- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (210 opinii)
- 2 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (35 opinii)
- 3 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (208 opinii)
- 4 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (81 opinii)
- 5 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (167 opinii)
- 6 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie
Samorząd województwa pomorskiego zaproponował od grudnia więcej pociągów SKM i utrzymanie częstotliwości kursowania PKM. Druga kwestia budzi niepokój mieszkańców Gdyni, gdzie powstają nowe przystanki: Stadion i Karwiny , które będą bardzo rzadko wykorzystywane. Władze województwa deklarują, że na zmiany przyjdzie czas, ale jeszcze nie w tym roku.
SKM: więcej i częściej
Zwiększono liczbę pociągów na trasie, więc SKM-ki pojadą częściej. Od poniedziałku do piątku w godzinach 6-21 będą odjeżdżały co 10 minut. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu tak jak do tej pory do pociągów będzie można wsiadać co 7-8 minut.
Niewiele zmieni się jeżeli chodzi o kursy nocne - połączenie w ramach metropolii pomiędzy Gdańskiem i Wejherowem zaplanowano z dwugodzinnymi odstępami.
Rozkład PKM bez zmian mimo nowych przystanków
Przedstawiono również propozycje dotyczące PKM. Rozkład właściwie nie różni się niczym od dotychczas obowiązującego, co już zdążyło wzbudzić niepokój w Gdyni. Sprawą częstotliwości kursowania zainteresowali się społecznicy ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, reagując petycją do marszałka województwa pomorskiego.
Jak przypominają, wraz z nowym rozkładem mają zostać uruchomione w Gdyni nowe przystanki: Karwiny i Stadion. Ich zdaniem, by zachęcić mieszkańców do korzystania z nowych możliwości, nie ma nic lepszego od pokaźnej liczby kursów od początku funkcjonowania przystanków.
- Tymczasem mamy 18 kursów z Gdyni przez Osowę do Wrzeszcza i 21 kursów do Gdyni w ciągu dnia. Bez taktu regularności, z absurdalną godziną ostatniego kursu. Taki rozkład z pewnością nie przyciągnie pasażerów. Skoro miasto wydało 4,5 mln złotych na przystanki, a marszałek 25 mln zł, to zadbajmy o to, by pociągi jeździły tam odpowiednio często - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Społecznicy apelują o zmiany
Padają konkretne pomysły, takie jak puszczenie składu zaczynającego kurs w Osowej o godz. 7:10, 20 minut wcześniej w Gdyni Głównej, co pozwoli na swobodny dojazd gdynian do pracy w Gdańsku.
Czytaj też: Podróżujesz PKM? Nie możesz pracować na dwie zmiany
Społecznicy proponują też, by w nowym rozkładzie postawić na częstotliwość co 30 minut i co 15 min w szczycie oraz spowodować, by na odcinku Gdynia - Gdańsk Osowa jeździły trzy pociągi na godzinę. Wśród propozycji jest też wydłużenie godzin kursowania (ostatnia PKM po godz. 22) oraz dostosowanie przyjazdów i odjazdów do przyjazdów pociągów dalekobieżnych w Gdyni.
- Oszczędności pozwalające na puszczenie większej liczby kursów przez Gdynię Karwiny i Stadion można znaleźć też nie kierując pociągów z Kościerzyny przez Wrzeszcz po torach dalekobieżnych do Gdyni. W ten sposób dubluje ona kursy SKM - dodaje Kajetan Lewandowski, działający też w stowarzyszeniu Rowerowa Gdynia.
Społecznicy liczą, że w swoich postulatach nie pozostaną odosobnieni, apelując, by zareagowały również władze Gdyni, w tym opozycyjni radni z Platformy Obywatelskiej, mającej większość w sejmiku wojewódzkim.
Radni Gdyni niezadowoleni
Na razie oficjalnej reakcji miasta nie ma, ale padają zapewnienia, że starania o zwiększenie częstotliwości kursowania PKM przez Gdynię będą podejmowane.
Czytaj również: 34 mln zł dotacji na Węzeł Karwiny
- Oddanie do użytku przystanków Karwiny i Stadion powinno być nowym otwarciem dla transportu kolejowego w Gdyni, więc zaproponowana częstotliwość dla Gdyni nie jest satysfakcjonująca. Będziemy rozmawiali o zmianach i próbowali wpływać na władze województwa, być może także oficjalnie jako radni, by to zmienić. Pamiętajmy jednak, że decydujący głos należy do samorządu województwa, jako do organizatora transportu kolejowego na Pomorzu - wyjaśnia Marcin Wołek, radny Samorządności.
Marszałek: nowe przystanki jako punkt wyjścia
Władze województwa tłumaczą, że nie jest przesądzone, że obydwa przystanki zaczną w grudniu funkcjonować. Okazuje się, że gdy kilka miesięcy temu rozpoczynano prace nad nowym rozkładem, nie brano pod uwagę rewolucyjnych zmian związanych z Gdynią.
- Będziemy robili wszystko, by tak się stało, ale pewności nie ma. Uruchomienie gdyńskich przystanków traktujemy jak punkt wyjścia do prac i rozmów nad kolejnym rozkładem w przyszłym roku. Wtedy będziemy chcieli zaznaczyć ich obecność na trasie PKM - deklaruje Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Dodaje przy okazji, że istotne będzie w tym czasie skoordynowanie transportu miejskiego z PKM. Pierwsze rozmowy już się rozpoczęły.
W sumie samorząd województwa chce wydać w przyszłym roku na przewozy na liniach SKM i PKM 50 mln zł.
Miejsca
Opinie (184) 5 zablokowanych
-
2017-10-10 06:03
nie w tym roku to kiedy? (4)
wybory w przyszłym - przypominam władzom województwa
- 94 0
-
2017-10-10 15:40
I w tym właśnie rzecz.
Będzie czym się chwalić. Chamstwo !
- 0 0
-
2017-10-10 14:29
Fajnie, że budują, ale przydałby się sensowny węzeł przesiadkowy w Redłowie.
A będzie 10 minut od jednego przystanku SKM do drugiego. Bez głowy wszystko robią.
- 4 0
-
2017-10-10 08:38
właśnie o to chodzi
nie chcą wywalać kasy na coś, na czym już nie zdążą zarobić. W rok nie zdążą zrobić projektów, analiz i wizualizacji ani rozpisać przetargów. Nie mówiąc o tym, że tutaj nie ma specjalnie na czym zarobić, bo reputacją mieszkańców już dawno przestali się przejmować.
- 13 0
-
2017-10-10 07:01
Kiedy otwarcie lotniska?
- 9 1
-
2017-10-10 14:33
Żal d.....pe
Sciska
- 0 0
-
2017-10-10 08:43
urzędnicy (1)
Kolejny dowód na to że w Polsce urzędnik jest synonimem skończonego kretyna. Rządowy, ministerialny, samorządowy, z ZUSu. Żadna różnica, nie wydają swoich pieniędzy, czas mają na wszystko, a inteligencji i chęci na lekarstwa.
Bo przygotować rozkład w wersji z działającymi i nie działającymi od stycznia przystankami. Za dużo pracy dla urzędu. Lepiej niech stoi przez rok, ułoży się, ustabilizuje, może jakiś remont sie zrobi za rok.- 19 1
-
2017-10-10 14:22
Kretyna? Oni swoje zarobili i wyszli na swoim. Reszta ich nie obchodzi.
- 0 0
-
2017-10-10 14:04
Na ilosci kursow nikt niezarabia a na budowaniu przystankow dla panstwa to grubo ktos przytula....
Dlatego madrzy ludzie mowia: dac prywaciarza ziemie w dzierzawe, najac czy sprzedac niech buduja koleje, drogi platne. A panstwo niech sie zajmie uczciwoscia sedziow , policja i silnym wojskiem. Bo nam merkelowa lub putin tu wjada.
- 3 0
-
2017-10-10 10:16
Miasto Wspólne (2)
Można odnieść wrażenie, że Miasto Wspólne bardziej przejmuje się miastem, niż Szczurek, Guć, Wołek i wszystkie Mariki razem wzięte...
No ale przyjdą wybory, deweloperzy dadzą kasę na kampanię i znowu będzie tak, jak jest...- 21 2
-
2017-10-10 10:59
Ale Miasto Wspólne to nie politycy w rodzaju Gucia i reszty, nie będą się w tym paprać (1)
I nie wciągajmy ich na siłę w politykę. Merytoryczni i zaangażowani ludzie, niech pokazują pomysły, krytykują kiedy trzeba. Tylko z dala od wyborów.
- 13 1
-
2017-10-10 12:29
Jak nie wystartują to się PiS przyslużą mocno
Bo wtedy PiS będzie w radzie jedyną siłą opozycyjną
- 5 2
-
2017-10-10 12:23
jak uwalić kazdy dobry pomysł
- 5 0
-
2017-10-10 11:34
Absurd goni absurd. Najpierw wybudowali przystanki w polach omijając np Klukowo, Owczarnię, Kielnieńską - tysiące ludzi i pracowników. Potem puścili kolejki na Kaszuby ... Teraz olewają Gdynię...To jest kolej dla ludzi czy ludzie dla kolei?
- 11 0
-
2017-10-10 11:29
Tramwaje
Przydałby się przystanek tramwajowy na skrzyżowaniu Nowolipie/Kartuska
- 4 1
-
2017-10-10 10:34
Zlikwidować sejmiki wojewódzkie (1)
Koniecznie trzeba poprawić ustawę o samorządach
- 13 0
-
2017-10-10 10:55
dokładnie!!! oni tam siedzą i nic konkretnego nie robią.
- 2 0
-
2017-10-10 06:20
dlaczego szczurek blokuje rozwój PKM? (9)
Przystanki powstają kilka lat po otwarciu lini!
- 62 27
-
2017-10-10 07:56
(1)
Przeciez to wojewodztwo tak pieknie finansuje PKM i nie zarzadza...
- 9 2
-
2017-10-10 10:31
nie bójmy się powiedzieć wprost: platfusy
- 2 2
-
2017-10-10 06:44
Szczur nie ma żadnego wpływu na inwestycje związane z PKM (5)
Podobnie jak i Budyń. To inwestycja Struka i spółki.
- 25 5
-
2017-10-10 06:53
Przypomnij co gadała gruszecka to ta co liczy "turystów" (4)
PKM nie jest naszym priorytetem!
- 12 4
-
2017-10-10 06:57
A co miała mowic, skoro wiedziala, ze platfusy z województwa (3)
Robią dobrze tylko Gdańskowi i Sopotowi?
Miliard zl dotacji na PKM wydali w Gdańsku.
Wola naszymi podatkami doplacac 50 mln rocznie niz zwiekszyc liczbe pasazerow z i do Gdyni. Tacy to juz sa ci platfusy obroncy koryta i ubecji- 16 12
-
2017-10-10 07:08
Trollu zaklinasz rzecZywistosc. Pokaz mi wnioski do UE składane prze szczura! (2)
- 8 8
-
2017-10-10 07:31
Haha, wnioski to się składa do instytucji zarządzających/pośredniczących kasą z unii w Polsce, a nie do UE. (1)
Czyli ministerstwa, Urzędy Marszałkowskie,
- 11 2
-
2017-10-10 10:29
dokładnie. ten co szczeknał bez podpisu 2 posty powyżej o 7:08
nie rozumie, że dotacje z UE i rządowe rozdziela rząd oraz władze województwa. czyli przez 8 lat rozdzielali rządowe PO, a w województwie nadal.
Bruksela nie wybiera co ma dotować UE- 6 3
-
2017-10-10 07:29
Oho... ekspert samorządowy się odezwał. Pozamiatał swoim pytaniem, o wpływ Szczurka na przystanki PKM.
Z taką wiedzą lepiej nie zabieraj się za pisanie komentarzy, bo robisz szkodę społeczeństwu, że musi to czytać.
- 7 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.