Nowy przewoźnik i nowe autobusy na podgdańskich liniach

Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi.
Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi. fot. ZTM Gdańsk

Od 1 stycznia obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni przejął nowy przewoźnik - BP Tour. Ceny biletów i regulamin przewozów pozostają bez zmian. Pojawi się natomiast 35 fabrycznie nowych autobusów z rozbudowaną informacją pasażerską.



W jaki sposób najczęściej przemieszczasz się do innego miasta Trójmiasta i okolic?

Zobacz wyniki (1926)
Przekazanie obsługi linii z Gdańska do okolicznych gmin, czyli 107, 117,122, 126, 132, 143, 171, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 574 oraz N5 firmie BP Tour z Bełżyc (niedaleko Lublina) to efekt przetargu z 2016 r., rozstrzygniętego ostatecznie dopiero w lutym 2017 r. W ostatnich latach linie te obsługiwane były przez PKS Gdańsk oraz Warbus.

Zarząd Transportu Miejskiego za realizację przez BP Tour w ciągu ośmiu lat prawie 22 milionów wozokilometrów zapłaci ok. 137 mln 275 tys. zł, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie planowano przeznaczyć na ten cel - 190 mln 450 tys. zł. Co ciekawe, pozostałych dziewięciu konkurentów także złożyło oferty na niższą kwotę - najdroższy był Mobilis spod Warszawy (187 mln zł 538 tys. zł).

35 fabrycznie nowych mercedesów



- Do wykonania zlecenia nowy przewoźnik będzie potrzebował co najmniej 35 autobusów [wymagana jest rezerwa co najmniej trzech autobusów - dop. red.], w tym 20 przegubowych, 14 standardowej długości (12 m) i jednego klasy midi - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
BP Tour na potrzeby świadczenia usług w Gdańsku zakupił fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy marki Mercedes-Benz serii Conecto i Citaro. Spełniają one surowe normy emisji spalin Euro 6, a ich wnętrza są w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Autobusy są pomalowane w standardowe barwy gdańskie, czyli kremowo-czerwone.

Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu.
Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu. fot. ZTM Gdańsk

Rozbudowana informacja pasażerska



Nowością w pojazdach jest rozbudowana informacja pasażerska. Oprócz standardowego wyświetlacza z przodu pojazdu z numerem linii i kierunkiem, podobna elektroniczna tablica jest umieszczona także z tyłu. W przedniej części pomiędzy drzwiami zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii, który uzupełni standardowy podłużny wyświetlacz powyżej linii okien.

Nadal jednak brakuje komunikatów głosowych wygłaszanych podczas postoju na przystanku na zewnątrz pojazdu, wzorem Krakowa czy Wrocławia.

W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii.
W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii. fot. ZTM Gdańsk
We wnętrzu informacja pasażerska została rozszerzona o podłużne monitory LCD z pełnym przebiegiem trasy w formie nazw przystanków (tzw. koraliki). W czasie rzeczywistym będą też przekazywane komunikaty nadawane zdalnie z Centrali Ruchu ZTM.

- Taka forma komunikacji z pasażerem świetnie uzupełni elektroniczne tablice zainstalowane na przystankach, dzięki którym już dzisiaj mieszkańcy na bieżąco informowani są o utrudnieniach w ruchu drogowym, planowanych zmianach w ofercie przewozowej czy o sytuacjach kryzysowych, np. sztorm, powódź, śnieżyce itp. - dodaje Zomkowski.
Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków.
Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków. fot. ZTM Gdańsk

Własne zaplecze techniczno-postojowe



Zarząd Transportu Miejskiego, oprócz zapewnienia obsługi wskazanych linii, wymaga od przewoźnika przygotowania lokalnego zaplecza techniczno-postojowego (BP Tour zorganizował je przy ul. Połęże zobacz na mapie Gdańska), mycia autobusów w myjni automatycznej oraz własnego samochodu nadzoru ruchu.

- Jako pierwszy organizator komunikacji miejskiej na rynku trójmiejskim, ZTM postawił operatorowi bardzo wysoką poprzeczkę jakościową w zakresie posiadania i utrzymania zaplecza technicznego. Dotychczas w skali kraju jedynie Warszawa stawiała operatorom taki wymóg. Na etapie przetargu, część oferentów chciała wymusić od ZTM wykreślenie takich zapisów przetargu, co jednak udało się skutecznie obronić w Krajowej Izbie Odwoławczej - podkreśla zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.
Ponadto, zgodnie z umową, wszyscy kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę, posiadać jednakowe mundury oraz znać język polski co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym (aby swobodnie porozumiewać się z nadzorem ruchu i pasażerami).

Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków.
Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków. fot. ZTM Gdańsk

Pozostałe linie obsługiwane przez GAiT



Bez zmian od 1 stycznia pozostaje obsługa pozostałych linii autobusowych w Gdańsku oraz wszystkich tramwajowych. Nadal spotkamy na nich pojazdy miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. U obu przewoźników, działających na zlecenie ZTM Gdańsk, obowiązują dotychczasowe bilety oraz regulamin przewozu.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Opinie (208) 2 zablokowane

  • (11)

    A kiedy wymienicie firmę kontrolującą bilety w Gdańsku? Chamstwo, bezczelność jak i tępota gdańskich kanarów biją rekordy nie tylko tego świata, ale całej galaktyki. Kiedy coś z tym zrobicie?

    • 92 195

    • Ja mam pyszną poradę

      Skasuj bilet niezwłocznie po wejściu do pojazdu

      • 135 11

    • (1)

      Prawdę mówi ci ludzie nie mają poziomu

      • 15 59

      • Kup bilet - wtedy Panowie są naprawdę mili, uprzejmi i kulturalni - sprawdziłem.

        • 43 6

    • trol już sie obudzil !!!

      Mamy Nowy Rok, daj se chłopie na luz

      • 31 4

    • kupuj bilet

      • 40 1

    • (4)

      Jeżdżę autobusami lub tramwajami do pracy i nigdy nie spotkałam się z sytuacją, o której piszesz. Jeśli pasażer jest agresywny to i kontrolerzy robią się niemili, ale ciekawe, czy gdybyś przejechał się taksówką i nie chciał zapłacić, to taksówkarz byłby miły dla ciebie ;-)
      Ostatnią kontrolę widziałam w piątek 29 grudnia, pani nie miała biletu i dostała mandat, wszystko odbyło się bardzo kulturalnie, wręcz miło.

      • 42 3

      • I nigdy się nie zdarza, żeby naruszali bardzo poważnie przepisy o ochronie danych osobowych nie? Nigdy nie da się przeczytać danych z dowodu, bo panowie nie są nauczeni jak je chronić? ;) Pozostaje czekać kiedy ktoś weźmie kredyt na dane ujawnione przez wielce kompetentnych pracowników Renomy.

        • 2 16

      • ja widziałem lepszą sytuację (1)

        Pani próbowała kupić bilet przez jakDojadę, ale jej się nie udało. Kontrolerzy byli już w środku. Co zrobili? "Pani idzie do motorniczego" i wyszli. Jak ktoś jest kulturalny to i kontrolerzy nie są bydłem. A jak ktoś cwaniakuje i rwie się z łapami - cóż. Miał za długie to trzeba je przetrącić.

        • 18 1

        • trafisz kiedyś na kontrolera szeryfa teksasu = kretyna bez wyobraźni

          to zmienisz zdanie, to tak jak z tolerancją, wszyscy tacy tolerancyjni, ale z obcokrajowcem ani jednego dnia pracy nie przepracowali. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Nie od dziś wiadomo że tylko wybitne jednostki idą naprawiać świat sprawdzając bilety.

          • 2 7

      • no tak, nie spotkałeś się, to na bank takie sytuacje się nie zdarzają..

        ciekawe tylko czemu na trójmiasto piszą artykuły o szarpaninach w środkach komunikacji

        • 1 3

    • ...

      Może wymienić pasażerów byłoby warto co o skasowaniu biletów pamiętają w momencie gdy widzą kanarka a tak wsiadają 3mi drzwiami , malują się lub szukają drobnych a potem twierdzą ze nie mieli możliwości przejść do kierowcy ...

      • 2 2

  • Już szanuję (8)

    Po raz pierwszy od długiego czasu autobus (nowego przewoźnika) przyjechał na mój przystanek na czas!!!
    I autobusy są nowe do tamtych strach było wejść i się czegoś złapać, bo odpadało.
    PS: Kierowca z GAIT cham, bo jedzie zaraz za nami, i już chyba ze trzy razy trąbi na nowego

    • 93 50

    • trąbi bo autobus się pali

      ratuj się kto morze i nie może

      • 0 22

    • Bo są święta jeszcze

      • 17 0

    • To niesamowite

      bo na 143 wczoraj większość kursów opóźniona mimo święta. Kierowca jechał jakby mu się nigdzie nie spieszyło do tego jedne drzwi w pojeździe nie działały. Żenada ten nowy przewoźnik. Najlepiej było jak wywalili Warbus i zaczął jeździć PKS Gdańsk. Tam najlepsi kierowcy byli i autobusy też były całkiem fajne.

      • 14 26

    • Trąbi, bo nie może wjechać na przystanek. (1)

      Autobus przed nim powinien dojechać do końca zatoki, a nie stawać na środku.

      • 47 7

      • jak już się zatrzymał i otworzył drzwi to trąbienie raczej nie pomoże

        ale złośliwe wąsate głąby z zapyziałych neoplanów tego nie ogarniają. Najlepiej, jak by wszyscy zatrzymywali się 100 m za przystankiem, a pasażerowie mają gonić autobus i tłoczyć się ostatnimi drzwiami.

        • 3 1

    • (1)

      haha tylko że kierowca który cię wiezie jest z łapanki i tyra za 13,50 za godzinę autobusy może i nowe bo być musiały ale na czym innym zaoszczędzono i głupek adamowicz się cieszy

      • 14 5

      • 15 netto miaalob byc przeciez...

        kkk

        • 4 3

    • ...

      Trabi , ponieważ nowy kierowca pewnie popełnia błędy jakich ty nie widzisz. Są pewne utarte zachowania , dot. Sposobu zatrzymania i miejsca . Często pasażer tego nie widzi ale gdy kierowcy nie przestrzegają tych zasad robi się młyn ...

      • 2 0

  • BP Tour-spolka z siedziba w Lublinie. (18)

    Szkoda ,ze nasz w wlasny regionalny przewoznik na tym nie zarabia..widocznie komus z Lublina sie oplaca wystawic do nas nowe autobusy..Tylko u nas pewien spadochroniarz potrafi zarznac kure znoszaca zlote jaja, nie dawac podwyzek kierowca,sprzedac zajezdnie wraz z cala gotowa infrastruktura dewelopera a ludziom wmawiac ,ze nie da sie i ,ze taboru nie ma kto naprawiac i na autobusach musza jezdzic mechanicy.Uklad gdanski widac ma sie dobrze.biznes kolesiow ponad dobro i przychody dla miejskiego budzetu.

    • 208 31

    • Niby gdzie i jaka ta kura? (3)

      GAiT do którego trzeba dokładać czy Warbus z gruchotami?

      • 16 11

      • Zlota kura a chociazby kontrola biletow? (2)

        Miliony rocznie dla zewnetrznych spolek jak by firma przewozowa majac swoja wlasna ksiegowoisc nie mogla zatrudnic wlasnych kontrolerow na etat....To jak panie Lisicki zarzadzacie swoim prywatnym folwarkiem ,ze zarabia firma zewnetrzna./?Chcesz wiecej przykladow durnego zarzadzania?

        • 24 9

        • gdy kontrolerzy byli na etacie w ZKM (1)

          to mnie ludzie wieczorami w autobusach wyśmiewali, gdy chciałem od kierowcy bilet kupić. A wejście Renomy dało taki wzrost sprzedaży, jak gdyby podwyżkę cen biletów wprowadzono.

          • 18 2

          • Tylko o czym to świadczy? O fatalnej organizacji a za te organizacje odpowiada zarząd firmy i przełożeni. Nie pisz głupot że wszędzie jest jednakowo. Wszędzie się zmienia a więc stwierdzenie gościa o tym że firma powinna sama sprawdzać bilety jest zasadne.

            • 0 0

    • widocznie komus z Lublina sie oplaca (7)

      to się okaże. W branży zaproponowane przez nich stawki są uważane za nierealne. Ciekawe, na czym będą oszczędzać.

      • 30 3

      • Taa prywaciaz z Lublina wpuszcza nowe autobusy a pomimo tego musi jeszcze je umyc serwisowac.. (6)

        Jakos to chyba skalkulowal nie sadzisz?.Nie w tym jednak rzecz bo to jego prywatna sprawa tu nie chodzi o to ze ktos inny ryzykuje wkladajac tu swoje prywatne pieniadze a raczej o to kto dba i reprezentuje nasze Gdanskie interesy....Jak latwo mozna doprowadzic zlym zarzadzaniem..do wyzbycia sie majatku spolki ich terenow i dobrych sprawdzonych pracownikow.Jak zachodzi podejrzenieie robic wszystko aby deweloperka kosztem nas wszystkich zarabiala z tym miejskim mafijnym ukladem kolejne miliony zlotych ,nie martwiac sie o wspoludzial w budowaniu np drog czy pozostawiajac wolne zielone tereny..tu takiej wspolpracy na etapie urzednik -deweloper nie ma..Co jest? upadlosc lub przeniesienie aby pan jasnie deweloper mogl sie budowac gesto zabudowujac....Ten uklad dziala dokladnie tak jak obecny rzad gotuja nas jak zabe powoli...podnoszac temperature...tam zmieniajac prawo pod siebie tu wysprzedajac najcenniejsze czy najwazniejsze dla Gdanszczan tereny...Ciekawe kiedy rozpalceluja pas nadmorski dla swoich ?

        • 14 10

        • Jakos to chyba skalkulowal nie sadzisz? (5)

          jakoś. jak - pokaże przyszłość.

          • 6 0

          • (4)

            jak to skalkulowali widać na ich stronie gdzie ogłaszali że szukają kierowców mile widziani Ukraińcy gadający jako tako po polsku tzn płace śmieszne.W ten sposób im się skalkulowało oszczędzili sobie na tym na czym mogli najłatwiej

            • 10 2

            • Zalatujesz (3)

              związkowcem z GAiT. To może porównamy stawki za 1 km GAiT i BP T. A potem pomnożymy przez liczbę km w ciągu roku i zobaczymy ile budżety oszczędzają na dopłatach?

              "W branży zaproponowane stawki...". W jakiej branży? Przewoźników komunalnych, z suto opłacanymi związkowcami na etatach? Nie, dziękujemy. W Pruszczu chcemy żeby wygrywał najtańszy przy danych warunkach jakościowych.

              • 6 5

              • (2)

                ile płacą dziady spod lublina które nigdy nie miał do czynienia z miejską komunikacją?Płacą tyle co kot napłakał nawet w porównaniu do Gaitu i zero osłony socjalnej oni szukają ludzi na teraz na chwilę bo za takie pieniądze nikt tam nie pojeździ długo a to "dobra" wróżba dla stanu technicznego autobusów wystarczy zobaczyć jak wyglądały rupiecie z firmy Warbus która również wygrała dumpingową stawką

                • 6 1

              • BP

                Oni mają wozy nowe które nie są ich tylko banku. Czyli są w leasingu. Zrobili umowę z bankiem płacą kasę i wymagają dlatego im się opłaca. Nie muszą zatrudniać zaplecza i dodatkowego biurowca. Czyli są konkurencyjniejsi niż GAiT

                • 1 3

              • zero osłony socjalnej

                A ja idiota myślałem, że za pracę dostaje się wynagrodzenie a nie osłonę socjalną.

                • 3 3

    • Podwyżek nie daje się kierowcą.

      Podwyżki daje się pieniądzem.

      • 28 1

    • mi niczego nie szkoda

      kto potrafi ten zarabia

      • 8 4

    • Zajezdnia autobusowa w centrum miasta z widokiem na morze. (1)

      To ewenement w skali świata.
      Zajezdnia już dawno powinna być za miastem a na jej miejscu stać mieszkania.

      • 6 16

      • nam morze? chyba morze góFna, ścieki i zaneidbane działki i oczyszczalnię

        • 5 3

    • Lublin mi nie przeszkadza ... (1)

      ... tylko dlaczego autobusy nie z Polski???? Polska gospodarka to taka gra, w którą grają Polacy a na końcu zarabiają Niemcy ...

      • 3 4

      • i koniecznie polskie procesory

        w wyświetlaczach i sterownikach autobusu. Koniecznie polski wtryskiwacze. A kierowcy nie z jakiejś tam Ukrainy, nie z Lublina, nie z Lartuz, ani Sopotu, ale nasi, gdańscy, co majmniej od 4 pokoleń w mieście i bez niemieckich korzeni.

        • 5 1

  • Ładne (2)

    Wnętrze i estetyka,

    • 58 8

    • Dobrze, że dali w środku wyświetlacze z przebiegiem trasy. Szkoda, że w autobusach jeżdżących po Gdańsku tego nie ma.

      • 3 1

    • Dziś jechałam pierwszy raz i ogólnie jestem na NIE

      Oczywiście miło, że są to nowe autobusy i ładnie to wygląda tylko co z tego, jeśli są okrojone miejsca siedzące i ogólne miejsce w autobusie? W przegubowym autobusie którym jechałam w części autobusu od przegubu do końca pojazdu miejsc siedzących jest mniej o... 13! Poza tym na miejscu poczwórnym nie mieszczą się nogi z osobą naprzeciwko - jakaś pomyłka. Wolę stare MANy którymi jeździł PKS Gdańsk.

      • 6 7

  • Kto jeszcze jeździ autobusami, czy to jest potrzebne? (3)

    • 30 192

    • Odezwał się Kenijczyk

      z Mozambiku.

      • 26 2

    • Gg

      Ktoś jeszcze jeździ samochodami? Komu to potrzebne...

      • 18 5

    • Już lepiej dopłacać do paliwa niż patrzeć na te smętne mordy współpasażerów.

      • 6 10

  • Pożyjemy zobaczymy (1)

    Z warbusem na początku trz było ok wszystko

    • 71 9

    • zwłaszcza te papierowe kartki zamiast wyświetlaczy

      i ustawienia kasowników jak cię chce.

      • 14 0

  • Jednak gdańskowi daleko do Gdyni . (3)

    • 42 113

    • w kasowaniu linii, jak 4A - owszem

      takoż w obcinaniu dotacji miasta na komunikację miejską. i zaangażowaniu w SKM.

      • 20 4

    • Gdynia (1)

      To dno dlatego trzymamy sie z daleka od was :)

      • 25 6

      • Kiedyś była linia autobusowa 101, łącząca Gdańsk i Gdynię.

        • 8 3

  • Kursuja cały tydzień... (3)

    Tylko w Szemudzie bez zmian - w święta i weekendy kursów nie ma tam gdzie wójt i jego radni nie mieszkaja.
    Demokracja.

    • 46 14

    • A co nas obchodzi Szemud?

      • 25 2

    • Szemud to nie Trójmiasto

      • 18 1

    • Linia 672 do/z Gdańska Osowej jeździ w niedziele oraz święta 5 razy dziennie, więc w czym problem?

      • 3 0

  • W jaki sposób najczęściej przemieszczasz się do innego miasta Trójmiasta i okolic? (3)

    motocyklem i omijam wszystkich stojacych w korkach :D

    • 22 37

    • nie omijasz tylko się przeciskasz jak glizda (1)

      • 18 11

      • wolno mu
        póki mi nie drapnie lakieru, wolę żeby znikał do przodu z horyzontu zdarzeń

        • 9 1

    • Te stare graty z pruszcza juz dawno powinny z pruszcza zginąć to poruszająca się zabytki

      • 0 1

  • To po co nam utrzymywać GAiT skoro taniej jest korzystać z outsourcingu firm zewnetrznych (15)

    za tą kasę zamiast utrzymywać budyniowe synekury można by wynająć więcej przewozów

    • 130 23

    • Bzdura (13)

      Twierdzisz ,ze zewnetrznemu przewoznikowi taniej bedzie ?To naczym oszczedzi?Jest z zewnatrz ,wiec serwis,myjnia dzierzawiony plac,kosztuja..zasilanie alternatywne dla autobusow to za malo jesli chodzi o male koszty..Pracownikow skad wezmie z pODLASIA?mUSI IM ZAPEWNIC przeciez hotel,dodatkowo zaplacic za delegacje...Skad ich wezmie pytam z zkm?przeciez lisicki mowi ze nie ma kierowcow....To na czym przyoszczedzi nowy przewoznik?No chyba ze wpadnie na to na co nie wpadl geniusz zarzadzajacy ZKMem i wprowadzi swoja kontrole biletow i powola fime windykujaca dlugi..to tak wtedy sie zgodze....

      • 7 17

      • (5)

        zatrudni kierowcow z ukrainy, beda mieszkac w wynajetych im mieszkaniach (za ktore beda placic ze swojej pensji), chlopaki beda sie cieszyc ze robota nie ciezka i kasa wplywa. zadnej delegacji nie dostana bo miejsce pracy w trojmiescie przy zatrudnieniu bylo podane. Autobusy maja nowe, wiec zapewne na gwarancji to i z usterkami nie problem. wezma kilku "mechanikow" a reszta serwis gwarancyjny. pozostaje plac, myjnia i ew sprzatanie... Zaoszczeza troche na płacach, a i pewnie nie ma tyle biurw co w GAiT i prezesow do oplacenia.

        • 29 4

        • (2)

          robota nie za ciężka ciekawe i znowu parobasy z Ukrainy co za świetne myślenie typowe dla janusza biznesu lepiej dać obcemu ochłap niż swojemu trochę więcej no ale na kolejnego mercedesa musi być prawda?

          • 6 5

          • (1)

            To nie komuna, tylko prawo popytu i podazy. Polakow zagranica to wszyscy musza zatrudniac i sie cieszyc, nie badzmi januszami.

            • 1 4

            • Prawo popytu powiadasz i nikogo nie dziwi skąd się tu wziął przewoźnik niby spełniający wymogi a o 20 mln tańszy od tych co znają trojmiasto tak? Nikogo nie zastanawia kto i za ile te pojazdy ma serwisowac myć sprzątać itd firemka która nie jeździ w zadnym mieście nagle wygrywa tu przetarg haha w bajki to ja od dawna nie wierzę

              • 3 2

        • Ty chyba pojecia nie masz o czym mowisz.. (1)

          Myslisz,ze Ukrainiec bedzie chcial dalej pracowac za glodowa stawke jak jeszcze 2 lata temu?Hallo puk puk jest tam kto?Otworzyli im granice i przyjmuja z otwartymi ramionami w Niemczech,w Brytani za takie same stawki.. jakie maja miejscowi...To jak myslisz kto tam przyjdzie do polskiej firmy jesli stawki beda nizsze?>Moze na chwile tylko ktos sie zglosi a tak ?/?Z reszta guzik mnie obchodzi spolka z Lublina obchodzi mnie jak pod stolem szajka doprowadza do przejecia tras przez spolki z poza Gdanska obchodzi mnie jak wydaja w Zkmie a przedewszystkim na co -kase ,ze nie maja na przyzwoite pensje dla swoich kierowcow...Niech zarzad pokaze bilans i roizliczenia na co idzie kasa i skad maja swzmal na dzialke na Jablonowej ?Niech pokaza ich wplywy wtedy mozemy pogadac czy powinni wyleciec z roboty juz teraz czy zanim ich przyjeli.Nie dla ciemnych deweloperskich interesow kosztem naszego budzetu.

          • 5 1

          • Ukraińcy często zmieniają pracę. jeśli małe zarobki to kwestia czasu i każdy wybędzie. Nasi kierowcy także byli poszukiwani i pamiętam że nawet w Wielkiej Brytanii zatrudniali ich przez polskiego pośrednika. Zdaje sie to nie wyszło. Kto był mądry to szybko uczył sie języka i poszukiwał lepiej płatnej pracy samodzielnie. Żadna firma nie wytrzyma destabilizacji w zatrudnieniu.

            • 1 0

      • Jeśli GAit jest tańsze to po co brać zewnętrznych droższych przewoźników - jawna niegospodarność. (6)

        A jeśli GAiT jest droższe to rozwiązać spółkę i brać tylko zewnętrznych przewoźników.
        Po co spółka miejska żeby obsługiwać tylko część przewozów. To tylko podwyższa koszty utrzymania całej komunikacji publicznej.

        • 16 4

        • Przetarg na tramwaje? (5)

          Jakoś nikt na to jeszcze w świecie nie wpadł. Jak myślisz, dlaczego?

          • 5 7

          • Na świecie od dawna są przetargi na tramwaje i kolej - bo taniej i lepiej

            Zamiast mielić jęzorem, lepiej byś sprawdził.
            Od Portugalii (Porto, Almada) przez UK (chyba wszystkie sieci prócz Londynu) po Danię (Kopenhaga) wystawia się kolej i tramwaje na przetargi.

            • 5 2

          • Ależ oczywiście jest to możliwe. (2)

            Tory i zajezdnie - miejskie, obsługa przewozów i serwis - prywatna firma. Zajezdnie wydzierżawić takiemu przewoźnikowi - i masz pełną obsługę razem z taborem. Tyle, że aby się to opłacało przetargi nie mogą być na 8 lat a na 20 lat - z uwagi na dłuższą amortyzację taboru. I tyle w temacie.

            • 3 0

            • Kolej owszem - bo pociąg można przerzucić z Dani do Rumunii i tez pojedzie (1)

              Ale tramwaje???? W jakim mieście są na nie przetargi, bo ani Kopenhaga, ani GB ich nie ma...

              • 0 2

              • Nie kompromituj się...

                Jak z UK przerzucić pociąg elektryczny na kontynent?
                Kopenhaga nawet metro wrzuciła w przetarg, oczywiście sama infrastruktura i tabor jest miejski.
                Przykłady z Wysp to choćby Metrolink (Manchester) czy NET (Nottingham).

                • 2 0

          • No ale np w Wawie masz wyodrebniona spolke Tramwaje Warszawskie, a linie autobusowe to inna para kaloszy. W Warszawie masz paru przewoznikow (m.in.) BP Tour i nikt nie widzi w tym nic dziwnego.

            • 1 1

    • GAiT to sztuczny twór do płacenia zatrudnionym tam ludziom niezłe pieniądze, i to za nic.
      GAiT miałby sens gdyby przejął od Trójmiasta i miast przyległych całość zadań organizatora komunikacji miejskiej. Obecnie jest dublowanie zadań.

      • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.