Pomorze bardziej kolejowe. Inwestycje w tory za miliardy złotych

Planowane inwestycje to lepsze połączenia Trójmiasta z Kaszubami czy Słupskiem.
Planowane inwestycje to lepsze połączenia Trójmiasta z Kaszubami czy Słupskiem. fot. Krzysztof Mystkowski/KFP.PL

Województwo pomorskie czekają rekordowe pod względem swojej wartości inwestycje w infrastrukturę kolejową. Do 2023 r. wydatki sięgną nawet 6 mld zł. Do Trójmiasta "zbliżą" się Słupsk i Kościerzyna.



Jak oceniasz stan infrastruktury kolejowej na Pomorzu?

Zobacz wyniki (1564)
Tak jak zapowiadano przed laty, perspektywa unijna na lata 2014-2020 to dużo większe inwestycje w infrastrukturę kolejową. Mieszkańcy nie tylko Trójmiasta, ale całego Pomorza, mogą zacierać ręce z zadowolenia.

Do roku 2023 r. w pomorskie tory wpompowanych zostanie prawie 6 mld zł, co wynika z Krajowego Programu Kolejowego i - co ważne - nie jest to pula zamknięta. Dla porównania roczny budżet miasta Gdańska wynosi 3 mld zł. Za kwotę 6 mld zł moglibyśmy zbudować prawie siedem tuneli pod Martwą Wisłą albo stadionów na wzór tego w Letnicy.

Sprawdziliśmy jakich inwestycji można się spodziewać w najbliższych latach. Jeśli powstaną oszczędności podczas ich realizacji (rozstrzygania przetargów) to możliwe, że pojawią się inne inwestycje - na przykład elektryfikacja linii w kierunku Półwyspu Helskiego.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM w Trójmieście

Planowane inwestycje w województwie pomorskim i środki ich dofinansowania.
Planowane inwestycje w województwie pomorskim i środki ich dofinansowania. graf. Trojmiasto.pl

Elektryfikacja kolei na Kaszuby



To kluczowa inwestycja dla Pomorza i Trójmiasta. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł. Przy tej okazji zostanie też zelektryfikowana linia PKM w Gdańsku.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Podróż z Kościerzyny do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 16 minut, czyli z 1 godziny i 16 minut do godziny.

Czytaj też: Dwa lata prac nad projektem rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna

Elektryfikacja linii w stronę Kaszub sprawi, że znikną stamtąd składy spalinowe.
Elektryfikacja linii w stronę Kaszub sprawi, że znikną stamtąd składy spalinowe. fot. Mateusz Ochocki/KFP.PL

Dwa tory z Trójmiasta do Słupska



Kolejną ważną inwestycja będzie połączenie dwoma torami Słupska z Trójmiastem. Obecnie na trasie od Wejherowa do Słupska linia ma tylko jeden tor. Prace projektowe dla inwestycji, która będzie dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, podzielone są na cztery etapy.

W pierwszym etapie, najważniejszym z punktu widzenia Trójmiasta, na trasie z Gdyni Chyloni do Wejherowa zostaną przebudowane istniejące tory, a między Redą a Wejherowem powstaną dodatkowe tory dla ruchu aglomeracyjnego (dla PKP SKM Trójmiasto). Układ geometryczny wszystkich torów będzie przystosowany do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich (z możliwymi ograniczeniami do 120 km/h dla torów aglomeracyjnych) i 120 km/h dla składów towarowych.

Dalsze trzy etapy to rozbudowa torowiska do dwóch torów na odcinku od Wejherowa do Lęborka, z Lęborka do Słupska i ze Słupska do Kobylnicy. Całość modernizacji może pochłonąć nawet 2 mld zł

Podróż z Słupska do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 25 minut, czyli z 1 godziny i 18 minut do 53 minut.

Na modernizacji linii do Słupska zyskają także mieszkańcy miejscowości położonych po drodze.
Na modernizacji linii do Słupska zyskają także mieszkańcy miejscowości położonych po drodze. fot. Krzysztof Mystkowski/KFP.PL

Poprawa dostępu do portów



O planach poprawy dostępu do portów pisaliśmy całkiem niedawno. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Port morski w Gdyni ma bardzo rozbudowaną sieć torowisk kolejowych, jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski .

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Całość ma pochłonąć 1,4 mld zł.

Port w Gdyni to sieć torów wymagająca przebudowy od wielu lat.
Port w Gdyni to sieć torów wymagająca przebudowy od wielu lat. fot. T.Urbaniak/ZMPG

Środki RPO na torowiska lokalne, Pomorze nr 1 w Polsce



Władze województwa, po wzmocnieniu pod względem kolejowym Trójmiasta, czyli budowie linii PKM, ruszają z modernizacją linii na Pomorzu. Przebudowana zostanie linia łącząca Szczecinek, Słupsk i Ustkę, w ramach RPO woj. pomorskiego za ponad 200 mln zł.

Ponadto modernizację przejdzie linia z Malborka do miejscowości Gardeja na granicy woj. pomorskiego i woj. kujawsko-pomorskiego. Na liście podstawowej RPO znajduje się 51 projektów. Pod względem ich szacowanej wartości numerem jeden jest Pomorze, które wyda ponad 600 mln zł.

Przystanek Gdańsk Stocznia przejdzie modernizację.
Przystanek Gdańsk Stocznia przejdzie modernizację. fot. Krzysztof Mystkowski/KFP.PL

130 mln zł na modernizację przystanków SKM



Wiosną tego roku władze spółki PKP SKM w Trójmieście podpisały umowę na dofinansowanie ze środków RPO dla województwa pomorskiego projektu, którego celem jest budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250, a także modernizacja budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250.

Trójmiejski przewoźnik otrzymał dofinansowanie w województwie pomorskim ze środków RPO w kwocie 62 mln zł. Wartość całego projektu wyniesie 130 mln zł, z czego 25 mln zł pochodzi z Funduszu Kolejowego. Resztę spółka zapewnia z środków wypracowanych samodzielnie.

Do 2023 r. przebudowane zostaną perony Gdańsk Stocznia i Rumia Janowo oraz następujące gdyńskie perony: Leszczynki, Chylonia, Grabówek, Stocznia, Redłowo i Orłowo. Całkowicie zrewitalizowany będzie też Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni Głównej.


Przebudowa dworców i przystanków



Inwestycje kolejarzy obejmują także przebudowę infrastruktury dworcowej. Najważniejszym obiektem, który zmieni swój wizerunek, jest dworzec główny w Gdańsku. Za 60 mln zł trwa już przebudowa peronów dalekobieżnych.

Wiosną 2018 r. roku mają ruszyć prace przy rewitalizacji budynku dworca. Obie inwestycje będą finansowane z funduszy unijnych POIiŚ.

W planach są też przebudowy dworców w Oliwie i we Wrzeszczu.

Opinie (236) 9 zablokowanych

  • (16)

    Bardzo dobra inwestycja. Idziemy do przodu wbrew malkontentom!

    • 167 11

    • (2)

      Dobry artykuł!

      • 15 0

      • po to w latach 90 rozbierali istniejące linie kolejowe (1)

        zeby teraz budowac je na nowo... :) ot logika!

        • 16 8

        • a które linie miałeś rozbierane i teraz się buduje

          • 2 0

    • a kto będzie tymi pociągami jeździł? (1)

      w Polsce każdy ma passata, co pali 3 literki opałowego!

      • 9 11

      • bydło będzie stało w korkach a reszta pojedzie koleją

        • 3 2

    • Trudno się przyczepić do ostatnich inwestycji kolejowych- pkm Karwiny np to perełka. (4)

      Serce rośnie jak się widzi wspaniałe nowe przystanki pkm w Gdyni. Dzisiaj oglądałem je surowym okiem krytyka i...nic nie znalazłem- wyglądają na perfekcyjnie zaprojektowane i zbudowane- a jednak coś można.

      • 12 4

      • troll,

        • 4 7

      • (1)

        To ja Ci pomogę. Nowe przystanki, ale w pewnych godzinach nie wsiądziesz do pociągu. Urząd Marszałkowski dał za mało pociągów a i rozkład jazdy jest mało przyjaznym dla pasażerów. Pan marszałek Struk wciąż się chwali ile daje kasy na kolej, ale ta kasa w dużym stopniu jest marnowana.

        • 5 4

        • Bo do tego to nasz Szczurrissimus musi się dorzucić

          Kolej MIEJSKA czyli nadpośpiech w relacji GG-Karwiny to KOMUNIKACJA MIEJSKA (a taką byłaby SKM jadąca tamtędy dwa lub trzy razy częściej niż teraz); jak chcesz regio na koszt marszałka,to regio praktycznie wszędzie jeździ co godzinę lub rzadziej.

          • 1 2

      • Czy perełka to się okaże

        czy przystanki autobusowe będą na wiadukcie, żeby łatwo przesiąść się w dowolnym kierunku..

        • 1 1

    • Chyba że Unia obetnie kasę za łamanie konstytucji. (2)

      • 9 4

      • A za pałowanie Katalończyków obcięła? (1)

        • 5 10

        • ruski trol

          • 5 1

    • Na razie tylko bardzo dobre zapowiedzi. (2)

      Jest prawie rok 2018. Perspektywa unijna 2014-20 raczej dobiega końca, a oni może w przyszłym roku zaczną coś robić. Może. Połączenie do Szczecina to jest dramat. Ale Polska prawie nigdy nie miała sensownej wizji polityki morskiej, teraz jest dramat. Przy największych możliwościach morskich w ponad 1000 letniej historii. Długo by o tym opowiadać. Może coś zrobią, ale to coś to będzie 20% tego co powinno być.

      • 3 3

      • Rozliczenie perspektywy jest do końca 2022.

        • 2 0

      • chodzi tutaj o politykę transportową

        polityka morska jest pojęciem ze słownika wizjonerów nie mających oparcia w wiedzy ekonomicznej,
        mających chrapkę na publiczne fundusze na realizację inwestycji nie mających uzasadnienia ekonomicznego: takich jak np. przekop przez Mierzeję Wiślaną

        • 3 0

  • (5)

    a nowy tabor?

    • 99 7

    • A co z lini 229 na odcinku Sierakowice-Kartuzy-Pruszcz Gdański??? Nie odbudują ?

      • 23 4

    • Jestem zawiedziony bo tak naprawdę mało sie zmieni a władze nie widza sensu odbudowy nieprzejezdnych lini na terenie Pomorza

      • 8 7

    • (1)

      A co z linia od Sierakowic do pruszcza?

      • 12 5

      • jo jem z sr*kłejc

        • 4 4

    • Na nowy tabor już nie starczyło

      Czemu? Odpowiedź masz w pierwszym zdaniu artykułu: inwestycje rekordowe pod względem wartości. W kraju najdroższego kilometra autostrady, to nie jest powód do dumy. Wolałbym aby inwestycje były rekordowe pod względem ilościowym, a nie wartościowym $.

      • 8 5

  • Kolejna bardzo dobra wiadomość dla Pomorza (8)

    Nasze województwo już jest w ścisłej czołówce polskich województw jeśli chodzi o rozwój. Teraz chodzi o to aby było najlepsze.

    • 90 21

    • Zaczął i tak pierwszy komentowanie naczelny błazen.

      • 9 13

    • (2)

      Zwroc uwage ze to te pisowskie wredne pkp planuje te inwestycje. Czego autor artykulu sprawnie nie podkreslal

      • 13 16

      • I słusznie. Pieniądze załatwiła Platforma. Obecni nieudacznicy mogą je stracić.

        • 20 13

      • te inwestycje były zaplanowane od lat

        Wczesniej realizowal je wredny i podly rzad PO.

        Nie robi rzad laski nikomu, ze zabierajac tak wielkie pieniadze w podatkach czesc z nich choc wraca w postaci dobrej infrastruktury.

        • 1 1

    • Chyba niedorozwój

      Niedługo świętokrzyskie nas przeskoczy

      • 6 10

    • Rozwój z datków UE???

      W rozwój nie przeczę ale to tutaj to remonty za kasę UE.

      • 6 3

    • chyba nie byłeś na południu, bo akurat pomorskie to wieś w porównaniu z południem polski, ulice jakie mamy to dzięki Hitlerowi i nic nowego nie widać

      • 5 4

    • Ale co z tego?

      Skoro z Gdańska nie dojedziesz bez przesiadki koleją np do Ostrołęki czy Lublina.

      • 0 0

  • I gdzie sa sceptycy UE? (33)

    Dzieki UE przez ostatnie lata inwestycje w infrastrukture drogowa i kolejowa sa olbrzymie, bez dofinansowania wiekszosc wogole nie byloby realnych. Tak Polska tez wplaca do kasy unijnej ale Polska jest tez najwiekszym beneficjetem srodkow UE (ok 85% wiecej dostalismy od wplaconych). Z drugiej strony zas najwiekszymi platnikami do kasy UE sa Niemcy- tak dla informacji.

    • 159 65

    • wez sie zastanow (19)

      UE nikomu nic nie daje za darmo!!!!!
      kasa jest z naszych wplat do UNII.....
      cos taki naiwny.....Unia najpierw da sobie i swoim a nas ma gleboko gdzies.
      Propaganda ma na celu pranie mozgow. Nikt nie chce by gawiedz znala fakty.

      • 36 84

      • ty tępy PiSiorze. (2)

        wracaj do podstawówki na naukę matematyki. I wyłącz to radio ma w ryja.

        • 46 35

        • Język miłości i kultura wypowiedzi u przeciwnika PISu

          • 18 21

        • "pisior" by tego nie napisał. a poza tym - jak przedmówca

          • 1 0

      • jak na razie to Polska dostała tyle miliardów za darmo, ze nigdy byśmy tego nie uskładali (4)

        • 50 19

        • takim nie wytłumaczysz. (1)

          Możesz dużymi literami pisać a powie że nic nie widzi.
          Nawiedzony.

          • 33 9

          • dlatego z id iotami nie należy dyskutować - co innego ich kontrować :))

            • 10 4

        • Za darmo nawet w ryj nie dostaniesz, a ty wierzysz w darmową kasę z unii?

          • 1 2

        • KASA

          Jednym z warunków przystąpienia do UE był Brytyjski warunek, że POLSKA NIE MOŻE dostać więcej kasy niż wpłaca - to tyle dla znafców jeśli chodzi o te mityczne pieniądze z UE. Jeśli wykorzystamy 95% dotacji unijnych to jesteśmy 5% w plecy, nie mówiąc już o odsetkach bankowych jakie zarabiają zagramaniczne banki na udzielanych kredytach

          • 1 5

      • Gdynia nie korzysta ze środków z UE i zobacz jaka zapaść! (1)

        • 14 12

        • kwik zazdrości

          skowyt, wycie w niebogłosy,
          zazdrość, zawiść,
          pusta zawiść

          • 0 2

      • ile miliardów Polska dostała za darmo możesz znaleźć w internecie, dane są jawne (4)

        każdy może błyskawicznie sobie sam sprawdzić
        zamiast się ośmieszać i kompromitować,

        cała sieć autostrad istniejących w Polsce właśnie za te pieniądze została zbudowana
        i to w jakim rekordowym czasie,
        przed przyłączeniem się do europy zachodniej w 2004 roku mieliśmy 0km autostrad,
        zero, zeeeeeroooooo, i zero kasy i zero planu

        • 35 17

        • A4 częściowo była. (2)

          • 2 6

          • te płyty betonowe co to je hitler ułożył w czasie wojny (1)

            się nie liczą

            • 14 1

            • Ale jaruzelska A2 i A1 były

              A2: Konin-Września, A1: Tuszyn-Piotrków Trybunalski.

              • 4 0

        • Za darmo to można w mordę dostać

          a i tak nie zawsze ;) Nikt za darmo nie daje miliardów euro, tylko naiwny może tak sądzić. W zamian za te miliardy inne kraje UE uzyskują nie ograniczony dostęp do polskiego rynku, w zamian polskie firmy mają dostęp do innych rynków. Kto wykorzysta te szanse lepiej zależy tylko od nas.

          • 5 5

      • Dokładnie

        • 5 1

      • Polska wyjdzie z UE, wstanie z kolan, przestanie dopłacać do UE i w końcu zrobimy tutaj... (2)

        ...drugą Białoruś, małe nikogo-nie-obchodzące państewko na smyczy Putina - jego pieski już Polską rządzą.

        • 37 11

        • io to chodzi i o to chodzi rajmundowiczowi klamczence

          • 8 1

        • Jedni wolą być na smyczy u Putina inni u Makreli i weź tu bądź człowieku mądry.

          • 2 2

    • Unia na Polsce dużo zarobiła (5)

      wykupiła banki, media , sieci handlowe, zniszczyła przemysł (za zgodą Tuska) żebt nie był konkurencyjny, zyski trafiają do bogaych krajów Unii, przyjęli kraje postkomunistyczne do Unii bo to dla nich jest ogromny rynek zbytu towarów o obniżonej jakości.

      • 21 31

      • (2)

        Dobrze, że ta wredna Unia nie wykupiła przemysłu Ukrainy. Bez niej radzą sobie bardzo dobrze i żyją zamożnie, heh.

        • 32 6

        • Ukraina ma wojnę na wschodzie (1)

          dlatego przyjeźdżają do nas.

          • 6 12

          • Bo zanim zaczęła się wojna, była to kraina mlekiem i miodem płynąca...

            • 16 2

      • Unia? Banki? co ty żarłeś bredzisławie? komosę z rowu przy autostradzie?

        bo ci ołów na mózg siadł,

        my jesteśmy unia, my, Polska,
        Unia to nie firma tylko umowa,
        jaki "polski" bank został "wykupiony" i co to znaczy?

        tłumacz nam tu wszystkim szybciutko

        • 11 5

      • Buhaha, UE zniszczyła przemysł:)))

        Znowu te teorie spiskowe z prawicowych tzw. mediow:))
        Dlaczego mamy kapitał zagraniczny w Polsce? Bo nikt inny po upadku komuny nie miał w kraju takiej kasy, aby ratować te zrujnowane zakłady. Dlaczego Kaczory, Antki Szalone i inne populistyczne lumpy polityczne nie kupowały wtedy polskich firm? A gdzie kasa na odbudowę stoczni wyłudzona przez biznesmena w Toruniu od starszych ludzi?
        Dzisiaj to co innego. Dzięki UE polski kapitał jest coraz mocniejszy i wiele firm inwestuje już nie tylko w Polsce i za granicą. I to właśnie za sprawą rządów Tuska, który potrafił ściągnąć inwestycje i wynegocjować duży budżet z UE. To dzięki niemu ludzie wracjający do Polski po 10 latach nie poznają swoich miast i takie są fakty. nawet biznesmen Rydzyk sięga po kasę z UE garściami, a potem sieje nienawiść do niej. Co za hipokryzja!!!!
        A teraz za pisiorów co mamy? Inwestycje stoją, państwo policyjne nikogo nie zachęci do inwestycji. Ucz się ekonomii ciemny ludzie i nie słuchaj prawicowego medialnego szamba:))

        • 2 0

    • idę do Kauflandu do WC i nawet pojemnik na papier jest z Drezna lub Lipska nie pamiętam (1)

      GPEC -Jej większościowym akcjonariuszem jest Leipziger Stadtwerke (większościowym udziałowcem spółki jest miasto Lipsk) - ok. 84 proc. udziałów, natomiast Gmina Miasta Gdańsk - ok. 16 proc. udziałów .NIC NIE JEST ZA DARMO

      • 16 12

      • Bzdury zakompleksionych "patriotów"

        Dlaczego mamy kapitał zagraniczny w Polsce? Bo nikt inny po upadku komuny nie miał w kraju takiej kasy, aby ratować te zrujnowane zakłady.
        Dlaczego Kaczory, Antki Szalone i inne populistyczne lumpy polityczne nie kupowały wtedy polskich firm? A gdzie kasa na odbudowę stoczni wyłudzona przez biznesmena w Toruniu od starszych ludzi?
        Dzisiaj to co innego. Dzięki UE polski kapitał jest coraz mocniejszy i wiele firm inwestuje już nie tylko w Polsce i za granicą.
        Ucz się ekonomii ciemny ludzie i nie słuchaj prawicowego medialnego szamba:))

        • 1 0

    • Bilans

      Skoro 85% środków z Unii Europejskiej pozyskanych przez Polskę wraca na Zachód, to ile zyskujemy?

      • 6 5

    • Warto słuchać uważnie.. (1)

      Zabierając o dobry budżet dla Polski, D. Tusk podkreślał, że 85 % środków z UE wypływa za granicę, do płatników netto. Ile więc wynosi nasz "zysk?

      • 4 4

      • Powiedzmy, że przychodzi do Ciebie sąsiad i daje 10 tys. złotych

        Wydajesz to na remont mieszkania. Tak się składa, że sąsiad ma firmę remontową. Zatrudniasz go. Materiały kupujesz w pobliskim sklepie.

        Za robociznę sąsiad bierze 6 tys., 3 tys. materiały, a tysiąc masz na waciki.

        Czy uważasz, że nic nie zyskałeś na tych transakcjach? No i co ze sklepem lokalnym, który zarobił 3 tys. złotych. Pracuje tam Twój brat.

        Dodatkowo - poproszę o źródło owych rewelacji z 85%. Skąd i kto to wyliczył?

        • 1 0

    • O rany jak można mieć tak sprany mózg... (1)

      Polska jest w UE płatnikiem netto, czyli więcej wpłaca niż otrzymuje z UE. Po drugie żeby "dostać" dotację z UE trzeba mieć wkład własny, a ten najczęściej jest kredytem z banku komercyjnego. Więc gdyby budowano to ze środków własnych byłoby połowę taniej. Taka jest niestety prawda. Więcej nam Ruskie dali za PRLu niż UE przez ostatnie 25 lat.

      • 4 11

      • dałem pomyłkowo minusa

        ironia znakomita, choć dość grubymi nićmi szyta

        • 4 0

  • Niech budują (9)

    A czy mozna tak by wykluczyć połączenie Wejherowo-Gdynia ? Niech skm omija cisową, a następny przystanek Sopot Kamienny Potok.

    • 15 58

    • (2)

      Nie udawaj ześ z Kamiennego Potoku.

      • 9 2

      • Nie udaje (1)

        Po prostu nie lubie ludzi z wejherowa ;) tych mlodych.

        • 4 17

        • Tak starzy Kaszubisą ok

          • 0 1

    • To są publiczne przewozy a nie prywatne !!

      taksówkę sobie zamów

      • 6 0

    • Poziom 0 (1)

      Nie trzeba długo czytać komentarzy na Trójmiasto.pl, żeby natrafić na taki denny i nienawistny. Tak bardzo jesteś sfrustrowany i zakompleksiony ?

      • 7 0

      • to ruski botnet

        • 5 0

    • (1)

      A co kompleks, że ten zapierdziały sopot należał kiedyś do powiatu wejherowskiego? I wyjdź z tego szarego bloku, bo nie masz pojęcia co znaczy słowo "elita" :D

      • 3 3

      • A skąd on ma to wiedzieć? Zapryszczały gimbuz wie jedybie gdzie ma koryto i sedes...

        • 1 0

    • A moźna wykluczyć z komentowania takich jełopów jak ty?

      • 2 0

  • Znowu bajdy i zapowiedzi.....A wyjdzie tak jak zwykle...Czyli kaska pójdzie w te rejony gdzie jest elektorat pisuarów! (4)

    To są tylko zapowiedzi dla przygłupich w stylu Macierewicza o zakupach dla wojska!!!

    • 27 107

    • Chory skomentował.

      • 16 5

    • Ten to jest głupek

      Pewnie za chwilę odczyta bo coś innego komentuje sierota

      • 16 3

    • Takiemu to i 10 mld za mało,

      bo PiS rządzi. Jakoś za Tuska i Kopacz optymistycznych komentarzy nie było tu więcej - krzyczało się na... opozycję.

      • 11 4

    • masz całkowita racje , wyjdzie jak z obwodnica metropolitalną, znajdzie sie jakis wojt Kolbud

      ktory ja zablokował i kasa poszła w Podkarpackie , czyli w elektorat

      • 2 3

  • Oby nie było tak jak z PKM (4)

    gdzie wybudowano infrastrukturę, a nie ma środków na stworzenie rozsądnej siatki połączeń z taktem i godzinami dostosowanymi to potrzeb rynku pracy.

    • 111 12

    • Elektryfikacja (3)

      Na licho elektryfikowac. Kosze straszny a efekt mały. Autobusy szynowe są najlepszym rozwiązaniem. Nie dajmy się ponieść manii elektryków. Konserwacja przewodów jest bardzo kosztowne!!!!

      • 6 23

      • co ty pitolisz? (2)

        trakcja elektryczna jest odporna na chwilowe przeciążenia. Większy moment napędowy przy niskich prędkościach pozwala na lepsze przyspieszenia.

        • 8 0

        • Nie mówiąc już o tym, że (1)

          Można puścić bezpośrednie składy SKM np na Hel, Łebę czy inne miejscowości, bez konieczności przesiadania. Można by było np. na Żabiance wsiąść w kolejkę do Władysławowa.

          • 0 1

          • albo na Stogach do Sztokholmu przez Karlskronę

            • 1 0

  • (10)

    A kiedy tunel pod torami w Chylonii? Czy to jest ujęte w tych inwestycjach, czy ktoś twierdzi że to nie potrzebne?

    • 58 9

    • szczur powiedział, że się nie da! nie wierzysz mu:))?? (1)

      • 17 7

      • czyli że jak Mu nie wierzysz to znaczy że się da .przeczytaj co napisałeś .

        • 1 1

    • będzie most zwodzony (1)

      • 8 2

      • zwodzony widokiem mostu

        • 0 0

    • proponuję estakadę nad torami zaczynającej się pucka/hutnicza (1)

      po skosie nad torami i śmierdzącym targowiskiem wprost do krzyżówki chylońska/kartuska
      to nie jest inwestycja technicznie niewykonalna, po drodze działka na sprzedaż, peron skm zyska zadaszenie z w/w estakady, jedynie złotówy przy placu stracą swój postój.

      • 10 4

      • Estakada powinna byc od wylotu z A1 do puckiej

        • 0 0

    • Jak na razie to Gdynia zawarła porozumienie z PKP PLK

      na ten tunel (właściwie wiadukt kolejowy nad obniżoną ul. Pucką); tak samo z Hutniczą (łącznica towarowa). Tylko czy ten "mały krok dla człowieka" nie będzie jedynym?

      • 10 0

    • Gdynia nic nie robi aby wymusić na PKP budowę tych tuneli ...

      a z drugiej strony sama się do tego nie garnie bo niby ma to zrobić PKP... na Oruni się dało u nas się nie da!!!!

      • 7 3

    • no nie da się i co zrobisz? (1)

      • 3 1

      • no nic nie zrobię, bo się nie da

        • 3 1

  • Bardzo dobrze (3)

    Wystarczy już pchania całej kasy w drogi.

    • 69 14

    • zlikwidowac kolej, szkoda kasy na tabor i tory (2)

      za tą kase pobudować po 4 pasy w każdą stronę duże piętrowe darmowe parkingi na miejscach dworców, a za kasę na tabor dofinansować 90% budżetowe samochody osobom których na nie nie stać. Komunikacja kolejowa jest zbyt droga; gdyby dotacje do komunikacji publicznej dołozyć do paliwa to mielibyśmy litr paliwa za 2 złote, a tak dotowane składy wożą powietrze.
      Jeśli to ekonomicznie uzasadnione te budżetowe samochody na dojazd do pracy uczelnii mogły by być elektryczne.

      • 4 27

      • wszystko zlikwidować

        • 10 2

      • o kurde, najpierw myślałem, że ktoś żartuje

        Ale nie. To po prostu krótkowzroczność.

        • 1 0

  • Kiedy PKM na północ Gdyni? ?? (6)

    To inwestycja na którą czekamy.

    • 89 19

    • Nigdy ty tłuku pancerny ze śledziowa (2)

      • 5 24

      • szczur to ty?

        • 2 5

      • Ty niedorobiony betonie z betoniarni w Kokoszkach

        • 3 2

    • Kto czeka? (2)

      Niech się Gdynia weźmie za zrobienie porządku na buspasie i dobudowę nowych i bezkolizyjnych - dobudowę a nie zabieranie z jezdni przy użyciu farby. To samo ścieżki rowerowe wydzielane z chodnika to gdyńska specjalność.

      • 7 9

      • gdyńska specjalność, albo lenistwo i głupota

        • 5 6

      • szczur woli wydać kasę na imprezki!

        • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane