• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe stawki za wywóz śmieci - sprawdź, jakie zmiany czekają mieszkańców Gdańska

1 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koszty transportu odpadów komunalnych wzrosną w Gdańsku o ok. 12 proc., to znacznie mniej niż w innych gminach. Koszty transportu odpadów komunalnych wzrosną w Gdańsku o ok. 12 proc., to znacznie mniej niż w innych gminach.

Znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadziła niekorzystne zmiany dla mieszkańców Gdańska. Już w listopadzie władze miasta alarmowały, że poprzez nowe zapisy zmianom ulegną stawki opłat za wywóz śmieci. Z początkiem lutego nowe zasady zaczynają obowiązywać gdańszczanki i gdańszczan.



Zmieniają się stawki za odbiór śmieci



Na przestrzeni ostatnich pięciu lat koszt gospodarowania odpadami gmina Gdańsk utrzymywała na stałym poziomie. Nowe zapisy w ustawie spowodowały, że większość samorządów zmuszona była podnieść ceny za odbiór i zagospodarowanie śmieci. Nowe stawki w Gdańsku wyniosą 0,88 zł. za 1 m kw. i 0,10 zł za każdy metr powyżej 110 metrów.

Dotychczas mieszkańcy Gdańska mieli możliwość decydowania, czy chcą segregować, czy decydują się na wyższą opłatę i brak segregacji. Nowelizacja, możliwość decydowania odbiera i wprowadza nakaz segregacji. Obowiązek segregowania odpadów z podziałem na pięć frakcji - szkło, papier, tworzywa i metale, bioodpady, resztkowe - które obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości.

Właściciele nieruchomości zamieszkanych wielolokalowych (bloki, kamienice) i jednorodzinnych, którzy aktualnie segregują odpady, otrzymają zawiadomienie o zmienionej wysokości opłaty i nie mają obowiązku składania nowych deklaracji. Termin płatności po nowych stawkach mija 15 marca 2020 roku.

Właściciele nieruchomości zamieszkanych jednorodzinnych zyskują prawo do obniżki opłaty miesięcznej o 1 grosz za 1 m kw. powierzchni, z tytułu kompostowania bioodpadów w przydomowych kompostownikach. Jeśli zdecydują się na kompostowanie, muszą złożyć deklarację.

Nieruchomości, w których znajdują się zarówno mieszkania, jak i lokale usługowe (tzw. mieszane)



Od 1 lutego 2020 r. zmianie ulega zasada naliczania opłaty dla nieruchomości mieszanych, czyli takich, w których znajdują się zarówno mieszkania, jak i lokale usługowe w części niezamieszkanej, na której produkowane są odpady.

W myśl nowych zasad opłata dla części niezamieszkanej liczona jest od powierzchni użytkowej lokalu zamiast od pojemnika. Wszyscy właściciele takich nieruchomości muszą złożyć deklaracje.

Sklepy, restauracje, firmy - czyli nieruchomości niezamieszkane



Zmianie ulegają stawki opłaty za odbiór pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych.
Od 1 lutego 2020 r. obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki do segregacji (pięć frakcji) spoczywa na właścicielach nieruchomości niezamieszkanych - (restauracji, przedsiębiorstw, sklepów). Pojemniki na śmieci, z których obecnie korzystają właściciele firm, zostaną zabrane po 1 lutego. Właściciele mają możliwość wykupu dotychczasowych pojemników lub ich wydzierżawienia od firmy świadczącej usługę odbioru odpadów w danym sektorze.

Aby zapewnić ciągłość odbioru odpadów, właściciele powinni jak najszybciej zamówić pojemniki oraz złożyć deklarację zmieniającą o wysokości opłaty.

Domki letniskowe i nieruchomości rekreacyjne



Od 1 lutego 2020 roku ulega zmianie zasada obliczania opłaty dla nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele wypoczynkowe. Za rok 2020 została ustalona roczna opłata ryczałtowa w kwocie 165 zł od nieruchomości, niezależnie od liczby domków letniskowych usytuowanych na danej nieruchomości.

Właściciele ww. nieruchomości mają obowiązek złożyć deklarację do 10 marca 2020 r.


Informacji na temat zmian w systemie oraz praktycznych wyjaśnień udziela:

Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku
Infolinia:
tel.: 58 731 64 64 pn., wt., czw., pt. (7:00-15:00) śr. (7:00-16:30)

Biuro Obsługi Klienta Gospodarka Odpadami Komunalnymi, ul. Partyzantów 36 (budynek D)
Czynne: pn., wt., czw., pt. (7:00-15:00) śr. (7:00-16:30), e-mail: bok@czystemiasto.gdansk.pl

Gdańskie Centrum Kontaktu
tel.: 58 52 44 500
e-mail: kontakt@gdansk.gda.pl

www.czystemiastogdansk.pl

Dostępna jest także aplikacja "Czyste Miasto Gdańsk", którą można pobrać bezpłatnie na telefon. Wybierając lokalizację swojej nieruchomości, mieszkańcy na bieżąco otrzymują informacje o najbliższym terminie odbioru odpadów, miesięcznym kalendarzu odbiorów i terminach płatności.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

Opinie (117) ponad 20 zablokowanych

  • DewizaPOpaprańców oddać deweloperom i wyburzyć wszystko a potem brakuje na sprzet do szpitala, spolki samorzadu.

    artykuł sponsorowany
    Płacą portalowi by nam sieczkę z mózgu robili. Jeden grosz za metr2 domu za kompostowanie to kpina. Mam kompostnik przy domu (160 m2 czyli mam rabat w wysokości 1,6 zł miesięcznie) to ja was pierniczę ,kompostnik sobie odpocznie a w lato będę wystawiał wam 12 worków z trawą co tydzień do tego bonus w postaci 30 worków jesienią z liściami

    • 3 0

  • Spółka Koma odbiera śmieci nawet o godz. 19.00 wieczorem w zsypie jak bierze pojemniki nawet nie zapali sobie światła bierze jak leci. W tych zsypach brak czasami miejsca nastawiane są pojemniki na ścisk nie idzie nawet się dostać do niektórych firmy stawiają je jak leci a po bokach nie widać co od czego. Jak coś ma działać to chyba we dwie strony czy nikt nie sprawdza, że spółdzielnie nie mają nawet miejsca na te ilości pojemników i wychodzi na to że ludzie do zsypu nie mają dojścia tam wszystko. Na ścisk i rzucają śmieci gdzie padnie. Osoby starsze nie będą najpierw wyciągały z przodu pojemników żeby dostać się na końcu do tego co potrzebują.Najpierw przepis nie ważne czy są przystosowane do tego miejsca i pomieszczenia a potem straszenie karami.

    • 2 0

  • D

    Śmieci a miasto za orunie konkretnie zulawska dwa

    • 0 0

  • Śmieci

    Dlaczego nie można zrobić tak jak jest u nas że każdy pojemnik ma kod i automatycznie zbierając śmieci dane mieszkańca jest rejestrowane w samochodzie i to jest wygodne i tanie

    • 2 0

  • Nie ustawa wprowadziła, tylko Rada Miasta.

    Klasyka u złodziei. Wskazywanie innego jako winnego.

    • 0 0

  • Jaki sposób naliczania opłat jest najlepszy?

    Tak czytam komentarze i się zastanawiam, jaki w takim razie jest najlepszy sposób naliczania opłat za wywóz śmieci, bo każda opcja ma jakieś wady:
    - za metraż - zazwyczaj na większym metrażu mieszka więcej osób, natomiast rodzina 2+2 na 40m2 zapłaci połowę tego co ta sama rodzina na 80m2, a ilość odpadów jakie wyprodukują będzie podobna
    - za zużycie wody - większa ilość mieszkańców, wyższe koszty, niby najbardziej sprawiedliwa, tylko zużycie wody nie jest takie samo na przestrzeni roku, więc opłaty były by zmienne, a wywóz śmieci jest regularny i koszt stały bez względu na ilość w odpadów w pojemniku. Także największa trudność to jak to robić, by co miesiąc nie zmieniać opłaty, a nadal było sprawiedliwie
    - za ilość osób mieszkających - w teorii najbardziej sprawiedliwa, jednak znając nasz naród i charakterystykę dużego miasta, gdzie bardzo dużo mieszkań jest wynajmowanych i nikt w nich nie jest zameldowany, to byłby blok, gdzie 3 rodziny by płaciły, a reszta nie, bo przecież nikt nie mieszka :). A z kolei weryfikacja to dodatkowy koszt, za który płacilibyśmy wszyscy

    Co do samych kosztów, to tak jak ktoś tu pisał, za wszystkie odpady raz już zapłaciliśmy kupując towary, w których cenę wliczone jest opakowanie. Najłatwiej koszt przerzucić na nas, ale wtedy producenci towarów nie mają motywacji, by wprowadzać opakowania wielokrotnego użytku, przetwarzalne, a jedynie najtańsze.

    • 0 0

  • a od kiedy

    a od kiedy to m2 powierzchni wytwarza śmieci ? a ja byłem przekonany że to człowiek wytwarza śmieci a nie metry kwadratowe-liczyłem na większą świadomość urzędników i radnych-a może ktoś po prostu zarabia na boku

    • 2 0

  • Skandal

    Jesteśmy z mężem emerytami i mieszkamy we dwoje w domu szeregowym. Nasze pojemniki nie są nawet w połowie zapełnione. Przeżyłam szok widząc fakturę za wywóz w wysokości 103 zł. Oszczędzamy na energii, wodzie, ogrzewaniu ale o opłacie za wywóz śmieci za nas zdecydowano. W szeregu mieszkają rodziny 5-6 osobowe. Gdzie tu logika i sprawiedliwość. Mamy nie kupować lekarstw bo musimy sfinansować ten chory system naliczania opłat. No Pani prezydent Dulkiewicz nie widzę na następną kadencję.

    • 1 0

  • wielka opłata

    Mieszkam sama , nie mam dużej emerytury, segreguję śmieci, nie jest ich dużo ale płacę tyle samo co na takim samym metrażu inni , gdzie jest kilka osób lub wynajmuje się studentom około 6-u osobom. Czy to sprawiedliwe? Logiczne?

    • 1 0

  • Zbulwersowana

    nie zgadzam sie na opłatę za śmieci od m2, maż I ja mieszkamy na 130 m2 a sasiedzi w 7 osob na niecalych 40 m2 na dodatek pies i kot. Kto. tu ma wiecej odpadow? To niesprawiediwe naliczanie!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane