewoznik. mogli sobie na to pozwolic. Taki przewoznik tracil jedna z glownych lini i po tygodniu zwyczajnie musial zawiesic kursy.

              po 3 m-c firma musiala placic podatki bedac calkowicie wrecz sparalizowana.
              ZTM oczywiscie nie. Bo on wrecz zabiera podatki i nie musi liczyc sie z potrzebami pasazerow i z nikim..

              • 1 0

            • jak bedzie na rownych zasadach i budyn nie bedzie przeszkadzal

              znow powstana. zyskaja wszyscy oprocz urzednikow.

              • 0 1

      • oby się nie paliły tak jak neoplany

        • 3 1

      • znowu PO placi niemcom. ..

        • 8 11

    • Teraz niech powstanie 21 nowych tras (1)

      • 0 3

      • 21?szału nie ma to wcale nie tak dużo. moją linię, którą jeżdżę obsługuje kilka... lepszy rydz niż nic

        • 2 2

    • (1)

      Polska w ruinie ??? pisiorze ???

      • 12 4

      • socjalizm w komunikacji to dramat

        tam gdzie nie czuja oddechu konkurencji zawsze bedzie zle bo zarzadu panstowego molocha ztm nic nie obchodza pasazerowie.

        • 1 5

    • (4)

      Pesymista :)

      • 7 2

      • realista (2)

        zna drogi w miescie.

        • 1 9

        • (1)

          Jakie?

          • 3 1

          • gdanskie

            • 0 4

      • Jak się nazywa motorniczy Pesy - pesymista.

        • 10 3

  • WoW (1)

    I tym sposobem spełni się moje marzenie, by codziennie dojeżdżać do pracy Mercedesem :)

    • 7 3

    • dziwne masz marzenia

      ja wolalbym jezdzic nim nad morze, w gory. itd

      • 0 0

  • co te autobusy sie tak szybko wymienia? (18)

    po 5 latach juz wyeksploatowane czy nie sa moze naprawialne?

    Kiedys autobus na 20 lat starczal do generalnego remontu.

    • 32 104

    • bardzo dobrze ze co 5 lat (3)

      tylko w gdyni kupuja 15 letnie many od niemca który płakał ze szczescia jak je oddawał za wiecej niz w cenie zlomu taka prawda gdynia w plecy z taborem strasznie

      • 7 3

      • nie z twoich pieniedzy idzie to co cie obchodzi (2)

        bogaty kraj.

        • 0 3

        • (1)

          A w co mają inwestować?W furmanki?to przynajmniej jest dla ludzi. jak ktoś korzysta z komunikacji miejskiej to wie.

          • 0 1

          • inwestowac to moze prywatna firma

            • 0 0

    • (2)

      W Gdyni niektóre autobusy jeżdżą od 1996 roku, także jest ok.

      • 13 1

      • W Gdańsku jeszcze jeżdżą takie relikty z 96 roku, tyle że często się psują i palą. Często je się spotka na 262, 154 i 175.

        • 1 0

      • nie jest ok, to są koszmarne złomy

        autobus jest projektowany na około 12 lat, a potem na złom, albo na sprzedaż "bratnim biedniejszym krajom"

        • 8 2

    • No po prostu rekord świata !!!

      Pierwsze autobusy niskopodłogowe w Gdańsku w ilości 15 sztuk zaczęły pracę w 1994 roku i to właśnie mercedesy .Z tego do dzisiaj jest jeszcze 13 z nich w ciągłej eksploatacji a ich przebiegi sięgają 2,5 mln kilometrów . Więc jeżeli chodzi o częstotliwość wymiany sprzętu w komunikacji to jesteśmy jako kraj w głębokiej d..pie . Żeby wymienić autobusy na niskopodłogowe sprowadzono do Gdańska ponad czterdzieści autobusów z Niemiec i Holandii z przebiegami około 700000 km { 700tyś km} bo dalsza eksploatacja tych pojazdów w tamtych krajach się już nie opłacało ! Masz gościu super rozeznanie .A co do tego że kiedyś autobusy wystarczały na 20 lat do generalnego remontu to pamiętam jak Jelcze " Ogórki " przechodziły w ciągu 20 lat cztery remonty kapitalne w Solcu lub w Słupsku . Te 22 -u letnie mercedesy nie miały przeprowadzanych żadnych remontów kapitalnych jedynie były naprawiane własnymi siłami ZKM .Czy taka polityka eksploatacji pojazdów ma ekonomiczne uzasadnienie - chyba tak bo nadal polskiemu pracownikowi { mechanikowi ) płaci się głodowe pensje a ten za to dokonuje cudów aby ten złom jeszcze był w stanie jeździć i to w miarę bezpiecznie .

      • 5 0

    • autobus na 20lat????? (5)

      i co jechał??? czy na każdym przystanku wesoły Romek dawał koncert, bo trzeba było naprawiać?one robią po kilkanaście kursów dziennie. to nie samochód to autobus. poza wszystkim te są ponoć tańsze w eksploatacji..

      • 8 2

      • jechalem w Gdansku na 30 letnim Jelczu (2)

        i o dziwo jechal jeszcze.

        • 1 1

        • O dziwo!! (1)

          no właśnie.

          • 1 1

          • wlasnie.

            czy ten mercedes bedzie na chodzie chociaz za 10 lat jeszcze?

            • 0 2

      • nic z tych rzeczy (1)

        rowniez sprzet muzyczny z lat 90-tych nadal dziala i daje sie konserwowac i naprawiac.

        gdyby byly tansze w eksploatacji to nie roslyby ceny biletow takim tempie.

        • 1 1

        • sprzęt muzyczny lat 90tych?

          W sensie walkmeny kasety i i sprzęt kaseciakowy o dużym gabarycie?to było fajne? i samochód poldek i na tym się zatrzymać?he?ja wole nowy sprzęt i nowy tabor.

          • 2 5

    • Jakby kazdy autobus trafial pod "skrzydla" ekipy z Hallera to mysle, ze nawet Kamaz bylby do remontu...

      • 15 7

    • one maja 5 lat gwarancji

      i potem sie psuja.

      • 10 3

    • ile drozej za podrozowanie z gniazdami USB?

      moze jeszcze gniazda sieciowe oraz dodatkowe krany zainstalowac dla pasazerow na lato.

      Ile bedzie to kosztowac, powiedzcie ja zaplace.

      • 6 21

    • i znowu podwyzki cen biletow?

      • 9 17

  • Auto-sauny

    Po co kupować busy z klimatyzacją skoro kierowcy jej nie używają.

    • 1 2

  • Fundator

    Gdzie będą stały te autobusy? W polu i w błocie?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane