• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska. Terminy rozpoczęcia prac i otwarcia

Michał Brancewicz
28 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (203)

Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej ruszy jeszcze w tym roku? Kiedy rozpocznie się budowa czwartego odcinka Trasy Kaszubskiej? Kiedy kierowcy pojadą jej aktualnie budowanymi fragmentami? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w tekście poniżej.



Wykonawcy Obwodnicy Metropolitalnej zostali wybrani w lutym 2021 roku. W pierwszej kolejności musieli się zająć pracami projektowymi oraz pozyskaniem odpowiednich zgód, by prace mogły się rozpocząć.

Obwodnica Metropolitalna: ruszy budowa pierwszego odcinka



Obecnie budowlańcy wciąż czekają na tzw. ZRiD, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Bez tego dokumentu budowa nie może ruszyć.

Dla zadania nr 1, obejmującego odcinek od Chwaszczyna (bez węzła) do Żukowa (bez węzła) o długości ok. 16,3 km, postępowanie o wydanie ZRiD-u zostało wszczęte 17 maja, na wniosek z 28 grudnia 2021 roku. Wciąż się toczy, ale wkrótce ma się zakończyć.

- Podpisanie ZRiD dla tego zadania spodziewane jest w przyszłym tygodniu, pomiędzy 3 a 7 października - informuje Andrzej Szyler z gdańskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Po uzyskaniu zezwolenia natychmiast ruszą prace budowlane na tym odcinku.
Wykonawcą wartych 715,2 mln zł robót będzie Budimex SA.

Jak dodaje przedstawiciel drogowców, mogą już trwać prace związane z budową OMT, które nie wymagają wydania decyzji ZRiD. Zaliczają się do nich:

  • wycinka drzew na terenach Lasów Państwowych
  • prace archeologiczne na gruntach, gdzie pozyskano zgody obecnych właścicieli na przeprowadzenie robót,
  • geologiczne prace rozpoznawcze.



Obwodnica Metropolitalna: drugi odcinek ma trzy ZRiD-y



Zadanie nr 2 obejmuje:

  • odcinek od Żukowa (z węzłem) do węzła Gdańsk-Południe (wraz z rozbudową węzła), o długości ok. 16 km,
  • obwodnicę Żukowa o długości ok. 7 km,
  • budowę pasów włączeniowych o łącznej długości 1,8 km


Postępowanie o wydanie ZRiD zostało podzielono na trzy pododcinki, objęte osobnymi wnioskami:

  • odcinek A - nie wszczęto postępowania, 20 września wojewoda wezwał do uzupełnienia wniosków
  • odcinek B - wszczęto postępowanie 8 września
  • odcinek C - wszczęto postępowanie 16 września


Wykonawcą wartych 826,5 mln zł prac będzie konsorcjum: Mirbud SA i Kobylarnia SA.

Co z czwartym odcinkiem Trasy Kaszubskiej?



Trzy odcinki Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Bożepola Wielkiego mają zostać udostępnione kierowcom w listopadzie 2022 r. Budowa czwartego odcinka, który sięgnie do Lęborka, ma ruszyć najpóźniej w marcu 2023 r. Trzy odcinki Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Bożepola Wielkiego mają zostać udostępnione kierowcom w listopadzie 2022 r. Budowa czwartego odcinka, który sięgnie do Lęborka, ma ruszyć najpóźniej w marcu 2023 r.
Warto przypomnieć, że w pierwotnych założeniach odcinek drogi ekspresowej S6, zwany potocznie Trasą Kaszubską, miał składać się z czterech fragmentów i kończyć się za Lęborkiem.

Kończy się budowa trzech odcinków, od Gdyni do Bożepola Wielkiego. Brakującym elementem tej układanki jest 22-kilometrowa trasa między Bożepolem Wielkim a Leśnicami.

Wykonawcą tego odcinka, w formule "zaprojektuj i zbuduj", jest firma Budimex. Wartość umowy, która podpisana została 29 lipca 2021 roku to 718,6 mln zł. Od tego czasu minął już ponad rok, należy więc zakładać, że prace projektowe zmierzają ku końcowi.

- Wszczęto postępowanie o uzyskanie ZRiD-u, a spodziewana data jego otrzymania to połowa grudnia 2022 roku - mówi Andrzej Szyler z GDDKiA. - Po uzyskaniu ZRiD-u wykonawca będzie mógł już od połowy grudnia przystąpić do prac przygotowawczych (wycinki, humusowanie). Zważywszy na to, że spodziewania data uzyskania zezwolenia przypada na okres zimowy, kontraktowe prace powinny ruszyć po 15 marca 2023 roku.
Trasa Kaszubska: ostatni odcinek za 718 mln zł Trasa Kaszubska: ostatni odcinek za 718 mln zł

Trasa Kaszubska - kiedy otwarcie budowanych odcinków?



Wciąż przesuwają się terminy otwarcia dwóch skrajnych odcinków Trasy Kaszubskiej. Środkowy fragment jest już gotowy, ale bez ukończenia prac na pozostałych nie ma sensu go otwierać.

W Trójmieście kierowców najbardziej irytuje fakt, że budowa ekspresówki utrudnia podróżowanie obwodnicą, z którą łączy się na węźle Wielki Kack.

Tylko we wrześniu napisaliśmy pięć artykułów o utrudnieniach w tych okolicach, co rzutowało na jakość podróżowania po niemal całej obwodnicy.

Kiedy zakończą się utrudnienia i Trasa Kaszubska zostanie udostępniona kierowcom?

- Udostępnienie do ruchu Trasy Kaszubskiej planowane jest na jesień tego roku. Szczegóły przekażemy tak szybko, jak będzie to możliwe - dodaje Andrzej Szyler.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że może się to stać w listopadzie.

Budowa Trasy Kaszubskiej. Film z końca sierpnia 2022

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • Kiedy poszerzenie Spacerowej?! (5)

    Najpierw trzeba do nich dojechać! kiedy w końcu ktoś weźmie się za poszerzenie Spacerowej - temat wałkowany od lat i dalej nic!

    • 24 15

    • Tak samo jak wiadukty na AK, potrzebne na wczoraj

      • 15 2

    • (3)

      Poszerzenie spacerowej nic nie da, bedzie tylko wiecej miejsca na stanie w korku. Jedyny sposob to przebudowanie wezla z obwodnica na bezkolizyjny, bo to co jest teraz (wraz z tym zalosnym rondem do castoramy i lewoskretem na osowa) wola o pomste do nieba. No i od strony oliwy tez mozna sporo poprawic ale tam nie do konca jest gdzie.

      • 15 0

      • (2)

        tunel pod pachołkiem

        • 9 2

        • Za drobny miliard (1)

          A uwzględniając inflację, to do zakończenia prac wyjdzie pewnie dwa - tak jak przekop.

          • 6 1

          • I tak to lepiej wydane pieniądze niż przekop mierzei dla jachcikow

            • 6 3

  • Najważniejszy odcinek OMT - z węzłem Żukowo... (2)

    ...będzie najpóźniej oddanym odcinkiem patrząc na ZRIDy :/

    • 13 4

    • Tak będzie, ale cóż.

      • 2 0

    • nie zapominaj że to jest XXI wiek , w XIX pod zaborami, car jak była potrzeba budowy np. linii kolejowej to decyzję wydawał błyskawicznie , co ciekawe te linie służą do tej pory. Falochron na słynnym przekopie już do poprawy jak i ławeczki patriotyczne.

      • 3 0

  • A kiedy rozwój kolei? (2)

    Te trasy w 5 lat od budowy się zapchają

    • 54 9

    • Może to iść w parze, niestety patrząc na budowę i rozwój PKM nie nastapi to tak szybko.

      • 9 1

    • możesz o tym zapomnieć. Linia kolejowa jednotorowa od lat jest zapchana i mimo zapowiedzi nie robią nic by dobudować drugi tor i poprawić przepustowość. Po wybudowaniu trasy szybkiego ruchu między Słupskiem a Trójmiastem większość wybierze auto chociażby dlatego że czas podróży będzie minimum dwa razy krótszy.

      • 4 0

  • Po oddaniu obwodnicy metropolitalnej kolejnym pilnym zadaniem...

    Jest poszerzenie całości starej obwodnicy do standardu takiego jak między Matarnią a Karczemkami czyli 3 pasy + pas awaryjny. Pas awaryjny jest niezbędny!!! Do prawidłowego funkcjonowania głównej trasy tranzytowej. Bez pasa awaryjnego jedna zepsuta ciężarówka paraliżuje pół miasta.

    • 39 2

  • Wycinka drzew może zacząć się od zaraz (25)

    I oprócz smrodu, hałasu i zanieczyszczenia środowiska będzie to główny skutek budowy. Powinno się ograniczać liczbę samochodów, stawiać na transport szynowy. Dodatkowa obwodnica nie jest potrzebna, ale jeśli powstanie, zwiększy się też liczba samochodów i będą korkować się inne rejony. To nie ma sensu. Pieniądze nie tylko wyrzucone w błoto, ale wręcz wydane na pogorszenie sytuacji.

    • 39 224

    • (7)

      Na szczęście Ty i podobnie Tobie myślący są w mniejszości. Trasy szybkiego ruchu prowadzą do rozwoju gospodarki i eliminują uciążliwy ruch z tras podmiejskich i lokalnych. Transport szynowy oczywiście jeśli chodzi o towary. Ludzie to nie bydło, żeby jeździli w stadzie tam gdzie pan każe.

      • 55 12

      • Dodatkowo, spalanie na trasach szybkiego ruchu jest relatywnie mniejsze co wprost przekłada się na poprawę jakości powietrza.

        • 12 2

      • (1)

        jest właśnie odwrotnie - trasy szybkiego ruchu wtłaczają więcej aut do miast. Zobacz co się dzieje na drogach dojazdowych do Obwodnicy to zrozumiesz w czym problem. To co one zabierają to dostają podmiejskie i lokalne. Jest Twierdzenie Lewisa-Mogridgea które to tłumaczy

        • 4 9

        • Bredzisz

          • 4 3

      • Raczej w większości (3)

        Coraz więcej osób myśli w ten sposób i coraz więcej osób zaczyna rozumieć, że nie potrzebujemy więcej dróg, tylko ewentualnie poprawy jakości dróg obecnych i więcej transportu szynowego, który jest dużo efektywniejszy, bezpieczniejszy i wygodniejszy dla podróżnych. OMT to są ciężkie pieniądze wywalone w błoto. Zamiast tego by wystarczyło zrobić obwodnicę Żukowa i poszerzyć obecną obwodnicę do trzech pasów, Zamiast OMT ważniejsza jest rozbudowa linii PKM, tak by docierała w więcej miejsc (np. chociażby okolice Straszyna). To byłoby długoterminowo dużo tańsze

        • 4 2

        • Dla mnie nie jest wygodny szynowy! (2)

          Nie chce go i nie lubię.

          • 2 1

          • A ja nie lubię drogowego. (1)

            I co teraz?

            • 0 0

            • wiosłowy

              • 0 0

    • Choroszcz dla jego

      • 6 3

    • pociągi? te na prąd? (2)

      mamy teraz absurdalną sytuację, gdzie pociągi i auta elektryczne będą w końcu droższe od smrodliwych benzyniaków...

      • 19 3

      • Teraz?

        A czy kiedyś elektryki były tańsze od spalinowych?

        • 15 0

      • Chyba jak porównasz cenę benzyny sprzed pandemii do nadchodzącej ceny prądu...

        • 6 1

    • (1)

      Przesiąć się na osiołka - będziesz kategorycznie proekologiczny.

      • 22 4

      • To się pochyl. Dosiąde chętnie, a inni też skorzystają ;-)

        • 4 1

    • Na szczęście logika w Europie budzi się i lewactwo, którego jesteś reprezentantem w końcu zostanie usunięte z przestrzeni (1)

      • 22 9

      • Ci co używają sformułowania "lewactwo" powinni być przymusowo leczeni w psychiatryku!

        • 4 3

    • (1)

      Wolę chyba tą opcję - rozbudowy dróg skoro jak widać kolei na północ Gdyni od 20 lat nie da się zrobić... to nie ma innej opcji jak autobus albo samochód. Po drugie samochody elektryczne i na wodór będą coraz bardziej popularne, jeśli uda się zmienić polityke produkcji prądu to może być bardziej ekologiczne.

      • 5 6

      • Fantasta z Ciebie:)

        To się może ziścić gdy tylko wybudujemy z pięć elektrowni jądrowych i nowoczesną sieć przesyłową - czyli za +/- 200 lat.

        • 8 0

    • Tak bo powstawanie dróg powoduje cudowne rozmnażanie się blachosmrodów. (4)

      A jak samolot leci to widłami rzucasz?

      • 10 5

      • (3)

        a wiesz co to jest twierdzenie Lewisa-Mogridgea?

        • 2 5

        • (2)

          Czyli jednak samochody wypączkowują ze świeżego asfaltu? Twierdzenie to nie dogmat, nawet opis tego twierdzenia na wikipedii pokazuje, że nie zawsze jest prawdziwe. W pewnych warunkach jest prawdziwe.

          A tak na logikę: jeśli zbudujemy piękną nową drogę, to skąd wezmą się te dodatkowe samochody? Niektórzy przesiądą się z komunikacji miejskiej i tyle. Jest to skończona grupa ludzi. No chyba, że zakładasz, że Mieszkańcy Słupska, Elbląga i Kościerzyny będą specjalnie przyjeżdżać, tylko po to żeby pojeździć po nowej drodze.

          • 7 1

          • To po co budować kolejną drogę skoro uważasz że nie będzie już więcej aut? Po obecnej drodze między Słupskiem a Gdynią będzie hulał wiatr?

            • 1 0

          • gdyby tak było jak mówisz to ani Gdańsk ani Gdynia by nie były zakorkowane bo przecież jest Obwodnica - wiec skąd się biorą auta? Po za tym popatrz co się dzieje w okresie sezonowym to zrozumiesz problem

            • 0 0

    • Całkiem spoko jesteś

      Taki nie za mądry

      • 1 2

    • krowy przeczepiłeś ?

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    To juz chyba 5 razy przesuwany jest termin oddania - komedii ciag dlaszy. Ciekawe co powiedza w listopadzie buhaha (8)

    Byl pazdziernik 2022 potem czerwiec 2023 potem pazdziernik 2023 teraz listopad 2023 - Pytanie do gddkia, czy ktos z Was nad tym panuje??? Czy ktos to w ogole monitoruje, sprawdza???
    To chyba najdluej budowany odcinek w historii Polski.
    Rozumiem ze budowa moze sie opoznic, ale po pierwsze nie o tyle, a po drugie to co sie teraz dzieje to juz jakis teatr a nawet cyrk. Co dziennie przejezdzam obwodnica - tam nikt nie pracuje, praktycznie nic sie nie dzieje - to jakis zart.
    Poza tym Jak mozna oddac do uzytku droge na obwodnicy od strony Gdanska do Gdyni z takim uskokiem na jezdni, ze osoby, ktore o tym nie wiedza to moga sobie auto rozwalic !!!!!
    Czekam co powiecie w listopadzie - ze bedzie przejezdna w grudniu, a grudniu spadnie snieg to przesunie sie na marzec.....
    Miejmy nadzieje ze to juz jest ostatnia rzecz, ktorej wykonawca jest Polaqua.

    • 226 25

    • Otwarcie będzie gdzieś blisko wyborów. (1)

      Po co oddawać teraz, skoro do jesieni 2023 ciemny lud zapomni kto otwierał.

      • 20 9

      • Ciemny lud poko i lewicy wierzy bo nie musi myslec

        • 11 8

    • pisowcy zablokowali rozpoczecie A1 w poprzednim okresie wprowadzonego przez siebie bezprawia , podobnie jest i z (1)

      obwodnica

      • 10 24

      • Boisz sie rozliczenia i bardzo dobrze bedziesz najpewniej z ojcem chyba swoim rozliczony

        • 3 5

    • Chodzi o listopad 2022.

      Kary gddkia nalicza od czerwca. Nie zmienia to faktu że kierowcy są poirytowani staniem w korkach.

      • 30 0

    • Kary

      Naliczanie kar dla tego typu inwestycji to jakiś żart. Wszystkie te kary wykonawca wrzuca sobie w koszta. Polaaqua na ten moment pojechała z połową pracowników na nową inwestycje. Mają w tyłku ten stan rzeczy w wielkim karku. Wg ich rachunków to mogą sobie pozwolić na roczne naliczanie kar.

      • 3 1

    • Byl marzec 2021

      na poczatku

      • 0 0

    • Kolega chyba raczył się zagubić w czasie i być może w przestrzeni

      • 1 0

  • Niech to k...a wreszcie otworzą... (3)

    Ileż można legalnie bez kar przesuwać terminy? Ktoś za to wziął grube bańki.

    • 30 1

    • (1)

      Można, i co im zrobisz? :D

      • 2 0

      • Nie mamy pańskiego płaszcza ;)

        • 1 0

    • a co tam kary

      Każdy wykonawca wlicza sobie od razu w kwotę przetargu wielomilionowe kary za niedotrzymanie terminów. Powszechna praktyka w tej branży.

      • 1 1

  • Stosunkowo ważniejsza jest TK bo obsłuży więcej samochodów i mieszkańców ale OBM tez jest potrzebna

    • 7 1

  • Opinia wyróżniona

    Wszystko jest gotowe (jechałem rowerem to wiem) od dawna tylko ten węzeł w Gdyni przez Polaqua to partanina (7)

    Kto tą firmę do budowy wybrał, przecież to porażka!!!!

    • 337 12

    • Na samym początku budowali bardzo sprawnie. Problem rozpoczął się wraz z covidem i wojną w Ukrainie

      • 7 35

    • Pis wybrał (1)

      • 16 33

      • Polaqua to WSI

        nawet dzieci to wiedza.Oni wybieraja sie sami i jakakolwiek partia moze im skoczyc.

        • 27 5

    • jakby inne firmy były sprawniejsze...

      • 11 3

    • Czego to PO nie obiecywała...

      • 14 21

    • czytać uważnie w artykule jest mowa o listopadzie 2022 a nie 2023

      • 5 2

    • Oznakowanie budowy

      Oznakowanie obwodnicy w miejscu budowy węzła na karwinach trąca prokuraturą

      • 0 0

  • Tylko nie Polaqua!!!!!!

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane