Fakty i opinie

Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem

Najnowszy artukuł na ten temat

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów

Dwa Impulsy do pasażerskiego ruchu liniowego wprowadzone zostaną w drugiej połowie marca.
Dwa Impulsy do pasażerskiego ruchu liniowego wprowadzone zostaną w drugiej połowie marca. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Nowe pociągi SKM, które dotarły do Trójmiasta kilka dni temu, to pojazdy nowoczesne, ale nie do końca przemyślane. Skonstruowano je z myślą o ruchu regionalnym i miejskim, łącząc jednocześnie zarówno zalety, jak i wady obu tych rozwiązań. Pociągom wystawiamy czwórkę z plusem z zastrzeżeniem, by eksploatować je jako jeden skład w godzinach szczytu.



Jakie pociągi powinny być kupowane do obsługi linii SKM?

o wnętrzu typowo miejskim, przystosowane do obsługi dużych potoków pasażerskich w godzinach szczytu 68%
o wnętrzu typowo regionalnym z maksymalną liczbą siedzeń, kosztem niewielkiej przestrzeni dla osób podróżujących na stojąco 9%
należy dążyć do połączenia obu typów wnętrz w jednym pociągu 23%
zakończona Łącznie głosów: 887
W piątek SKM-ka postanowiła jeszcze raz pochwalić się nowymi pociągami Impuls, produkcji nowosądeckiego Newagu. Tym razem zaproszono dziennikarzy i osoby z branży kolejowej na wspólny przejazd między Gdańskiem Głównym zobacz na mapie Gdańskabazą w Gdyni Cisowej zobacz na mapie Gdyni, gdzie oficjalnie przekazano skład.

- W programie mieliśmy przekazać klucze władzom spółki, ale musieliśmy je oddać wcześniej, by tutaj przyjechać. Zostało nam więc przekazać model pojazdu - żartował Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. - Poza obsługą bieżącą nie będziecie mieli państwo problemów z tymi pociągami. Ok. 100-procentowa dostępność techniczna jest gwarantowana. Ten pociąg ma jeździć, a nie być serwisowany. Myślę, że dzięki naszemu doświadczeniu, nabytemu przez 140 lat, będzie on służył bezawaryjnie.
Sprzęg w pociągu pozbawiony jest jakiejkolwiek osłony.
Sprzęg w pociągu pozbawiony jest jakiejkolwiek osłony. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Pociąg z zewnątrz prezentuje się niezwykle nowocześnie. Opływowa sylweta, pomalowana zgodnie ze wzorem wybranym we wspólnie zorganizowanym przez Trojmiasto.pl i SKM plebiscycie, przyciąga wzrok i sprawia, że wiele osób robi zdjęcia nowym jednostkom. Jedyne zastrzeżenia można mieć do braku ukrytego sprzęgu (elementu do łączenia wagonów), który nieco psuje wygląd czoła pociągu, ale taka jest "uroda" całej serii Impulsów.

Pierwsze i chyba największe rozczarowanie czeka nas, gdy chcemy wsiąść do pojazdu. Przy okazji zamawiania pierwszych od lat fabrycznie nowych pociągów, wielokrotnie podkreślano, że zostanie wyeliminowany problem odstępu pociągu do peronu. Zastosowano jednak rozwiązane, które sprawia, że dziura nadal jest, ale zostaje zasłonięta wysuwanym stopniem poniżej poziomu standardowego peronu SKM.

Wsiadając do pociągu nadal będziemy musieli pokonać kilkucentymetrowy odstęp. Dla osoby w pełni sprawnej ruchowo nie powinno sprawić to problemu, ale już przy wózku dziecięcym czy inwalidzkim może okazać się potrzebna dodatkowa pomoc współpasażerów lub skorzystanie z ręcznie rozkładanej rampy.

Tu warto dodać, że pociąg posiada jeszcze jeden, nieco dłuższy stopień, zamontowany z myślą o niskich peronach. Takie rozwiązanie ma zapewnić uniwersalność w stosowaniu taboru na trasach typowo miejskich z wysokimi peronami, jak i z dala od aglomeracji, gdzie perony są niskie.

Prezentacja działania podnośnika. Nie opuszcza się on do poziomu posadzki hali technicznej, ponieważ producent zakłada korzystanie z niego na peronie o wysokości co najmniej kilkunastu centymetrów.



Dodatkowo, w przypadku bardzo niskich peronów (550 mm i niższe) istnieje możliwość uruchomienia podnośnika-windy dla osób, które mają problem z pokonaniem różnicy wysokości peron-podłoga pociągu. Skorzystać z niej mogą osoby na wózku inwalidzkim, jak i nieco mniej sprawne ruchowo, ale poruszające się bez wózka (producent przewidział uchwyt, którego należy się trzymać w trakcie pracy podnośnika).

Montaż podnośnika, który na miejskim odcinku z wysokimi peronami nie będzie używany, sprawia jednak, że szerokość wejścia/wyjścia, przy których się on znajduje, zostaje znacznie zawężona, utrudniając tym samym szybkie wsiadanie i wysiadanie.

Drobnym minusem w obrębie wejścia do pociągu jest także brak doświetlenia jego dolnej części, gdzie z racji dodatkowego stopnia skupiony będzie wzrok i uwaga pasażera. Takie wspomagające oświetlenie spotkamy m.in. w tramwajach Pesy czy pociągach Pendolino.

Miłym akcentem wizualnym jest natomiast oświetlenie przegród między drzwiami a fotelami. Pozostaje mieć nadzieję, że w toku eksploatacji kolejarze będą wymieniali zużyte listwy LED.

We wnętrzu pociągu panuje ciasnota. Duża liczba foteli, która jest jak najbardziej pożądana przy przewozach regionalnych, sprawia, że pasażerowie podróżujący na stojąco mają niewiele miejsca między siedziskami. Dodatkowo brakuje uchwytów w górnych, dość wysoko usytuowanych poręczach. W fotelach wmontowano niewielkie uchwyty, z których skorzystać może co najwyżej jeden pasażer podróżujący na stojąco.

Podróż Impulsem, który ma tylko cztery wagony, w godzinach szczytu przy takim wnętrzu może okazać się udręką. Należy poważnie rozważyć łączenie dwóch pociągów w skład w godzinach największego ruchu lub wypuszczać pojazdy w trasę tylko w godzinach poza szczytem.

Wnętrze pociągu utrzymane jest w dość ciemnych barwach. Niewyróżniające się kolorystycznie poręcze mogą sprawić problemy osobom niedowidzącym, które preferują malowanie ich na jaskrawy kolor (tu warto zwrócić uwagę na ciekawe rozwiązanie z Krakowa, gdzie pogodzono problem estetyki wnętrza z potrzebami osób niedowidzących, montując ledy w poręczach w każdym nowym pojeździe oraz z Olsztyna, gdzie poręczę są tylko częściowo żółte).

Fotele są dość wąskie i niezbyt komfortowe. W trakcie przejazdu część pasażerów musiała trzymać nogi w i tak dość wąskim przejściu. Duży plus należy przyznać producentowi za przemyślany montaż ogrzewania w taki sposób, by móc zmieścić pod nimi stopy. Osoby siedzące przy oknie nie będą więc musiały trzymać jednej nogi na grzejniku.

Pod fotelami znajdziemy gniazdka elektryczne. W trakcie przejazdu sprawdziliśmy kilka z nich - wszystkie działały. Działał też dostęp do Internetu przez wifi, dzięki któremu testowo weszliśmy na kilka stron internetowych. Ciekawostką jest fakt, że istnieje kilka punktów dostępu - odpowiednio dla każdego wagonu jednostki.

Nad głowami pasażerów zainstalowano półki na niewielki bagaż. Wykonano je z przezroczystego tworzywa, a nie metalowych szczebli, przez co będzie to miejsce trudne w utrzymaniu czystości.

Informacja pasażerska z przebiegiem trasy.
Informacja pasażerska z przebiegiem trasy. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
W pojeździe zainstalowano kilka ekranów informacji pasażerskiej. Wyświetlane na nich informacje są bardziej czytelne niż w dotychczas modernizowanych składach. Wciąż jednak czcionka jest zbyt mała, by odczytać trasę z nieco większej odległości.

W trakcie przejazdu nie było jeszcze zamontowanych dwóch biletomatów. Zarezerwowano dla nich miejsce w pobliżu kabin maszynisty. W pobliżu kabin należy także uważać na niewielki stopień i podwyższenie podłogi.

Czytaj też: W SKM-ce kupisz bilet w biletomacie

Toaleta z obiegiem zamkniętym nie wyróżnia się specjalnie żadnymi innowacjami poza maluteńkimi okienkami zamiast jednej dużej szyby. Jest ona oczywiście przystosowana dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

Atutem pociągu jest dobre wyciszenie wnętrza. Swobodnie można rozmawiać, podróżując nawet w obrębie przegubów. Wydaje się też, że wszystkie elementy zostały dość staranie zmontowane i spasowane. Nie zauważyliśmy niedokręconych elementów, co było i jest wciąż zmorą gdańskich tramwajów Pesa.

Przekazanie makiety pociągu przez Newag władzom SKM. Od lewej: Bartłomiej Buczek (dyrektor ds. przewozów i członek zarządu SKM Trójmiasto), Maciej Lignowski (prezes zarządu SKM Trójmiasto), Zbigniew Konieczek (prezes zarządu Newagu), Ryszard Świlski (członek zarządu Województwa Pomorskiego), Kazimierz Smoliński (sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa).
Przekazanie makiety pociągu przez Newag władzom SKM. Od lewej: Bartłomiej Buczek (dyrektor ds. przewozów i członek zarządu SKM Trójmiasto), Maciej Lignowski (prezes zarządu SKM Trójmiasto), Zbigniew Konieczek (prezes zarządu Newagu), Ryszard Świlski (członek zarządu Województwa Pomorskiego), Kazimierz Smoliński (sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa). fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Nasza ocena końcowa dwóch nowych pociągów Newag Impuls 31WE dla SKM Trójmiasto to cztery z plusem w skali ocen szkolnych 1-6. Plusa dajemy mocno na wyrost, doceniając starania SKM o odmłodzenie taboru kolejowego.

Punktujemy też producenta, który podjął się trudnego zadania przygotowania pociągu maksymalnie uniwersalnego. Poradził sobie z tym nienajgorzej - szczególnie, że niemożliwe jest wyprodukowanie idealnej hybrydy miejsko-regionalnej. Zawsze któreś rozwiązanie będzie atutem przy podróży na jednej trasie, by być wadą na innej.

Niestety, o ile łatwo będzie jeszcze uzupełnić wnętrze o brakujące poręcze czy uchwyty, to wiele pozostałych rozwiązań nie da się już poprawić.

Wydaje się koniecznie, by przed kolejnym zakupem pociągów podjąć ostateczną decyzję w zakresie maksymalnej trasy kursowania pociągów SKM i standardów przystanków, z jakich ma korzystać (szczególnie pod kątem wysokości peronów).

Pociągi do liniowej eksploatacji powinny wejść w drugiej połowie marca. Wstępnie planuje się ich wykorzystanie na trasie Gdańsk - Wejherowo, ale w przyszłości nie wyklucza skierowania ich na trasie aż do Słupska. SKM za dwa Impulsy zapłaciła ok. 35,6 mln zł.

- Będziemy starali się pozyskiwać w przyszłości nowe pojazdy. Zapotrzebowanie w aglomeracji na komunikację szynową rośnie i będzie rosło. Zmodernizowaliśmy 22 EZT-y, ale pasażerowie oczekuje nowego taboru, ponieważ gdzieś następuje kres możliwości modernizacji. Nasi pasażerowie oczekują nowych rozwiązań, nowoczesnej podróży, a my staramy się być przewoźnikiem, który wpisuje w nowoczesną, funkcjonalną metropolię Zatoki Gdańskiej - mówi Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów i członek zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Zobacz wnętrze nowego pociągu.

Opinie (205) 2 zablokowane

  • Szkoda, że tak brzydkie kolory.. (28)

    Jak można było pomalować je na ten ohydny żółty..

    • 111 201

    • (12)

      Bo w ubiegłym roku tak zagłosowali czytelnicy tego portalu, którzy legitymują się wysublimowanym poczuciem gustu .

      • 52 10

      • (7)

        Pamiętam, głosowałem na te srebrne wstawki i zrobiło mi się bardzo smutno, kiedy wygrała ta żółta ohyda...

        • 34 11

        • (1)

          Tak było.

          • 10 4

          • święto jakby prom kosmiczny oddali do użytku

            • 12 5

        • ja tez (4)

          Te ze srebrnymi wstawkami byly naprawde eleganckie

          • 21 4

          • (3)

            Fajnie to wyglądało. A tak, mamy nowe stare klamoty co jeżdżą od lat w tandetnych barwach areczki.

            • 18 23

            • Weź se kup maść na ból dolnej części pleców. Masz jakiś traszny problem z tą Areczką bo wszędzie ją widzisz (1)

              To są kolory pierwszych wagonów SKM które przyjechały ze Szwecji i były to barwy producenta.

              • 20 8

              • Nigdy w Trójmieście...

                nie było żadnych wagonów ze Szwecji. Pierwsze pociągi, które w latach 50-tych ub.w. rozpoczęły funkcjonowanie "kolejki" (tak się wówczas mówiło na obecną SKM) były uzyskane w ramach odszkodowań wojennych z Niemiec. Był to tabor berlińskiej S-bahn, przystosowany do zaprojektowanej na trasę Gdańsk - Nowy Port i na trasę Gdańsk-Gdynia kolei elektrycznej 600V. M.in. zamontowano na dachach wagonów silnikowych t.zw. pantografy, bo berlińska S-bahn była inaczej zasilana (tak jak metro). Kolory najpierw były szare a po jakimś czasie przemalowane zostały na żółto-niebieski. Każdy wagon miał z jednej strony czworo drzwi a do wysokości podłogi ówcześni projektanci dostosowali wysokość peronów, odległość pudła wagonu od krawędzi peronów nie była większa niż 10 cm. Dzisiejsi budowniczowie zarówno taboru jak i infrastruktury niestety tego nie potrafią.
                I tak to się ma!!!

                • 15 2

            • tandetne to są barwy twojego klubu z Bolkowa

              • 2 3

      • (1)

        Demokracja - dyktatura idiotów.

        • 19 7

        • ... a w dyktaturze rządzi jeden idiota.

          Problem jest taki, że dyktator reprezentuje wyłącznie swoje własne interesy.

          • 12 1

      • Czytelnicy mogli wybierać tylko z 4 wersji które niewiele się od siebie różniły i wszędzie był ten niezbyt ładny żółty kolor

        • 6 0

      • warszawskie koleje kupiły jednak dużo lepsze składy

        tak te składy dla SKM powinny wyglądać.
        mają barany dobre przykłady, a nie chcą albo nie potrafią z tego skorzystać.

        • 10 0

    • (2)

      Barwy królewskie

      • 10 18

      • Taa, na Zamena pomiędzy blokami przy śmietnikach.

        • 8 6

      • Królestwo Szwecji.

        • 4 2

    • (3)

      Ciesz się gamoniu, że nie pomalowali na blado-zielono. Teraz jest dobrze

      • 15 7

      • wolałbym barwy lechi lub srebny niż kolor areczki i moczu (2)

        • 2 12

        • to co ty Bolkowianinie wolisz (1)

          jest nie istotne

          • 2 2

          • Co to niby znaczy? XD

            • 0 0

    • Kolor jest ok i tak naprawdę to mało ważna sprawa (2)

      gorsze są niehigieniczne siedzenia z materiału i nieustająco dziura między peronem a składem (wstyd!)

      • 15 3

      • siedzenia powinny być z tworzywa łatwego mycia; ciasne przejścia; (1)

        brak uchwytów dla stojących pasażerów.
        Pociąg dobry, ale dla ruchu pozamiejskiego.

        • 10 1

        • Toaletę rozniosa w 4 dni

          • 4 1

    • Powinny być biało zielone

      • 3 7

    • SKM zawsze z Arką

      • 7 10

    • Odstęp - będą musieli poprawić system.
      Foteliki - dziwna moda - powinny być ławki. Na lawece łatwo posadzić dwoje dzieci obok siebie.
      Za wysokie poręcze - też pewno nie obędzie się bez poprawek.

      • 3 0

    • tak tak...kolor najwazniejszy...zawsze sie jakiś półmózg znajdzie co mu kolor przeszkadza. Za to innym sie podoba i co teraz?

      • 1 0

    • Serio obchodzi was kolor pociągu do którego wsiadacie? Mnie interesuje tylko, by nie kazał mi tkwić i czekać długo na peronie, jechał bez awarii i bezpiecznie i w miarę szybko do celu.

      • 1 0

  • Szkoda, że nie mamy wszystkich takich skm-ek (5)

    może kiedyś jak się ta już zastarzeje...

    • 71 19

    • (1)

      Gdzie jest kasa z UE na nowe pociągi. ?

      • 10 2

      • Nie ma kasy z UE

        bo my przecież dopłacamy do UE,a do tego trzymamy z UK, która uważa że nie będzie płacić tyle co inne duże kraje

        • 4 2

    • to się przecież nie nadają jako skład czysto miejski

      • 8 2

    • kiedyś w prl kak budowali linie skm (1)

      To od razu kupił tyle pociągów, żeby wystarczyło. A teraz otwieramy linie a pociągów jest za malo

      • 1 0

      • jaką linie otwieramy?

        • 1 0

  • Pierwszy śmierdzący menel pewnie będzie jechał w dniu uruchomienia skm-ki (3)

    żal tych nowych siedzeń

    • 165 7

    • Dokladnie i jeszcze będą udawać, że go nie widzą.

      • 23 2

    • (1)

      Glupota jest zamawianie do komunikacji miejskiej tapicerowanych siedzen. Duzo lepszym pomyslem bylyby azurowe siedzenia z miekkiego plastiku.

      No ale ludzie lubia mieciutkie siedzenia zasikane i zawszawione przez meneli

      • 48 2

      • skaj albo plastik. To jest straszne...

        • 5 5

  • Peowcy miliardy unijne przpuscili i tylko jeden nowy pociag kupili (10)

    Haha banda kolesi

    • 83 126

    • Jesteś tłukiem jak podkład kolejowy.

      • 22 22

    • dwa

      Analfabeto. Wyborca PiS i wszystko jasne.

      • 22 18

    • Pendolino, Darty, Elfy, Impulsy (3)

      setki szynobusów z różnych firm. A ty piszesz, że jeden pociąg...

      • 18 9

      • Jeden dla SKM !!! (2)

        Pendolino przepłacone, polskie pociągi są tańsze i jadą z prędkością 160-180 km/h - mam nadzieję, że ktoś za to odpowie przed sądem

        • 9 24

        • lecz się pieniaczu

          lecz się pieniaczu

          • 15 9

        • rozumiem, ze tez wolisz jezdzic polonezem, a nie Mercedesem

          Od razu mowie - Mercedes nie jest najlepszym mozliwym samochodem.

          Jednak z pewnoscia lepszym niz polonez.

          • 0 0

    • (1)

      Chciałbym tylko przypomnieć, że PiS zrobił mniej dla pomorskiej infrastruktury transportowej niż NSDAP.
      Nie wychwalam nazistów (ani jednych ani drugich), ale takie są fakty.

      • 4 4

      • Polskość to nienormalność powiedział Tusk, opinia podobna do poglądów Hitlera.

        nie wychwalam nazistów...

        • 3 4

    • Szkoda, że to ze środków własnych było robione...

      • 0 0

    • nie PO

      jak to teraz PIS rządzi

      • 0 0

  • dobrze że SKM inwestuje (4)

    Ale zaraz znajdą się jacyś maruderzy. Jakie to polskie.

    • 47 59

    • Maruder - słownik języka polskiego: (2)

      1. człowiek niepunktualny, spóźniający się;
      2. żołnierz samowolnie odłączający się od oddziału, zwykle w celach rabunkowych

      • 14 4

      • pocaluj moj doktorat zazdrosniku. (1)

        • 1 15

        • O.. Jakie to polskie...

          • 10 4

    • 2 pociągi na 50 i to jeszcze niedostosowane do ruchu miejskiego tylko dla przewozów regionalnych

      • 6 1

  • wifi będzie działać max do wakacji (6)

    A potem będzie jak w klimatyzacją w autobusach. Prąd zepsuje się po miesiącu. Toalecie to współczuję od razu bo tam będą się działy rzeczy o jakich żadnemu projektantowi się nie śniło

    • 124 12

    • jaki optymista....

      • 2 2

    • Co wy z tym wifi (3)

      nie macie wykupionych pakietów neta?
      Jakoś jak jadę to mnóstwo ludzi grzebie w swoich telefonach mimo że wifi teraz w skm nie ma.
      No i publiczna sieć, może jeszcze do banku chcecie tędy wchodzić?

      • 15 1

      • ale w tych pociągach to akurat z twojej kieszeni poszło (1)

        • 0 2

        • i?

          on mowi o bezpieczenstwie, a ty o czym?

          • 0 0

      • niech chędzie pochwalone aero2 amen

        a play niech się wypcha

        • 2 1

    • zgadzam się jeżeli chodzi o łazienkę

      toaleta powinna być na peronie, a nie w SKM'ce. Tam bedzie taki syf, że nikt normalny z tego nie skorzysta

      • 3 0

  • Przy tylu składach SKM w Trójmieście (2)

    Prawdopodobieństwo że trafię na któryś z tych dwóch to prawie jak wygrana w totka :D

    • 124 6

    • 5 z rachunku pradopodobienstwa

      • 0 0

    • Trafisz spoko.

      6,25 - godziny szczytu, 4 wagony GDYNIA kierunek GDAŃSK. Przed 15,29 we WRZESZCZU kierunek GDYNIA godziny szczytu - MASAKRA i znów 4 wagony w składzie.

      • 0 0

  • Nie ma jak kultowe skm-ki,te nowe nie maja duszy...... (3)

    powinni remontowac stare a nie kupowac nowe bez wyrazu..poprostu brzydkie bez duszy....

    • 48 63

    • idzmy dalej ! powinny byc wagony ciagniete przez konie (1)

      rozumiem ze bys byl zadowolony jakby wagony ciagnely konie a ty jako bezrobotny bys pil piwo i jechal sobie 10 godzin z Gdyni do Gdanska i oczywiscie za darmo powinno byc bo ty wiesz przeciez. Nie ma jak te stare smierdzace gdzie mlotem mozna wszystko naprawic...super . W domu tez masz pewnie mebelki wczesny ''gierek '' , na stole cerata i sztuczne kwiaty a na scianie obraz z jeleniem , boazeria na scianie i jakze piekna stalowa rure w kiblu pomalowana na zolto . Brawo !.

      • 13 15

      • nowe nie znaczy lepsze

        na pewno znaczy droższe

        • 7 1

    • Nowe skm-ki są rewelacyjne

      A ja już mam dość tych starych rozklekotanych hałaśliwych skm-ek .. I bardzo mnie to cieszy że Trójmiasto kupiło takie cudeńka miałem już okazję podróżować jedną i jestem pod wrażeniem.. Momentalnie zaraz po wejściu szok niczym na promie kosmicznym.. Wnętrze robi wrażenie i te podświetlane szyby z logiem skm na niebiesko a jeśli chodzi o jazdę to po prostu cicho się jedzie nie słychać tego szumu i hałasu.. Mam nadzieję że Impulsów będzie więcej z czasem a te stare kiedyś pojadą na żyletki.. Tak więc panie kolejarz nie zgadzam się z pana opinią na ten temat pozdrawiam..

      • 2 0

  • brzydka kolorystyka (2)

    Dobrze ze kolory intensywne ale powinny byc wiecej przelamane srebrnym

    • 54 30

    • E tam...

      ... kolorystykę lada moment poprawią grafiwandale, którzy już na pewno za punkt honoru postawili sobie otagować nowe kolejki. Zobaczymy też gdzie miejsce znajdą stoczniowcy z piwskiem i kiedy studenciaki zaczną podłączać do gniazdek bumboxy z umpaumpa.

      • 11 0

    • następny przypał. A mi się takie kolory podobają jak są. A mojej kobiecie jeszcze inne. Dyskusja o kolorach..ech...

      • 1 1

  • To są składy regionalne (5)

    Liczba drzwi i rozwiązania techniczne sprawiają, że jest to pociąg regionalny, a nie miejski. Widać, że Urząd Marszałkowski zmierza by SKM uczynić głównym przewoźnikiem regionalnym..

    • 117 4

    • Były wagony typu metro. (2)

      Dostosowane do warunków miejskich i co? I nikt ich nie lubił i wszyscy marudzili.

      • 16 11

      • poza godzinami szczytu ujdzie, ale przy wiekszym natezeniu....

        taki pociąg sie nie sprawdzi.

        • 10 5

      • Siedzenia były ustawione do dpuy a te sa klasycznie wporzo.

        • 11 4

    • Jak będziemy mieli pociąg miejski

      złożony z samych drzwi to nie będzie siedzeń.
      Jest więcej w stosunku do długości przestrzeni pasażerskiej niż w starych.

      • 1 3

    • w punkt

      o nie jest pociąg miejski, mało drzwi na wagon, ciasnota w przejściach.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.