- 1 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (80 opinii)
- 2 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (63 opinie)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (119 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (161 opinii)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (285 opinii)
Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?
Zabudowa Targu Siennego i Rakowego to największa w Gdańsku inwestycja infrastrukturalna, która ma odmienić oblicze centrum miasta. Ale może się okazać, że ta nowa twarz wcale nie będzie przyjazna dla mieszkańców.
Ocenie poddawane są kolejne, coraz bardziej szczegółowe wizje urbanistyczne i architektoniczne zabudowy, która powstanie na Targu Siennym i Rakowym. Ale jak dotąd nikt nie zajmował się oceną rozwiązań komunikacyjnych, które powstaną w otoczeniu obu Targów. Nic dziwnego, że te plany nie są pokazywane tak chętnie, jak projekty architektoniczne. W komputerach projektantów powstały bowiem rozwiązania jeżące włos na głowie tych gdańszczan, którzy po centrum swojego miasta chcą się poruszać pieszo.
Już na etapie wczesnych koncepcji zrezygnowano z likwidacji szpetnego i zdewastowanego tunelu podziemnego pod Wałami Jagiellońskimi, między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym , zdecydowano natomiast o jego modernizacji. W sytuacji, gdy we Wrocławiu podobne przejście w ciągu ul. Świdnickiej (lokalny odpowiednik ul. Długiej i Długiego Targu) będzie likwidowane, w Warszawie na ul. Emilii Plater (przy Dworcu Centralnym) uruchomiono obok tunelu przejście ze światłami, Gdańsk planuje przedłużyć tunel. Efekt? Zyskamy kolejny po City Forum nieprzyjazny plac miejski "w piwnicy".
A tunel, do którego zjazd na wózku inwalidzkim czy z wózkiem dziecięcym będzie nie lada wyzwaniem, można by zastąpić zwykłym przejściem naziemnym. Utrudnienie dla ruchu samochodów? Wcale nie! Przecież kierowcy dostaną zupełnie nową alternatywę drogową - bezkolizyjną podziemną ulicę, którą przejadą od dawnej przychodni kolejowej przy dworcu PKP , aż do gmachu Urzędu Wojewódzkiego .
Wraz z tą podziemną ulicą, która z pewnością przejmie znaczną część ruchu północ - południe, przy Hucisku zaplanowano kolejne przejście dla pieszych, niestety znowu w formie podziemnego korytarza. Okazuje się, że zdaniem urzędników jest to rozwiązanie wygodniejsze i prostsze, niż wygospodarowania miejsca na azyl pomiędzy jezdniami.
- Przejście to umożliwi "cyrkulację" pieszych pomiędzy terenami dworca kolejowego, Nowego Ratusza oraz terenów zielonych po obu stronach ul. Hucisko [chodzi o park im. Czesława Niemena - dop. red.]. To również możliwość przejścia bezkolizyjnego (bezpiecznego dla pieszych) w kierunku Kanału Raduni i Drogi Królewskiej. Likwidacja skrzyżowania ul. Hucisko - Targ Rakowy poprawi przelotowość układu drogowego w całym rejonie ul. 3 Maja - Podwale Grodzkie - Węzeł Hucisko - przekonuje Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.
"Przelotowość", a dokładniej "przepustowość", to słowo-klucz urbanistów poprzedniej epoki - obniży się za to dla komunikacji miejskiej na innej trasie. Podziemna ulica o roboczej nazwie Nowe Podwale Grodzkie będzie bowiem połączona z istniejącym Podwalem Grodzkim na wysokości dawnej przychodni kolejowej . Stracą pasażerowie, bo tramwaje będą musiały czekać na swoje światło na najbardziej obciążonym odcinku sieci tramwajowej w całym mieście. Piesi nie zyskają przejścia, bo zdaniem projektantów za bardzo spowolnią ruch aut.
Warto dodać, że przejście w tym miejscu pozwoliłoby wykonać wygodne dojście do przystanków tramwajowych przy dworcu, dzięki czemu byłyby one wreszcie dostosowane także dla osób niepełnosprawnych (istniejące rampy przy schodach są wolne, tarasują i tak wąskie przejście, a na ogół i tak nie działają), a jednocześnie poprawiłoby odpływ pieszych z przeciążonego przystanku.
- Brak przejścia dla pieszych uzgodniono z zarządcą drogi, gdyż celem jest utrzymanie przepustowości głównego ciągu komunikacyjnego: Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie. Do czasu rozbudowy podstawowego układu drogowego obniżenie przepustowości skrzyżowania ul. Nowe Podwale Grodzkie z Podwalem Grodzkim jest niemożliwe. Wydzielenie fazy zielonej dla przejścia dla pieszych znacznie ograniczałoby tę przepustowość - odpiera ten zarzut Antoni Pawlak.
- Pas rozdziału między jezdniami ul. 3 Maja wynika z geometrii skrzyżowania Węzła Groddecka. Powiększenie średnicy wyspy centralnej węzła umożliwi zatrzymywanie się tramwajów na skrzyżowaniu bez blokowania pasów ruchu samochodowego (np. jak na Hucisku). Teren będzie wykorzystany na zieleń wysoką i uzbrojenie podziemne - tłumaczy rzecznik prezydenta.
Nieco na południe zaplanowano kolejny tunel dla pieszych. W okolicy Zaroślaka, Biskupiej Górki i Starego Przedmieścia , a więc dzielnic o niejednoznacznej renomie, piesi będą poruszać się tunelem między przystankiem SKM Śródmieście a Muzeum Narodowym, pokonując pod ziemią ul. Okopową i Nowe Podwale Grodzkie.
- Głównym powodem jego budowy jest przewidywany wzmożony ruch pieszy z przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku Urzędów Wojewódzkiego, Marszałkowskiego i Skarbowego - uzasadnia to rozwiązanie Antoni Pawlak.
Dla świetnie skomunikowanego wszystkimi środkami transportu zbiorowego obszaru Targu Siennego i Rakowego przewidziano nie mniej niż 830 miejsc parkingowych. Działanie to, zdaniem urzędników, jest zgodne z polityką ograniczania ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta oraz tworzeniem przyjaznych stref dla pieszych.
Wszystkie opisane w artykule rozwiązania pochodzą z koncepcji stworzonej w okresie podpisywania umowy między Gdańskiem a deweloperem zabudowy Targu Siennego i Rakowego. W tej chwili jest ona na etapie uszczegółowień, więc może jeszcze ulec zmianom. Pozostaje mieć nadzieję, że na lepsze.
Opinie (195) 6 zablokowanych
-
2013-01-09 07:51
Bardzo tentencyjny autor tego artykulu , wrecz dziwny (2)
ja akurat zdecydowanie bardziej zgadzam sie z urzednikami ! ale z rozsadnymi przeanalizowanymi poprawkami
- 14 30
-
2013-01-09 07:54
weź przeczytaj co napisałeś i zrozum to... (1)
- 9 4
-
2013-01-09 08:50
wyrazny atak tzw. zielonych ale jestescie w duzej mniejszosci ... nic nie zrobicie
oprocz bicia piany na tym forum ...
- 3 12
-
2013-01-09 07:53
A miał być zrekonstruowany kunszt wodny a powstanie jakas masakra :((
cała reszta też zaprojektowana przez przedszkolaka:( i to ma być śródmieście...to ja dziękuję
- 19 1
-
2013-01-09 07:53
pan rzecznik Pawlak wypowiada się o rozwiązaniach komunikacyjnych??
myślałem, że on jest poetą i teologiem... nic dziwnego, że takie bzdury opowiada.
- 22 1
-
2013-01-09 07:56
bicie piany !
- 8 5
-
2013-01-09 07:57
super! będą kolejne stoiska z gaciami i garnkami (1)
- 10 3
-
2013-01-09 20:24
Widocznie jest na to popyt.
To i będą.
- 0 0
-
2013-01-09 07:58
(3)
gigantyczny, pusty wygon na skrzyżowaniu armii krajowej i 3go maja to prosta konsekwencja wybudowania autostrady miejskiej czyli trasy w-z. Z tego tez powodu nigdy nie zwęzimy podwala przedmiejskiego i nie zlikwidujemy estakady, wręcz przeciwnie - będziemy brnąć w kolejne błędy i poszerzać kolejne ulice.
a co do miasta przyjaznego mieszkańcom - ul słowackiego przy skrzyżowaniu z grunwaldzką ma 8 pasów ruchu plus puste przestrzenie między pasami a ścieżkę rowerową wydzielono z 3-metrowego chodnika - dodatkowo przejście przez grunwaldzką jest już 3-etapowe
takie niebywałe ułatwienia dla aut (kosztem komunikacji publicznej i pieszych) sprawi, że porażką okaże się kolej metropolitalna - kto zza obwodnicy będzie dojeżdżał do wrzeszcza kolejką min 40min (czas przejazdu + dojście do przystanku itp) gdy autem trwa to 10min?
i nie mówcie mi już proszę bym przesiadł się na KM i nie jeździł samochodem....- 34 5
-
2013-01-09 08:40
auto zawsze pozostanie najszybszym środkiem komunikacji (2)
a to czy kogoś na nie stać to inna sprawa
- 4 13
-
2013-01-09 09:09
Nieprawda ! Metro jest zdecydowanie szybsze.
- 2 0
-
2013-01-09 09:33
każdego stać na auto
idź leczyć kompleksy gdzie indziej
- 8 1
-
2013-01-09 08:07
Właśnie przechodzi nam koło nosa kolejna zmarnowana szansa
na normalne, przyjazne mieszkańcom miasto.
Mentalnie projektanci tkwią ciągle głęboko w latach chorej fascynacji automobilem.
Tyrania autoholikow trwa w najlepsze...- 34 6
-
2013-01-09 08:13
i bardzo dobrze że są duże place zieleni (1)
bo gdzie indziej miałbym s**** moim psem?
- 25 0
-
2013-01-09 08:19
10/10
- 4 0
-
2013-01-09 08:16
a co z bezpieczeństwem w przejściach podziemnych ?
czy ktoś z projektantów i osób decydujacych o wybudowaniu przejść podziemnych przechodził tunelem przy Okopowej późnym wieczorem albo tym przy Uniwersytecie Medycznym ? Jak nie, to niech sie przejdą parę razy, albo poproszą o to swoją żonę/dziewczynę/znajomą i zapytają o niezapomiane wrażenia z podobnego"spaceru". Przechodząc często tamtędy mam bardzo niemiłe doświadczenia, a Straży Miejskiej czy policji nie widać. Jak ktoś zostanie napadniety i poturbowany, to co z tego,ze sprawcę złapią później? Trzeba dbać o bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców, nie tylko o wygodę tych co wożą sobie siedzenie samochodem. Samochód może się zepsuć i wtedy trzeba na piechotę przez tunel .....
- 34 6
-
2013-01-09 08:20
Treść przesycona opinio-bełkotem.
Ciężko się czyta.
- 11 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.