• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne tramwaje od września 2010

Krzysztof Koprowski
9 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach. Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach.

35 zupełnie nowych tramwajów będzie wozić gdańszczan jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich Mistrzostw Europy. Pierwszy ujrzymy już we wrześniu 2010 roku.



Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza. Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza.
W środę dokonano uroczystego podpisania umowy na budowę 35 zupełnie nowych tramwajów przez bydgoską firmę PESA, wieńcząc w ten sposób największy z dotychczasowych przetargów na pojazdy szynowe po 1989 roku w Gdańsku. Zakup nowych pojazdów pozwoli także na zezłomowanie najbardziej wysłużonych tramwajów typu 105N, które obecnie stanowią trzon floty.

- Nowe tramwaje z pewnością przypadną mieszkańcom do gustu. Będą stanowić nowoczesny symbol Gdańska. - podkreśla Jerzy Zgliczyński, dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej.

- Nowoczesne niskopodłogowe autobusy, a teraz także tramwaje, sprawią że Gdańsk będzie posiadać jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Polsce. - dodaje Adam Kaszubowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Tramwaj zbudowany przez bydgoskie zakłady PESA, będzie w 100 proc. niskopodłogowy. Jest to rozwinięcie znanej już z innych polskich miast konstrukcji 120N. Pojazd 120Na w stosunku do poprzednika, zyska nowy wygląd, a także kilkanaście rozwiązań technologicznych. Specjalny system będzie dostarczać informacje o stanie technicznym pojazdu bezpośrednio do centrali oraz producenta. We wnętrzu znajdzie się 40 miejsc siedzących. Niestety, podobnie jak w poprzednich tramwajach PESY, niektóre z nich będą zamontowane w dość nietypowy i niewygodny dla pasażerów sposób - pod lekkim kątem względem okna.

Zrezygnowano z montażu podwójnych siedzeń, które nie sprawdzają się w godzinach szczytu. Wraz z pasażerami stojącymi, nowym tramwaje może podróżować maksymalnie 201 osób (przy założeniu 5 os./m kw.).

Tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, zarówno dla pasażerów, jak i motorniczego. Na bezpieczeństwem czuwać będzie 9 kamer. Odbierak prądu zostanie przypuszczalnie zamontowany na środku składu, co w przypadku gdańskiego archaicznego sterowania zwrotnicami za pomocą tzw. "sanek" może być uciążliwe dla motorniczych.

Jak zapewnia prezes bydgoskiej firmy, nie musimy się obawiać o terminy. Mimo że PESA wygrała gigantyczny przetarg na 186 tramwajów w Warszawie (z modelem zbliżonym do gdańskiego), jest w stanie dostarczyć pojazdy do końca 2011 roku. - Obecnie zatrudnionych mamy 2,5 tys. pracowników. Ponadto niedawno przejęliśmy większość udziałów w Zakładzie Naprawy Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. - informuje Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.

Choć umowa przewiduje dostawy pojazdów przez cały 2011 roku, pierwszy pojazd 120Na powinniśmy ujrzeć już we wrześniu przyszłego roku. Będą na nim przeprowadzane szkolenia dla motorniczych.

- Niewykluczone, że będzie to więcej niż jeden pojazd, być może nawet dwa lub trzy. - rozważa Zaboklicki.

Nowe tramwaje kosztować będą 305 mln złotych, o ponad 20 mln więcej niż początkowo planowano przeznaczyć na zakup pojazdów. Pojazdy posłużą w pierwszej kolejności do obsługi nowej trasy do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Na co dzień stacjonować będą w zajezdni Wrzeszcz, która wkrótce doczeka się przebudowy. Jednak z przyczyn technicznych, nie wszystkie pojazdy będą mogły "nocować" pod dachem. Część z nich, tak jak dotychczas, będzie stać na torach "pod chmurką".

Opinie (296) 5 zablokowanych

  • tanie i polskie nie zawsze znaczy dobre... (8)

    mi sie ten tramwaj nie podoba, skoro juz uparli sie aby wspierac polski przemysl mozna bylo pojsc w slady poznania i kupil ladniutkie solarisy, no ale coz, lepszy rydz niz nic. szkoda, bo jest tyle pieknych tramwajow a ci kupili takie g***o...

    • 2 2

    • (7)

      Kocham Solarisy, ale oni nie mają pojęcia o tramwajach. Nigdy nie wyprodukowali żadnego. Chcesz kupować prototypy? W Gdańsku już taki mamy - nazywa się Alstom NGd99 i więcej stoi w naprawie niż jeździ. Wole sprawdzoną PESĘ.

      • 1 1

      • najwidoczniej malo wiesz o pesie, troche ci przyblize temat (1)

        wyglada, halas, komfort jazdy, ciagle awarie...oto jak wyglada pesa. a w solarisie komfort jest o niebo lepszy, i wyglad takze, o awariach narazie nic nie wiemy, a noz okaza sie bez awaryjne (oczywiscie jak na prototyp to malo prawdopodobne, ale tak jest wszedzie na swiecie z prototypami wiec nie trzeba zwalac na to ze to "polski szajs"). tak czy siak po zakupie warto by bylo zajac sie jeszcze torowiskami bo sporo jeszcze km wyglada nie za ciekawie...

        • 2 2

        • O komforcie w tramach solarisa też nic nie wiemy

          • 1 0

      • Solaris budował tramwaje ... (1)

        ... już nawet takie jeżdżą w Gdańsku. Firma Solaris razem z MPK Kraków i Bombardierem składała nowiutkie NGT6 dla Krakowa i Gdańska. Dlatego też może się pochwalić doświadczeniem w budowie tramwajów ;)

        • 0 0

        • Składać wg czyjejś instrukcji, a składać wg własnej to jest trochę różnica.

          • 0 0

      • enkidu (2)

        jakoś tylko w Gdańsku trawmwaje Alstomu nawalają, w wielu miastach Europy sprawują się świetnie...

        • 1 3

        • (1)

          Z tym, że Gdańsk kupił prototyp, na którym wykonane własnie te kolejne, które się nie psują. Nie chciałbym, by po raz kolejny na Gdańsku testowano tramwaje - tym razem Solarisa. Niech zrobią dla Poznania i jak się okażą dobre, to kolejne kupimy od nich :) Na razie porównujemy znany nam produkt z czymś, co jest wielką zagadką.

          • 1 0

          • mogli negocjować, a nie, żeby tylko taniej

            warszawiacy przycisnęli PESĘ na tyle, że ich graty zaczęły się dobrze spisywać. Alstom też dba o klientów, chyba, że klienci za obniżenie kosztów rezygnują z serwisu / napraw rewizyjnych. Poza tym, to przydałoby się trochę o torowiska zadbać, bo tory na liniach towarowych niejednokrotnie wyglądają lepiej... co to ma do rzeczy? składy niskopodłogowe nie zawsze lubią źle profilowane łuki... niestety, tak rzadko dba się o pakiety gwarancyjne, a szkoda.

            • 2 0

  • Może projekt wśród studentów ASP/PG/liceum plastycznego na nowy schemat malowania (1)

    tramwajów czy autobusów? Jest tyle nowych technologii, polskie wzornictwo działa ... na Zachodzie! Jakiś odważny, interesujący, ponadczasowy, symboliczny a zarazem prosty schemat?

    Siermiężno-odpustowy PRLowski wzór czerwieni i budyniu pasje do IKARUSÓW i "NERWOAUTOSANÓW H9"... Tylko proporczyków i firanek brakuje.

    • 2 1

    • Konkurs na projekt oczywiście - post powyżej

      • 0 0

  • nareszcie coś europejskiego

    wygląd taki bardziej futurystyczny
    mi się podoba

    • 1 0

  • Mało miejsc siedzących

    Na 201 osób mogących się zmieścić w tramwaju tylko 40 siedzących? Już widzę te wyścigi na oślep, żeby zająć sobie miejsce i rzuty siatami dla zarezerwowania krzesełka. Dziwne, że w autobusach dwuosobowe krzesełka się sprawdzają, a w tramwajach nie? Ale ogólnie pojazd ładny. Co do koloru ro nie ma co się martwić zaraz zmienią go reklamodawcy lub graficiarze

    • 0 0

  • ZAraz jakiś palant pokreśli jakieś g.wno na szybie !

    • 5 0

  • Pytanie : (9)

    Ja mam do Was w takim razie pytanie : co zrobic w przypadku, kiedy na przystanku w kiosku nie ma biletów, bądź samego kiosku, a pan kierowca w autobusie bądź tramwaju oświadcza mi, że nie ma jak wydac reszty (bilet 1,50 daje 2 zl lub 5 zl) . W takim razie co mam zrobic i jak tłumaczyc się szanownym kontrolerom ? Przecież oni w taki zbieg okoliczności nie uwierzą. Osobiście uważam, że jest skandalem fakt,iż kierowcy autousów nie mają w swoich kasetkach bilonu o wartości 0,50 , 1,0 czy 0,1 lub 0,2 ! Przez takie sytuacje też dostajemy mandaty, a uważam, że niesłusznie !

    • 4 7

    • Spróbuj dowiedzieć się w ZTM, czemu kioski tak niechętnie prowadzą sprzedaż biletów komunikacji miejskiej.

      A może radni coś wiedzą na ten temat?
      Jak dotąd, to tylko w Gdańsku.

      • 1 0

    • daj spokój i pomyśl dzień wcześniej

      • 0 0

    • co zrobić?

      wysiąść, brak drobnych w sklepie nie upoważnia do niepłacenia, więc w czym problem?

      • 0 0

    • (1)

      Ostatnia nowelizacja regulaminu ZTM zawiera zapis informujący IŻ: BRAK MOŻLIWOŚCI ZAKUPU BILETU U PROWADZĄCEGO POJAZD NIE ZWALNIA Z ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA PRZEJAZD BEZ WAŻNEGO BILETU. _OD_ZAWSZE_ natomiast prowadzący przejazd prowadzi sprzedaż biletów _ZA_ODLICZONĄ_KWOTĘ_ a to, że motorniczy lub kierowca wyda resztę to już tylko jego dobra wola.

      • 2 0

      • A to jest akurat chore. Co będzie jak podejdę do kierowcy/motorniczego poproszę bilet (mam odliczoną kasę), a on powie: "nie ma, skończyły się"? Mam wysiąść? A jeśli on już ruszył? Ewakuować się oknem?

        Powinno być tak, że jeśli bilety się skończyły to mogę jechać bez biletu.

        • 4 2

    • zabić się, motorniczy to nie kurde kiosk i przez takich jak ty szlak mnie trafia jak na pkp stoję 5 minut bo motorniczy bilety sprzedaje a dzięcioły nie mają odliczonych

      • 6 1

    • Obowiązują dwie zasady: a) zdrowy rozsądek: dzięki temu wiemy, że tramwaj to nie kiosk a kiosk to nie tramwaj i obydwa służą do odmiennych celów, dlatego w miarę możliwości i z wyprzedzeniem kupować bilety w kiosku, oraz: b) papierkowe nakazy i zakazy: regulamin ZTM Gdańsk (wisi w każdym pojeździe) mówi jasno: bilety TYLKO na postoju, TYLKO za odliczoną kwotę i TYLKO u prowadzącego pojazd.

      Drzewiej usłyszałem piękne motto: tramwaj to nie rozmieniałka pieniędzy. Ludzie chcą jechać, pasażer truje tyłek, wszyscy się denerwują a skomunikowania i przesiadki idą! w łeb. Sami sobie łeb ukręcają takie osoby o imieniu KupięWeTramwajMimoKioskuNaPrzystanku, RozmienMiStowkeNaBilet lub PoproszeBiletyHurtowo!.

      • 5 1

    • haha, nie ma wydac z 2 złotych to mnie rozsmieszylo, to dajesz mu 50 gr napiwku i po problemie. Ale Ty kasa obracasz pasażerko.

      • 4 0

    • Uważam ze skandalem jest to, że nie potrafisz zaopatrzyć się w bilety na zapas. Przez takich jak Ty zawsze tracę kilka minut jadać tramwajem!!!!

      • 10 2

  • w Elblągu się nie sprawdziły!

    Jako mieszkaniec Elbląga mogę sie wypowiedzieć i stwierdzić: są do kitu!
    W środku jest strasznie mało miejsca, ukośne siedzenia są mało wygodne i praktyczne, w dodatku na początku przeogromnie dziwny, przyprawiający o mdłości zapach panuje wewnątrz.
    Może i wyglądają ładnie ale są nie przemyślane pod względem przewozu dużej liczby osób ;/ w Elblągu było ciasno, co dopiero w Gdańsku?!
    Ciekawe czy będą musieli "dostosować" przystanki do tego tramwaju? W ELblągu musieli obniżać krawędzie przystanków :P
    poczekamy zobaczymy :D

    • 1 0

  • ..."sprawią że Gdańsk będzie posiadać jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Polsce"

    O właśnie, najważniejsza nie wygoda mieszkanców i sprawna komunikacja, tylko ambicje i pozycja Gdańska.

    Jako mieszkanka miasta jestem skutecznie uodporniona na gdańskie wizje.

    • 4 1

  • ZDEMOLOWANY TRAMWAJ (2)

    Powinni zrobic makiete jak ten ladny tramwaj bedzie wygladal po meczu, kiedy polska przegra mecz

    • 19 3

    • Albo jak wygra....

      • 1 0

    • ALBO LECHIA.

      • 6 1

  • Tramwaje jak w Warszawie. (2)

    To może treraz czas na metro? ;)

    • 10 4

    • A ktoś kiedyś robił jakieś studium dla metra w 3mieście?
      Jak to miałoby wyglądać?
      Fajnie by było z Jasienia do Brzeźna dojechać w 15min.

      • 0 0

    • No to lipa, bo tam więcej stoją zepsute niż jeżdzą.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane