• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddają rowerzystom pas dla samochodów

Michał Sielski
11 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa. Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa.

W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.



Czy to rozwiązanie spowoduje duże korki?

Tak jak pisaliśmy już w lutym, pas rowerowy zostanie wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Będzie przebiegał na jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Osobna sygnalizacja dla rowerzystów

Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.

Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni. Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.

Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie

To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie GdyniAbrahama zobacz na mapie Gdyni (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.

Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.

- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.

Opinie (629) 3 zablokowane

  • (8)

    Daję im czas do 2, 3 wypadków śmiertelnych. Potem powrót do zakazu ruchu

    • 62 20

    • (4)

      I szukanie winnych durnego pomysłu wypuszczenia rowerów pod prąd

      • 16 7

      • ale takie coś stosuje się od lat na całym świecie... nawet w Gdańsku (3)

        i nikt nie zginął. Sugerujesz że kierowcy z Gdyni są niepełno sprytni?

        • 14 11

        • (2)

          owszem w Gdańsku można jechać wybranymi ulicami pod prąd... ale odkąd ten idiotyzm wprowadzono, to nie widziałem jeszcze żadnego rowerzysty na takiej ulicy... Zdaje się, że te ulice powstały tylko po to aby się pochwalić... i uzasadnić wydanie kasy. Aktualnie to te pasy dla rowerów nawet oznakowane poprawnie nie są...

          • 2 2

          • widać mało bywasz

            ja dość często korzystam i sobie chwale

            • 3 1

          • Może nie masz wjazdu na g*wne Miasto, bo tam co druga ulica jest taka, a ja jeżdże po nich regularnie i z okna też dużo rowerzystów widze..

            • 3 1

    • (2)

      Masz rację, w tym nieodpowiedzialnym Gdańsku trup się sciele gęsto, codziennie kilku rowerzystów ginie na kontrapasach a władze nic z tym nie robią...
      A nie, czekaj...

      • 11 14

      • Poczekaj na lato

        • 9 8

      • No jednak rola tej ulicy jest inna

        niż na kontrpasach w Gdańsku. Jest to główna trasa dla przejazdu Stocznia-Wzgórze po tej stronie torów. Od Starowiejskiej do Batorego lewa strona jest zastawiona "wystającymi" samochodami. Jeśli nie wywali się tych parkujących samochodów będzie ciężko. Nie wiem czy to zostało przemyślane.

        • 8 3

  • (2)

    A Mrska łącząca najwięcej dzielnic jaka była taka była ,a przy szkole morskiej przejazd po bruku i rower na złom ,do Gdańska lata świetlne

    • 19 14

    • Chodzi o Morską ...potwierdzam totalne zacofanie ,widać że ludzie z dalszych dzielnic Gdyni zalicza się do plebsu i się nie liczą .Oni nie muszą mieć prawdziwej drogi rowerowej np.takiej jak mają naprzykład mieszkańcy Wzgórza w kierunku Orłowa.Dziękujemy.......

      • 5 5

    • I co? Może kosztem parkingu droga rowerowa?

      Pod AM w Gdynii i tak nie ma gdzie zaparkować, to jeszcze się terroryści domagajcie drogi rowerowej!

      • 4 3

  • Ile jezdzi (13)

    Jestem ciekaw jaki procent mieszkancow uzywa rowerow jako swojego glownego srodku transportu.... bo mi sie wydaje ze takie inwestycje to przerost formy nad trescia - pas dla 100 rowerzystow dziennie zeby 1000 samochodow dluzej jechalo. W berlinie to ma sens gdzie jezdza dziesiatki tysiecy osob rowerem

    • 89 14

    • (4)

      W Berlinie jeżdżą, bo mają po czym.
      Problem jajka i kury.
      zbuduj spójną i sensowną sieć dróg rowerowych, to ludzie będą jeździć rowerami.
      W Gdańsku też kiedyś nie jeździli, a teraz ruch rowerowy rośnie o kilkanaście procent rok w rok.

      • 14 11

      • W Berlinie mozna dostać w..dol za kanapke z szynką od chłopaków z brodami lub nawet i kosę (2)

        tak więc przestań z tym Berlinem

        • 8 5

        • Przecież to nie ja zacząłem z tym Berlinem.

          • 5 0

        • Co to w ogole wnosi do tematu?

          • 2 0

      • Berlin to miasto w pewnym kraju, a Gdynia to miasto w stanie umysłu jakim jest Polska.
        Nie porównuj tego. bo nie chodzi o złych polskich kierowców !!! tylko o przyczynę złosci i niechęci do selektywnych zmian czerpanych inspiracjami "zachodu".
        Proste pytanie: Ile zajmie Ci podróż z Gdyni do Kołobrzegu (ze 100kg ładunkiem ) ???
        jak przejedziesz zgodnie z przepisami w 3 godz to będzie cud
        a z Berlina do Hanoweru (50km dalej) starym trupem w 2 godz. a jak masz szybkie auto to i w 1:30
        Dlatego w berlinie się zatrzymują przed przejściami dla pieszych, puszczają rowery itd. Bo mogą pojechać taką trasą że nie przejadą nawet jednego przejścia, jak również nie miną po drodze ani jednego roweru.

        • 1 2

    • Jak Gdynia w końcu będzie przyjazna rowerzystom to więcej osób zacznie jeździć (1)

      • 5 17

      • ile miesięcy w roku?
        w jakim wieku będą rowerzyści?
        z dziećmi czy bez?
        jaka będzie łączna ilość tych rowerzystów?
        * pytania łączą się w dowolnej konfiguracji
        bo to co pewne to:
        większe korki
        mniejsza atrakcyjność turystyczna i gospodarcza miasta

        • 3 2

    • od czegos trzeba zacząć. (5)

      Jak nie mają warunków do przejazdu to nie jeżdżą.

      To chodzi o to by zachęcić ludzi do przesiadania się na rower ( bo nie śmierdzi, jest cichy, zdrowy i zajmuje mało miejsca).

      Jesteś w stanie to zrozumieć?

      • 10 14

      • Gdy się jeździ pośród samochodowych spalin, to faktycznie jest bardzo zdrowy. (4)

        Przy wzmożonym wysiłku więcej trujących substancji się wdycha.

        • 15 6

        • i tak je wdychasz i tak. Nieważne czym się poruszasz (3)

          To chodzi o to że masz ruch. Ruch to zdrowie.
          Druga sprawa że czym więcej rowerów tym mniej samochodów tym mniej spalin

          • 8 8

          • Wdychanie intensywne spalin to zdrowie ale ześ dowalił :-)))) (2)

            w samochodzie mam filtry i możliwość obiegu zamkniętego, o czym pewnie nie wiesz bo w Trabancie tego nie masz :-]]]]]

            • 4 5

            • i tak sie pocieszaj filtrami. Spedzajac zycie na siedzaca twoj organizm starzeje sie w tempie zastraszajacym. A spaliny wdychasz, nie ludz sie.
              Zapewniam, ze ktos dojezdzajacy rowerem jest znacznie zdrowszy od siedzacego stale kierowcy. Do tego wiekszosc rowerzystow uzywa skrotow po bocznych drogach, gdzie ruch jest znikomy. A ty ciagle siedzisz w puszce i zaciagasz dym z czyjejs rury wydechowej.

              • 6 6

            • myślisz, że twój obieg zamknięty jest szczelny, a filtry skuteczne?

              zmartwię Cię. Filtry wyłapują największe zanieczyszczenia, przepuszczając pyły PM10 i mniejsze. Przepuszczają tlenki azotu, tlenek węgla, węglowodory fotochemiczne. A obieg zamknięty? Przyspiesza tylko nagrzewaie kabiny, bo idealnie szczelny być po prostu nie może - w końcu byś się udusił z całą rodzinką.

              • 5 1

  • Idiotyzm (3)

    Ten kto wymyśla kntrpasy na ulicy jednokierunkowej nie wie co robi. Kaźdy wypadek z udziałem rowerzysty i samochodu obciąży pomysłodawcęi to on powinien być karany.

    • 59 15

    • podaj statystyki dotyczące wypadków? (1)

      W Gdańsku to działa już kilka lat i było ponoć tylko jedno zdarzenie (poważniejsze, z udziałem policji) związane z kontrapasami.
      Także chyba nie masz racji

      • 7 6

      • to zresztą było zderzenie boczne

        • 1 0

    • W Niemczech w każdym mieście tak jest i spisuje się swietnie to rozwiazanie.

      • 3 0

  • Podobne rozwiązania trzeba wprowadzić w całym śródmieściu

    Nie ma na co czekać

    • 10 50

  • to tylko jakis chory szczuroprzydupas mógł wymyślić (1)

    i tyle w temacie

    • 59 11

    • Dokładnie kto to wymyślił, że tylko na 3 maja a nie w całym centrum

      • 8 11

  • I po co? (6)

    I po co? Mimo ze sa sciezki rowerowe to i tak jezdza po ulicy czy po chodniku. A najgorsi sa ci w obcislych gaciach - pseudo kolarze, krolowie szos. Powinna byc obowiazkowa karta rowerowa, znajomosc zasad w ruchu drogowym i rowerowym i obowiazkowe OC na rower + przeglad co roczny.

    • 85 10

    • gdzie masz w centrum gdyni drogi rowerowe?? (2)

      o czym ty piszesz. Z choinki się urwałeś?

      • 8 16

      • Ja pisze ogolnie w Polsce

        Gdzie nie pojedziesz, to zawsze znajdzie jakis idiota krol szos, gdzie zamiast ze sciezki rowerowej, jedzie jak ten baran ulica, tamujac przy tym ruch uliczny, stwarzajac zagrozenie sobie i innym uczestnikom. Czasami autobus musi sie wlec od przystanku do przystanku bo jakis baran zamiast sciezka jedzie ulica, a autobus nie ma jak wyminac.

        • 16 6

      • Na Władysława IV?

        • 4 0

    • Zapomniałeś o kamizelce odblaskowej.
      Jak nie będziesz na przyszłość pamiętał to będziemy mniej płacić za posty.

      • 5 1

    • rowerzyści powinni zapinać pasy bezpieczeńswa

      • 1 2

    • Ci w gaciach gumowych to wyciagają mas 30 km/h na prostej do tego musza stawać na pedałach

      a do tego te otwarte pyski jak glonojady w akwarium, mam bekę z nich, najlepsza na nich to stara 2 suwowa MZ-ta dymiąca na siwo :-)))))))]]]]]]]]]

      • 11 4

  • Czy pan "oficer rowerowy" (1)

    nie pomyśli ,że taki kontrapas wydzielony z ulicy to zagrożenie dla uczestników ruchu rowerzystów i kierowców.

    • 47 11

    • W Gdańsku jakoś nie zagraża.

      Jedna kolizja auta z rowerem w ciagu 5 lat

      • 3 3

  • Graty wont z miasta!!! Miasto dla ludzi nie dla samochodow (8)

    Jeszcze kilka lat i bedzie ZAKAZ wjazdu smierdziuchem do miast!!!!!! i to nie tylko w Polsce. Dosc tych zlomow , smrodu , i halasu. A tym co niemoga sie bez skorupy obyc to pora juz konczyc zywot jesli skorupa was trzyma przy zyciu.... Zlomy ,. smrod ,tlok , wypadki ,rzygac sie chce od tego lenistwa bo dzis kazdy wsiok ma skorupe i wiezie d..... z lenistwa....

    • 19 90

    • Dla ludzi to masz deptaki i parki. (1)

      Ten wpis, to rodzaj terapii, w związku z tym, że wciąż cię nie stać na auto?

      • 14 3

      • teraz stac na auto kazdego deb... i to jest najgorsze.
        Obecnie coraz wiecej ludzi, ktorzy mogliby miec z 5 samochodow wybiera alternatywe, bo nie chce tluc sie z bydlem na drogach.

        • 3 6

    • Pewnie nie mieszkasz w centrum, a tyłek wożę nie tylko z lenistwa a wsiokiem sam jesteś i do tego

      bez tolerancji.

      • 6 1

    • weź tabletkę gościu miętowy

      • 5 0

    • wiatr ci hula

      w przestrzeni między uszami

      • 6 0

    • Gwarantuje ci, ze z chwila ewentualnego wprowadzenia zakazu wjazdu samochodom do centrum wszystkie biura itp szybciutko przeniosa się za obwodnice. I rownie szybko upadnie mit gdynia mlekiem i miodem plynacej. Czlowiek mieszkajacy np na Chwarznie chetniej pojedzie do pracy obwodnica niz ztm, rowerem, wrotkami itp. A nie wiem czy wiesz ale pracodawcy, ci wieksi, jednak bardzo mocno biora to pod uwage. I przenoszenie się na Luzycka etc nie kazdej firmie wyszlo na zdrowie :).

      • 7 1

    • jak bedziesz ptrzebował karetki dla siebie albo dla dziecka ,straży pożarnej lub innej pomocy pilnie to spraw im rowery aby

      jak dziecko ci się będzie rodzic też partnerkę zawieziesz rowerem, osoby niepełnosprawne bez nóg też wsadź na ten cudowny środek transportu pozdrawiam.

      • 6 1

    • i bardzo dobrze.... promuj takie lewackie idee a na starość będziesz po bułki zapier....lał z centrum za obwodnice piechotą... bo nikt ci ich nie dowiezie rowerem pod dom...

      • 0 1

  • A i tak jezdza po chodnikach (7)

    Sporo dróg rowerowych a i tak jezdza po chodnikach.
    Polecam tunel pod torami przy Gdyni Głównej, wychodzisz z tunelu a tu rozpędzony rowerzysta. A co jak będzie szła matka z dzieckiem ?

    • 59 2

    • Do kogo masz pretensje? (5)

      Idz z tym do Szczurka. Przez tyle lat nic tam nie zrobiono.
      Przy samym dworcu mimo remontu nawet pół metra nie zagospodarowali dla rowerów. ŚREDNIOWIECZE, a nie nowoczesne miasto

      • 5 14

      • (4)

        No a do kogo - rowerzystów.
        Przepisy jasno mówią że na chodniku są gośćmi i muszą ustępować pierwszeństwa pieszym a nie traktować go jak swój folwark.
        Zachęcam do zapoznania się z przepisami

        • 12 1

        • To żeś dowalił z tą znajomością przepisów :D

          Jak byś znał przepisy to byś wiedział że rowerzysta nie musi ustępować pierwszeństwa pieszemu.....
          nie musi bo nie może się po chodniku w ogóle poruszać (są wyjątki, ale zasadniczo nie może).

          • 5 0

        • (2)

          No to jak sie nie stosują to wezwij straż miejska lub krawężników.

          • 0 1

          • i pieszo obcisłogaciastego mam gonić? (1)

            • 3 0

            • kup se rower:)

              • 2 3

    • odpowiadam: jako ojciec dziecka.... zatłukę rowerzystę na miejscu!!!!

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane