Fakty i opinie

stat

Nowy przewoźnik i nowe autobusy na podgdańskich liniach

Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi.
Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi. fot. ZTM Gdańsk

Od 1 stycznia obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni przejął nowy przewoźnik - BP Tour. Ceny biletów i regulamin przewozów pozostają bez zmian. Pojawi się natomiast 35 fabrycznie nowych autobusów z rozbudowaną informacją pasażerską.



W jaki sposób najczęściej przemieszczasz się do innego miasta Trójmiasta i okolic?

komunikacją publiczną

44%

samochodem lub motocyklem

48%

rowerem

3%

pieszo

3%

taksówką

2%
Przekazanie obsługi linii z Gdańska do okolicznych gmin, czyli 107, 117,122, 126, 132, 143, 171, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 574 oraz N5 firmie BP Tour z Bełżyc (niedaleko Lublina) to efekt przetargu z 2016 r., rozstrzygniętego ostatecznie dopiero w lutym 2017 r. W ostatnich latach linie te obsługiwane były przez PKS Gdańsk oraz Warbus.

Zarząd Transportu Miejskiego za realizację przez BP Tour w ciągu ośmiu lat prawie 22 milionów wozokilometrów zapłaci ok. 137 mln 275 tys. zł, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie planowano przeznaczyć na ten cel - 190 mln 450 tys. zł. Co ciekawe, pozostałych dziewięciu konkurentów także złożyło oferty na niższą kwotę - najdroższy był Mobilis spod Warszawy (187 mln zł 538 tys. zł).

35 fabrycznie nowych mercedesów



- Do wykonania zlecenia nowy przewoźnik będzie potrzebował co najmniej 35 autobusów [wymagana jest rezerwa co najmniej trzech autobusów - dop. red.], w tym 20 przegubowych, 14 standardowej długości (12 m) i jednego klasy midi - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
BP Tour na potrzeby świadczenia usług w Gdańsku zakupił fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy marki Mercedes-Benz serii Conecto i Citaro. Spełniają one surowe normy emisji spalin Euro 6, a ich wnętrza są w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Autobusy są pomalowane w standardowe barwy gdańskie, czyli kremowo-czerwone.

Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu.
Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu. fot. ZTM Gdańsk

Rozbudowana informacja pasażerska



Nowością w pojazdach jest rozbudowana informacja pasażerska. Oprócz standardowego wyświetlacza z przodu pojazdu z numerem linii i kierunkiem, podobna elektroniczna tablica jest umieszczona także z tyłu. W przedniej części pomiędzy drzwiami zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii, który uzupełni standardowy podłużny wyświetlacz powyżej linii okien.

Nadal jednak brakuje komunikatów głosowych wygłaszanych podczas postoju na przystanku na zewnątrz pojazdu, wzorem Krakowa czy Wrocławia.

W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii.
W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii. fot. ZTM Gdańsk
We wnętrzu informacja pasażerska została rozszerzona o podłużne monitory LCD z pełnym przebiegiem trasy w formie nazw przystanków (tzw. koraliki). W czasie rzeczywistym będą też przekazywane komunikaty nadawane zdalnie z Centrali Ruchu ZTM.

- Taka forma komunikacji z pasażerem świetnie uzupełni elektroniczne tablice zainstalowane na przystankach, dzięki którym już dzisiaj mieszkańcy na bieżąco informowani są o utrudnieniach w ruchu drogowym, planowanych zmianach w ofercie przewozowej czy o sytuacjach kryzysowych, np. sztorm, powódź, śnieżyce itp. - dodaje Zomkowski.
Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków.
Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków. fot. ZTM Gdańsk

Własne zaplecze techniczno-postojowe



Zarząd Transportu Miejskiego, oprócz zapewnienia obsługi wskazanych linii, wymaga od przewoźnika przygotowania lokalnego zaplecza techniczno-postojowego (BP Tour zorganizował je przy ul. Połęże zobacz na mapie Gdańska), mycia autobusów w myjni automatycznej oraz własnego samochodu nadzoru ruchu.

- Jako pierwszy organizator komunikacji miejskiej na rynku trójmiejskim, ZTM postawił operatorowi bardzo wysoką poprzeczkę jakościową w zakresie posiadania i utrzymania zaplecza technicznego. Dotychczas w skali kraju jedynie Warszawa stawiała operatorom taki wymóg. Na etapie przetargu, część oferentów chciała wymusić od ZTM wykreślenie takich zapisów przetargu, co jednak udało się skutecznie obronić w Krajowej Izbie Odwoławczej - podkreśla zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.
Ponadto, zgodnie z umową, wszyscy kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę, posiadać jednakowe mundury oraz znać język polski co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym (aby swobodnie porozumiewać się z nadzorem ruchu i pasażerami).

Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków.
Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków. fot. ZTM Gdańsk

Pozostałe linie obsługiwane przez GAiT



Bez zmian od 1 stycznia pozostaje obsługa pozostałych linii autobusowych w Gdańsku oraz wszystkich tramwajowych. Nadal spotkamy na nich pojazdy miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. U obu przewoźników, działających na zlecenie ZTM Gdańsk, obowiązują dotychczasowe bilety oraz regulamin przewozu.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (204)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.