• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy gazowe w Gdyni

Patryk Szczerba
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Autobusy na gaz choć droższe przy zakupie oraz w trakcie eksploatacji pozwalają zaoszczędzić miastu dzięki niskim cenom gazu ziemnego. Autobusy na gaz choć droższe przy zakupie oraz w trakcie eksploatacji pozwalają zaoszczędzić miastu dzięki niskim cenom gazu ziemnego.

Dwa nowe przegubowe autobusy marki MAN napędzane sprężonym gazem ziemnym wyjechały na ulice Gdyni. Razem po mieście jeździ szesnaście takich pojazdów. W 2016 roku może ich być nawet czterdzieści.



Całe wnętrze autobusu jest pod nadzorem kamer monitoringu. Całe wnętrze autobusu jest pod nadzorem kamer monitoringu.
Zaprezentowane na bulwarze nadmorskim przegubowce należące do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej to jak tłumaczą przedstawiciele Gdyni, kolejny krok do tego, by unowocześniać komunikację miejską. Za kilka lat tzw. gazowniki mają zacząć dominować na gdyńskich ulicach.

Nowe pojazdy dzięki gazowi ziemnemu są dużo bardziej ekologiczne. Posiadają zainstalowany monitoring i klimatyzację. Zabierają 160 pasażerów i są cichsze od konwencjonalnych modeli o ok. siedem decybeli. Wyższy koszt zakupu szybko niwelują oszczędności związane z jazdą na gaz.

- Gdy w 2007 roku wprowadzaliśmy pięć autobusów napędzanych gazem ziemnym traktowaliśmy to jako eksperyment. Teraz widać, że była to dobra droga. W ciągu pięciu lat eksploatacji udało się zaoszczędzić blisko cztery mln zł oraz zmniejszyć emisję substancji trujących do atmosfery o 800 ton - opowiada Kazimierz Gałkiewicz, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Czy odczuwasz różnicę jeżdżąc autobusem na gaz?

Na stałym poziomie utrzymuje się za to cena autobusów. Jeden kosztował nieco ponad 1,3 mln zł. To tylko o 100 tys. drożej od pojazdów napędzanych olejem napędowym. Sześć lat temu ta różnica wynosiła ponad 300 tys. zł. Powód? Coraz bardziej wyśrubowane kryteria w zakresie czystości spalin, co wymusza na producentach nieustanną modyfikację silników.

- Naszym celem jest zakup w ciągu dwóch lat kolejnych 26 autobusów zasilanych gazem ziemnym. Stacja do tankowania gazu na Kaczych Bukach przeżywa prawdziwe oblężenie. Widać, że to trwały trend, dlatego liczymy, że w naszych zamierzeniach wspomoże nas Unia Europejska. Jesteśmy przygotowani nawet na zasilanie autobusowych silników biogazem - kończy Gałkiewicz.

Miejsca

Opinie (149) 7 zablokowanych

  • (7)

    O zmniejszeniu się ogólnej liczby kursów od 14 stycznia i redukcjach na wielu trasach jak np. 198 już nikt nie wspomni.. Aczkolwiek gratulujemy nowoczesnych autobusów!

    • 51 15

    • Oszczędności, skądś muszą mieć na nowe autobusiki;)

      • 7 4

    • rzeczywiście straszne...i ta bardzo znacząca linia 198. (4)

      skończyły się czasy kiedy autobusy kursowały jak chciały. Teraz można sobie dojść na przystanek pod konkretny autobus a rozkłady są w internecie.

      • 4 11

      • 198 linia jednego zakretu...bez przesady co to wogle za linia (3)

        • 4 8

        • (2)

          Kto to minusuje? Przecież to prawda :D 198 to jedna z najmniej potrzebnych i używanych linii. Już bardziej przydatny jest 163, który też jeździ rzadko :) albo 197, ten to już w ogóle mógłby częściej, chociaż fakt faktem, tłoku to w nim nie ma :)

          • 7 3

          • (1)

            jeszcze troche i na Dolne Oksywie bedzie czlowiek chodzil pieszo

            • 1 1

            • Żartujesz. 150 jest jedną z pierwszych gdyńskich linii i nigdy go nie zlikwidują.

              • 1 0

    • Jak to nie?

      Przecież był artykuł cały.

      • 1 1

  • Klimatyzacja to FAKE! (6)

    Jeżdżę codziennie "gazowcem" i w sezonie ciepłym praktycznie nigdy nie zdarzyło mi się podróżować w klimatyzowanym autobusie. Było kilka przypadków, ale reguła jest taka, że klimatyzacji nie używa się w większości autobusach. W jakim celu, więc dopłacają za coś, czego się nie używa?

    • 56 19

    • Gaz

      Ja tam chętnie i regularnie oddaję swoje gazy komunikacji miejskiej...

      • 24 2

    • dlatego napisano "Posiadają zainstalowany monitoring i klimatyzację."

      zamiast są że klimatyzowane ;-)

      • 14 2

    • Wczoraj w autobusie było zimno, więc chyba klimatyzacja działa...

      A ja jechałem wczoraj i było naprawdę zimno. To chyba klimatyzacja działa, no nie? :)

      • 7 0

    • U nas takie lato (1)

      ,że klima niepotrzebna. Niedługo będą 2 pory roku. Jesień i wiosna ;D

      • 1 0

      • fajnie! obie moje ulubione!

        • 0 1

    • pierwsze gazowce nie miały klimatyzowanej strefy pasażerskiej

      ten luksus był przeznaczony dla kierowcy...

      • 1 0

  • ... (13)

    Gaz jest dobry do kuchenki a nie do pojazdów...

    • 10 92

    • widać że nie jesteś w temacie............ (6)

      ..........po pierwsze w/w autobusy są zasilane gazem ziemnym a nie LPG, żebyś miał świadomość gaz ziemny jest najlepszym paliwem do napędzania silników w samochodach i autobusach, z wad duże zbiorniki (inne wymogi i parametry ciśnienia i bezpieczeństwa butli niż LPG) I BARDZO MAŁO STACJI. mechaniku od siedmiu boleści poczytaj zanim napiszesz

      • 20 3

      • Odp

        Panie pomorzaninie nie ma co się tak denerwować, montuje Pan instalacje LPG/CNG w pojazdach??? Wie Pan jak to wyglada ? . Czy to wiadomości z sieci...

        • 4 12

      • Gaz ziemny nie jest najlepszym paliwem... (4)

        do napędu silników samochodowych. Gdybyś miał podstawową wiedzę z teorii procesu spalania w silnikach wysokoprężnych i gaźnikowych to byś wiedział że silniki tłokowe były i są konstruowane na podstawie obiegu teoretycznego Otto a później Diesela. Najefektywniejszym paliwem do napędu silników tłokowych jest olej napędowy, posiadającym największą kaloryczność na 1 kg paliwa, a później benzyna. Gaz ziemny jest tani ale nie najlepszy. Zbiorniki gazu ziemnego CNG są bardzo drogie gdyż są to zbiorniki wysokociśnieniowe (ciśnienie do 220 bar)

        • 3 1

        • (3)

          po prostu silnik z zapłonem samoczynnym jest bardziej wydajny od tego z zapłonem iskrowym, gaz zimny jest najlepszym paliwem dla autobusów z dożo bardziej prozaicznej przyczyny jak jego kaloryczność. Silnik na takim paliwie nie zostawia za sobą wielkiej czarnej chmury niedopalonego paliwa, sadzy i pyłków

          • 5 2

          • ... (2)

            Proponuje zasięgnąć informacji na temat filtra DPF/FAP i wtedy się wymadrzac Panowie... Internet nie jest skarbnica wiedzy.... Pozdrawiam

            • 1 4

            • a tym bardziej niedouczony mechanik

              • 1 0

            • Tak, DPF/FAP jest rewelacyjny, do jego poprawnego dzialania samochód spala cały czas ok 15-20% więcej paliwa by przepchać się przez dokładny filtr. Mechanik, odpuść sobie, życie pokazuje, że ludzie podpisujący się tytułem (mechanik,informatyk,specjalista itd.) mają tylko duże mniemanie o sobie, a w głowie pusto.

              • 1 0

    • z ciebie mechanik jak z obamy albinos

      • 6 0

    • ujawnij sie Mechanik to przynajmniej bede wiedzial gdzie nie jezdzic do mechanika (4)

      sam jezdze dieslem ale jak slysze takie komentarze to wydaje mi sie ze do dzisiaj bysmy bryczkami jezdzili albo na piechote wszedzie lazili..gaz to postep ze cos sie robi i nie widze w tym nic zlego..mialem kilka samochodow na gaz i jakos nie narzekam

      • 5 1

      • Jak długo jeździłeś samochodem na LPG? (2)

        Jak mniemam o tym mówisz. Zaznaczam że nie jestem "Mechanik" tylko "motór". Żywotność silników o napędzie gazowym jest o wiele krótsza niz z napedem Diesel'a, to nie podlega dyskusji (ze względu na właściwości smarne paliw). Zaznaczam że siedzę w tym temacie od ponad 12 lat. Dlatego jeśli ktoś zamierza kupić samochód ponad 10-cio letni powinien wiedzieć że nie należy kupowac samochodu z instalacją gazową. Za przyklad mogą tu posłużyć auta z początku lat 80-tych które wciąż jeżdżą bez tzw kapitalki silnika.

        • 3 2

        • hyundai getz silnik benzynowy 1,0 (1)

          przebieg na gazie 360 tys km i jeździ dalej, mówi ci to coś ?

          • 2 1

          • mówi - jeździsz przedzawałowym sztruclem ;-) Jeśli faktycznie zrobiłeś/łaś przynajmniej po 36kkm rocznie Getz'em to jesteś masochistą/tką. ;-)

            • 0 3

      • ...

        Ok na rok lub dwa to nie ma problemu , potem jest gorzej jak spalanie wzrasta Glowica wymaga naprawy/wymiany. Mówię o przebiegu 80tys. Rocznie bo inaczej nie widzę sesu montowania "gazu"...

        • 3 3

  • Szaman też był ale jak widac tylko książkę czytał.

    • 7 10

  • Linie autobusowe w Gdyni (4)

    Zastanawiam się już jakiś czas, dlaczego nie ma żadnego autobusu, którym można by się zabrać z Pogórza (i odpowiednio Kosakowa, Pierwoszyna, Rewy, etc.) do Chylonii (potem na Pustki Ciskowskie czy Rumia). Znam osoby, które najchętniej jeżdżą przez centrum - zjeżdżają z Pogórza 194 i przesiadają się na jakiś trajtek do Chylonii. Właściwie nie ma nic co bezpośrednio i nieokrężną drogą dowiezie do Chylonii. Cięcia 198...jeszcze lepiej...

    • 37 5

    • aby dana linia została uruchomiona musi być odpowiednia liczba pasażerów

      żeby autobus nie woził wyłącznie powietrza. Trzeba liczyć każdy grosz i optymalizować. Nie ma wyjścia.

      • 9 5

    • Winny m.in wiecznie zamykany i zakorkowany przejazd kolejowy na Chyloni, a co za tym idzie cieżko byłoby ustalić rozkład. Połączenie autobusowe północy Gdyni z Chylonią od dawna woła o pomstę do nieba, ale wiaduktu/tunelu się pewnie szybko nie doczekamy....

      • 12 1

    • ja jeżdżę samochodem i nie mam problemu z liniami...

      ja jeżdżę samochodem i nie mam problemu z liniami...

      • 1 3

    • Kiedy autobus bedzie jezdzil ulica strzelcow?

      • 1 0

  • Ja nigdy nie wsiadam do autobusu z napędem na gaz (8)

    Jak wybuchnie to z wielką siłą i wszyscy pasażerowie zginą. A benzyna to najpierw się długo pali, że zdąży się uciec, a wybucha tylko na amerykańskich filmach.

    • 10 70

    • chyba jestes trollem od budynia (1)

      skoro piszesz takie gupoty

      • 20 4

      • daj spokój, przygłup chciał być "kontrowersyjny"

        • 20 4

    • (2)

      wybucha na amerykańskich filmach, bo tam benzyne nazywa się GAS ;)

      • 19 0

      • bo tam paliwo jest tańsze (1)

        • 8 0

        • bo zarabiają więcej

          taka zależność made in poland

          • 0 1

    • ciemniak

      z ciemnogrodu ......

      • 1 2

    • Krótka lekcja

      Zasadniczą różnicą między CNG a LNG/benzyną jest to że CNG jest GAZEM i w przypadku rozszczelnienia sam się rozprasza w atmosferze do takiego stopnia że przestaje być szkodliwy. Poza tym jeśli już zaczyna płonąć to bardziej na zasadzie świeczki której płomień kieruje się w górę niż na zasadzie samowybuchu zbiornika - proste, gaz z miejsca w którym jest mu ciasno i jest sprzężony - ucieka w stronę niższego ciśnienia - a nie odwrotnie.

      Benzyna/LPG za to pozostają cały czas w pobliżu miejsca z którego wyciekają przez co dużo łatwiej o wybuch.

      Jeśli chodzi o samozapłon gazu CNG to w warunkach w jakich korzysta się z niego w autobusach jest to absolutnie niemożliwe. Nawet gdy coś złego się stanie w samym silniku lub w instalacji przesyłającej CNG z dachu do silnika - przed wejściem do zbiornika znajduje się zawór odcinający który dosłownie "odcina" dopływ gazu w nagłych wypadkach.

      Dodatkowo butle z tym gazem żeby wytrzymać ciśnienie sprzężonego gazu są dużo bardziej wytrzymałe niż standardowe zbiorniki na gaz czy też benzynę.
      Większym zagrożeniem dla ludzi jadących w autobusie CNG od tego że on wybuchnie jest deszcz meteorytów, TIR z rejestracją GWE lub tsunami.

      • 19 1

    • Od kiedy to

      autobusy są na benzynę? od kilkudziesięciu lat samochody ciężarowe i autobusy zasilane olejem napędowym (od niedawna także LPG, LNG i CNG). Więc jak nie masz o czymś pojęcia, to nie pisz.

      • 2 0

  • To w końcu tańsze w eksploatacji czy nie :) ? (2)

    • 10 2

    • tańsze na paliwie, za które się płaci mniej (1)

      ale droższe w serwisie niż normalne... wychodzi i tak taniej przez paliwo.

      • 7 0

      • Przez pierwsze parę lat.

        Potem serwis drożeje, ze względu na zużycie silników i się sytuacja odwraca.

        • 1 0

  • okreslenie "autobusy gazowe" nie jest zbyt fortunne (3)

    Chyba ze nie zna sie historii II wojny światowej.

    Nie lepiej napisac "autobus na gaz"?

    • 52 13

    • lepiej napisa c Autobus na gazie

      oczywiscie lepiej że to autobus a nie kierowca

      • 10 0

    • najlepiej nie wspominać o autobusach na gaz... (1)

      chyba ze się nie zna historii II wojny światowej

      • 1 0

      • Pracował pan w Oshpitizin w tym czasie, że teraz gaz kojarzy się Panu tylko z tym okresem w życiu?

        • 1 0

  • dlaczego import? (5)

    autobusu made in Poland nie mogli kupić?

    • 29 6

    • a co to jakiś przymus?

      wygrywa lepsza oferta (nie piszę tańsza)

      • 2 10

    • dlaczego import?to sobie spójrz jak Solarisy wyglądają po roku użytkowania.

      Solarisy po roku użytkowania zera rudy. Przyjrzyj się dobrze.Import przecież Scania fabrykę ma słupsku a Volvo cała swoja fabrykę autobusów przenosi do Wrocławia!!!! Kto tam pracuje Polacy!!!!! To jaki napis jest na tabliczkach znamionowych:m]Made in Poland :-) Scanii i Volvo!!!!!!!!!!!

      • 3 4

    • Przecież one są produkowane w Polsce. (2)

      Te MANy są produkowane w podpoznańskich Sadach. Warto sprawdzić zanim się coś napisze.

      • 6 1

      • (1)

        To, że jesteśmy tylko montownią to też nie jest powód do dumy.

        • 1 1

        • ...

          A to wcale nie jest montownia. Od 1995 czy 1996 jest tam pełna produkcja. Podobnie koncern MAN zainwestował np w Starachowicach. Tak więc MAN też jest Made in Poland.

          Z innych ciekawostek - typowym autobusem Made in Poland, którego nie powinniśmy się wstydzić jest AMZ z Kutna:


          Był testowany w Gdańsku/Sopocie jakoś niedawno... produkują też wersje elektryczne, myślę że nie mieliby kłopotu z CNG lu Hybrydą.

          • 0 0

  • chciałbym bardzo żeby w Gdańsku takie były... (12)

    ale na razie do roboty popylam starym ikarusem bez ogrzewania.

    • 33 34

    • a kiedy strzeźwiejesz?

      Bo ostatnie kursy Ikarusów w gdańskim ZKM miały miejsce na początku lutego 2009

      • 22 8

    • co ty pleciesz??? (3)

      Ikarusów już dawno nie ma. Zostało tylko ok 50 sztuk krótkich Jelczów.

      • 7 14

      • no jak to (1)

        nawet w TVG pokazywali jak mikołaje nim jechali właśnie Ikarusem;))

        • 5 2

        • Mikołaje to se mogą nawet warszawą M20 popylać

          a roboli do roboty wożą same niskopodłogowe autobusy: Solarisy, Mercedesy, MANy, Neoplany

          • 12 5

      • Jakich Jelczów?

        Jelcze w ZKM Gdańsk nie jeżdżą też mniej więcej od 2008/2009 roku.

        • 1 0

    • gdynska zawisc osiaga juz apogeum, kompleksy gonia kompleksy (3)

      Wiadomom ze Gdansk ma najmłodszy skład autobusowy w Polsce, a ostatnie ikarusy i jelcze zniknęły jakies 4 lata temu.

      Życzę zdrowia (psychicznego)

      • 18 9

      • to działa w dwie strony (1)

        niestety

        • 4 3

        • a czego tu zadroscić? Tylko współczuć, ze nie ma w Gdyni alternatywy dla Szczurka

          wyprał wam mózgi i wyciął całą opozycje. Nie ma w Gdyni autorytetów mogących zmienić na stołku zagubionego w swoich fobiach Szczurka

          • 7 5

      • ...

        Tu się z tym "najmłodszym" nie zgodzę. Piszę z Poznania, btw.

        • 0 0

    • a nie możesz sobie kupić jakiegoś auta z ogrzewaniem?

      a nie możesz sobie kupić jakiegoś auta z ogrzewaniem?

      • 2 1

    • słaaba prowokacja, szczególnie w obliczu gdyńskiego złomu

      2 nowe autobusiki nie czynią wiosny...

      • 5 5

    • Ikarusy

      i ten specyficzny zapach gumy i spalin we wnętrzu ;) Dzisiaj jest elegancko i wygodnie, ale klimat już nie ten.

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane