• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal promowy w Gdyni skróci rejs do Szwecji o pół godziny

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa nowego terminalu ma kosztować ok. 120 mln zł. Stena Line będzie partycypować w kosztach przygotowania projektu. Budowa nowego terminalu ma kosztować ok. 120 mln zł. Stena Line będzie partycypować w kosztach przygotowania projektu.

W gdyńskim porcie, przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni, powstanie nowy terminal promowy. Ma być gotowy w 2016 roku, a jego budowa pochłonie 120 mln zł.



- Budowa terminalu promowego w pewnym sensie już ruszyła - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - 31 grudnia ubiegłego roku podpisaliśmy umowę ze Stena Line o wspólnym finansowaniu przygotowań do budowy. Zgodnie z jej zapisami w latach 2013-2014 powstanie projekt i uzyskamy wszelkie decyzje, także pozwolenie na budowę. Mamy nadzieję, że w 2015 rozpoczniemy budowę, a już w czerwcu 2016 dokonamy otwarcia nowego obiektu.

Dziś na terenie Nabrzeża Polskiego operuje Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia. Stoją tam magazyny i przeładowywane są towary masowe. Trwa jednak proces prywatyzacji tej spółki, który uwzględnia plany budowy terminalu promowego.

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Dziś promy na trasie Gdynia-Karlskrona kursują codziennie. Baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII zobacz na mapie Gdyni.

- Jest to jeszcze bardzo wstępny etap, za wcześnie więc na szczegóły. Dopiero rozpoczynają się prace projektowe. Jednak wizja przeprowadzki na Nabrzeże Polskie jest dla nas bardzo obiecująca - twierdzi Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik Stena Line. - Nabrzeże, które obecnie użytkujemy, jest już dla nas za małe. Nie mamy możliwości operowania większymi statkami.

Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?

Jakie są plusy Nabrzeża Polskiego? Już niebawem będzie ono dobrze skomunikowane z miastem, zarówno jeśli chodzi o układ drogowy i kolejowy, bo kończą się portowe inwestycje w tym zakresie. Jest ono też sporo bliżej centrum miasta, niż Nabrzeże Helskie. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu, skróci nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji.

- Za dwa lata będziemy obchodzić 20-lecie współpracy ze Steną Line i myślę, że jubileusz będzie przebiegał w radosnych nastrojach - zapowiada Janusz Jarosiński. - Dyskutujemy o dalszej, wieloletniej współpracy. Niewątpliwe Stena Line ma nadzieję na zwiększenie swojego udziału w rynku przewozów pasażerskich, jak i towarowych. Na pewno terminal w nowym miejscu pomoże w realizacji tych zamierzeń. Dzięki tej decyzji, już dziś wróciliśmy do rozmów o promach o długości 240 metrów. Zawijanie takich promów do nabrzeża, które ma 170 m długości - a takie warunki ma obecnie Stena Line - jest praktycznie niemożliwe. Nowy terminal jest wręcz niezbędny.

Inwestycja istotna dla gdyńskiego portu i przewoźnika, jest również bardzo ważna dla rozwoju rynku przewozów kontenerowych. Nabrzeże wykorzystywane obecnie przez Stena Line sąsiaduje bowiem z terminalami kontenerowymi, a dla nich, szczególnie dla najbliższego sąsiada, czyli BCT, przeprowadzka "promów" oznacza nowe tereny inwestycyjne.

- BCT już tylko czeka, żeby Stena Line się wyprowadziła, bo przyda im się dodatkowy teren do składowania kontenerów. Ten obszar wydzierżawiamy jednak w przetargu publicznym, więc także inni będą mieli szansę zagospodarować tę działkę - zastrzega Janusz Jarosiński.

Z zagospodarowaniem 2 ha po Stenie nie będzie problemu, pytanie co się stanie z dworcem promowym?

- Staramy się słuchać co nam rynek i partnerzy biznesowi podpowiadają, więc na pewno jakiś pomysł się pojawi. Raczej go zagospodarujemy, a nie wyburzymy. Może poprosimy o pomoc studentów architektury? Młodzi ludzie bardzo często mają pomysły, na które nie wpadłoby moje pokolenie. Trzeba z tego czerpać, żeby iść do przodu - dodaje Janusz Jarosiński.

Miejsca

Opinie (123) 7 zablokowanych

  • tylko Nabrzeże Francuskie?

    A jak na Nabrzeżu Francuskim będą wyładowywane TIRy i samochody.Nabrzeże Francuskie nie nadaje się ddl promów samochodowych.

    • 1 0

  • A my w Gdańsku

    mamy z 8 lat nowoczesny terminal promowy, 225 metrów, za ok. 2 mln zł, tj. tańszy od gdyńskiego 60 razy... tylko dlaczego nie ma tam tłoku...

    • 1 2

  • w koncu jakis konkret z Gdyni, gratulacje!

    • 1 1

  • Fajnie tylko, że w wyniku tego powierzchnia Polski zmniejszy się. (1)

    No ale może w zamian wykopaną ziemię wykorzystany żeby powiększyć ląd gdzie indziej.

    • 2 2

    • w jaki sposób zmniejszy się powierzchnia ? Przez pogłębienie dziury z wodą ?

      • 1 1

  • Kupa Glupoli (2)

    Tuz obok stoi Dworzec Morski mozna go szybko perzeznaczyc na Teminal Pasazerki - do tego Latwe Manewrowanie Statkami i Latwe Wejscie
    W Polsce wszystko jest przewrocone - Trminal Towarowy/Ladunkowy przeznacza na Terminal Pasazerski a Dworzec Morski (Olbrzymi Budynek) na Muzeum Emigracji
    Upadajaca Gdynia juz nigdy sie nie podniesie.

    • 0 6

    • (1)

      i ciezarowki z obwodnicy zamiast na estakade i do portu, jezdzily by wisniewskiego prawie do centrum gdyni.

      • 0 1

      • a tak beda jezdzily pare metrow krocej

        co gluope to glupole - jak widac to caly port w gdyni jest do likwidacji

        Gdynia gasi swiatlo

        • 0 2

  • Ale kit i kakofonia

    przecież te plany nowego terminalu pasażerskiego na nabrzeżu polskim Jarosiński ma w szafie od kilku lat.
    I tylko wtenczas kiedy Stena Line zaczyna mówić pa, pa
    odgrzewa tego kotleta. Coś tam bełkocze o 2016 roku bo
    pewnie w watykanie już go nie będzie, gdyż zmienią go wspomniani studenci. I za 120 mln wybudują kolejną prowizorkę pośród złomu, węgla i śmieci. A tak naprawdę
    to wstyd, że to " miasto z morza i marzeń " nie ma porządnego, na europejskim poziomie portu pasażerskiego dla promów czy wycieczkowców.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane