• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata

Michał Stąporek
24 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł. Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł.

Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.



- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.

Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.



Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.

Co ci najbardziej przeszkadza na lotnisku w Rębiechowie?

- Jesteśmy dziś zupełnie inną firmą, niż podczas tamtej inwestycji. Umiemy uczyć się na błędach. Sukcesem zakończyły się prowadzone przez nas budowy dwóch innych terminali: w Krakowie i Poznaniu - wylicza prezes Budimexu, Dariusz Blocher.

Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.

Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.

Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.

- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.

Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.

Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.

Co z finansowaniem?

Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.

W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.

Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.

Miejsca

Opinie (144) 3 zablokowane

  • slowackigo pod lotniskiem - to wielki skarb dla lotniska

    slowackigo powina przebiegac pod lotniskiem
    nie likwidujcie tej ulicy bo to wielki skarb dla lotniska

    • 2 0

  • zupełnie nie rozumiem tych amatorów "rękawów" (1)

    szanowni "rękawowcy" - ile lotnisk w Europie o klasie podobnej do Gdańska ma takie urządzenia
    obawiam się że żadne,
    a terminal wygląda ciekawie - przynajmniej na tych zdjęciach
    ale panowie dyrektorzy lotniska - drogi kołowania - sprawa pilna jeśli nie najpilniejsza!

    • 3 1

    • najlepsze jest to...

      Że porty lotnicze każą sobie płacić za używanie rękawów a na niektórych lotniskach jak linia za to nie zapłaci to maszerujesz rękawem by zejść po schodach na płytę lotniska i później znów po schodach do samolotu:) To jest dopiero paranoja...

      • 1 0

  • lotnisko w kartoflach

    samoloty laduja w kartoflach a dworzec lotniczy stoi na przeciwko slums
    wielki skarb - ul slowackiego zamiast skierowac pod lotniskiem madre glowy likwiduja

    • 1 1

  • Tragedia (1)

    Ten projekt może ładny, jednak przy naszych zimach grozi zawaleniam dachu. Czy architekci nie widzą zagrożenia ?

    • 1 1

    • uściślę branżowo i łopatologicznie - od tego, żeby się nie zawaliło są konstruktorzy, tak obliczają żeby nie było zagrożenia - o ile wykonawca nie spartoli roboty, będzie okej

      • 0 0

  • stocznie i porty morskie

    lotnisko w gdansku upadnie tak jak stocznie i porty morskie gdanska i gdyni

    • 2 2

  • A dream come true (1)

    Budimex...błagam nie spartolcie, odbudujcie swój nadszarpnięty wizerunek, nie dajcie plamy jak to było kilka razy na Pomorzu jak nie dacie rady odejdźcie po prostu nim zabiorą nam przez waszą słynną nieudolność Euro2012 nim was zatłuczemy!A dla Gdyni...no pozdrawiam Gdynię...i lotnisko dla awionetek i szybowców!

    • 52 7

    • To jest rozmach anie tam terminalek:)

      http://englishrussia.com/?p=10814#more-10814http://englishrussia.com/?p=10814#more-10814

      • 0 0

  • Parking normalny

    Gdzie parking nie ten za kosmiczną cenę

    • 0 0

  • Fajne te bajeczki.Choć chwilkę można pomarzyć...

    • 1 0

  • "Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo"???? (1)

    a czasami nie odwrotnie? hm....

    • 2 2

    • zgadzam się, chyba coś tu nie gra...

      • 1 0

  • AIR wiocha (2)

    Co wy budujecie lotnisko bez rekawow bez parkingu to jest cofanie się do tylu niech w Końcu w Gdyni wybudują lotnisko nowoczesne na Miarę XXIw a nie ten chlam w Rębiechowie cha!cha!cha! wstyd Kisielo Budyniu.

    • 3 3

    • Nie badzi taki negatywny....

      Zrobia "prowizorke" a jak wiesz takie sa naj trwalsze....
      Potem beda mieli jeszce 10 lat na poprawki wiec tak za 15 lat bedziemy mieli lotnisko... ale w tedy paliwo bedzie tak drogie ze nikt juz nie bedzie latal
      ...

      • 0 0

    • "Cofanie do przodu"

      Większość przewoźnków w Gdańsku to niskokosztowi, rękawy na przyszłość dla większych maszyn klasycznych operatorów... ATR czy Embraer jest za mały do rękawa.... i ma zwykle schody w drzwiach.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane