• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Kormoran zwodowany i ochrzczony

Wioletta Kakowska-Mehring
4 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Uroczystość wodowania i chrztu niszczyciela min ORP Kormoran.


Ma prawie 59 metrów długości, 10 szerokości, a jego kadłub zbudowany jest ze specjalnej stali amagnetycznej. Przez ponad rok mieli do niego dostęp tylko nieliczni, bo z uwagi na tajność całego przedsięwzięcia, powstawał w strzeżonej hali. Dziś niszczyciel min ORP Kormoran jest już na wodzie. Dla Marynarki Wojennej RP buduje go konsorcjum z Remontowa Shipbuilding na czele.


Czy modernizacja polskiej armii poprawia twoje poczucia bezpieczeństwa?


Wraz z wodowaniem odbył się chrzest okrętu. Matką chrzestną jednostki została Mariola Karweta, wdowa po wiceadmirale Andrzeju Karwecie, dowódcy Marynarki Wojennej RP. Na uroczystość przybyła premier Ewa Kopacz oraz szef MON Tomasz Siemoniak. Dowódcą ORP Kormoran został kmdr ppor. Michał Dziugan, który wcześniej odpowiadał za ORP Mewa. Jednostka ta, czyli właśnie ORP Mewa uświetniła uroczystość wodowania i chrztu ORP Kormorana. Ta podwójna uroczystość jest następstwem podpisanej we wrześniu 2013 roku umowy pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a konsorcjum, któremu przewodniczy Remontowa Shipbuilding, należąca do Holdingu Remontowa. Kontrakt obejmuje budowę prototypu - z terminem przekazania w IV kwartale 2016 roku - oraz dwóch jednostek seryjnych.

- Wszystkie prace idą zgodnie z harmonogramem. Nic nie stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia budowy kolejnych jednostek - powiedział Andrzej Wojtkiewicz, prezes Remontowa Shipbuilding.
Czytaj też: ORP Ślązak został zwodowany po 14 latach budowy

Budowa jednostki rozpoczęła się w kwietniu ub. roku. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Zanim jednak doszło do budowy, trzeba było przygotować specjalne miejsce, w którym powstawała jednostka. W pierwszym etapie całość prac była prowadzona w specjalnie przygotowanej hali produkcyjnej, w której musiały panować określone warunki atmosferyczne, a wejścia do niej bronił system identyfikacji. Jest to projekt poufny, dlatego pracowała przy nim grupa wyselekcjonowanych, bardzo dobrych pracowników.

Hala pod budowę niszczyciela min Kormoran II w Remontowa Shipbuilding.



Z uwagi na materiał, czyli stal amagnetyczną, temperatura w hali nie mogła spaść poniżej 5 st. C. To jest niezbędne minimum, aby przy tym materiale prowadzić prace spawalnicze. Odpowiednia temperatura to nie wszystko. W hali musiały panować też wręcz sterylne warunki. Dlatego przed wejściem zainstalowano specjalny system filtrów powietrza. Osoby pracujące przy tym projekcie musiały zachować szczególną ostrożność. Za każdym razem po wejściu do hali musiały przebierać się w specjalne kombinezony. Jeżeli wnieśliby na ubraniu np. cząstki ferrytyczne, a potem podczas wykonywania prac chociażby otarli się o tę konstrukcję ze stali antymagnetycznej, to wtedy z czasem nagromadzenie się tych cząstek na powierzchni wprowadzi zakłócenia we właściwościach kadłuba, co będzie skutkowało tym, że mógłby generować zbyt wielkie pola fizyczne. Blachy kadłuba - pocięte w hali obok - były składane na tzw. łożach. Potem fragmenty sekcji dzięki systemowi dwóch suwnic sterowanych radiowo były transportowane na tor obok, czyli tor stykowania, na którym powstawał kadłub.

Teraz rozpocznie się wyposażanie jednostki. Niszczyciel będzie wyposażony m.in. w bezzałogowe pojazdy podwodne Double Eagle szwedzkiego koncernu Saab. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania. Z kolei za dostarczenie na okręt systemu dowodzenia i kierowania uzbrojeniem oraz jego integrację z platformą nawodną odpowiada Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni.

System zarządzania walką Kormorana.



Okręt ma być gotowy w IV kwartale 2016 roku. Wejdzie w skład 13. Dywizjonu Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety. Okręt przeznaczony jest do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Ważnym atrybutem okrętu są wysokie parametry manewrowe zapewniane przez pędniki cykloidalne napędzane silnikami spalinowymi, czyli zachowanie bardzo restrykcyjnych kryteriów poruszania się okrętu na akwenach. Okręt o długości prawie 59 metrów obsługiwany będzie przez 45-osobową załogę.

Remontowa Shipbuilding SA należy do grupy kapitałowej Remontowa Holding. Stocznia istnieje od 1945 roku, wcześniej prowadziła działalność pod nazwą Stocznia Północna. W swojej historii zbudowała blisko 1000 statków. Dzisiaj stocznia specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi szeroko pojętej branży offshore. Powstają tu także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki oraz okręty. Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie. Rocznie powstaje tu ok. 10 w pełni wyposażonych statków różnego typu, co przekłada się na przychód ok. 1 mld złotych rocznie i ponad 1,5 tys. miejsc pracy. Remontowa Shipbuilding buduje statki i okręty dla klientów z Ameryki, Europy i południowo-wschodniej Azji.

Miejsca

Opinie (170) 9 zablokowanych

  • W końcu jakaś dobra wiadomość w z Marynarki. (3)

    Bo nawet przy średnio nowoczesnych wojskach lądowych czy siłach powietrznych MW to ruina, ale w końcu się to zmienia. Teraz czekam na nowe okręty obrony wybrzeża.

    • 64 7

    • Tak naprawdę nasze położenie nie wymaga specjalnie silnej marynarki wojennej. Wybrzeże można chronić artylerią rakietową. Bałtyk jest przecież zdominowany przez państwa sojusznicze

      • 0 0

    • Kluczowe będzie uzbrojenie i to uzbrojenie całości planowanej floty.

      • 1 0

    • A to to nas przed czym obroni ?

      Toć to zwykły niszczyciel min, nie można tym prowadzić walki bezpośredniej w razie ataku. Jesteśmy bezbronni !

      • 1 6

  • A Ewkę wybuczeli ? (13)

    • 58 33

    • A o dowództwie MW wyrzuconym do Warszawy (6)

      nie zapomnimy.

      • 67 4

      • Jakby umieszczenie dowództwa floty w stolicy razem z dowództwami innych rodzajów SZ było czymś dziwnym i niespotykanym.

        Dowództwo Royal Navy jest w Londynie. Dowództwo US Navy w Waszyngtonie. A przed wojną polskie Kierownictwo MW było w Warszawie.

        No ale sieciowa gimbaza, hejterzy i wieczne zrzędy wiedzą lepiej.

        • 3 2

      • telefonia voip

        radiostacje w Trojmiescie a wpiete do internetu i mozliwosc nadawania nawet z warszawy. Takie technologie sa dostepne w wojsku a nawet i dla przecietnego kowalskiego.

        • 1 1

      • (2)

        Przecież tak samo było przed wojną, kiedy podobno wszystko było lepsze, a MW panowała na Bałtyku...

        • 7 6

        • (1)

          No skąd te minusy? To prosty fakt, że Świrski z KMW siedzieli w Warszawie.

          • 2 2

          • budynek do dzisiaj istnieje, Warszawa Żwirki i Wigury 105.

            • 2 3

      • Z odległej

        Warszawki tego syfu tak nie widać i po co się stresować z powodu pływającego złomu !!!

        • 13 4

    • (4)

      to nie ta stocznia. zwiazkowa holota siedzi w tej drugiej i szuka jakiegos powodu na podpalenie opon.

      • 28 19

      • To NARÓD buczy ,a nie związki. (1)

        • 12 16

        • NIE NARÓD, tylko pieniacze ze związków....

          ...co raz, na jakiś czas muszą pokazać za co biorą kasę.
          Za takie związki to ja dziękuje. Powinien być jeden związek zawodowy do którego się zapisujesz od razu po podjęciu pracy i płacisz składkę. Nie twory w każdym zakładzie pracy.
          I WYŁĄCZ TV TRWAM, WŁĄCZ POLSAT I TVN. Pozdrawiam

          • 11 8

      • (1)

        jak byś zarabiał więcej na paleniu opon, niż na spawaniu / malowaniu itd
        był byś nienormalny jak byś nie palił

        pracę przy rzucaniu śrub, paleniu opon i buczeniu PILNIE podejmę

        • 11 9

        • Propaganda rządowa.

          • 9 7

    • Mam nadzieje,ze

      skoro mamy taki nowoczesny tralowiec starą Ewkię wyzłomują

      • 11 3

  • w XXIw nadal sotsuje się miny morskie? (2)

    myślałem, że teraz to bardziej na rakiety i torpedy się stawia niż takie bierne miny

    • 4 8

    • A dlaczego mina XXI w. miałaby być "bierna"?

      • 0 0

    • Zamiast myśleć

      lepiej poczytać literaturę fachową.

      • 1 0

  • Wodowanie w Gdańsku?

    Dlaczego w Gdańsku, przecież dowództwo MW jest w Warszawie! Trzeba było go zwodować na Wiśle!

    • 4 1

  • Po ośmiu latach PO sobie przypomniała o MW? (5)

    Nikt nie da się już nabrać.
    Sztandar wyprowadzić!

    • 130 83

    • (2)

      a co bys chcial? w koncu kampania wyborcza trwa - trzeba sprawiac wrazenie, ze zyje sie lepiej, bezpieczniej. teraz jak sadaze sa niezyczliwe, to premierka rusza w kraj calowac dzieci, wodowac statki, otwierac linie pkm itd.
      nagle zaczeli politykiery slyszec glos ludu. niebywale!
      czekam az ktos obieca znowu 100 000 000

      • 7 8

      • lepiej wierzyć... (1)

        w kraj w ruinie, głodujące dzieci i gruszki na wierzbie

        • 13 5

        • Kopaczowa przypomina mi Kim Jong Un'a

          Tyle, że ona zamiast chodzić po sklepach i udawać, że jest jedzenie, usuwa je jakimiś ustawami o "śmieciowym jedzeniu".......

          • 3 11

    • "niszczyciel min" (1)

      Matko jedyna - a coś w razie bezpośredniego ataku by się bronić mamy ?
      Czy tylko takie sruty..

      • 5 12

      • Jezu, poczytaj trochę o programach Miecznik, Czapla, Orka, o NDR a potem się wypowiadaj.

        Można mieć krytyczne zdanie, ale najpierw trzeba coś wiedzieć. Cokolwiek!

        • 15 2

  • TVP cos nie lubi Remontowej (2)

    W glownych wiadomosciach podali, ze to okret zbudowany w stoczni Gdanskiej a potem puscili darmowa reklame Nauty - nazwa Remontowa nie padla ni razu a logo tez nie bylo...tak dziekuje PO za przytulanie ich politykow na odczytach itp. w Remontowej ;))))))))

    • 9 1

    • bo prezesem tvp został Daszczyński z Gdanska więc info ma być zgodne z klimatem, kto w Polsce rozróżnia stocznię Północna od Gdanskiej?

      • 0 0

    • Przecież w Gdańsku nie ma ŻADNEJ stoczni!! To wszystko fotomontaż, tak naprawdę są ruiny, wszystko polikwidowali!

      • 1 2

  • co za piękna impreza!!! malarze myli i malowali zamiast statki to budynki stoczni i wszystko to co dało się pomalować, sprzątali kilka dni, nikt nie zajmował się produkcją.mogli zaprosić Kopacz do szatni Ukraińców, których na stoczni jest więcej niż szczurów.to farsa przypominała lata komuny jak Gierek odwiedzał zakłady.

    • 6 1

  • (1)

    A gdzie Duda? Nie pasowało mu, że stocznia nie jest w ruinie ?

    • 21 8

    • tak

      Stocznia w ktorej panują jednoosobowe firmy, przez co załatwienie najprostszej sprawy trwa 2razy dłużej to jest ruina.

      • 4 1

  • Do Pani Wioletty

    Trochę bzdur pani napisała.Ciekawi mnie skąd pani miała materiały do tego artykułu??Pewnie od jakiegoś biurokraty i wazeliniarza z RSB.Rzeczywistość zupełnie inaczej wyglądała i wygląda przy produkcji tego statku.Trzeba było się pracowników RSB popytać.

    • 4 0

  • Czas aby ta kłamczucha opuściła piękne Trójmiasto

    Wracaj babo kłamliwa do swojej wiochy pod Radomiem.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane