• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na zliczanie pasażerów w Gdyni

Patryk Szczerba
17 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Liczba pasażerów w Gdyni jest sprawdzana poprzez badania marketingowe i sprzedaż biletów. Liczba pasażerów w Gdyni jest sprawdzana poprzez badania marketingowe i sprzedaż biletów.

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni testuje nowy system zliczania pasażerów. Działa on w oparciu o czujniki podczerwieni nad drzwiami, które wykrywają przechodzące przez nie osoby.



Czy często trafiasz na tłok w komunikacji miejskiej?

ZKM Gdynia informacje o pasażerach w większości czerpie z badań marketingowych i kamer monitoringu. Razem z danymi o sprzedaży biletów dają władzom miasta i dyrekcji organizatora komunikacji miejskiej zbiorczy obraz liczby pasażerów jeżdżących autobusami i trolejbusami po Gdyni.

Czytaj też: Ankieterzy odwiedzą pasażerów ZKM

Liczba pasażerów w Gdyni: kierowcy nie liczą



Choć może się to wydawać dziwne, w znikomej części przydaje się spostrzegawczość kierowców.

- Coraz trudniej o kursy przepełnione, dlatego nie pozyskujemy informacji od kierowców o występujących anomaliach, czasami jedynie proszeni są o podanie liczby pasażerów w specyficznych, mało angażujących ich czas i uwagę badaniach, np. w krótkim kursie dojazdowym wcześnie rano. Ważnym źródłem informacji są też sygnały od pasażerów, które otrzymujemy najczęściej w sposób elektroniczny, a także poprzez media społecznościowe - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Przełomem może okazać się w najbliższych latach automatyczny system do zliczania pasażerów. Na razie został zamontowany w jednym gdyńskim trolejbusie.

Całość działa w oparciu o czujniki podczerwieni. Są zamontowane nad drzwiami i wykrywają pasażerów przechodzących przez drzwi. Dane są przesyłane bezprzewodowo, na skrzynkę e-mail lub ustaloną lokalizację w Internecie. Zamawiający usługę otrzymuje później raport o liczbie pasażerów wysiadających, wsiadających i liczbie pasażerów w pojeździe na każdym przystanku na trasie.

  • Nowym pomysłem są czujniki na podczerwień, które automatycznie zliczają wchodzących i wychodzących pasażerów.
  • Na razie testy odbywają się w jednym trolejbusie.
W przypadku ZKM dane są przesyłane w odstępach 24-godzinnych - zawsze o godzinie 3.

- Technologia jest stosowana od wielu lat na całym świecie, ale problemem do tej pory była dość niska jej dokładność - duża liczba pomyłek oraz znaczące rozbieżności w raportowanej liczbie pasażerów w stosunku do stanu faktycznego. Celem testów jest sprawdzenie, czy obecny poziom technologii pozwala już na zastąpienie ankieterów systemem elektronicznym, bez szkody dla jakości pozyskiwanych wyników - opowiada Marcin Gromadzki.

Zdecyduje dokładność i koszty



Nie tylko dokładność, ale także koszty będą decydujące przy decyzji o zamontowaniu takich urządzeń na stałe. Według szacunków potrzeba co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Koszt jest bardzo zróżnicowany, gdyż zależy od zastosowanej architektury sprzętowej, momentu montażu w czasie produkcji pojazdu lub później, kosztów pracy (czy przeszkolony serwis operatora może zamontować urządzenia samodzielnie), itp. Zamawiający może też zamówić serwer, który będzie gromadzić dane i generować raporty, a także zakupić licencję do specjalistycznego oprogramowania - zaznacza Gromadzki.

Tyle, że w przeciwieństwie do metod tradycyjnych - czyli zatrudniania ankieterów - są to koszty ponoszone jednorazowo, bo późniejsze serwisowanie urządzeń nie wymaga już dużych nakładów.

Miejsca

Opinie (147) 2 zablokowane

  • Kto w ogóle wymyślił ten pomysł????????????????????????

    • 0 0

  • Kto w ogóle wpadł na ten pomysł?????????????????????

    • 0 0

  • ja bym wazyl pusty autobus,a potem z pasazerami i roznice dzielil przez 110 kg

    • 1 0

  • (2)

    A kiedy elektroniczny system kontroli biletów, który pozwoli pozbyć się tępych kanarów?

    • 50 8

    • precz z tymi tępakami

      • 0 0

    • Jak Kaczyński wróci z Radomia! A kiedy wróci? On się tam nie wybiera!

      • 6 6

  • Ach ta Gdynia to jednak potrafi nas zaskoczyć innowacjami .......... (5)

    W Gdyni to się dobrze dzieje i wspaniale jest, i czujki będą i fajnie jest!

    • 29 15

    • No i wkrótce najnowocześniejsze trolejbusy w Polsce (1)

      Pozdrawiam codziennego trolla tego portalu. :)

      • 10 3

      • Trolejbusy są w 2 albo 3 miejscowościach w Polsce Ale wycxyn

        • 0 0

    • Siedzę w Gdyni na przystanku i płaczę ze śmiechu

      • 0 0

    • Te lasery majom szkodliwy wpływ na płodność.

      • 1 2

    • oj edzio edzio stary pijaku

      • 1 1

  • Chybiony pomysł

    A dokładniej o kant 4 liter potłuc. Wyrzucone pieniądze na dane statystyczne z których i tak nie będą potrafili skorzystać.
    Powinno się zacząć od systemu sprzedaży biletów i to ten system powinien przy okazji wygenerować tak upragnione dane statystyczne. To nie jest wiedza tajemna, wyślijcie jakiegoś bystrego i ambitnego młodziaka np do Berlina albo Londynu i niech podpatrzy stosowane tam rozwiązania.

    • 3 0

  • Nie do końca dobrze.

    Czujniki będą wychwytywać osoby wchodzące ale niejednokrotnie w trakcie podróży wysiadam i wsiadam po paru sekundach ponownie by np. ułatwić wyjście kobiecie z wózkiem czy ogólnie w tłoku. Taki czujnik znowu mnie wyłapie także wyniki będą zawyżone.

    • 3 0

  • autobusy to trupy kupione z Niemiec i Gdańska, niektóre jeszcze na czarnych tablicach rejestracyjnych.. (11)

    śmiesznie niskie wynagrodzenia dla kierowców którzy grożą strajkiem, dziurawe drogi na których jest straszny dyskomfort w środku autobusu a oni zajmują się takimi rzeczami, odlot totalny.

    • 60 9

    • trzeba umieć się zachować by jeździć ładnym autobusem, ale ludzie co? śmierdzą i .....dopowiedzcie sobie resztę sami

      • 0 0

    • Za dużo się chyba naczytaleś z komentarzy (5)

      Zarobki są na pewno lepsze niż w Gdańsku, a tabor sukcesywnie jest wymieniany. Niedługo nowoczesne trolejbusy i autobusy na prąd. Pozdrawiam diesel Mercy z Gdańska.

      • 8 13

      • Tabor jest sukcesywnie wymieniany - szkoda, że na używane z Gdańska.... (2)

        • 12 7

        • (1)

          Jak nie można kupić nowych, bo producenci są zawaleni robotą, to chyba lepiej kupić bus z 2009 roku za w miarę niską kasę, niż jeździć ponad 20 latkami.

          • 0 2

          • Skoro "Niedługo nowoczesne trolejbusy i autobusy na prąd."

            to po co wydawać pieniądze na starocie?
            A jeśli jest to wymuszone złym stanem obecnego taboru, to dlaczego przetarg na nowe pojazdy jest tak późno - czekano do roku przedwyborczego?

            • 1 2

      • jedyny argument trolli od szczurka jest taki, że w Gdańsku gorzej. ile można na tym jechać? (1)

        • 12 6

        • Tak krawiec kraje jak mu materii staje -

          Czym innym mogliby się chwalić?
          Hektolitrami farby na drogach?
          Tabliczkami "Schody do remontu" na Kamiennej Górze i Płycie Redłowskiej?
          Kolejnymi 150 mln kredytu żeby dopiąć budżet?
          Nieczynnym lotniskiem, na którym i tak tylko awionetki mogłyby lądować i które nie ma sensownego dojazdu?
          PPNT i kosztami jego utrzymania?
          Muzeum Emigracji - gdzie proszono mieszkańców o eksponaty, a po kilkunastu miesiącach jest czarne o pyłu węglowego z pobliskich hałd?

          • 8 5

    • Przecież to artykuł o Gdyni a nie Gdańsku

      • 1 2

    • Akurat w Gdyni tabor najgorszy nie jest. Szalu nie ma - wiadomo, jednak nie ma to miasto budzetu na calkowicie nowe pojazdy co 2-3 lata. No niedogodzisz :)

      • 7 4

    • Gdańsk też kupił używki z Niemiec. Dobre auta, tylko dwoje drzwi to mało.

      • 6 6

    • Akurat te niemieckie nadal jeżdżą bezawaryjnie - a polskie PESy ciągle w serwisie!

      Niemieckie są najlepsze!

      • 4 7

  • W godzinach szczytu

    wszystko jest przepełnione - godz. 15-17

    • 3 0

  • Po prostu , śledzie w beczce :) (1)

    • 22 11

    • w Japonii jest gorzej i nikt nie marudzi

      wiec nie narzekaj

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane