• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca droższe bilety jednorazowe, okresowe bez zmian

Krzysztof Koprowski
28 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Od 1 czerwca za przejazd autobusem, trolejbusem oraz tramwajem zapłacimy więcej. Bilet jednorazowy zdrożeje o 20 gr., zaś dobowy aż o 1 zł. Od 1 czerwca za przejazd autobusem, trolejbusem oraz tramwajem zapłacimy więcej. Bilet jednorazowy zdrożeje o 20 gr., zaś dobowy aż o 1 zł.

Od 1 czerwca ceny biletów jednorazowych idą w górę. Tym razem podwyżka obejmie pasażerów korzystających z autobusów, trolejbusów i tramwajów. Zmian nie będzie dla korzystających z biletów okresowych i SKM.



Ceny biletów przez komórkę będą nadal niższe o 20 gr. względem papierowych odpowiedników ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia oraz 40 gr. względem MZKZG. Ceny biletów przez komórkę będą nadal niższe o 20 gr. względem papierowych odpowiedników ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia oraz 40 gr. względem MZKZG.
Podwyżki dotkną przede wszystkim turystów i pasażerów sporadycznie korzystających z komunikacji - zmiana taryfy obejmuje wyłącznie bilety jednorazowe i krótkookresowe. Od 1 czerwca za przejazd komunikacją miejską w Gdańsku lub Gdyni zapłacimy 3 zł (dotychczas 2,8 zł). 20 gr. więcej zapłacimy też za bilet na linie nocne, pospieszne i specjalne - jego nowa cena to 4 zł.

W górę idą także ceny biletów czasowych. Tu również podwyżka wynosi 20 gr. Bilet 1-godzinny na linie zwykłe będzie kosztować 3,60 zł. Za ten sam bilet, lecz ważny na liniach nocnych, pospiesznych, specjalnych i zwykłych, zapłacimy 4,60 zł.

Największa podwyżka czeka pasażerów, którzy zdecydują się na zakup biletu dobowego, a więc uderzy ona głównie w kieszeń turystów, którzy w ciągu dnia często przemieszczają się po aglomeracji. Dotychczas taki bilet kosztował 11 zł, zaś od 1 czerwca będzie droższy o 1 zł.

Jak oceniasz podwyżkę cen biletów za przejazd komunikacją miejską?

Zachowane zostają dotychczasowe ulgi - tj. bilet ulgowy nadal będzie kosztować połowę biletu normalnego. Gdańsk, w przeciwieństwie do Gdyni, zdecydował dodatkowo o ograniczeniu przywilejów dla emerytów. Od nowego miesiąca z biletów ulgowych korzystać będą mogli wyłącznie emeryci, którzy ukończyli 55 (kobiety) lub 60 lat (mężczyźni).

- Oczywiście istnieje również możliwość wykorzystania biletów w dotychczasowych cenach, lecz po zakupie tzw. biletów dokładkowych. Będzie je można nabyć w punktach obsługi klienta oraz zgodnie z zapewnieniami firmy Avista, również w biletomatach - dodaje Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM Gdańsk.

Podobnie będzie w Gdyni. Tu również tzw. bilety dokładkowe nabędziemy w biurach obsługi klienta. Mało prawdopodobne jest, by bilety te było można kupić u kioskarzy, gdyż nie byli oni zainteresowali ich rozprowadzaniem.

Nie zmieniają się także zasady zakupu biletów u kierujących pojazd. W Gdańsku sprzedawać będą oni wyłącznie bilety czasowe. W Gdyni natomiast dostępne karnety jednoprzejazdowe (5 x 1,50 zł i 5 x 2,00 zł) oraz czasowe (2 x 2,30 zł i 2x6,00 zł), co nieco komplikuje płatność za odliczoną kwotę.

- Uznaliśmy, że nie będziemy zmieniać ilości biletów, tak by uzyskać "okrągłą" kwotę, gdyż perspektywa ewentualnych kolejnych podwyżek nie wydaje się perspektywa bardzo odległą, a wówczas kolejna zmiana w ilości biletów w karnecie wywołałaby niepotrzebny chaos wśród pasażerów - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Z początkiem czerwca, zmianie ulega również taryfa Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Bilet jednorazowy na linie zwykłe kosztować będzie 3,20 zł (dotychczas 3 zł), zaś na linie nocne, specjalne, pospieszne i zwykłe - 4,20 zł (dotychczas 4 zł). Bilety dobowe, trzydniowe i 30-dniowe pozostają w tej samej cenie.

- Zmianie ulega także cena biletów przez telefon komórkowy. Będzie ona jednak nadal niższa od papierowych odpowiedników i wyniesie 2,8 zł (bilet jednorazowy na linie zwykłe) oraz 3,80 zł. (bilet jednorazowy na linie nocne, specjalne, pospieszne i zwykłe). Należy pamiętać, by zaktualizować ceny poprzez odpowiednią opcję w aplikacji Mobilet - mówi Kamil Bujak, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG.

MZKZG zapewnia także, że wciąż ma na uwadze wprowadzenie sprzedaży biletów krótkookresowych przez telefon. Jednocześnie trwają rozmowy z nowym, dodatkowym operatorem e-dystrybucji biletów. Miałby on oferować sprzedaż w inny sposób niż przez aplikację na telefon.

Co ciekawe, nad sprzedażą biletów przez telefon pracuje także Szybka Kolej Miejska. Pomysł ten jednak ma być realizowany przez kolejarzy z pominięciem współpracy z MZKZG, co wynika też pośrednio z całkowicie odmiennej taryfy przejazdowej. Jednocześnie na razie zmianie nie ulegnie koszt podróży pociągiem (ostatnia podwyżka została wprowadzona w marcu br.) - W tym roku nie planujemy podwyżek cen biletów - zapewnia Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży.

Pod względem cen, nowa taryfa za przejazdy komunikacją miejską nie będzie się wyróżniać na tle największych polskich miast:

Warszawa - bilet jednorazowy (ważny maks. 120 minut) kosztuje 3,60 zł, godzinny - 5,20 zł, dobowy - 12 zł. Najtańszy bilet to wydatek 2,60 zł i uprawnia do podróży przez 20 minut.

Kraków - bilet jednorazowy kosztuje 3,20 zł, godzinny - 4 zł, dobowy - 12 zł. Najtańszy bilet za 2 zł pozwala na podróż nie dłuższą niż 15 minut.

Łódź - bilet jednorazowy kosztuje 3,6 zł, godzinny - 4 zł, dobowy - 11 zł. Najtańszy w ofercie bilet to 20-minutowy, który kosztuje 2,40 zł.

Wrocław - bilet jednorazowy kosztuje 3 zł, godzinny - 4,40 zł, dobowy - 11 zł. W ofercie jest też bilet ważny na 30 minut w tej samej cenie, co jednorazowy. 3 zł to też najniższa opłata w cenniku za przejazd.

Poznań - od 1 czerwca również wchodzi w życie nowy cennik za przejazdy komunikacją miejską. Bilet jednorazowy (ważny wyłącznie w autobusach lub 30 minut w tramwaju) kosztować będzie 3,40 zł, godzinny - 4 zł, dobowy - 12 zł. Co ciekawe, bilet dobowy skasowany między godz. 20 w piątek a 23:59 w sobotę, zachowuje ważność do końca weekendu tj. do 23:59 w niedzielę. Najmniej kosztuje bilet 15-minutowy - 2,60 zł.

Miejsca

Opinie (259) 9 zablokowanych

  • Tragedia z tymi biletami!!

    Ja jadąc z Leszczynowej na Chełm płacę 3zł!! Coś to idzie szału dostać za 5 minut jazdy płacę 3zł! Chodź bym chciała pieszo się przejść to nie mogę bo to nie ma chodnika a auto blisko pobocza jeżdżą!To fakt powinny być też 15 minutówki.

    • 1 0

  • Tragedia... Co za państwo

    Ehh i z czego na te bilety jak wypłaty wręcz śmieszne. Zero równowagi

    • 0 0

  • Przystanki powinny być co 300 metrów,

    im częściej środek lokmocji miejskiej się zatrzymuje, tym lepiej.

    • 0 0

  • Klimatyzacja (11)

    W tramwajach Pesa w warszawie klima cały czas włączona i nawet w upały jeździ się przyjemnie.
    W gdańsku w tych samych tramwajach w ciepłe dni upał nie do zniesienia..

    Klima jest ale jej nie włączają..
    Za co płacimy?

    • 209 14

    • Każdy juz wie, że

      klima jest szkodliwa i łapie wszystkie zarazki z okolicy.

      • 0 0

    • Bo Gdańsk zakupił tramwaje z klimą ale w dużo wozach jest już zepsuta, sami pracownicy ZKM nie mogą naprawiać ponieważ tramwaje Pesa są na gwarancji i czekają na serwis a tamci się nie spieszą

      • 0 1

    • Klima jest ale jej nie włączają.. Za co płacimy? (5)

      Za premie dla prezesów - w końcu obniżają koszty

      • 50 5

      • usterki klimatyzacji PESA (4)

        w Pesach włączamy klimatyzacje, jednak serwis tej firmy ma problem z dostosowaniem oprogramowania do jej sterowania. Wygląda to tak: włączamy klimatyzacje, po 5 minutach lub szybciej wyskakuje błąd czujnika temperatury lub niskiego ciśnienia sprężarki i kiedy jest ich już za dużo, wyskakuje na czerwono maksymalna ilość alarmów=klima nie chłodzi dalej. Aby to skasować trzeba dojechać do najbliższej pętli i wyłączyć całkiem tramwaj. Tylko co z tego skoro po kolejnych 15 minutach jest to samo. Nic z tym nie robią.

        • 34 3

        • tylko czemu w innych miastach nie ma takiego problemu? (3)

          Najwyraźniej ZKM nie radzi sobie z obsługą i serwisem nowoczesnego taboru.

          Właściwie to nie radzi sobie z utrzymaniem jakiegokolwiek taboru bo przecież stan techniczny wagonów starszych typów (nawet dość prymitywnych i prostych 105Na, które notorycznie jeździły z nie w pełni sprawnymi hamulcami) pozostawia bardzo wiele do życzenia.

          • 15 0

          • tylko dlaczego ten problem występuje nie tylko w PESACH !?
            ja się pytam !!

            w autobusach i trajtkach to samo !

            • 1 0

          • mało myślące ukleje udają motorniczych ...

            mózgi wóda zeżarła to i myśleć nie ma czym

            • 0 3

          • To na pewno kwestia jodu, nad morzem jest go więcej, a klima w pesach bardzo tego nie lubi :))

            • 4 2

    • (1)

      jak to nie włączają?! ilekroć jadę Pesą to jest w niej jak w lodówce i wszyscy mają gęsią skórkę! ja bym prosiła o wyregulowanie tego - żeby było przyjemnie, a nie lodowato bądź gorąco. czy to takie trudne?

      • 13 9

      • Chyba zimą :)

        • 2 2

    • do klimatyzacji 3

      bo tam sie ludzie myją!!!!!!! a wy nieeeeeeeeee!!!!!

      • 4 1

  • a co z starymi biletami?

    A co z starymi biletami, mozna je jakos oddac , czy nic niemozna zrobic?

    • 1 0

  • te podwyżki

    są nielegalne i za wysokie

    • 3 0

  • Dojenie i chamówa... (7)

    Znam przypadki gdzie ludzie przeważnie jeżdżą dwa przystanki i muszą za to płacić jak tacy co jadą całą trasę przez całe miasto. Żałosne nabijanie kasy na ludziach.

    • 134 19

    • (4)

      dwa przystanki można przejść na nogach - albo zapłacić za bilet, jeśli ktoś wygodny

      • 21 27

      • (3)

        Tylko przejście tych dwóch przystanków to ok. 20-25 minut. Ktoś kto jedzie 20 przystanków płaci 2,8zł i ten co przejeżdża 2 tak samo. Więc jest to dojenie. Zlikwidowanie biletów 10 minutowych i pierwsze wprowadzenie biletów na całą trasę miało to na celu. Zlikwidowanie biletów miesięcznych do 6 przystanków tak samo, bo większość ludzi płaci miesięcznie więcej za bilety niż wcześniej. A to, że mogą jeździć po całym Gdańsku jak im to potrzebne nie jest, też jest dojeniem i fałszywym dawaniem korzyści.

        • 34 6

        • Powiem więcej!

          Taki jednorazowy przejazd to nie tylko wydatek 2,80zł, bo zmuszają mnie do kupienia od razu 5 biletów (o ile w pobliżu nie ma kiosku)! W Gdańsku można już kupić u kierowcy pojedyńcze bilety, dlaczego nie u nas!?

          • 2 0

        • Zgadzam się! (1)

          Czasami te 2 przystanki to więcej niż 5 minut piechotą i jak jest brzydka pogoda czy mróz zimą to ja też wolę podjechać autobusem. I bez sensu jest, że jak ktoś jedzie 2 przystanki to płaci tyle samo co ten, który jedzie całą trasę.

          • 17 3

          • mi wstawili mandat na jednym przystanku,
            a jechałem tylko dlatego bo chciałem kupić bilet w kiosku na następnym przystanku, bo nie każdego stać na karnet w autobusie !!

            poszedł bym piechotą ale nie miałem czasu bo się spieszyłem do szkoły,
            złodzieje !! banda polskich decydentów !!

            • 4 1

    • dwa przystanki pieszo (1)

      cztery do ośmiu przystanków rowerem i po sprawie

      • 1 0

      • Zimą przy -20 lub latem w strugach deszczu :)

        • 2 0

  • CISZA!!!! bo bendem pałować

    • 2 0

  • Płacę w Niemczech 79 Euro za bilet miesięczny na strefę A tj. około 10 km promień (7)

    Autobusy, tramwaje, metro, SKM ( S-Bahn ) oraz pociągi pośpieszne typu regional ekspress mam w tej strefie wliczone w cene. Sumarycznie to z 60 różnych linii, którymi mogę się poruszać. Cena biletu nie zmieniła się od 5 lat. Średnia płaca w Niemczech to około 3400 Euro brutto.Jednak, przeciętny Niemiec w 2011 roku kupował w salonie nowy samochód za 33 000 Euro i zarabiał przy tym 3700 Euro brutto. Mieszkanie 55m w centrum kosztuje 650 Euro z opłatami, jedzenie tansze niż w Polsce.

    • 33 5

    • (2)

      Lekka przesada,bilety tez drozeja,a skad wzial 3400 brutto.Chyba ze mieszka w Bayern i jest lekarzem.W NRW jest znacznie gorzej.

      • 6 0

      • Nie wazne czy Bayern, NRW albo HH jak sie ma cos w glowie i umie swoja wiedze "sprzedac" to zarabia sie wiecej a jak ktos palant to nie zarobi.
        To dotyczy takze Polski.

        • 0 0

      • Jak mi nie wierzysz, to sprawdz chocby - PayScale com

        Wszystko się zgadza. Lekarz to zarabia w Niemczech 5000-10000 Euro brutto a nie 3 czy 4 tys.

        • 1 1

    • (3)

      Srednia placa to z kapelusza ja pracuje w Matkauffie na kasie i o takich stawkach nie slyszałam Przecietnie wszyscy zarabiaja 1500ojro na reke a mita 650 ojo to chyba kalt

      • 7 4

      • a co to za sklep Matkauff ? Chyba Marktkauf mialo byc.A 1500 za siedzenie przy kasie to i tak za duzo.

        • 0 0

      • Dodam, że podałem ceny z dużego miasta w którym jest DROGO.

        Frankfurt, to finansjera, giełda, banki, bank centralny, masa Porsche i Ferrari na ulicach i wynajem jest tu bardzo drogi w centrum. W innych miastach poza Monachium czy Dusseldorf jest TANIEJ. Oczywiście zarobki kilka procent sa tam nizsze.

        • 3 1

      • 3400 Brutto to 1780 Euro na rękę

        Więc jak u Ciebie w "Matkauffie" płacą 1500, to by się zgadzało. Dodaj nauczycieli, naukowców, inżynierów. Oni zawsze podwyższają średnia wobec np obsługi sklepów czy innych podobnych prac.

        • 4 0

  • phi

    dla tego ja dziś przesiadłam się na rower ^^. w d*pie z wami złodziejami. Rowerem zdrowiej i w zasadzie na krótszą metę szybciej. bo jak mam w autobusie stać w korku i za to płacić gdzie normalnie jedzie się 7 minut a w korku ostatnio 40 minut prawie stałam, to ja mam to w 4 literach. drodzy rodacy, my nie płacimy za bilety... my im dajemy kaskę za friko :). biletu jednorazowego u kierowcy nigdy nie udalo mi sie dostać, w kiosku? nigdy nie maja, a automat wiecznie w konserwacji. pffff, tak sie zarabia na mandacikach, a kanarki wiedza gdzie wsiadac by wyjsc na +. szybciej do domu dzis dojechałam z pracy rowerem niż autobus się doczłapał. jakby wszyscy przesiedli się na rowerki to ci co lubią brać kaskę by może coś zrozumieli. pamietam czasy jak papierosy po 4 zł były, bilety po 50 gr, a benzyna po 3 zł. żałosny kraj.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane