• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca duże zmiany w parkowaniu

Maciej Korolczuk
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania.

Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.



To już pewne. Jeszcze przed wakacjami w ścisłym centrum Gdańska kierowcy będą parkować swoje auta w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP).

Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.

Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.

Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku



Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.

- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.

Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.

Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.

Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska. Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania



Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.

Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.

Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).

Strefa Płatnego Parkowania



Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • za drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.


Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).

Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.

Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.

Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.

Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.

Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.

Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • Drożej niż w Krakowie! (1)

    I opłaty nawet w niedzielę! Po prostu nie będę jeździć do Gdańska...

    • 3 1

    • I o to chodzi abys nie korkowal centrum

      • 1 0

  • Ja bym zrobił strefe płatnego parkowania w całym Gdańsku ale by się obłowili:)

    • 1 0

  • O zgrozo, ceny z kosmosu! (8)

    Czy Ci urzędnicy naprawdę już powariowali?

    • 227 64

    • (3)

      zastanawia mnie tylko czemu nie mogli zrobić stałych powiedzmy 4 czy 5 PLN. A tak to bez kalkulatora ani rusz ;)

      Jest też pole do optymalizacji dla niektórych, bo pierwsza godzina jest tańsza ;)

      • 0 4

      • (2)

        To matematyka dla klasy 4 podstawówki :)
        Nie kompromituj się.

        • 2 3

        • (1)

          Życzę powodzenia jak będziesz chciał zapłacić za 45 minut

          • 0 0

          • Parkomat ci podpowie. i tak pewnie gotówki nie masz.

            • 0 1

    • ja

      wiesz w urzędzie jest 40zł na reka na gofdzine wiec stac sie na 5.5 na parkowanie :D aaa z reszta programisci mają 100/h i to nadal biedni ludzie :D

      • 1 2

    • a ja na Litwie 2 euro płaciłem

      • 0 0

    • Dlaczego "Ci", a nie "ci"? (1)

      • 3 2

      • To wyraz naboznej czci.

        • 4 0

  • Rozumiem ze urzedasy bedą mogli spokojnie parkować u siebie na Nowych Ogrodach, w centrum miasta i bedzie to bez opłat? Proponuje zlikwidować ich parking koło UM:) Mogą spokojnie dojechać tak wspaniałą komunikacja

    • 6 0

  • następne mydlenie oczu a mieszkańców od lat mają za głupi plebs (1)

    Gdyby miastu zależało na rotacji aut, to zrobili by np. pierwsza godzina darmowa, następne płatne.
    Był by efekt rotacji, gwarantuję.

    • 17 4

    • Ale nie chodzi o rotację polegającą na przestawianiu samochodu, żeby nic nie płacić...

      • 0 0

  • Komunikacja miejska (3)

    Strefy ograniczonego parkowania mają sens w miastach, gdzie dobrze funkcjonuje komunikacja miejska. W Gdańsku w okolicach śródmieścia, starego i młodego miasta komunikacja miejsca po prostu NIE funkcjonuje. Nie porównujmy Gdańska do Berlina, Wrocławia czy innych miast, gdzie komunikacją da się dojechać wszędzie i tak właśnie przekonuje się ludzi do pozostawienia samochodu w domu.
    Łatwo jest wysłać na spacer młodą, zdrową osobę jak ja, ale jak poruszać po centrum mają się ludzie starsi czy rodzice z wózkami. Nie oszukujmy się, że wprowadzenie tych zmian ma na celu pomóc mieszkańcom. Władze miasta po raz kolejny sięgają do portfeli Gdańszczan, nie oferując w zamian żadnych alternatywnych rozwiązań.

    • 35 4

    • (2)

      "W Gdańsku w okolicach śródmieścia, starego i młodego miasta komunikacja miejsca po prostu NIE funkcjonuje".
      Komunikacja "miejsca" pewnie nie. Komunikacja miejska - właśnie w śródmieściu kursuje najlepiej.

      • 2 4

      • Tak, tramwaj pomiedzy dworcem a lotem czy huciskiem potrafi jechac 12 min, tzn stac (1)

        Bo nie ma priorytetu

        • 8 3

        • Jak to nie ma? Jeździsz w ogóle tramwajami?

          • 0 0

  • Bundeskrówka skraca smycz.

    Elektorat będzie becalował. Nawet mi go nie żal.

    • 2 0

  • (1)

    Brawo
    Śmieci, prąd, bilety, teraz parkingi.
    Po co ja na Was głosowałem ?
    Masakra

    • 19 0

    • głosowałeś na nich?
      masakra.

      • 1 0

  • (1)

    Panie Grzelak , kiedy w końcu definitywnie zajmie się Pan doszczelnieniem tej nieszczelnej i nieszczęsnej kompostowni na Szadółkach , a nie tylko przyjeżdżać tam ze świtą na przecinanie szarf i ustawianie się do fotografii. Niemal codziennie czuć smród z tej kompostowni na Szadółkach i okolicy , a już przy Morskim Parku Handlowym to aż nos wykręca .

    • 20 3

    • nie narzekaj, przynajmniej swoje m3 taniej kupiles.

      • 0 0

  • czy mieszkańcy z miejscowości wykluczonych komunikacyjnie będą mieli darmowy parking? (3)

    Nie mają jak dojechać do celu - rozebrano linie kolejową bo stawia się na turystykę rowerową.

    • 8 4

    • dojeżdżasz do pętli (2)

      zostawiasz samochód na darmowym parkingu i przesiadasz się na komunikację. Proste

      • 2 3

      • Gdzie masz pętlę z parkingami jak jedziesz ze strony starej i nowej siódemki?!

        Nie wszyscy mieszkają na linii pkm.

        • 0 0

      • PIS coś tam mówił o przywróceniu pekaesów.

        Czekają chyba na te elektryki od Morawieckiego. Mają być lada chwila.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane