• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata

Michał Stąporek
24 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł. Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł.

Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.



- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.

Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.



Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.

Co ci najbardziej przeszkadza na lotnisku w Rębiechowie?

- Jesteśmy dziś zupełnie inną firmą, niż podczas tamtej inwestycji. Umiemy uczyć się na błędach. Sukcesem zakończyły się prowadzone przez nas budowy dwóch innych terminali: w Krakowie i Poznaniu - wylicza prezes Budimexu, Dariusz Blocher.

Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.

Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.

Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.

- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.

Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.

Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.

Co z finansowaniem?

Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.

W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.

Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.

Miejsca

Opinie (144) 3 zablokowane

  • Fajowo :))))

    A na lotnisko bedziem y dojezdzac...HELIKOPTEREM !!!!!!

    • 6 1

  • Lotnisko

    Hehehe; będzie chleb i igrzyska:))) Następny podrzutek dla gawiedzi przed wyborami!!!!

    • 4 1

  • Zarzad Lotniska (1)

    Wezcie się za taksówkarzy to wstyd ,wyrywaj sobie klientów w chamski sposób,oszukują pasazerow jak tylko mozna ,zrobicie z tym radykalny porządek bo to wpływa na cala opinie lotniska-wstyd i poniżenie.

    • 7 0

    • Oszusci!!!!

      Mnie tez oszukal taksowkarz z lotniska - wzial ode mnie z lotniska do Gdyni 150 zl, kiedy zawsze placilem nie wiecej niz ok 80 zl. Co moglem zrobic? - jestem obcokrajowcem. On o tym wiedzial. Kiedy zwrocilem uwage to mi powiedzial, ze tyle kosztuje u niego i mam placic. Drugim razem zamiast 10zl dalem 100 zl i kiedy sie zorientowalem, taksowkarz szybko odjechal dobrze wiedzial, ze to 100zl bo przeciez nikt nie daje tyle napiwku! za kilka kilometrow.

      • 2 0

  • phiii 150mil to co to będzie za kurnik -lotnisko!!! za 300mil ECS to bedzie coś!!! (1)

    2 razy takie jak lotnisko!

    • 26 8

    • 150mln dlatego że projekt jest BARDZO okrojony ale o tym mało kto wie o mówi...

      • 0 0

  • Film

    Szok na pięknym filmie widziałem rękawy,ogladalem go 3 razy i nie dowierzam ,czytam rekawow nie będzie czy to film fantasty czy kręcony przez Goebbelsa.

    • 1 0

  • Bez rękawów ????

    To jak niepełnosprawny wsiądzie, sztaplarką go POdrzucą do góry?

    • 1 2

  • znając Budimex to bedą problemy...

    tak jak z Oczyszczalnią Ścieków w Gdańsku, jak z Ok eciem, jak z dachem hali.... itd itd No ale kto w Polsce z tego wyciąga wnioski ???? Mądry Polak po szkodzie .... CZy napewno ??

    • 5 1

  • Jest Nowe miejsce na bazar

    • 0 2

  • w filmiku mowa o dodatkowym lotnisku pomocniczym w Malborku buahahaha gdynie i jej plany olali całkiem

    • 2 2

  • a plujacy taksowkarze

    tez beda

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane