- 1 Oszukane "30 stopni" w majówkę (27 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (345 opinii)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (268 opinii)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (110 opinii)
- 5 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (73 opinie)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (363 opinie)
Odwołanie w przetargu na budowę SKM Śródmieście
Nie wiadomo, kto wybuduje stację SKM Śródmieście w Gdańsku. Inwestor odrzucił najtańszą ofertę w przetargu, bo uznał ją za rażąco niską i wybrał propozycję droższą o 5,5 mln zł. Tę decyzję zaskarżył jednak inny konkurent - Budimex - bo jego zdaniem także jest za niska.
Co ciekawe, kolejarze z SKM postąpili bardzo rozsądnie i odważnie, odrzucając wcześniej wartą ok. 61 mln zł ofertę hiszpańskiej spółki Balzoa. Powód? Komisja konkursowa uznała ją za rażąco niską. Firma została poproszona o wytłumaczenie, w jaki sposób zamierza budować tak tanio, jednak jej wyjaśnienia nie przekonały komisji. Zwycięzcą ogłoszono więc konsorcjum Dekpolu (przebudowuje peron SKM we Wrzeszczu) i Rajbudu.
Do dziś jednak nie podpisano z konsorcjum umowy. Dlaczego?
- Do rozstrzygnięcia zamówienia, które ogłoszono 17 czerwca, wpłynęło odwołanie. Teraz musi je zbadać Krajowa Izba Odwoławcza przy Urzędzie Zamówień Publicznych - tłumaczy Bartłomiej Buczek z zarządu PKP SKM Trójmiasto.
Autorem odwołania nie była spółka Balzoa, lecz Budimex. Zdaniem jej przedstawicieli także oferta Dekpolu i Rajbudu nie została właściwie skalkulowana. Krótko mówiąc: także jest zbyt niska.
Jak dotąd nie wyznaczono terminu posiedzenia KIO w tej sprawie.
Termin realizacji przedsięwzięcia to 70 tygodni od chwili podpisania umowy na roboty.
Przypomnijmy: kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.
Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.
Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.
Ponadto budowa stacji Gdańsk Śródmieście obejmuje wykonanie kładki z peronu na wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej (a w przyszłości również do centrum handlowo-usługowego Forum Radunia), będącej częścią węzła integracyjnego zlokalizowanego w obrębie wiaduktu.
Zdaniem władz SKM, gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do kursowania z częstotliwością 7,5 min.
Miejsca
Opinie (118) 2 zablokowane
-
2013-07-03 06:58
(2)
Komisja UE powinna zbadać czy jest sens budowy tej stacji, skoro w Gdyni też ma być stacja "Śródmieście". Dwie stacje "Śródmieście" w tym samym rejonie i tak blisko siebie to chyba za dużo. Tak jak lotniska.
- 6 4
-
2013-07-03 11:38
ale urzędasy będą mieli bliżej do biurka...(a jest ich dużo,a będzie jeszcze więcej jak zajmą zabytkową szkołę na (1)
- 1 0
-
2013-07-03 11:40
Augustyńskiego)
- 0 0
-
2013-07-03 07:02
W warunkach przetargu powinnien być zapis (2)
Że oferta najtańsza i najdroższa jest odrzucana.
- 15 2
-
2013-07-03 09:02
Lepszym zapisem było by odrzucenie ofert, nie tylko najwyższa i najniższa, ale bardziej rozbudowane np. o jakiś % od średniej z ofert bądź coś w tym stylu. Ponieważ, nie zawsze oferty firm znacznie odbiegają od siebie tj. jest "rażąco niska". Tak czy siak popieram decyzję, odważną jak na nasz kraj.
- 1 1
-
2013-07-03 09:08
A wygrywająca jest mnożona przez 5
żeby starczyło na zegarki
- 2 1
-
2013-07-03 07:12
NIE WIERZĘ
.... czy w tym kraju nie można czegoś normalnoe zrobić... w mojej opinii to nie system przetargów ( poza tym, że głównym kryterium jest cena a nie czas i jakość wykonania robót) jest błędny tylko popier... firmy, które blokują inwestycje publiczne. No to do Gdańsk Śródmieście pojedziemy w 2020...
- 6 2
-
2013-07-03 07:14
co na wydłużenie trasy do częstotliwości kursowania, że się zwiększyć ma!?
- 8 1
-
2013-07-03 07:16
Do Autora
Panie Redaktorze. Gdy mówimy o przetargach nieograniczonych (w dodatku powyżej tzw. kwot unijnych), to w takich postępowaniach o udzielenie zamówienia nie ma czegoś takiego jak komisja konkursowa.
- 6 0
-
2013-07-03 07:53
Pamiętajcie (3)
Zasada tzw. złotego środka, czyli:
Odrzucamy oferty skrajne, najdroższą i najtańszą, następnie z pozostałej reszty wyciągamy średnią i oferta, która będzie najbliższa średniej powinna wygrać.
Byłoby to optymalne rozwiązanie- 10 3
-
2013-07-03 07:56
(1)
a co w przypadku dwóch ofert?
- 2 0
-
2013-07-03 08:09
Odrzucone
- 1 1
-
2013-07-03 09:37
Tak, to gwarantuje absolutne bezpieczeństwo terminowej i fachowej realizacji inwestycji - patrz dworzec główny w Stuttgarcie czy port lotniczy Berlin-Brandenburg.
- 2 0
-
2013-07-03 07:54
Po co ten przystanek? (3)
Kilkaset metrów od głównego? Swobodnie mozna to przejść lub podjechać tramwajem czy autobusem które na tym odcinku jadą co chwilę. Są ważniejsze wydatki w mieście.
- 10 18
-
2013-07-03 08:55
Właśnie po to, żeby nie trzeba było podjeżdżać tramwajem
- 5 3
-
2013-07-03 10:01
? (1)
Jesteś gimnazjalistą i nie rozumiesz...
- 0 4
-
2013-07-03 11:42
a ty urzędasem...
- 0 1
-
2013-07-03 08:00
Żal (2)
Moim zdaniem wiata na stacji Śródmieście w XXI troszkę mało, ale my i tak musimy się cieszyć.
- 2 3
-
2013-07-03 08:03
Słusznie, powinien być pałac z rękawami do drzwi składu.
- 4 0
-
2013-07-03 08:11
Niestety, masz rację
Standardem powinien być nie tylko zadaszona wiata, ale chroniący w pełni przed zimnem i zbytnim upałem budynek. Już w XIX wieku tak budowało się linie kolejowe, że nawet na największej pipidówie była zamknięta poczekalnia.
Przyzwyczajani do bylejakości pasażerowie nawet nie chcą tego standardu.- 4 1
-
2013-07-03 08:23
Kasa jak zwykle idzie pod stołem
A prawda jest taka, że firmy które startują w przetargu to firmy "Krzak", kopareczka, łopateczka, paru gostków i praca 8 - 14.
W taki sposób odbywa tzw. modernizacja linii Warszawa - Gdynia, koniec w roku 2020 - najwcześniej.- 10 6
-
2013-07-03 08:36
Nazwa. (3)
Moim zdaniem (i nie tylko) ten przystanek powienien nazywać się "Biskupia Góra". Jest Gdańsk Główny, przystanek tramwajowy "centrum" i teraz jeszcze Gdańsk Śródmieście ? Za dużo tego. Tak samo ten przystanek tramwajowy powinien inaczej się nazywać. Cały ten węzeł mógłby mieć nazwę "Biskupia Góra" lub - jak kto woli - "Biskupia Górka". Dzięki temu wzrosła by świadomość ludzi a ten zdegradowany teren mentalnie przybliżyłby się do Śródmieścia.
- 11 5
-
2013-07-03 08:55
proponuję
Budyniowy Dołek. Będzie weselej
- 5 2
-
2013-07-03 09:14
Z tego co pamiętam ten przystanek SKM będzie umieszczony dokładnie pod przystankiem tramwajowym, więc było by mylące gdyby nazywał się inaczej.
- 1 1
-
2013-07-03 09:25
zwłaszcza że przeprowadził sie tam
miłościwie panujący kardynał SLG
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.