- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (188 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (123 opinie)
- 3 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (58 opinii)
- 4 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (120 opinii)
- 5 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
- 6 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (54 opinie)
Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata
Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.
- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.
Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.
Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.
Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.
Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.
Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.
- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.
Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.
Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.
Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.
W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.
Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.
Miejsca
Opinie (144) 3 zablokowane
-
2010-02-25 10:24
kiedy kiedy...
A ja nie mogę się doczekać. Nareszcie coś na poziomie. Często jestem na lotnisku i płakać mi się chce ....Czekam :-)
- 0 0
-
2010-02-24 19:59
Straz Graniczna (2)
Praca tych ludzi jest jak najbardziej wlasciwa zapewniając nam wysoki stopień bezpieczenstwa na lotnisku i w czasie lotu zeby nie dochodzilo do tragedii jeżeli ktos o tym nie wie to niech nie pisze głupot.
- 4 1
-
2010-02-25 10:07
Ale nikt się nie czepia działań zwiększających (albo zapewniających, jak chcą naiwni) bezpieczeństwo, tylko
raczej ogólnego stosunku do pasażerów.
Zapewniam cię, że prawdziwi profesjonaliści oprócz dbania o bezpieczeństwo nie zapominają o uprzejmości w stosunku do pasażerów.
Wprawdzie Gdańsk nie jest jedynym portem lotniczym na świecie, gdzie obsługa bramek bezpieczeństwa traktuje pasażerów jak zło konieczne, ale co to za usprawiedliwienie?- 1 0
-
2010-02-24 20:34
Oczywiscie !!!!!!!
Ale nie po to wchodzilismy do Schengen zeby SG kontrole prowadzila...
Dlaczego SG nie prowadzi takich kontroli na lotach krajowych???- 1 1
-
2010-02-24 18:50
Czy filmik przypadkiem mówi prawdę? 02:05 - 02:09 (1)
Na wizualizacji rozbudowy portu chłopczyk postarzał się o circa 10 lat.
- 5 1
-
2010-02-25 09:59
Zauważ, że film zrobiono dosyć dawno, skoro
widać na nim startujący samolot Ś.P. Centralwings :)
- 0 0
-
2010-02-25 09:12
Nowy terminal
Bez latwego dojazdu co to bedzie za "NOWY"terminal. Jak piekna wyspa bez dostepu.Bez rekawa dla pasazerow.Czesto latam i wchodzenie w czasie deszczu na poklad ....!
- 2 1
-
2010-02-25 08:45
SŁOWACKIEGO ?! kIEDY !? JA SIE PYTAM KIEDY SŁOWACKIEGO ??
- 3 1
-
2010-02-24 19:07
Słowackiego (2)
Nie podoba mi sie że ja zlikwidują :(
- 3 2
-
2010-02-25 08:23
Kto za to zapłaci? Ano my wszyscy zapłacimy.
Dojazd do i z pracy wydłuży mi się o 15 km dziennie w 2 strony.
+ 30 min w samochodzie dziennie dłużej (o ile na Budowlanych nie będzie zbyt dużego korka).- 0 0
-
2010-02-24 19:44
To doskonała metoda likwidacji korków na Słowackiego.
Zlikwidować Słowackiego :)
- 3 0
-
2010-02-24 18:03
kolego Pankracy,wiekszosc lotnisk ma rekawy jak nie latales to nie pisz bzdur,widac ze buduja tak jak wszystko w tym kraju by (2)
zylo sie lepiej Budyn...
- 5 2
-
2010-02-24 19:12
kolego anonimie (1)
Czy Londyn Luton, Cork, Monachium-Allgau, Shannon mają rękawy?
No - fakt - Basel-Mulhosue ma rękawy - ale... nieczynne
więc nie piszę bzdur ale jedynie stwierdzam fakty
ale zapomniałem o innych lotniskach, nie nie chcę wyliczać - fakt - na Heathrow, we Frankfurcie szedłem przez rękaw - ale czy to jest aż takie istotne?- 1 2
-
2010-02-25 08:20
Shannon ma rękawy - wsiadąłem tam w 2 tygodnie temu do A330 rękawem
- 0 0
-
2010-02-24 20:10
i którędy K... ci biedni kibice dojada? (2)
utkną na Słowackiego i do samego Letniewa będzie mega korek!!
I jeszcze ta wspaniała synchronizacja sygnalzacji świetlnej ( juz pisali w którejś częsci tej bajki,że kiedyś tam będzie) Plus dziury na drogach ,nieprzyjemni kierowcy, syf na ulicach ,żadnych rozrywek,w knajpach nie będzie można palić,woda w zatoce brudna, w sklepach same szmaty,taxi drogie,etc- 9 1
-
2010-02-25 08:16
Pojadą obwodową do trasy W-Z ;) Część pójdzie pielgrzymką via Matemblevo lub Oliwę zostawić nieco grosza...
- 1 0
-
2010-02-24 23:17
Nie utkną na słowackiego bo słowackiego będzie zlikwidowana;)
- 2 0
-
2010-02-25 06:55
zbieram opinie na NIE !
To co? Budimex-partacze,do likwidacji.
Rębiechowo zaorać.
Nic się udać nie może,bo opiniotwórcze lobby internautów mocnych
tylko w krytyce tak postanowiło!- 0 2
-
2010-02-25 04:58
ale komedia
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.