• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejscy urzędnicy zdecydują o losie Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Naskręt
23 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jednym z zadań Obwodnicy Metropolitalnej będzie odciążenie Obwodnicy Trójmiasta. Jednym z zadań Obwodnicy Metropolitalnej będzie odciążenie Obwodnicy Trójmiasta.

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie ma szans na dofinansowanie z Unii Europejskiej. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury chce ją wybudować z udziałem kapitału prywatnego. Warunkiem jest uzyskanie opinii urzędników z Eurostatu, że inwestycja nie zostanie ujęta w długu publicznym Polski.



Czy uda się zbudować obwodnicę w formule PPP?

Wydawać mogłoby się, że korzystny dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyrok w sprawie decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej rozwiąże problemy związane z budową nowej drogi ekspresowej. Jednak centrala GDDKiA otwarcie przyznaje, że w obecnym rozdaniu środków unijnych nie ma szans na dofinansowanie tego przedsięwzięcia.

Istnieją dwa wyjścia z tej sytuacji:
  1. czekanie na nowy budżet unijny, na lata 2020-2027,
  2. realizacja inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.


Pierwsza opcja znacznie odwleka realizację w czasie. Z kolei w przypadku drugiej propozycji sytuacja jest skomplikowana formalnie.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

Budowa obwodnicy nie może wliczać się do długu publicznego



Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów 5 czerwca 2018 r. podjął decyzję o kontynuacji prac przygotowawczych do budowy Obwodnicy Metropolitalnej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednocześnie realizację inwestycji w tej formule uzależnił od pozytywnego zakwalifikowania projektu przez Eurostat. Chodzi o to, by inwestycja nie została wliczona do długu publicznego.

Specyfika projektu PPP polega na tym, że za zaprojektowanie, wykonanie i sfinansowanie inwestycji płaci partner prywatny. Podmiot publiczny zobowiązany jest do okresowych płatności - uiszczania rat będących wynagrodzeniem partnera prywatnego. Ponadto po wybudowania ekspresówki państwo musi płacić za jej utrzymanie.

Rozłożenie na raty zapłaty za wykonanie robót budowlanych może powodować, że transakcja PPP nabierze charakteru podobnego do umowy kredytu. To natomiast powoduje, że takie zobowiązanie zaliczane jest do długu publicznego.

Obwodnica Metropolitalna to jedna z sześciu inwestycji, jakie rząd chce przeprowadzić w formule PPP w naszym kraju. Łącznie potrzeba na nie ok. 10-15 mld zł (ok. 2 mld zł kosztować może Obwodnica Metropolitalna). Rządzący chcą uniknąć zaliczenia tak dużej kwoty do długu publicznego.

Trwają prace przygotowawcze



- Dla projektów znajdujących się w ciągu drogi ekspresowej S6, w tym Obwodnicy Metropolitalnej, przewidzianej do realizacji w systemie PPP, zlecone zostały uszczegóławiające badania geologiczne, które zostaną wykonane w 2019 r. Dla wszystkich zadań planowanych do realizacji w systemie PPP w IV kwartale 2018 r. zakończona została szczegółowa inwentaryzacja techniczna - mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji do analizy VfM (Value for Money, dawniej tzw. komparator) oraz przetargowej, a także projektów umów PPP. Opracowania te są konieczne do przygotowania materiałów niezbędnych do przeprowadzenia przez Eurostat kwalifikacji projektów w kontekście długu sektora instytucji rządowych i samorządowych.

40-kilometrowa ekspresówka odciąży obwodnicę



Przypomnijmy, że 30-kilometrowa droga ekspresowa ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga wokół Trójmiasta miałaby nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta.

Wstępny termin oddania do ruchu drogi (pod warunkiem szybkiego znalezienia wykonawcy) to 2022 lub 2023 r.

Eurostat jest urzędem Komisji Europejskiej z siedzibą w Luksemburgu. Jego pracownicy zajmują się sporządzaniem prognoz i analiz statystycznych dotyczących obszaru Unii Europejskiej i EFTA, które są istotne dla podejmowania decyzji przez organy wspólnotowe. Ponadto urząd koordynuje i monitoruje prace narodowych urzędów statystycznych w celu unifikacji stosowanych przez nie metod badań a także konsolidowaniem statystyk krajowych, państw członkowskich.

Miejsca

Opinie (270) 6 zablokowanych

  • Obwodnica

    tyle lat i nadal nie ma rozwiązania ,wstyd .Tyle pieniędzy wydane na na przygotowanie materiału i nic.Nadal czekamy.

    • 3 0

  • Przynajmniej redaktor Naskręt w końcu przestał szykanować osoby, które wnosiły protesty od decyzji środowiskowej.

    Więc mamy jednak jakiś postęp....

    • 4 1

  • Znając życie ani Metropolitarna ani modernizacja istniejacej (1)

    u nas na POmorzu zawsze wiatr zwykłym ludziom w oczy wieje.
    Przykre ale prawdziwe

    • 7 3

    • nie wiatr ale PIS

      • 2 0

  • I tak ją kierofczyki zakorkują... kasa w błoto (2)

    Tunel też miał odciążyć centrum, a samochodów wcale nie jest mniej.

    • 10 13

    • ty chyba nie wiesz jak wygladalo centrum

      przed tunelem

      wiec dam ci rade
      nie gadaj glupot

      • 1 1

    • Jeszcze dociążył Przymorze

      • 5 3

  • 2mld?

    ...czym sa 2mld przy sumach jakie za nierządów Peło wyciekło z budżetu?

    • 4 3

  • Początek lat 2000, koniec 90-tych nam wmawiano, że Unia nie będzie nam nic mieszała

    w polityce wewnętrznej. Teraz to brzmi jak żenujący żart : )

    • 4 4

  • Taka Unia (4)

    Nie dadza ani zeta ale wpitalac sie beda

    • 13 16

    • (3)

      Mało Unia dała na drogi? Puknij się w łeb. Żeby nie kasa z UE nie byłoby połowy dróg i autostrad.

      • 6 6

      • Marek pusty dzbanie (2)

        Zrozum, że Polska za darmo tych pieniędzy z UE na te drogi nie dostała, Polska cały czas wpłaca pieniądze do UE, i będzie wpłacać dalej, nawet wtedy kiedy przestanie je już z UE otrzymywać... Nie ma nic za darmo... Pomyśl najpierw niż coś napiszesz.

        • 9 3

        • A z jakiej racji (1)

          Polska ma dostawać coś za darmo? I dlaczego UE miałaby dawać ma coś za darmo? I jak na razie dają więcej i wpłacamy

          • 1 3

          • wyrównanie szans wewnątrz UE

            Kraje postkomunistyczne, w tym Polska, ze zruinowaną gospodarką i zmeczonym społeczeństwem, weszły do UE, gdzie działają interesy rozkręcone długo przed II Wojną Światową i ludzie żyli spokojniej. Nasza resztka działającej gospodarki nie była na tyle silna, żeby wytrzymać konkurencję z zachodem. Wnieśliśmy nowe tereny, zasoby naturalne, sprywatyzowane przedsiębiorstwa, siłę roboczą, wielki rynek zbytu a co mamy w zamian? Dotacje z UE. Nie dostajemy tego za darmo i nie dostajemy tego w takiej ilości, jak powinniśmy, żeby dogonić ów mityczny zachód i być członkiem UE na zasadach partnerskich. Jesteśmy częściowo państwem kolonialnym.

            • 4 0

  • Ludzie, weźcie się puknijcie w głowy (3)

    Pod pierwszym zdjęciem piszecie, że zadaniem OM będzie odciążenie ZOT, po czym na kolejnym obrazku pokazujecie jak pięknym łukiem dokłada kilkanaście kilometrów każdemu, kto będzie jechał z Gdańska do Gdyni. Kto normalny będzie z takiego objazdu korzystał? Jedyne, co zmieni OM, to ułatwi dojazd na działki pod Żukowem powiększając urban sprawl.

    • 29 10

    • Poruszamy się pomiędzy punktem A i B (1)

      słownik PWN: obwodnica «droga biegnąca dookoła miasta lub śródmieścia, której zadaniem jest odciążenie ruchu w mieście i ułatwienie przejazdu.

      Jak Tobie nawigacja powie że nową trasą do celu dotrzesz 10 min szybciej to automatycznie nią pojedziesz kilka kilometrów więcej nie ma znaczenia - najcenniejszy jest czas.
      Zwłaszcza zrobi tak przyjezdny Wszystko zależy od punktu docelowego.

      Polecam obejrzeć mapy wokół większych miast: przykładowo Wrocław, Kraków - ustaw siatkę na 2 km - takie kręgi się sprawdzają.

      • 12 4

      • Ta droga niczego nie ułatwi ani nie odkorkuje.

        Mieszkańcy Gdyni jadący do Gdańska i odwrotnie nie bedą robić koła i co najmniej 15 dodatkowych km tą drogą. Turyści jadący nad morze tez nie pojadą bo nikt nie będzie robił 15 dodatkowych km żeby stanąć w korku w Chyloni albo na bramkach przed autostradą. Podejrzewam tez ze na węzłach wokół Zukowa i pewnie Chwaszczyna będą korki i zatory tych co jadą dalej na Kaszuby. Taka obwodnica miałaby większy sens gdyby jej koniec był w okolicach Wejherowa . Czyli miej więcej przebieg drogi 224 lub 218.

        • 3 3

    • to raczej droga dla mieszkańców pow kartuskiego do trójmiasta i z powrotem.

      • 7 1

  • No to po herbacie.

    • 1 1

  • Jakim cudem zobowiązania Skarbu Państwa wobec prywatnego wykonawcy nie są długiem publicznym?

    Taka kreatywna księgowość to chyba tylko w Polsce.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane