• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata

Michał Stąporek
24 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł. Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł.

Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.



- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.

Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.



Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.

Co ci najbardziej przeszkadza na lotnisku w Rębiechowie?

- Jesteśmy dziś zupełnie inną firmą, niż podczas tamtej inwestycji. Umiemy uczyć się na błędach. Sukcesem zakończyły się prowadzone przez nas budowy dwóch innych terminali: w Krakowie i Poznaniu - wylicza prezes Budimexu, Dariusz Blocher.

Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.

Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.

Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.

- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.

Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.

Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.

Co z finansowaniem?

Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.

W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.

Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.

Miejsca

Opinie (144) 3 zablokowane

  • kiedy kiedy...

    A ja nie mogę się doczekać. Nareszcie coś na poziomie. Często jestem na lotnisku i płakać mi się chce ....Czekam :-)

    • 0 0

  • Straz Graniczna (2)

    Praca tych ludzi jest jak najbardziej wlasciwa zapewniając nam wysoki stopień bezpieczenstwa na lotnisku i w czasie lotu zeby nie dochodzilo do tragedii jeżeli ktos o tym nie wie to niech nie pisze głupot.

    • 4 1

    • Ale nikt się nie czepia działań zwiększających (albo zapewniających, jak chcą naiwni) bezpieczeństwo, tylko

      raczej ogólnego stosunku do pasażerów.

      Zapewniam cię, że prawdziwi profesjonaliści oprócz dbania o bezpieczeństwo nie zapominają o uprzejmości w stosunku do pasażerów.

      Wprawdzie Gdańsk nie jest jedynym portem lotniczym na świecie, gdzie obsługa bramek bezpieczeństwa traktuje pasażerów jak zło konieczne, ale co to za usprawiedliwienie?

      • 1 0

    • Oczywiscie !!!!!!!

      Ale nie po to wchodzilismy do Schengen zeby SG kontrole prowadzila...
      Dlaczego SG nie prowadzi takich kontroli na lotach krajowych???

      • 1 1

  • Czy filmik przypadkiem mówi prawdę? 02:05 - 02:09 (1)

    Na wizualizacji rozbudowy portu chłopczyk postarzał się o circa 10 lat.

    • 5 1

    • Zauważ, że film zrobiono dosyć dawno, skoro

      widać na nim startujący samolot Ś.P. Centralwings :)

      • 0 0

  • Nowy terminal

    Bez latwego dojazdu co to bedzie za "NOWY"terminal. Jak piekna wyspa bez dostepu.Bez rekawa dla pasazerow.Czesto latam i wchodzenie w czasie deszczu na poklad ....!

    • 2 1

  • SŁOWACKIEGO ?! kIEDY !? JA SIE PYTAM KIEDY SŁOWACKIEGO ??

    • 3 1

  • Słowackiego (2)

    Nie podoba mi sie że ja zlikwidują :(

    • 3 2

    • Kto za to zapłaci? Ano my wszyscy zapłacimy.

      Dojazd do i z pracy wydłuży mi się o 15 km dziennie w 2 strony.
      + 30 min w samochodzie dziennie dłużej (o ile na Budowlanych nie będzie zbyt dużego korka).

      • 0 0

    • To doskonała metoda likwidacji korków na Słowackiego.

      Zlikwidować Słowackiego :)

      • 3 0

  • kolego Pankracy,wiekszosc lotnisk ma rekawy jak nie latales to nie pisz bzdur,widac ze buduja tak jak wszystko w tym kraju by (2)

    zylo sie lepiej Budyn...

    • 5 2

    • kolego anonimie (1)

      Czy Londyn Luton, Cork, Monachium-Allgau, Shannon mają rękawy?
      No - fakt - Basel-Mulhosue ma rękawy - ale... nieczynne
      więc nie piszę bzdur ale jedynie stwierdzam fakty
      ale zapomniałem o innych lotniskach, nie nie chcę wyliczać - fakt - na Heathrow, we Frankfurcie szedłem przez rękaw - ale czy to jest aż takie istotne?

      • 1 2

      • Shannon ma rękawy - wsiadąłem tam w 2 tygodnie temu do A330 rękawem

        • 0 0

  • i którędy K... ci biedni kibice dojada? (2)

    utkną na Słowackiego i do samego Letniewa będzie mega korek!!
    I jeszcze ta wspaniała synchronizacja sygnalzacji świetlnej ( juz pisali w którejś częsci tej bajki,że kiedyś tam będzie) Plus dziury na drogach ,nieprzyjemni kierowcy, syf na ulicach ,żadnych rozrywek,w knajpach nie będzie można palić,woda w zatoce brudna, w sklepach same szmaty,taxi drogie,etc

    • 9 1

    • Pojadą obwodową do trasy W-Z ;) Część pójdzie pielgrzymką via Matemblevo lub Oliwę zostawić nieco grosza...

      • 1 0

    • Nie utkną na słowackiego bo słowackiego będzie zlikwidowana;)

      • 2 0

  • zbieram opinie na NIE !

    To co? Budimex-partacze,do likwidacji.
    Rębiechowo zaorać.
    Nic się udać nie może,bo opiniotwórcze lobby internautów mocnych
    tylko w krytyce tak postanowiło!

    • 0 2

  • ale komedia

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane