• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe tramwaje dopiero w lipcu. GAiT zamówi 15 dodatkowych sztuk

Maciej Korolczuk
25 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Z kar naliczonych Pesie GAiT chce sfinansować zakup dwóch nowych tramwajów. Z kar naliczonych Pesie GAiT chce sfinansować zakup dwóch nowych tramwajów.

Miały być w styczniu, potem w kwietniu, teraz termin dostawy przesunięto na lipiec, ostatnie sztuki dojadą w listopadzie - tak wygląda harmonogram dostawy nowych tramwajów Pesa Jazz Duo dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Dobra wiadomość jest taka, że miasto skorzysta z zapisów umowy i zamówi dodatkowe 15 tramwajów, które przyjadą do Gdańska do końca przyszłego roku. Za obecne opóźnienia spółka naliczy producentowi wysokie kary finansowe.



Na co GAiT powinien przeznaczyć środki z kar naliczonych Pesie?

Jak informuje spółka GAiT, urzędnicy skorzystali z opcji z umowy podpisanej z Pesą Bydgoszcz w lutym zeszłego roku. Pozwala ona na rozszerzenie zamówienia o kolejne tramwaje tego samego typu. Oznacza to, że do końca 2020 roku do Gdańska trafi kolejnych 15 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo.

Najpierw jednak ma zostać rozliczona pierwsza część umowy, z której Pesa na razie nie potrafi się wywiązać. Bydgoski producent musi się liczyć z karami za opóźnienia w dostawie 15 pierwszych tramwajów. Pierwotny termin dostawy pierwszej transzy (pięć sztuk) zgodnie z umową minął 15 stycznia 2019 roku, o czym informowaliśmy na początku roku.

Opóźnienie oznacza, że spółka GAiT będzie naliczać Pesie kary umowne za każdy dzień zwłoki. Umowa przewiduje kary na każdy niedostarczony w terminie tramwaj - 8,8 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia, a także za niedostarczenie w terminie pakietu specjalistycznego - 5,5 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia.

Naliczone przez GAiT kary dla bydgoskiego producenta za opóźnienia w dostawie tramwajów będą przeznaczone na zakup pojazdów zamówionych w opcji dodatkowej.

- Szacujemy, że kary te pokryją koszty przynajmniej dwóch nowych Jazzów. W ten sposób niedogodności, przynajmniej częściowo, zamienią się w przydatne rozwiązania - mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
Jak zapewnia Pesa, pierwsze tramwaje mają być dostarczone do Gdańska do końca lipca tego roku, kolejne w transzach do końca listopada. Tramwaje zamówione dodatkowo mają być gotowe do końca 2020 roku.

Opinie (119) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    Mało miejsc siedzących. Oby wystarczyło dla wszystkich dojezdzajacych do szkół bombelkow.

    • 12 3

    • "bombelków"

      To jakieś nowe słowo upośledzonych umysłowo?

      • 0 0

  • Nie szkoda pieniędzy, przecież w Gdańsku już są tramwaje? (5)

    Lepiej kupić jakieś używane, jak kiedyś, bo mieszkańcy i tak wszystko zniszczą, wiec szkoda pieniędzy na nowe, tak mi się wydaje. Kto to widział, żeby w Gdańsku nowe tramwaje jeździły.

    • 10 117

    • Widać gołym okiem, skąd

      Widać gołym okiem, że zazdrość z Gdyni.

      • 0 0

    • Mieszkańcy wszystko zniszczą? A może będziesz się liczył ze słowami, bo nie życzę sobie pomówień

      • 6 4

    • Najlepiej takie z Niemiec z 200 tys przebiegu. Angela płakała jak sprzedawała.

      • 5 2

    • Musi kupić

      Tak chce Paweł z Kanady

      • 3 4

    • na PESY tylko złom

      dla Liska Wronki i izolatka

      • 4 5

  • Bardzo dibrze

    Bardzo dobrze, że są opóźnienia - kasa wróci do miasta i będzie na kolejne autobusy i tramwaje, tylko trochę pasażerów szkoda, bo lata świetności Konstali już jakiś czas temu minęły...

    • 0 0

  • Już teraz mamy lepszy tabor niż miasta krajów śródziemnomorskich, nie mówiąc o tych ruinach co robią za atrakcje turystyczną w P (15)

    Powoli zbliżamy się w taborze do najbogatszych miast najzamożniejszych pandy zachodnich typu Holandią czy Dania. Tak wiem, ciężko w to uwierzyć. Pamiętacie co jeździło jeszcze 10-12 lat temu?

    • 77 19

    • (2)

      Tymczasem inne miasta nie kupują Pesy, a mają stary polski tabor i wszystko działa dobrze.

      • 2 32

      • gdze w który mieście podaj przykład

        • 0 1

      • i to jest prawda. KAŻDY konstal lepszy od pesy. Jeden wagonik konstala ma więcej miejsc

        jest 4x jaśniejszy, ma okna i przestrzeni więcej niż cały skład PESY

        • 6 19

    • Racja. Środki unijne robią swoje. (6)

      Pamiętam jak 10 lat temu ratunkiem dla miast, gdzie sypały się Jelcze i Ikarusy były zakupy używanych wozów 10-12 letnich z Niemiec. Nówek było jak na lekarstwo. Nie piszę tu tylko o Gdańsku, ale wiele miast ta robiło. Teraz - jeżeli używane to pojedyncze sztuki a tak, wszędzie kupują nówki. Najbardziej polecam wycieczkę do Inowrocławia. Znaczna część ich taboru to hybrydowe lub elektryczne Volvo, prosto z fabryki. A miasto liczy ledwie 70 tys mieszkańców.

      • 16 2

      • (3)

        a to wszystko na kredyt, który będą spłacać nasze dzieci. na koniec tego roku zadłużenie Gdańska to już 350 mln złotych.

        • 7 16

        • Środki unijne (2)

          Tabor jest kupowany że środków unijnych. Więc gdzie tu kredyt.

          • 9 4

          • A od kiedy to Unia daje 100% kosztów inwestycji? Może warto się douczyć. (1)

            • 8 3

            • No to jasne, lepiej żeby w ogóle nic nie kupowali bo trzeba będzie, uwaga, zapłacić.

              • 5 2

      • dlatego też środki unijne posłużyły w dużej mierze Niemcom (1)

        sprzedali nam rupiecie, które miały być złomowane i my zapłaciliśmy właśnie tymi środkami unijnymi. Kupili sobie dzięki temu nowsze generacje

        • 10 20

        • Nieprawda

          Za środki unijne kupuje się tylko nowy tabor

          • 16 1

    • Bardzo mądry komentarz.

      Ogólnie wystarczy wyjechać za granicę Polski, aby przekonać się, że nie jest tu tak źle, jak się wszystkim wydaje.

      • 8 3

    • Za krótkie, za mało miejsc siedzących

      Miały być 40 metrowe, ale to Gdańsk, tu komunikacja na poziomie socjalnym tylko. O porządnych rozwiązaniach nie ma co marzyć

      • 1 4

    • PESA to jest tabor dla Świniokrów nie dla ludzi

      ewentualnie dla członków Solidarności i Waćpana Łysickiego.

      • 4 6

    • Nie wiem co bierzesz, ale widzę, że trzepie równo, dasz namiar na dilera?

      • 9 9

    • Malowanie

      Tabor tam jest na pewno ładniejszy w sensie malowania, wpisz sobie w google nice tram i sam zobacz
      W Polsce Tabor jeszcze jest za przaśny
      Chociaż w Gdańsku nie jest pod tym względem aż tak zle

      • 5 5

  • Pesa kupiona przez pis i wiadomo.

    Pisowiec Morawiecki wykupił Pesę bankruta a geraz jeszcze się staczaja. Niech Gdansk nalicza kary ! Kacperek nie płacze?

    • 1 0

  • Trzeba było jak trzaskowski zamówic 2 razy wiecej tramwajów z Korei!

    • 0 0

  • To niech zaczną naliczac kary mevo i zanie dokupic kolejny 1000 rowerów!! (2)

    • 14 2

    • (1)

      Naliczają

      • 4 2

      • własnie chodzi oto ze nienaliczą system caly czas niedziała a kar niema!

        • 0 0

  • Dobrze, że Warszawa wygrała z Pesą i cały czas w odwołaniach wygrywa Hyundai. Z Pesą nowych wozów by sie chyba nigdy nie doczekali. Także widzicie, to nie jest tak, że "Polskie najlepsze we wszechświecie".

    • 0 0

  • Gdańsk i jego tramwaje.

    • 0 0

  • Że co naliczy?

    Buhahaha, przetarg był ustawiony od samego początku, dlatego anulowano pierwszy z nich, żeby rozpisać nowy pod Pesę. To było jasne jak słońce w momencie gdy PESA złożyła ofertę niemal co do grosza pokrywającą się z utajnioną sumą maksymalną jaką GAiT może zapłacić za nowe tramwaje. A teraz im niby naliczą kary finansowe? BUhahaha. Nic nie naliczą, bo jak ktoś z Pesy kłapnie jęzorem to głowy w GAiT się posypią.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane