• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od marca zmiany w kursowaniu pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po 2,5 roku od uruchomienia PKM-ki pojawi się stała częstotliwość kursów. Po 2,5 roku od uruchomienia PKM-ki pojawi się stała częstotliwość kursów.

Światło dzienne ujrzał nowy rozkład jazdy pociągów PKM. Pasażerowie co prawda nie dojadą do centrum Gdańska, ale za to przybędą trzy kursy pociągów na trasie Kartuzy - Gdańsk i Gdynia - Gdańsk Wrzeszcz. Pociągi pojadą też w stałych odstępach czasu.



Jak oceniasz planowane zmiany w rozkładzie PKM?

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

Przypomnijmy, że obecnie pociągami PKM z Trójmiasta możemy podróżować z Gdyni i centrum Gdańska w kierunku Kaszub - Kościerzyny i Kartuz. Linię obsługuje Szybka Kolej Miejska.

Podczas grudniowej zmiany rozkładów na tej linii dokonano jedynie niewielkich zmian, ale od 11 marca będą one znacznie bardziej zauważalne.

Więcej pociągów do Gdyni i Kartuz



Dobre wieści na początek mamy dla mieszkańców Gdyni. Na trasę z Gdyni do Rębiechowa przez Osowę wyjadą dwa dodatkowe pociągi w obu kierunkach. Obecnie jest 17 pociągów, a od marca będzie ich 19.

Rozkład pociągów został tak dopasowany, by zapewnić dojazd na godz. 8 do biurowców znajdujących się w rejonie ul. Łużyckiej. Pociągi z Gdańska zatrzymają się na przystanku Gdynia Stadion zobacz na mapie Gdyni o godzinie: 7:20, 7:40, 8:13 i 8:49. Natomiast z przystanku Gdynia Stadion w stronę Gdańska składy odjadą o godz. 15:15, 15:50, 16:15 i 16:40.

Wzrośnie liczba par pociągów między Kartuzami a Wrzeszczem - z 17 do 20.  


Pociągi PKM nie dojadą do Gdańska Głównego



Zmianą, która może utrudnić życie pasażerom, będzie czasowa likwidacja połączeń do Gdańska Głównego. Jest to spowodowane przebudową dworca. Przypomnijmy, że na tej stacji trwa przebudowa peronów i tunelu dla pieszych. Stąd też pewnie część pasażerów z Kartuz będzie musiała przesiadać się na elektryczny pociąg SKM we Wrzeszczu.

- Nie mogliśmy sobie pozwolić na dojazdy do Gdańska Głównego z powodu ograniczonego dostępu do infrastruktury części pociągów na trasie z Wrzeszcza do centrum. Tylko część składów miałaby taką możliwość. Trzeba było być konsekwentnym. Podjęliśmy więc decyzję o wycofaniu praktycznie wszystkich składów z tej stacji - mówi Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Tylko pociąg odjeżdżający z Kartuz o godz. 6:38 dojedzie do Gdańska Głównego.

Czytaj też: Pomorze bardziej kolejowe. Inwestycje w tory za miliardy złotych

Pociągi z przesiadką w Gdańsku Rębiechowie



Urzędnicy wpadli na pomysł, by pociągi z Gdyni Głównej przez Osowę skomunikować ze składami jadącymi z Gdańska w kierunku Kartuz. Pasażerowie będą mogli przesiąść się na przystanku Gdańsk Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska w kilka lub kilkanaście minut.

Załóżmy, że mieszkamy w Żukowie i musimy dojechać do Gdyni do pracy na godz. 8. Wsiadamy o godz. 6:55 do pociągu z Kartuz, który jedzie do Gdańska Wrzeszcza. Następnie na przystanku Gdańsk Rębiechowo wysiadamy o godz. 7:10 i udajmy się na peron po drugiej stronie torów, gdzie za 12 minut przyjeżdża pociąg do Gdyni. Wtedy w Gdyni Głównej jesteśmy o 7:44.

Gdybyśmy chcieli wrócić do domu w Żukowie (jadąc z Gdyni) wtedy wsiadamy w pociąg po pracy o godz. 16:11. Na przystanek Gdańsk Rębiechowo dojeżdżamy o godz. 16:34. Natomiast już o 16:41 odjeżdża z wspomnianego przystanku pociąg do Żukowa.

Składy po linii PKM pojadą co 30 minut. Składy po linii PKM pojadą co 30 minut.

PKM pojedzie ze stałą częstotliwością



Od południa do godzin wieczornych pociągi PKM będą poruszały się ze stałą częstotliwością. Z Gdańska Wrzeszcza do Kartuz składy odjeżdżać będą w godzinach 9-18 co godzinę w 16. minucie, do Gdyni Głównej w godz. 8-19 co godzinę w 46. minucie. Z Kartuz w godz. 9-18 co godzinę w 31. minucie. Z Gdyni Głównej z kolei składy odjeżdżać będą w 11. minucie przez cały dzień.

To oznacza, że wreszcie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie 30-minutowy takt. Umożliwi to m.in. dostosowanie komunikacji miejskiej do pociągów.

- Nie jest to docelowa forma stałej częstotliwości. Trzeba to będzie jeszcze w przyszłości dopracować, jest to krok w dobrą stronę - mówi Świlski.
Projekt rozkładu jazdy do pobrania w archiwum zip - tutaj.

Miejsca

Opinie (193) 6 zablokowanych

  • PKM Karwiny (5)

    Żywej duszy....
    Hula hula wiatr zimowy wicher duje w twarz

    • 18 19

    • W twarz? W twarz?

      A w co ???????? I wynoś się stąd złodzieju jeden bo na takich jak ty, to się milicję wzywa

      • 0 0

    • W Żukowie też na początku było :D a teraz trudno do pociągu się wcisnąć

      • 2 0

    • Chyba byłeś tam o północy :-) (2)

      Codziennie przyjeżdżam przez te stacje i zawsze wysypuje się tam pewno wiary.
      Zresztą badania pokazują,że w ostatnim miesiącu to jeden z popularniejszych przystanków

      • 18 3

      • ok 17 30 (1)

        • 4 5

        • Mogłeś przyjść szybciej :-)

          Ja jechałem PKMka do Gdyni Głównej która na Karwinach była ok 17.15 i się z niej wysypalo bardzo dużo ludzi.
          Ty pewnie czekales na kolejkę w drugą strone :-)
          W kierunku Gdańska najwięcej ludzi jeździ między 6 a 8

          • 12 1

  • Nareszcie, to są pierwsze zmiany idące we właściwym kierunku. (3)

    Pierwsze, bo dotychczas był całkowity chaos, a teraz Ktoś wreszcie stawia pierwszy krok by ten nieład PKM uporządkować. Wprowadzone wreszcie zostaną pierwsze oczywiste niezbędne zmiany, o które wszyscy wnoszą od dawna, jak: częstotliwość, takt, większa ilośc połączeń na linii do Gdyni, etc. To już jest coś, ale ...czekamy na kolejne kroki, czyli powrót kilku bezpośrednich połączeń Gdynia - Osowa - Kościerzyna, oraz co najważniejsze uruchomienie przedłużenia do północnej części Gdyni i Kosakowa.

    • 17 2

    • Mnie najbardziej brakuje bezpośrednich z Gdyni do Koscierzyny (Golubia) oczywiście przez Wielki Kack, dzisiaj Karwiny. (2)

      Wszystkie zlikwidowano !!! Kto do tego dopuścił ??? Teraz muszę jeździć własnym samochodem, stojąc dwa razy w korku: w Chwaszczynie, a potem w Żukowie, tracąc dodatkowe 30 minut. Tak źle nigdy nie było !!!!!!!! I nie piszcie o Wrzesczu naokoło dłużej i drożej. To juz lepiej autem, nawet z korkiem.

      • 6 1

      • pociąg Kościerzyna-Gdynia specjalnie jedzie trasą pkm (1)

        by to na niej podnieść frekwencję i żeby władze mogły się słupkami w exelu pochwalić. Ta kolej jest bardziej dla władz, a nie dla obywateli.
        Chociaż nie przeczę, że niektórzy chcą np. z Gołubia dojechać na lotnisko czy do Sopotu, ale to wystarczy więcej połączeń zrobić, a nie tych co do Gdyni jadą fundować bezczelną podwyżkę za kilometrówkę, stratę czasu i wycieczkę po Gdańsku...

        • 3 0

        • Macie wszyscy rację

          Podpisuję się pod Waszymi opiniami obiema rączkami. W kwestii Kościerzyny Gdynia na razie faktycznie traci, a w temacie Oksywia również oczekuję zmian.

          • 0 0

  • Psnie Naskręt

    więcej precyzji Co to znaczy pociągi z Gdańska, przecież Gd-Wrzeszcz czy Gd Rębiechowo to tez Gdańsk albo właśnie Gdańsk miasto, które ma około 15 dworców a przystanków komunikacyjnych dziesiątki

    • 3 0

  • Brak dojazdu do Gdanska Glownego - dziekuje, wroce do dojazdow autem

    W tej chwili dojazd z Banina wyglada tak: wsiadam w auto, dojezdzam do Gdanska-Rebiechowa, przesiadam sie na PKM, ide dalej piechotą. Dojazd zajmuje mi godzine.
    Jesli teraz mam do tego dolozyc jeszcze przesiadke we Wrzeszczu, to dziekuje, wolę juz dojechac autem spod domu do pracy.

    • 6 0

  • A kiedy wreszcie ten pociąg dojedzie do stacji Gdańsk Śródmieście?

    • 4 1

  • Można by było lepiej skomunikować autobusy dowożące pasażerów z niektórych przystanków pkm. np. na przystanku Kiełpinek autobus do kokoszek jeździ sobie a pkm-ka sobie. To dosłownie zniechęca do korzystania z pkm-ki. Na autobus trzeba by czekać 30-40 min. Do zachodnich miast pod tym względem nam jeszcze daleko...

    • 10 1

  • Bez Gdańska Głównego bez sensu

    Ten rozkład jest bez sensu
    Pociagi dojeżdżające do Wrzeszcza i tak gdzies trzeba upychac na bocznych torach bo nie mogą blokowac torów przy peronach 1 i 2. Skoro juz manewrują i tracą paliwo to czy nie lepiej puścić je dalej i zaparkowac przy peronach 4 i 5 w Gdańsku Głownym
    Korzystałem prawie cały rok z połączenia powrotnego do Kartuz lub Kościerzyny i nie tylko ja ale co najmniej kilkudziesięciu pasażerów. jak ktoś korzystał z tego połączenia i się przyzwyczaił to będzie miał gdzieś oprzesiadki i wróci do Gryfa

    • 11 3

  • Bezpośrednie połączenie

    Szkoda że nigdy nie było bezpośredniego połączenia ze Stacji Gdańsk Osowa do Gdańsk Główny. Gdyby było było by znacznie szybciej i wygodniej, nie trzeba było się przesiadać na tramwaj na Brętowie lub na SKM-kę we Wrzeszczu by dojechać do Dworca Głównego w Gdańsku. Przesiadki powodują stratę czasu oraz to że się śpieszymy podczas przesiadania, przez to możemy zgubić bagaż

    • 4 1

  • ponownie poddaje pomysł na najlepszą i najmniej kosztowną reorganizację

    prawie wszystkie pociągi PKM kursują na trasie Gdynia/Gdańsk

    na pociągi na Kaszuby można przesiadać się w Osowej (są nawet podwójne perony)

    dzięki temu częstotliwość na WSZYSTKICH kierunkach może być dowolnie wysoka

    • 8 3

  • Potrzebny jeszcze przystanek Firoga. (2)

    • 5 6

    • osowa polnoc przede wszystkim !

      • 2 0

    • I Witomino w środku lasu

      Najlepiej niech pociąg staje co 50 metrów :-) a później ponarzekamy,że rowerzysta szybciej dojedzie do pracy niż pasażer PKM

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane