• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: projektanci wskazali jej przebieg

Maciej Naskręt
19 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Obwodnica Metropolitalna w przyszłości połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską. Obwodnica Metropolitalna w przyszłości połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską.

Projektanci Obwodnicy Metropolitalnej zalecają jej budowę według wariantu czerwonego, czyli na wschód od Żukowa. O przebiegu drogi zadecyduje jednak GDDKiA.



Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z ujęciem wariantu czerwonego. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z ujęciem wariantu czerwonego.
Biuro projektowe Lafrentz z Poznania sugeruje budowę Obwodnicy Metropolitalnej według wariantu, w którym droga pobiegnie między Gdańskiem i Żukowem. To efekt przygotowywanego przez poznańskie biuro Studium Techniczo-Ekonomiczno-Środowiskowego dla drogi, która ma stać się nową obwodnicą Trójmiasta. Jej budowa jest niezbędna, ponieważ obecna obwodnica coraz bardziej staje się wewnętrzną arterią naszej aglomeracji.

Dlaczego wariant czerwony jest najlepszy? - Przy wyborze najważniejszą rolę odgrywały warunki środowiskowe. Ale nie był to jedyny argument. Analizowaliśmy także warunki społeczne, bezpieczeństwo ruchu - mówi Dariusz Jarysz, projektant ze spółki Lafrentz.

Projektanci nie chcą mówić o ewentualnych kosztach budowy drogi i wyburzaniach budynków. Odsyłają do inwestora - gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Rekomendacja projektanta jednak nie oznacza, że droga według wariantu czerwonego kiedykolwiek powstanie. Ostatnie słowo należy właśnie do inwestora.

Z której strony Obwodnica Metropolitalna powinna omijać Żukowo?

- Trwa sprawdzanie projektu, co potrwa jeszcze kilka tygodni. Zakończy się to odebraniem formalnym dokumentacji i wyborem wariantu - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA, oddział w Gdańsku.

Posiedzenie Komisji Opiniującej Projekty Inwestycyjne zatwierdzające wariant drogi przeznaczony do realizacji, które działa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych, odbędzie się na przełomie marca i kwietnia.

Jeśli drogowcy przystaną na propozycję projektantów to Obwodnica Metropolitalna przetnie na pół m.in. ieś Lublewo. Projektanci zrezygnowali z budowy ekspresówki na zachód od Żukowa.

Obwodnica Metropolitalna, zwana też Obwodnicą Trójmiasta Bis, połączy Chwaszczyno (projektowaną Trasę Kaszubską - droga S6 do Słupska) z Południową Obwodnicą Gdańska (S7). Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Zasady ruchu drogowego będą podobne do tych panujących na Obwodnicy Trójmiasta.

Przypomnijmy, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej znalazła się na liście rezerwowej opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury w styczniu ubiegłego roku Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Drogowcy przewidują, że inwestycja mogłaby ruszyć w 2015 r.

W galerii poniżej prezentujemy przebieg wariantu czerwonego naniesiony na ortofotomapę.

Miejsca

Opinie (234) 10 zablokowanych

  • dlaczego mieszkańcy Trójmiasta nie liczą się ze zdaniem mieszkańców np. Banina, Żukowa czy Chwaszczyna? (16)

    Przecież to nie przed waszymi falowcami ta droga będzie przebiegać.

    • 36 84

    • ale... (3)

      ale mieszkancy Banina, Zukowa, Chwaszczyna pracuja w Trojmiescie a zwlaszcza w Gdansku i tam czesto robia zakupy i w ogole korzystaja z tej ogromnej aglomeracji, wiec konkluzja: morda w kubel i cicho sza, to Gdansk ma kase a nie jakies wypidlewo..

      • 17 19

      • morde to ty sobie mozesz wieszw kibel wsadzic i wode spuscic (1)

        widac jaki dziadowski pomiot w gdansku pozostal :P wszyscy normalni wyemigrowali zeby sie z takimi lumpami nie spotykac na ulicy

        • 12 13

        • nm

          i będziesz buraku teraz miał obwodnice pod lepianką ha ha ha!

          • 1 2

      • Wielkie Gdanszczaninie dziekujemy i klaniamy sie nisko ku Twojej prostocie.

        Co tam slychac w Waszym pieknym miescie?Dalej stoisz w korkach?smrod wciagasz nosem?
        Pozdrowienia z Chwaszcyzna Paniczu

        • 9 3

    • mn

      wy buraki bądżcie ciho!!!!! nie wam decydować!!!!!! w mieście niebuduje się obwodnic!!!!!!

      • 0 1

    • miej zal do siebie

      plany zagospodarowania sa znane od lat. Nikt Cie nie zmuszal do budowy chalupinki akurat w tym miejscu.

      • 5 0

    • typowe....

      jak kwitniesz w korkach po kilka h dziennie to zle
      jak propozycja drogi to zle...
      na Ksiezyc sie wyprowadz to bedziesz mial spokoj

      • 2 0

    • (1)

      bo ich zdanie sie nie liczy.

      • 13 7

      • Ale zawsze można zaprotestować!
        Polska Partia Protestująca,
        Protestuje zawsze do końca,
        W swych protestach nieustająca,
        Pe! Pe! Pe!

        Z pozdrowieniami dla Pana Red i Wodza Doc Glajdusa Karola.

        • 2 1

    • primore

      Na przymorzu jest juz dwópasmówka.

      Widzialy galy co braly

      • 2 0

    • Dlatego, ze mieszkancy Banina chca czegos innego niz mieszkancy zukowa, a tym z kolei nie odpowiada wersja mieszkancow Chwaszczyna. Przykro mi, ale gdybyście sami osiągneli jakiś rzeczowy kompromis to i projektantom byłoby łatwiej.

      Każdy krzyczy "byle nie koło mojego domu !", a bezpieczeństwo trasy (kąty zakrętów, nachylenia, przecięć z liniami energetycznymi, etc.) już nie są istotne. Potem zablokujemy i krzykniemy, że zrobiono fuszerkę.

      • 5 0

    • Dlatego

      Dlatego się nie liczą że od wielu lat wiedzieliście o tym przebiegu i n ie powinniście tam chałup budować

      • 11 1

    • a od kiedy chwaszczyno nie jest w Trojmiescie ??

      • 1 10

    • Ja się z Twoim zdaniem liczę - co proponujesz?

      • 4 1

    • zen

      bo ich podatki sa zukowskie ;P

      • 14 2

    • My i tak mamy samochody pod oknami. I z tym żyjemy, nie biadolimy.

      • 33 6

  • co ta droga miałaby odciążyć? (9)

    Niby co? jeśli budować drugą obwodnicę Trójmiasta, to należy ją poprowadzić od Żukowa w kierunku Wejherowa a nie że w Osowej będzie się dublować ze starą obwodową.
    Przyjrzyjcie się na zamieszczoną wyżej mapę. Tak jest czarną linią zaznaczona droga z Dąbrowej do Lęborka. Kto jadąc np. z centrum Gdańska będzie pokonywać trasę Armii Krajowej-Żukowo-Trasa do Lęborka przez Żukowo. Wiadomo, że pojedzie starą obwodnicą. A stara obwodnica będzie dalej zatłoczona.

    • 64 20

    • mn

      co to za wygoda? 100km nadkladać zeby jechać obwodnicą!!!!!!!

      • 0 0

    • (5)

      Też mam takie odczucia, ja widzę tylko opcję poszerzenia obecnej obwodnicy do 3-4 pasów.

      • 8 3

      • Tak, bo przecież poszerzenie Obwodnicy załatwi wszystkie problemy (4)

        Tak, bo przecież poszerzenie Obwodnicy załatwi wszystkie problemy, a przepustowość węzłów załatwi czarna magia, ufoludki i Tusk osobiście. A wiadukty wybudujemy od nowa, a co, Kielce mogą, a Gdańsk nie? Jak poczytać niektórych opinie, to się śmiać chce - byłeś np. w Londynie i widziałeś, co o określonych godzinach dzieje się tam na zjazdach z cztero- albo i sześciopasmowej obwodnicy?

        • 5 0

        • (3)

          Nowa obwodnica nic nie załatwi dla zjeżdżających nią w kierunku Trójmiasta - Wielkopolska, Spacerowa, Słowackiego będą jeszcze bardziej zatłoczone. Jedyny sens nowej obwodnicy byłby w przypadku gdyby w okolicach Miszewa odginała się w kierunku Trasy Kaszubskiej (Wejherowo/Lębork) - wtegy nazwa byłaby adekwatna, w obecnym projekcie to jest obwodnica Gdańska.

          • 4 0

          • (1)

            Podobno Trasa Kaszubska ma powstać (jeśli w ogóle)długo po nowej obwodnicy

            • 0 0

            • Odwrotnie.

              • 0 0

          • To prawda, można ją było poprowadzić w kierunku Koleczkowa, ale GDDKii To było nie w smak.

            GDDKiA odrzuciła na etapie studium ten wariant, ze względów środowiskowych (zniszczenie terenów wartościowych przyrodniczo za Tuchomiem) oraz logistycznych - od Koleczkowa do Straszyna przez Wielki Kack będzie 32,6 km, a bezpośrednio było by 33,2 km. W dodatku dłuższą drogę przebyć by musieli jadący od Straszyna do Gdyni (założywszy, że nie skorzystali by ze "starej" obwodnicy, musieli by jechać przez Chwaszczyno, które dalej korkowało by się na rodzie).

            • 3 0

    • Od Chwaszczyna do Wejherowa już jest droga alternatywna.- DW218

      • 2 1

    • A ci od południa?

      Chyba nie chodzi wyłącznie o tych z Gdańska do lęborka? Ale mioże tez o tych z Kościerzyny i Chojnic do Lęborka, albo z Kościerzyny do Elbląga? Dlaczego rozpatrujecie włącznie tych co pojada z siódemki na szóstkę?

      • 3 0

  • Rysunek rysunkiem a przepisy mówią że na drogi ekspresowe (takie jaką będzie budowana droga) nie mają wstępu ani autobusy ani pojazdy rolnicze. Droga w wielu miejscach przecina tereny rolnicze odcinając dojaz poprzez drogi gminne do nieruchomości . jednocześnie brak jest dróg alternatywnych .

    • 0 2

  • lekceważenie (3)

    Zadecydują za nas ,lekceważąc nasze opinie wyrażone w ankietach,gdzie 80% mieszkańców poparło wariant pomarańczowy.Kto pokryje koszty ankiet?.Kto wymyślił ankiety ?.Komu zależało na wprowadzeniu nas mieszkańców w błąd?My w dalszym ciągu nie chcemy wariantu czerwonego.

    • 2 9

    • ankiety były żeby usyskac pewne odpowiedzi a nie zeby podjac decyzje

      czerwony jest najlpeszy - kazdy to widzi

      • 4 0

    • ja chce czerwony

      bo jest najlepszy dla gminy

      • 4 0

    • do rolnika

      nieprawda - 80 % mieszkańców stanowczo sprzeciwia się pomarańczowemu

      • 6 1

  • o wariantach (1)

    pomarańczowy jest najgorszy bo jest najdłuższy. i najdroższy: wymaga dodatkowego wiaduktu, dłuższy, gorszy grunt, itp.

    czerwony idzie "gorą" Lublewa - tam gdzie kiedyś była zaplanowana obwodnica Lublewa. A więc ani nie ma niespodzianki ani nie ma krzywdy specjalnej.

    A to że 75 % wolałoby nie czerwony ? I co z tego ? ludzie wyrazili swoją opinię a o budowie drogi przede wszystkim decyduje (w ostatecznym rozrachunku) kasa.

    Najgorzej ma Sarnia Dolina (wszystkie warianty idą koło nich) ale to nie jest niczyja wina, że obok ich osiedla jest wielki węzeł kończący Obwodnicę Południową. Mogli wtedy protestować, teraz mają rękę w nocniku.

    Ta droga (przedłużenie Obwodnicy Południowej) musi iść dalej w Polske bo obwodnica tego ruchu nie da rady przejąć, nawet poszerzona do 3 pasów.

    I stąd OMT.

    Sarnia Dolina to kilkadziesiąt aktywnych rodzin, troszkę to tłumaczy wyniki głosowania ...
    Moim zdaniem SD powinni walczyć aby w wariancie czerwonym (IMO najlepszym dla gminy) odsunięto drogę od nich. Wtedy miałoby to sens.

    ja

    PS
    co do mojego interesu: czy czerwona czy pomaranczowa wsio ryba.
    +- w tej samej odleglości.

    tylko skoro juz droga musi być to chyba lepiej jak będzie krótsza o 1,5-2 km ?
    1,5 km x miliony samochodów to tony dodatkowych spalin których by można uniknać

    czyli czerwony....

    • 14 2

    • o wariantach

      Z danych GDDKiA wynika jasno, że czerwony jest najlepszy pod względem ekonomicznym, środowiskowym, technicznym. Porównywalnie ekonomicznie i technicznie wypada niebieski, przegrywając w kryterium środowiskowym. Tylko pomarańczowy znacznie odbiega na niekorzyść. Więc o czym w ogóle mowa?
      Czerwony jest najbardziej optymalny i już. Sumaryczna ilość zwolenników czerwonego i niebieskiego(więc przeciwników pomarańczowego), jest większa niż zwolenników pomarańczowego.
      Więc o czym w ogóle mowa, najoptymalniejszy jest czerwony i nie ma nad czym dyskutować.

      • 4 0

  • Panie redaktorze? (6)

    Właśnie ten wariant nie przecina lublewa, jak pan sugeruje innym czytelnikom, a idzie pomiedzy bakowem a lublewem. To jest najrozsadniejszy wariant, za kóry dziekuja Lublewianie. ( z wyjątkiem Pana P. Biznesmena z Lublewa- włąściciela działek pod obwodnicę)

    • 9 1

    • Panie bądź Pani Mufina... (3)

      W czasie konsultacji społecznych zostały rozprowadzone ankiety, 75% mieszkańców opowiedziało się za wariantem pomarańczowym... A jeśli chodzi o biznesmena, gdyby nie on to nie miałbyś po czym jeździć, chodzić ani czego wrzucić do gara. Sprawdza się powiedzenie: Dlaczegoś biedny, bo głupi... Jeżeli masz odwagę szargać czyjeś imię to miej odwagę podpisać się z imienia i nazwiska. Strach sobie pomyśleć ile taki "biznesmen" weźmie forsy jak wybudują na jego terenach tą drogę, gdybyś wiedział ile to będzie to byś już dziś na niej leżał, żeby odrzucili wariant czerwony. "Uczciwością i pracą ludzie się bogacą".

      • 2 8

      • e.p. vel qpa

        Jak ktoś sam siebie nazywa kupą to nie ma się co dziwić że jego wpisy są g... warte

        • 2 1

      • qpa

        A może kupa to właśnie pan e.p.?
        Już poparcie wzrosło do 75%? A na jakiej podstawie qpo takie liczby podajesz? Bo żadnych oficjalnych jak dotąd nie opublikowano. Nie wprowadzaj Szanownych Komentujących w błąd swoimi ewidentnie nieprawdziwymi danymi wyssanymi z palca.
        I jakoś nie przypominam sobie by "szanowny" biznesmen jakąkolwiek drogę w Lublewie z własnej kieszeni zbudował i zapewnił cokolwiek w garnku innym niż własny. Nie kłam qpo, nie kłam.

        • 2 1

      • ehhh

        pomarańczowy jest najgorszy bo jest najdłuższy. i najdroższy: wymaga dodatkowego wiaduktu, dłuższy, gorszy grunt, itp.

        czerwony idzie "gorą" Lublewa - tam gdzie kiedyś była zaplanowana obwodnica Lublewa. A więc ani nie ma niespodzianki ani nie ma krzywdy specjalnej.

        A to że 75 % wolałoby nie czerwony ? I co z tego ? ludzie wyrazili swoją opinię a o budowie drogi przede wszystkim decyduje (w ostatecznym rozrachunku) kasa.

        Najgorzej ma Sarnia Dolina (wszystkie warianty idą koło nich) ale to nie jest niczyja wina, że obok ich osiedla jest wielki węzeł kończący Obwodnicę Południową. Mogli wtedy protestować, teraz mają rękę w nocniku.

        Ta droga (przedłużenie Obwodnicy Południowej) musi iść dalej w Polske bo obwodnica tego ruchu nie da rady przejąć, nawet poszerzona do 3 pasów.

        I stąd OMT.

        Sarnia Dolina to kilkadziesiąt aktywnych rodzin, troszkę to tłumaczy wyniki głosowania ...
        Moim zdaniem SD powinni walczyć aby w wariancie czerwonym (IMO najlepszym dla gminy) odsunięto drogę od nich. Wtedy miałoby to sens.

        • 6 0

    • Pomarańczowa nie dzieli mijscowosci na pol (1)

      Wariant pomarańczowy jest tym ktory nie ingeruje w Lublewo bo przebiega miedzy lublewem i Bielkowem a wezel jest pomiedz Lublewem a Kolbudami. Pomaranczowy jest najlepszy.Tylko ktoś tam boi sie o swoje zapuszczone sady.

      • 0 6

      • Panie

        Nie chciałem byc zlosliwy ale podpis Twój taki sam jak charakter panie kupa przez małe "p" i małe "k"
        Zarzadaj podwyżki od pana E.P. to starczy na papier toaletowy

        • 2 0

  • czas budować

    Nareszcie koniec dyskusji i początek inwestycji.
    Jak budowa szybko nie ruszy to będziemy stać w korkach na starej obwodnicy, tak jak stoimy na Słowackiego

    • 2 1

  • moje zdanie (1)

    Mieszkam w Lublewie i jestem bardzo zainteresowany OMT.
    Mam to szczęście, że oba warianty (pomarańczowy i czerwony) idą daleko (500+ metrów) od mojego domu (Czerwony nawet trochę dalej).

    Wydaje mi się, że pozwoli mi to dość obiektywnie wypowiedzieć się o OMT i wariantach (z punktu widzenia prowadzenia OMT między Kolbudami a Obwodnicą Trójmiasta).

    Moim zdaniem pomarańczowy jest najgorszy bo jest najdłuższy.
    I jest też najdroższy, bo:
    - jest dłuższy (niecałe 2 kilometry ale kilometr to kilkadziesiąt milionów)
    - idzie przez gorsze grunty,
    - wymaga dodatkowego wiaduktu (nad drogą Lublewo - Straszyn),

    Najdłuższy - niby tylko 2 km.
    2 km x miliony samochodów to tony dodatkowych spalin, których by można uniknąć.
    Drogi powinny być JAK NAJKRÓTSZE.

    Czy czerwony to tragedia dla Lublewa ? Moim zdaniem nie. Idzie mniej więcej w korytarzu linii wysokiego napięcia, przeskakuje przez 221 pomiędzy Lublewem a Bąkowem, idzie częściowo terenem gdzie kiedyś była zaplanowana obwodnica Lublewa.
    Więc chyba nie ma dużej niespodzianki? Przynajmniej w Lublewie.

    Wiele osób głosuje przeciwko czerwonemu (i za pomarańczowym) nie patrząc w ogóle na te tony spalin.
    Moim zdaniem powinna być zasada, że każda nowa droga MUSI być jak najkrótsza, chyba, że wulkan, jezioro i trzeba omijać...

    OMT (przedłużenie Obwodnicy Południowej) musi iść dalej w Polskę bo Obwodnica Trójmiasta tego ruchu nie da rady przejąć, nawet poszerzona do 3 pasów.

    OMT MUSI powstać bo już teraz na 221 tworzą się gigantyczne korki (jak na tą drogę).
    Jak skończą obwodnicę południową to tragedia wzrośnie 10 x.

    Najgorzej w każdym wariancie ma Sarnia Dolina (wszystkie warianty idą koło nich, pomarańczowy najdalej) ale to nie jest niczyja wina, że obok ich osiedla jest wielki węzeł kończący Obwodnicę Południową. Mogli wtedy protestować, teraz jest na to za późno ...

    Sarnia Dolina to kilkadziesiąt aktywnych rodzin, oni dużo mogą popsuć, położą się na 221 w ostateczności i będą blokować.
    Niniejszym do nich apeluję i proszę, żeby tego nie robili. Reszta mieszkańców gminy nic im nie zawiniła. Nie zmuszajcie nas (i siebie) do wdychania ton dodatkowych spalin, których by można uniknąć.

    Moim zdaniem SD od początku powinni walczyć aby w wariancie czerwonym (Moim zdaniem najlepszym dla naszej gminy) tylko odsunięto drogę od nich. Wtedy miałoby to sens i byłaby szansa na wygranie. Zamiast tego dali się wmanewrować w wymyślenie wariantu pomarańczowego - który jest tak zły i bezsensowny (z obiektywnych powodów), że wiadomo, że będzie odrzucony. Ale dla wielu taki pomysł był "miły" i skutecznie ich "uśpił" :(
    Więc teraz podziękujcie doradcom za złe rady i nie blokujcie czerwonego bo szkoda naszej gminy.

    Mam nadzieje, że OMT pójdzie sprawnie i wszyscy dostaną odszkodowania szybko.

    Moim zdaniem najlepszy jest wariant Czerwony.
    Projektanci (z daleka więc obiektywni) też tak sądzą.
    Zróbmy szybko ten czerwony i cieszmy się nową drogą.

    • 10 2

    • Głos rozsądku - jakże rzadki i cenny.

      • 4 0

  • Panie redaktorze a korekta?

    Szanowny Panie Redaktorze.
    Do dobrego obyczaju należy przepraszanie za pomyłki i przyznawanie się do oczywistych błędów. Czy odwiedził Pan Lublewo? Na początku i końcu miejscowości są takie znaczki po których można mniej więcej poznać kiedy początek a kiedy koniec. Są tam narysowane takie domki to początek, a jak przekreślone to koniec miejscowości. W samochodzie, już teraz każdym, jest guziczek lub pokrętło którym można wyzerować licznik dzienny. Robi to Pan na początku miejscowości i przejeżdża na koniec. Wskazanie proszę podzielić przez dwa i jechać w drugą stronę. Tam gdzie licznik wskaże połowę poprzedniej wartości będzie środek. Wyjdzie mniej więcej koło kościoła. Tam można się zatrzymać, aby sprawę przemyśleć i np wyspowiadać z głoszonych kłamstw.
    I jeszcze kilka słów na koniec. Jest coś takiego jak etyka dziennikarska. Jeżeli Pan o niej nie słyszał to proszę wejść na stronę i pobrać pliki
    waw.warszawa.mazowsze.pl/etyka_prasowa.ppt

    • 1 0

  • XXXXX (3)

    OBWODNICA POWINNA BYĆ PO ZACHODNIEJ STRONIE PONIEWAŻ LUDZIE JADĄCY Z KARTUZ NIEMUSIELI JECHAĆ PRZEZ ZAKORKOWANE ŻUKOWO TYLKO WCZEŚNIEJ MIELI MOŻLIWOŚĆ WIAZDU NA OBWODNICE CO BARDZO DUŻO ODCIĄŻYŁO BY ŻUKOWO I POWINNY ZMNIEJSZYĆ KORKI NATOMIAST WSCHODNIA WERSJA NIEPOMOŻE JADĄCYM Z KARTUZ PONIEWAŻ BĘDĄ DALEJ ZMUSZENI JECHAĆ PRZEZ ŻUKOWO, WSCHODNIA WERSJA NAPEWNO JEST DRORZSZĄ WERSJĄ PONIEWAŻ JEST DO WYBUŻENIA PONAD 300 BUDYNKÓW MIESZKALNYCH I DODATKOWO KILKA CHAL PRODUKCYJNYCH. PO ZACHODNIEJ STRONIE JEST TOLKO KILKA BUDYNKÓW I ZERO CHAL PRODUKCYJNYCH

    • 7 2

    • Kup nową klawiaturę z działających "kapslokiem" i słownik ortograficzny.

      • 0 0

    • A łącznik JAK BYK od DK20 do obwodnicy to już przegapiłeś?

      • 0 0

    • co za roznica ?

      z kartuz jada przez zukowo ale jak do kartuz będą wracać to PRZED zakorkowanym zukowem wjadą na drogę ....

      co do reszty sie nie wypowiadam bo nie wiem

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane