• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne tramwaje od września 2010

Krzysztof Koprowski
9 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach. Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach.

35 zupełnie nowych tramwajów będzie wozić gdańszczan jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich Mistrzostw Europy. Pierwszy ujrzymy już we wrześniu 2010 roku.



Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza. Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza.
W środę dokonano uroczystego podpisania umowy na budowę 35 zupełnie nowych tramwajów przez bydgoską firmę PESA, wieńcząc w ten sposób największy z dotychczasowych przetargów na pojazdy szynowe po 1989 roku w Gdańsku. Zakup nowych pojazdów pozwoli także na zezłomowanie najbardziej wysłużonych tramwajów typu 105N, które obecnie stanowią trzon floty.

- Nowe tramwaje z pewnością przypadną mieszkańcom do gustu. Będą stanowić nowoczesny symbol Gdańska. - podkreśla Jerzy Zgliczyński, dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej.

- Nowoczesne niskopodłogowe autobusy, a teraz także tramwaje, sprawią że Gdańsk będzie posiadać jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Polsce. - dodaje Adam Kaszubowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Tramwaj zbudowany przez bydgoskie zakłady PESA, będzie w 100 proc. niskopodłogowy. Jest to rozwinięcie znanej już z innych polskich miast konstrukcji 120N. Pojazd 120Na w stosunku do poprzednika, zyska nowy wygląd, a także kilkanaście rozwiązań technologicznych. Specjalny system będzie dostarczać informacje o stanie technicznym pojazdu bezpośrednio do centrali oraz producenta. We wnętrzu znajdzie się 40 miejsc siedzących. Niestety, podobnie jak w poprzednich tramwajach PESY, niektóre z nich będą zamontowane w dość nietypowy i niewygodny dla pasażerów sposób - pod lekkim kątem względem okna.

Zrezygnowano z montażu podwójnych siedzeń, które nie sprawdzają się w godzinach szczytu. Wraz z pasażerami stojącymi, nowym tramwaje może podróżować maksymalnie 201 osób (przy założeniu 5 os./m kw.).

Tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, zarówno dla pasażerów, jak i motorniczego. Na bezpieczeństwem czuwać będzie 9 kamer. Odbierak prądu zostanie przypuszczalnie zamontowany na środku składu, co w przypadku gdańskiego archaicznego sterowania zwrotnicami za pomocą tzw. "sanek" może być uciążliwe dla motorniczych.

Jak zapewnia prezes bydgoskiej firmy, nie musimy się obawiać o terminy. Mimo że PESA wygrała gigantyczny przetarg na 186 tramwajów w Warszawie (z modelem zbliżonym do gdańskiego), jest w stanie dostarczyć pojazdy do końca 2011 roku. - Obecnie zatrudnionych mamy 2,5 tys. pracowników. Ponadto niedawno przejęliśmy większość udziałów w Zakładzie Naprawy Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. - informuje Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.

Choć umowa przewiduje dostawy pojazdów przez cały 2011 roku, pierwszy pojazd 120Na powinniśmy ujrzeć już we wrześniu przyszłego roku. Będą na nim przeprowadzane szkolenia dla motorniczych.

- Niewykluczone, że będzie to więcej niż jeden pojazd, być może nawet dwa lub trzy. - rozważa Zaboklicki.

Nowe tramwaje kosztować będą 305 mln złotych, o ponad 20 mln więcej niż początkowo planowano przeznaczyć na zakup pojazdów. Pojazdy posłużą w pierwszej kolejności do obsługi nowej trasy do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Na co dzień stacjonować będą w zajezdni Wrzeszcz, która wkrótce doczeka się przebudowy. Jednak z przyczyn technicznych, nie wszystkie pojazdy będą mogły "nocować" pod dachem. Część z nich, tak jak dotychczas, będzie stać na torach "pod chmurką".

Opinie (296) 5 zablokowanych

  • Tylko żeby były całe zielone. (2)

    Bo inaczej nie wsiądę.

    • 5 11

    • AUTONOGI !!

      • 0 0

    • Jak nie wsiądziesz to całą noc będę płakał w poduszkę.

      • 1 0

  • z 5 osób na m kw

    to się może i szóste pojawić za dziewięć miesięcy

    • 8 1

  • u góry zamiast białego czarny jak w nowych MANach ktore sa mega !

    • 1 0

  • Dortmundy (2)

    A dortmundy? Kiedy ujrzymy nowo wyremontowane 46 dortmundów?

    • 10 0

    • zielony (1)

      Testują kolory. Kto wymyślił cały zielony?

      • 1 0

      • ten jeden na zielono ma byc kibicowski dla Lechii

        pisali o tym kiedyś chyba na gazeta.trojmiasto.pl

        • 0 0

  • Po co klimatyzacja? (2)

    Przecież tramwaj ma częstsze przystanki niż autobus, a w tym drugim klima i tak się nie sprawdza ze względu na ciągłe otwieranie drzwi na przystankach. Głupota i marnowanie pieniędzy.

    • 5 8

    • W autobusie klima się sprawdza świetnie (1)

      jak jest włączona.
      Te teorie ekspertów od komunikacji to są bardzo mądre teorie ale jak chcesz, zeby ludzie przesiedli się ze swoich wygodnych samochodów do komunikacji miejskiej to musisz zapewnic pewien standard.

      • 1 0

      • teorie gdyńskich expertów...

        bo w Gdańsku klima jest i działa świetnie. W Gdyni można zdechnąć w busie gdy stanie w korku

        • 0 1

  • az miło wpaść pod taki tramwaj. (3)

    az miło wpaść pod taki tramwaj. Rocznie w gdańsku pod tramwajami ginie srednio 5 osób. mało ??

    • 3 2

    • Cóż (1)

      Gdańsk ma rozwiązania komunikacyjne jak w Mozambiku

      • 5 1

      • Myślisz, że to wina rozwiązań komunikacyjnych?

        • 1 0

    • a 90% statystyk jest wziętych z sufitu

      • 1 0

  • szał ciał

    • 2 0

  • Biało-zieloni umysłowo

    Oczywiście w kolorze biało-zielonym

    • 3 7

  • "- Niewykluczone, że będzie to więcej niż jeden pojazd, być może nawet dwa lub trzy. - rozważa Zaboklicki." - fajna wypowiedź.

    • 6 0

  • (4)

    Ale żal >> pojedyncze siedzenia? W bombardierach bardzo dobrze się sprawdzają. A tu 40 miejsc siedzących to więcej w autobusie przegubowym jest;/ albo tyle samo ;/

    • 3 0

    • (3)

      ta.... szczegolnie jak jest tlok. nawet nie ma gdzie stanac. a jak chcesz usiasc, to musisz sie przytulac do starej smierdzacej kobiety lub pijanego zula. pojedyczne sa o wiele lepsze. 40 siedzen to tyle, ile w dwoch wagonach 105na.

      • 0 0

      • "...to musisz sie przytulac do starej smierdzacej kobiety lub pijanego zula"

        Albo do obfitego biustu młodej dziewczyny :)~

        • 4 0

      • (1)

        to raczej odwrotnie jak stoisz to przytulasz sie do "wszystkich" stojacych. Zdecydowanie za malo miejsc siedzacych. Te chelmowskie maja duzo miejsc siedzacych i lepszy jest komfort takiej jazdy...

        • 0 0

        • i musisz się przepychać po cudzych kolanach by wyjść spod okna

          tramwaj jest do podróży w mieście a nie na wioski. Ma więcej pasażerów częściej wysiadajacych

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane