• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Manhatan we Wrzeszczu

8 stycznia 2001 (artykuł sprzed 23 lat) 
Już od maja Centrum Wrzeszcza czekają zmiany zarówno w komunikacji jak i w architekturze. Wszystko za sprawą budowy nowego centrum handlowego, mającego zastąpić dotychczasowy Manhatan.

Planowane jest przedłuzenie ulicy Dmowskiego do ul. Partyzantów. Partyzantów przebiegać będzie za budynkiem centrum i łączyć się będzie z Jaśkową Doliną. Dmowskiego będzie dwukierunkowa, a Jaśkowa Dolina od skrzyżowania z Partyzantów do Grunwaldzkiej - jednokierunkowa. Od tego samego skrzyżowania aż do zbiegu z ulicą Batorego będzie miała dwa pasy ruchu w każdą stronę. W związku ze zmianami inna będzie trasa autobusów kursujących z Moreny do Wrzeszcza. Końcowy przystanek autobusów linii 129, 149 i 162 zostanie przeniesiony na pętlę autobusową przy dworcu PKP.

Zmiany obejmą nie tylko teren inwestycji. Ulica Grunwaldzka na odcinku od Konopnickiej do Dmowskiego ma być poszerzona o jeszcze jeden pas ruchu. Zlokalizowane teraz naprzeciwko Manhatanu przystanki tramwajowe zostaną przeniesione na wysokość delikatesów. Dwie strony Grunwaldzkiej być może połączy przejście podziemne. Przebudowany zostanie kolejny odcinek Jaśkowej Doliny. Wylot ul. Matejki będzie przesunięty na wprost ul. Pniewskiego. W ten sposób powstanie tam klasyczne czteroulicowe skrzyżowanie.

Budowa nowoczesnego centrum we Wrzeszczu opóźniała się o kilka lat. Głównym powodem był brak opracowania odpowiedniego układu komunikacyjnego. W tej chwili projekt jest już przygotowany - budowę poprowadzi Hydrubudowa Gdańsk. Główną przyczyną budowy centrum jest ogólne niezadowolenie sprzedawców z handlu w rejonie Manhatanu. Z góry skazani byli na przegraną w rywalizacji z hipermarketami, które oprócz zakupów oferują kupującym wiele innych atrakcji. Wypadało w końcu przy Grunwaldzkiej, głównej ulicy Wrzeszcza wybudować centrum na miarę możliwości miasta Gdańska. Dotychczasowy Manhatan - zarówno z nazwy jak i wyglądu nawiązywał raczej do małomiejskich inwestycji.

Według założonego projektu Manhatan ma zostać zastąpiony samodzielnym budynkiem z trzema podziemnymi i pięcioma nadziemnymi kondygnacjami. Jego wysokość od strony Grunwaldzkiej i Jaśkowej Doliny nie przekroczy 18 metrów. Od ul. Partyzantów obiekt będzie wyższy o jedną lub dwie kondygnacje. Pod ziemią powstaną parkingi oraz duży sklep spożywczy (ok. trzech tys. m. kw.). Wyżej będą pawilony handlowe, a na dwóch ostatnich piętrach - biura.

Architektura ma być nowoczesna, w elewacjach pojawi się dużo elementów ze szkła. Budowa nowego kompleksu potrwa dwa lata. Koszt przedsięwzięcia wyniesie około 150 milionów złotych.

Opinie (54)

  • Dziwie sie

    Czy nie moznaby pieniedzy ktore laduje se w niepotrzebne nikomu przebudowy dobrze funkcjonujaacego wezla drogowego przeznaczyc np na wyzsze emerytury dla pracownikow mundurowych, albo na podwyzki dla pielegniarek czy policji. Poza tym, mysle ze ta przebudowa moze posluzyc jedynie interesom jakiegos obcego kapitalisty - znam wiele przykladow tego typu.

    • 2 2

  • po co to?

    czy nie ma ważniejszych inwestycji?

    • 0 0

  • ok

    tak trzymac!!

    • 0 0

  • tak trzymac

    taki inwestycje sa nam bardzo potrzebne

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane