• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przewoźnik i nowe autobusy na podgdańskich liniach

Krzysztof Koprowski
2 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi. Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi.

Od 1 stycznia obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni przejął nowy przewoźnik - BP Tour. Ceny biletów i regulamin przewozów pozostają bez zmian. Pojawi się natomiast 35 fabrycznie nowych autobusów z rozbudowaną informacją pasażerską.



W jaki sposób najczęściej przemieszczasz się do innego miasta Trójmiasta i okolic?

Przekazanie obsługi linii z Gdańska do okolicznych gmin, czyli 107, 117,122, 126, 132, 143, 171, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 574 oraz N5 firmie BP Tour z Bełżyc (niedaleko Lublina) to efekt przetargu z 2016 r., rozstrzygniętego ostatecznie dopiero w lutym 2017 r. W ostatnich latach linie te obsługiwane były przez PKS Gdańsk oraz Warbus.

Zarząd Transportu Miejskiego za realizację przez BP Tour w ciągu ośmiu lat prawie 22 milionów wozokilometrów zapłaci ok. 137 mln 275 tys. zł, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie planowano przeznaczyć na ten cel - 190 mln 450 tys. zł. Co ciekawe, pozostałych dziewięciu konkurentów także złożyło oferty na niższą kwotę - najdroższy był Mobilis spod Warszawy (187 mln zł 538 tys. zł).

35 fabrycznie nowych mercedesów



- Do wykonania zlecenia nowy przewoźnik będzie potrzebował co najmniej 35 autobusów [wymagana jest rezerwa co najmniej trzech autobusów - dop. red.], w tym 20 przegubowych, 14 standardowej długości (12 m) i jednego klasy midi - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
BP Tour na potrzeby świadczenia usług w Gdańsku zakupił fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy marki Mercedes-Benz serii Conecto i Citaro. Spełniają one surowe normy emisji spalin Euro 6, a ich wnętrza są w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Autobusy są pomalowane w standardowe barwy gdańskie, czyli kremowo-czerwone.

Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu. Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu.

Rozbudowana informacja pasażerska



Nowością w pojazdach jest rozbudowana informacja pasażerska. Oprócz standardowego wyświetlacza z przodu pojazdu z numerem linii i kierunkiem, podobna elektroniczna tablica jest umieszczona także z tyłu. W przedniej części pomiędzy drzwiami zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii, który uzupełni standardowy podłużny wyświetlacz powyżej linii okien.

Nadal jednak brakuje komunikatów głosowych wygłaszanych podczas postoju na przystanku na zewnątrz pojazdu, wzorem Krakowa czy Wrocławia.

W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii. W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii.
We wnętrzu informacja pasażerska została rozszerzona o podłużne monitory LCD z pełnym przebiegiem trasy w formie nazw przystanków (tzw. koraliki). W czasie rzeczywistym będą też przekazywane komunikaty nadawane zdalnie z Centrali Ruchu ZTM.

- Taka forma komunikacji z pasażerem świetnie uzupełni elektroniczne tablice zainstalowane na przystankach, dzięki którym już dzisiaj mieszkańcy na bieżąco informowani są o utrudnieniach w ruchu drogowym, planowanych zmianach w ofercie przewozowej czy o sytuacjach kryzysowych, np. sztorm, powódź, śnieżyce itp. - dodaje Zomkowski.
Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków. Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków.

Własne zaplecze techniczno-postojowe



Zarząd Transportu Miejskiego, oprócz zapewnienia obsługi wskazanych linii, wymaga od przewoźnika przygotowania lokalnego zaplecza techniczno-postojowego (BP Tour zorganizował je przy ul. Połęże zobacz na mapie Gdańska), mycia autobusów w myjni automatycznej oraz własnego samochodu nadzoru ruchu.

- Jako pierwszy organizator komunikacji miejskiej na rynku trójmiejskim, ZTM postawił operatorowi bardzo wysoką poprzeczkę jakościową w zakresie posiadania i utrzymania zaplecza technicznego. Dotychczas w skali kraju jedynie Warszawa stawiała operatorom taki wymóg. Na etapie przetargu, część oferentów chciała wymusić od ZTM wykreślenie takich zapisów przetargu, co jednak udało się skutecznie obronić w Krajowej Izbie Odwoławczej - podkreśla zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.
Ponadto, zgodnie z umową, wszyscy kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę, posiadać jednakowe mundury oraz znać język polski co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym (aby swobodnie porozumiewać się z nadzorem ruchu i pasażerami).

Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków. Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków.

Pozostałe linie obsługiwane przez GAiT



Bez zmian od 1 stycznia pozostaje obsługa pozostałych linii autobusowych w Gdańsku oraz wszystkich tramwajowych. Nadal spotkamy na nich pojazdy miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. U obu przewoźników, działających na zlecenie ZTM Gdańsk, obowiązują dotychczasowe bilety oraz regulamin przewozu.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (208) 2 zablokowane

  • Ale ekstra

    • 1 1

  • 167 (2)

    Pozdrowienia dla wszystkich podróżujących linią 167 :)

    • 6 0

    • 167 jest gaitowe (1)

      • 3 0

      • W 167 coraz więcej multikulti

        • 3 0

  • Autobus sulmin niestepowo (1)

    A kiedy w końcu będzie można dojechać za otomin - do Sulmina I Niestepowa ?

    • 3 3

    • Nowe linie

      Obydwie miejscowości nie są w Gdańsku tylko to jest już inna gmina. Jak zapłaci gmina to ztm uruchomi nowe linie

      • 4 0

  • planetobus

    jeździł to go wykończyli

    • 4 1

  • Już wczoraj miałem okazję. Na razie wygląda to dobrze, ale pytanie jak długo... (3)

    Bo po przetargu pojawiały się głosy, że za taką stawkę za wozokilometr to się nie da w mieście wielkości Gdańska jeździć spełniając warunki wymagane przetargiem i bez oszczędzania na kierowcach oraz serwisie.

    Wciąż może się to skończyć jak z Warbusem w Gdańsku, który musiał stopniowo oddawać praktycznie wszystkie swoje linie GAIT przed końcem umowy na przewóz, gdyż miał problemy z ich obsłużeniem z powodu braków kadrowych oraz braku sprawnego i spełniającego wymogi zapisane w umowie taboru. Ostatecznie w Grudniu 2017 się całkowicie wycofał.

    • 7 1

    • Byłem na rozmowie. (1)

      Masz rację ta firma padnie jeszcze szybciej. Stawka dla kierowcy 15zł. Plus premia ok.500zł. Jak coś się przydarzy to niestety płacisz. Nie płacą za oc czyli przygotowanie auta do jazdy. Tankujesz sam. Prezes firmy nawet nie wiedział jakie linie będzie obsługiwał. Zapoznanie z trasą z beznadziejnych filmików. Kierowcy ściągnięci z okolic Lublina. Jednym słowem dno i metr mułu.

      • 4 1

      • W GAIT tak samo jest, że uszkodzenia pokrywają z własnej kieszeni kierowcy.

        Wydało się przy okazji artykułów o tegorocznym strajku kierowców.
        Co do reszty to w GAIT z trasami też chyba nie lepiej. Akurat w pierwszych dniach funkcjonowania linii 132 (akurat kurs obsługiwany przez GAIT, który tą linię obsługuje wspólnie teraz z BP Tour, a wcześniej z PKS Gdańsk) miałem okazję się nią przejechać na całej długości do Pruszcza. Pasażerowie musieli mówić kierowcy jak ma jechać, bo na odcinku biegnącym przy osiedlu Bursztynowym w Pruszczu i dalej całkiem się pogubił. Choć pierwszego stycznia jak jechałem to z kierowcą z BP Tour jechał jeszcze jeden pracownik, który pokazywał mu trasę.

        • 3 0

    • Póki auta są nowe to będzie się kulało schody się zaczną potem bo niby na czym oni mogli być tansi od innych doświadczonych prywatnych przewoźników którzy startowali w przetargu i to aż o tyle mln zł

      • 3 2

  • przejazdy (2)

    Fajnie by było gdyby był autobus z Gdańska Głównego do Gdyni

    • 2 5

    • Fajnie jakby byl rowniez autobus z Gdańska do Pucka, tylko pytanie po co? Mamy za duzo pieniedzy by sie dublowac z linia SKM? SKM to Syf Kila i Mogila ale nikt mi nie powie, ze w normalnej sytuacji autobus na tej trasie bedzie szybszy, to jest niewykonalne.

      • 4 1

    • Przypominam że Gait to skrót od GDAŃSKIE autobusy i tramwaje jeśli masz hajs na kolejnego przewoźnika typu BP Tour to nie ma sprawy możesz zafundować

      • 1 0

  • Ale jak to tak artykuł po fakcie? Bez 10 artykułów zanim cokolwiek zrobią jak w Gdyni? :)

    • 0 3

  • To jeszcze tylko biletomaty w pojeździe

    i już dogonimy XXI wiek:-) Dobra robota :-)

    • 6 1

  • biletomaty to są w Toruniu w pojeżdzie ale Gdańska nie stać na to

    • 4 1

  • teraz jakieś Bose Antki, będą rozwozić słoiki do pod gdańskich wiosek

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane