• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe tramwaje w Gdańsku dopiero w kwietniu i maju

Maciej Korolczuk
7 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowe Pesy przyjadą do Gdańska z 3-miesięcznym opóźnieniem. Nowe Pesy przyjadą do Gdańska z 3-miesięcznym opóźnieniem.

Na początku 2018 r. bydgoska Pesa deklarowała, że pierwsze tramwaje zamówione przez Gdańsk dostarczy jeszcze przed końcem roku, a więc wcześniej niż zakłada podpisana umowa (do 15 stycznia 2019 r.). Terminów nie uda się jednak dotrzymać. Według najnowszych informacji nie pięć, a jeden tramwaj przyjedzie do Gdańska dopiero w połowie kwietnia. Za opóźnienie GAiT nałoży na wykonawcę kary umowne wynoszące prawie 9 tys. zł za jeden dzień zwłoki.



Który tabor w GAiT wymaga pilniejszych i większych nakładów inwestycyjnych?

Gdy w lutym informowaliśmy, że Pesa rusza z produkcją 15 nowych tramwajów dla Gdańska, przedstawiciele producenta zapewniali, że pierwsze składy przyjadą nad morze przed czasem. Choć według umowy producent miał 11 miesięcy na dostarczenie pierwszych pięciu pojazdów, to dziennikarzom przekazano, że nowe tramwaje pojawią się jeszcze przed końcem roku. Z planów jednak nic nie wyszło.

Śmiałe deklaracje zbiegły się w czasie z problemami Pesy, która na początku 2018 r. straciła płynność finansową. W kolejnych miesiącach trwały poszukiwania środków finansowych. Kilkumiesięczne oczekiwanie na kredyty bankowe opóźniły produkcję - także składów zamówionych przez Gdańsk.

Dziś producent zapewnia, że z problemami się uporano i trwa walka z czasem, by nadrobić zaległości.

- Opóźnienia wynikały z powodu problemów producenta, które miały wpływ ma terminowość dostaw podzespołów i komponentów potrzebnych do budowy pojazdów. Spółka przechodzi restrukturyzacje, dzięki wprowadzonym zmianom i pozyskaniu inwestora odzyskała płynność finansową, realizuje produkcję, w tym także tramwajów dla Gdańska. Opóźnione będą dostawy tylko kilku pierwszych pojazdów, jako producent robimy wszystko, by cała umowa została zrealizowana w terminie, co oznacza, że chcemy dostarczyć ostatni pojazd przed terminem wyznaczonym umową - tłumaczy Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
Jak mówi nam Alicja Mongird, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów, pojazdy pojawią się w Gdańsku dopiero wiosną.

- Otrzymaliśmy informację od Pesy, iż pierwszy tramwaj przyjedzie do nas dopiero w połowie kwietnia. Kolejne cztery tramwaje przyjadą do nas do 2 maja. Opóźnienie oznacza, że spółka GAiT będzie naliczać Pesie kary umowne za każdy dzień zwłoki w dostarczeniu tramwajów.
Umowa GAiT z Pesą przewiduje kary na każdy niedostarczony w terminie tramwaj - po 8,8 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia, a także za niedostarczenie w terminie pakietu specjalistycznego - 5,5 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia. Łącznie może to dać ok. 4 mln zł, ale niewykluczone, że obie strony podejmą rozmowy i po negocjacjach kwota okaże się niższa.

Jak deklaruje producent, dziesięć pozostałych składów zamówionych przez GAiT ma się pojawić w Gdańsku już w terminie, a więc do sierpnia 2019 r.

Każdy z zamówionych pojazdów pomieści 200 osób, w tym 32 na miejscach siedzących, będzie w pełni niskopodłogowy, wyposażony m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, ekrany systemu informacji pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego). Za dostarczenie 15 identycznych tramwajów GAiT zapłaciły Pesie 138 mln zł.

Opinie (254) 5 zablokowanych

  • Ustawka z tą karą

    • 12 4

  • (2)

    Niech wroca stare tramwaje przynajmniej sie nie psuły i byly bardzo fajnie lubiałelem stac na koncu tramwaju otworzyc szybe noge oprzec o taka podstawke i sie elegancko jechalo a teraz to jakas masakra z tymi nowymi

    • 23 12

    • (1)

      Paul się były niewygodne i praktycznie niedostępne dla matek i niepelnozprawnych na wózkach

      • 2 1

      • Przynajmniej mniej było w tramwajach rozwrzeszczanych bachorów a i żaden chromy

        mi nie przejechał wózkiem po nodze.

        • 5 3

  • czyli szybko szybko, a potemni tak beda wiecznie w serwisie

    • 13 2

  • Jak pajace stawiaja auta ze nie mozna przejechac to s i opoznienia.

    • 9 6

  • (5)

    32 miejsca, a w Krakowie PESA dostarczyła wagony na ponad 100 miejsc siedzących.
    Ale włodarze Gdańska chcą wozić ludzi jak bydło.

    • 35 9

    • 100 siedzących

      Tak Lisicki i zarząd zamówili wagony do przewozu b---a,a w Krakowie do przewozu Ludzi.Tak podchodzą Gdańskie władze do gdańszczan

      • 11 6

    • (3)

      Krakowiak - jest najdłuższym w Polsce tramwajem jednokierunkowym.
      Trudno, żeby zamawiana Pesa Jazz Duo (dwukierunkowa) miała podobną ilość miejsc siedzących (gdyż przestrzeń konsumują drzwi po obu stronach pojazdu)

      • 10 5

      • W Krakowie mogą pętle zbudować, a u nas muszą tramwaje się cofać? To nie powód...

        • 11 4

      • Pętla (1)

        Eksploatacja tramwaju dwukierunkowego jest droższa niż pętla

        • 7 1

        • I niewygodna dla pasa i motrn.

          • 1 1

  • >pesa

    • 0 1

  • Pesa nie potrafi nic zrobić na czas. (1)

    Opóźnienia to ich znak rozpoznawczy.

    • 10 3

    • Prośba do minusujących o umotywowanie swojej oceny.

      Choć trudno będzie zaprzeczyć faktom, no ale czekam. :)

      • 0 0

  • Za cenę jednego tramwaju można kupić 6 autobusów. (13)

    Tramwaj jest na 200 osób, a autobus przegubowy na 160-180 osób. Autobus nie wymaga drogich torów i drogiego utrzymania trakcji zasilającej. Jeden się zepsuje, to drugi zwyczajnie go ominie. W miejscu torów zrobić buspasy i autobusy też nie będą stały w korkach.
    Jaki jest więc sens wożenia ludzi kilkukrotnie droższymi tramwajami?

    • 24 35

    • Może osoby dające minusy jakoś to uzasadnią merytorycznie. (4)

      Co brakuje argumentów?

      • 8 7

      • predkośc, bezpieczeństwo i komfort (2)

        Przy tej samej prędkości jazdy, gdy autobusy nie mają korków, to tramwajem jedziesz komfortowo, a przy podobnej prędkości autobusem jakbyś był workiem ziemniaków.
        Tramwaj zupełnie inaczej przyspiesza i robi to naturalnie, a autobus rzuca.

        • 9 8

        • Komfort i bezpieczeństwo zgoda, ale nie prędkość. (1)

          Autobusy też nie muszą stać w korkach dzięki buspasom.
          Kiedyś w sobotę, niedzielę bez korków autobus 183 pokonywał trasę z Gdańska Głównego do Niedźwiednika w max. 25 min. Dzisiaj tramwaj dokładnie taką samą trasą w 25 minut dojedzie z Gdańska G. co najwyżej do Bulońskiej.

          • 3 2

          • TYle, że buspasów w centrum nigdzie nie zrobisz

            i finito. Skoro ma się tramwaje - inwestujemy w tramwaje.

            • 0 2

      • Jak masz internet

        Jak masz internet w komórce i trochę szarych komórek w mózgu to sobie sam sprawdź. Resztę wytłumaczył Ci Pan w poście niźej

        • 0 3

    • (4)

      Taki sens,że tramwaje nie smrodzą i nie zanieczyszczają powietrza. Wystarczy,że dużo ludzi ma po dwa samochody w rodzinie. No i tramwaje nie stoją w korkach.

      • 5 5

      • Przecież autobus nie musi stać w korkach, bo zamiast torów może być buspas. Czytać nie potrafimy? (2)

        Są autobusy na gaz CNG, ostatecznie mogą być trolejbusy - też nie smrodzą.

        • 7 4

        • nie może (1)

          gdzie ty bałwanie widzisz miejsce na buspas na Grunwaldzkiej albo przy Dworcu?

          • 0 2

          • W miejscu zlikwidowanych torów.

            • 3 1

      • To chyba w Gdańsku tramwajem nie jechales... Korki tramwajowe tworzą się przy dworcu,przy skrzyżowaniu na hucisku - tu chyba najgorzej, przy śródmieściu skm. Komunikacja w tym mieście to porażka.

        • 3 1

    • (1)

      W okresie funkcjonowania jednego tramwaju wymieniono autobusy już czterokrotnie. Od "ogórków" zaczynając, przez ikarusy,berliety, jakieś many i inne wynalazki. Gdyby nie estetyka i wygoda te tramwaje mogły by jeździć jeszcze dwadzieścia lat.

      • 7 2

      • No widzisz, czterokrotnie a za cenę jednego tramwaju masz 6 autobusów.

        Autobus się wymienia, a tramwaje się remontuje, oczywiście za niemałe pieniądze. Te nowe Pesy nie wytrzymają tyle, co stare proste tramwaje.

        • 3 3

    • Zapytaj władze Olsztyna, tam wrócili do tramwaju.

      • 5 4

  • Bardzo fajnie, że będą nowe tramwaje. Tylko dlaczego Pesy?

    Tam nie ma miejsca dla pasażerów. Tam ani dobrze się nie siedzi ani stoi.

    • 28 5

  • Z autobusami też zrobiono w jajo! Miało być prawie 50 nowych i co? Bujdy na resorach.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane