• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy wiadukt we Wrzeszczu: o krok od katastrofy budowlanej

Maciej Naskręt
18 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Fragment wiaduktu kolejowego przy ul. Kościuszki, który uległ przesunięciu podczas nasuwania. Fragment wiaduktu kolejowego przy ul. Kościuszki, który uległ przesunięciu podczas nasuwania.

Mało brakowało, a w Gdańsku doszłoby do poważnej katastrofy budowlanej. Podczas nasuwania przęsła wiaduktu nad torami kolejowymi we Wrzeszczu, osunęła się podpora. Ustaliliśmy, co poszło nie tak i kiedy prace na budowie wiaduktu zostaną wznowione.



Jak oceniasz miejskie inwestycje drogowe?

Budowa wiaduktu nad torami w ciągu Trasy Słowackiegozobacz na mapie Gdańska na pewno się wydłuży. W nocy ze środy na czwartek, podczas nasuwania przęsła, konstrukcja nośna wiaduktu przesunęła się ze stolika montażowego na podpory montażowe i oparła o sieć trakcyjną. Z tego powodu w czwartek rano pociągi jeździły nieregularnie i notowały kilkunastominutowe opóźnienia.

Czy przęsło uległo uszkodzeniu? - Nasuwany element nie jest mocno odkształcony, ugięty czy w jakiś sposób zdeformowany. Jednak dla pewności wszystko zostanie dokładanie zbadane po jego uniesieniu, a konstrukcja przebadana pod względem wytrzymałości - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem Trasy Słowackiego.

- Teraz konstrukcja musi powrócić na oś nasuwu. Dziób przęsła zostanie podniesiony i nasunięty poprzecznie na tor nasuwu - dodaje rzecznik.

Co mogło być przyczyną zdarzenia, które niemal spowodowało katastrofę budowlaną? Na to pytanie nie usłyszeliśmy odpowiedzi ani w GIK, ani od prowadzącej prace Hydrobudowy.

O to samo zapytaliśmy więc eksperta w zakresie konstrukcji obiektów inżynierskich, Adama Nadolnego. Kierowana przez niego firma Mosty Gdańsk opracowuje projekty obiektów inżynierskich na Południowej Obwodnicy Gdańska, gdzie powstaje największa estakada w Polsce właśnie metodą nasuwania.

- Prawdopodobnie podczas nasuwania konstrukcji po torach, posadowionych na gruncie, doszło do zbyt dużego przemieszczenia pionowego jednego z nich, co spowodowało przesuniecie poprzeczne konstrukcji. Nie jest to jednak poważna usterka. Podczas tego rodzaju prac szczególnie, w zimie przy znacznych mrozach podobne kłopoty mogą się zdarzyć - przekonuje.

Zatem teraz konieczne jest przywrócenie położenia umożliwiającego dalsze nasuwanie.

Jakie utrudnienia czekają podróżnych do czasu, aż specjaliści usuną usterkę?

- Pasażerowie nie odczują utrudnień. Prace przez najbliższe cztery dni będą prowadzone nocą, w czasie kiedy ruch pociągów jest najmniejszy. Część nocnych składów na głównej magistrali w Trójmieście pojedzie po torach SKM - tłumaczy Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

Nasuwanie wiaduktu było zaplanowane na trzy kolejne noce, poczynając od wtorku. Problem z przęsłem sprawił, że potrwają przynajmniej do poniedziałku.

Nasuwanie wiaduktu we Wrzeszczu.

Nasuwanie estakady w Lipcach.

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • (6)

    wszystko pięknie tylko 20 lat za późno !!

    • 56 11

    • 200 (5)

      • 3 1

      • (4)

        150

        • 1 2

        • 187 (3)

          • 3 1

          • 1000 ! (2)

            • 3 2

            • (1)

              88

              • 2 2

              • dodatkowa 15

                • 3 0

  • GIK - marumury, limuzyny, szmery-bajery - przecież im nie może zależeć na ukończeniu czegokolwiek...

    • 5 8

  • Takie prace to jest naprawdę wyższa szkoła jazdy.Inżynierowie muszą mieć jasne umysły.Komentarze laików porażają.Mam nadzieję,że uda się mądrym chłopakom nasunąć konstrukcje stalowe właściwie .Mam marzenie - żeby ministrem Transportu i Budownictwa został profesor z Politechniki Gdańskiej.

    • 10 3

  • nie popełnia błędów tylko ten co nic nie robi! (1)

    Nasuwanie konstrukcji stalowych jest dosyć trudne. Dla konstrukcji żelbetowych - sprężonych projektuje się specjalne podpory tymczasowe, łożyska ślizgowe, prowadzenia boczne, tutaj z racji małej długości przęsła oraz jego tonażu podpory tymczasowe stanowią jedynie klatki stalowe ustawione na płytach drogowych. Brak prowadzeń bocznych, czyli brak możliwości kontrolowania poprawnego ustawienia obiektu względem osi obiektu jest niedopuszczalny dla takiego nasuwu. Minimalne obniżenie się jednej klatki powoduje, że konstrukcja ucieka nam w danych kierunku gdzie jest obniżona podpora. Tylko gdzie byli geodeci ??

    • 18 3

    • Siedzieli u Donka

      na kawie.....

      • 3 1

  • Było niebezpiecznie

    więc nagroda i premia wysoka się należy.

    • 5 2

  • (1)

    za rządów Tuska nawet głupiego wiaduktu nie potrafią nasunąć

    • 3 14

    • Spadaj marny prowokatorze

      • 5 2

  • szkoda że się nie zrypał.....

    • 2 8

  • Kto teraz odpowiada za budowanictwo u platfusów?

    piekny krzywonogi Nowak?
    Wypiepżyć natychmiast!!!!

    • 6 8

  • Podobno ...

    W Gdyni odchylił się od pionu si tałer ... oby sie to żle nie skończyło ...

    • 6 4

  • przemieszczenie pionowe spowodowalo przesuniecie poprzeczne

    tez tak wlasnie myslalem...

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane