- 1 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (68 opinii)
- 2 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (32 opinie)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 4 Masz interes? Zostaw kartkę (136 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (200 opinii)
Od czerwca duże zmiany w parkowaniu
Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.
Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.
Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.
Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku
Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.
- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.
Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.
Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania
Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.
Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:
- 5,50 zł,
- drugą - 6,60 zł,
- trzecią - 7,90 zł,
- czwartą i kolejne - 5,50 zł.
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.
Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.
Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).
Strefa Płatnego Parkowania
Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:
- 3,90 zł,
- za drugą - 4,60 zł,
- trzecią - 5,50 zł,
- czwartą i następne - 3,90 zł.
Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).
Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.
Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.
Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.
Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.
Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.
Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.
Opinie (491) ponad 20 zablokowanych
-
2020-02-28 09:23
Drożej niż w Krakowie! (1)
I opłaty nawet w niedzielę! Po prostu nie będę jeździć do Gdańska...
- 3 1
-
2020-02-28 09:50
I o to chodzi abys nie korkowal centrum
- 1 0
-
2020-02-28 09:32
Ja bym zrobił strefe płatnego parkowania w całym Gdańsku ale by się obłowili:)
- 1 0
-
2020-02-27 13:02
O zgrozo, ceny z kosmosu! (8)
Czy Ci urzędnicy naprawdę już powariowali?
- 227 64
-
2020-02-27 13:52
(3)
zastanawia mnie tylko czemu nie mogli zrobić stałych powiedzmy 4 czy 5 PLN. A tak to bez kalkulatora ani rusz ;)
Jest też pole do optymalizacji dla niektórych, bo pierwsza godzina jest tańsza ;)- 0 4
-
2020-02-27 16:34
(2)
To matematyka dla klasy 4 podstawówki :)
Nie kompromituj się.- 2 3
-
2020-02-27 20:25
(1)
Życzę powodzenia jak będziesz chciał zapłacić za 45 minut
- 0 0
-
2020-02-28 09:32
Parkomat ci podpowie. i tak pewnie gotówki nie masz.
- 0 1
-
2020-02-27 22:06
ja
wiesz w urzędzie jest 40zł na reka na gofdzine wiec stac sie na 5.5 na parkowanie :D aaa z reszta programisci mają 100/h i to nadal biedni ludzie :D
- 1 2
-
2020-02-27 20:03
a ja na Litwie 2 euro płaciłem
- 0 0
-
2020-02-27 13:56
Dlaczego "Ci", a nie "ci"? (1)
- 3 2
-
2020-02-27 15:11
To wyraz naboznej czci.
- 4 0
-
2020-02-28 09:26
Rozumiem ze urzedasy bedą mogli spokojnie parkować u siebie na Nowych Ogrodach, w centrum miasta i bedzie to bez opłat? Proponuje zlikwidować ich parking koło UM:) Mogą spokojnie dojechać tak wspaniałą komunikacja
- 6 0
-
2020-02-27 15:07
następne mydlenie oczu a mieszkańców od lat mają za głupi plebs (1)
Gdyby miastu zależało na rotacji aut, to zrobili by np. pierwsza godzina darmowa, następne płatne.
Był by efekt rotacji, gwarantuję.- 17 4
-
2020-02-28 09:11
Ale nie chodzi o rotację polegającą na przestawianiu samochodu, żeby nic nie płacić...
- 0 0
-
2020-02-27 14:42
Komunikacja miejska (3)
Strefy ograniczonego parkowania mają sens w miastach, gdzie dobrze funkcjonuje komunikacja miejska. W Gdańsku w okolicach śródmieścia, starego i młodego miasta komunikacja miejsca po prostu NIE funkcjonuje. Nie porównujmy Gdańska do Berlina, Wrocławia czy innych miast, gdzie komunikacją da się dojechać wszędzie i tak właśnie przekonuje się ludzi do pozostawienia samochodu w domu.
Łatwo jest wysłać na spacer młodą, zdrową osobę jak ja, ale jak poruszać po centrum mają się ludzie starsi czy rodzice z wózkami. Nie oszukujmy się, że wprowadzenie tych zmian ma na celu pomóc mieszkańcom. Władze miasta po raz kolejny sięgają do portfeli Gdańszczan, nie oferując w zamian żadnych alternatywnych rozwiązań.- 35 4
-
2020-02-27 15:21
(2)
"W Gdańsku w okolicach śródmieścia, starego i młodego miasta komunikacja miejsca po prostu NIE funkcjonuje".
Komunikacja "miejsca" pewnie nie. Komunikacja miejska - właśnie w śródmieściu kursuje najlepiej.- 2 4
-
2020-02-27 15:27
Tak, tramwaj pomiedzy dworcem a lotem czy huciskiem potrafi jechac 12 min, tzn stac (1)
Bo nie ma priorytetu
- 8 3
-
2020-02-28 09:10
Jak to nie ma? Jeździsz w ogóle tramwajami?
- 0 0
-
2020-02-28 09:09
Bundeskrówka skraca smycz.
Elektorat będzie becalował. Nawet mi go nie żal.
- 2 0
-
2020-02-27 17:04
(1)
Brawo
Śmieci, prąd, bilety, teraz parkingi.
Po co ja na Was głosowałem ?
Masakra- 19 0
-
2020-02-28 09:08
głosowałeś na nich?
masakra.- 1 0
-
2020-02-27 14:58
(1)
Panie Grzelak , kiedy w końcu definitywnie zajmie się Pan doszczelnieniem tej nieszczelnej i nieszczęsnej kompostowni na Szadółkach , a nie tylko przyjeżdżać tam ze świtą na przecinanie szarf i ustawianie się do fotografii. Niemal codziennie czuć smród z tej kompostowni na Szadółkach i okolicy , a już przy Morskim Parku Handlowym to aż nos wykręca .
- 20 3
-
2020-02-28 09:02
nie narzekaj, przynajmniej swoje m3 taniej kupiles.
- 0 0
-
2020-02-27 18:40
czy mieszkańcy z miejscowości wykluczonych komunikacyjnie będą mieli darmowy parking? (3)
Nie mają jak dojechać do celu - rozebrano linie kolejową bo stawia się na turystykę rowerową.
- 8 4
-
2020-02-27 18:47
dojeżdżasz do pętli (2)
zostawiasz samochód na darmowym parkingu i przesiadasz się na komunikację. Proste
- 2 3
-
2020-02-28 08:58
Gdzie masz pętlę z parkingami jak jedziesz ze strony starej i nowej siódemki?!
Nie wszyscy mieszkają na linii pkm.
- 0 0
-
2020-02-27 19:03
PIS coś tam mówił o przywróceniu pekaesów.
Czekają chyba na te elektryki od Morawieckiego. Mają być lada chwila.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.