• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy gazowe w Gdyni

Patryk Szczerba
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Autobusy na gaz choć droższe przy zakupie oraz w trakcie eksploatacji pozwalają zaoszczędzić miastu dzięki niskim cenom gazu ziemnego. Autobusy na gaz choć droższe przy zakupie oraz w trakcie eksploatacji pozwalają zaoszczędzić miastu dzięki niskim cenom gazu ziemnego.

Dwa nowe przegubowe autobusy marki MAN napędzane sprężonym gazem ziemnym wyjechały na ulice Gdyni. Razem po mieście jeździ szesnaście takich pojazdów. W 2016 roku może ich być nawet czterdzieści.



Całe wnętrze autobusu jest pod nadzorem kamer monitoringu. Całe wnętrze autobusu jest pod nadzorem kamer monitoringu.
Zaprezentowane na bulwarze nadmorskim przegubowce należące do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej to jak tłumaczą przedstawiciele Gdyni, kolejny krok do tego, by unowocześniać komunikację miejską. Za kilka lat tzw. gazowniki mają zacząć dominować na gdyńskich ulicach.

Nowe pojazdy dzięki gazowi ziemnemu są dużo bardziej ekologiczne. Posiadają zainstalowany monitoring i klimatyzację. Zabierają 160 pasażerów i są cichsze od konwencjonalnych modeli o ok. siedem decybeli. Wyższy koszt zakupu szybko niwelują oszczędności związane z jazdą na gaz.

- Gdy w 2007 roku wprowadzaliśmy pięć autobusów napędzanych gazem ziemnym traktowaliśmy to jako eksperyment. Teraz widać, że była to dobra droga. W ciągu pięciu lat eksploatacji udało się zaoszczędzić blisko cztery mln zł oraz zmniejszyć emisję substancji trujących do atmosfery o 800 ton - opowiada Kazimierz Gałkiewicz, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Czy odczuwasz różnicę jeżdżąc autobusem na gaz?

Na stałym poziomie utrzymuje się za to cena autobusów. Jeden kosztował nieco ponad 1,3 mln zł. To tylko o 100 tys. drożej od pojazdów napędzanych olejem napędowym. Sześć lat temu ta różnica wynosiła ponad 300 tys. zł. Powód? Coraz bardziej wyśrubowane kryteria w zakresie czystości spalin, co wymusza na producentach nieustanną modyfikację silników.

- Naszym celem jest zakup w ciągu dwóch lat kolejnych 26 autobusów zasilanych gazem ziemnym. Stacja do tankowania gazu na Kaczych Bukach przeżywa prawdziwe oblężenie. Widać, że to trwały trend, dlatego liczymy, że w naszych zamierzeniach wspomoże nas Unia Europejska. Jesteśmy przygotowani nawet na zasilanie autobusowych silników biogazem - kończy Gałkiewicz.

Miejsca

Opinie (149) 7 zablokowanych

  • Pokropek mogliby sobie darować, ach te standardy... (1)

    kto za to płaci?

    • 0 1

    • Kto pozwolił zlikwidować stację CNG na ul. Hutniczej 35?

      Jako obywatel tankujący regularnie na tej stacji pisałem w tej sprawie wielokrotnie. Do PGNiG, do POOG, do UM Gdynia, do portalu trojmiasto.pl - bez echa. Wszystko zostało bez echa. Trojmiasto.pl umie pisać o otwarciu a nie o problemach i zamknięciu stacji. Teraz stacja za 1.5 mln zł z publicznych pieniędzy stoi i niszczeje.
      Jedyne, co po wielu mailach, telefonach i wizytach powiedziano, to że źle się układa współpraca z Shell.

      Stację na ul. hutniczej otwierano z wielką pompa w 2007 roku przy zakupie pierwszych autobusów, był tez pleban.
      Zamknięto po cichu, nikogo nie uprzedzono i nie wyjasniono. W sprawie tej stacji jest zmowa milczenia. To jest odpowiedzialny biznes PGNiG? Tak się traktuje klienta?

      Kto pozwolił zlikwidować 8 stacji w ciągu dwóch lat w pozostałych miastach? Czemu Niemcy mają ich tysiąc a u nas 33 to było zbyt dużo?
      Czy ktoś się boi nieobłożonego akcyza paliwa?

      • 4 0

  • Dlaczego trojmiasto.pl nie napisało ani słowem o zamknięciu stacji na Hutniczej 35?

    Portal doskonale o tym wiedział, pisałem w tej sprawie maile i naświetlałem problem. Proponowałem obywatelską inicjatywe i przyjazd kilkunastu pojazdów na CNG na raz aby się pokazać.
    Niestety, bez echa.
    Ktoś tu się chyba CNG boi. Czy nie byłby to temat poczytny? Skoro otwarcie było poczytne, to myślę, że zamknięcie jeszcze bardziej.
    Teraz stacja za 1.5 mln zł z publicznych pieniędzy stoi i niszczeje.

    • 6 1

  • tyle pieniedzy jeden autobus,zamiast dac na Arke

    • 1 2

  • A kiedy podwyżki dla pracowników ZKM Gdynia??

    Śmiech aby po 13 latach ciężkiej pracy mieć 1510 zł brutto podstawy.

    • 1 0

  • Eh pamiętam czasy przeg. Ikarusków.kiedyś najwięcej luda atakowało ostatnie wejście żeby stanąć na samym końcu i mieć za friko kolejkę górską. Jak wracałem z kumplami z budy to zawsze tak robiliśmy.

    • 1 0

  • Teraz na "S"kę proszę

    • 1 0

  • lepiej ikarusy to super mocny i jelcz .

    zkam tez muszy kupicz volvo scania solaryc 12m 15m i 18m a tramwaj tez nowy solaryc w gdansku złom to mersedesy many neoplany

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane