• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwołanie w przetargu na budowę SKM Śródmieście

Maciej Naskręt
3 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Oddala się moment rozpoczęcia budowy stacji SKM Śródmieście. Oddala się moment rozpoczęcia budowy stacji SKM Śródmieście.

Nie wiadomo, kto wybuduje stację SKM Śródmieście w Gdańsku. Inwestor odrzucił najtańszą ofertę w przetargu, bo uznał ją za rażąco niską i wybrał propozycję droższą o 5,5 mln zł. Tę decyzję zaskarżył jednak inny konkurent - Budimex - bo jego zdaniem także jest za niska.



W połowie czerwca spółka PKP SKM w Trójmieście rozstrzygnęła przetarg na budowę ok. kilometrowego przedłużenia linii kolejowej nr 250 (poruszają się po niej składy pociągów SKM) i budowę przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Wygrało konsorcjum firm Dekpol i Rajbud, które zaproponowało realizację projektu za kwotę 66,7 mln zł.

Co ciekawe, kolejarze z SKM postąpili bardzo rozsądnie i odważnie, odrzucając wcześniej wartą ok. 61 mln zł ofertę hiszpańskiej spółki Balzoa. Powód? Komisja konkursowa uznała ją za rażąco niską. Firma została poproszona o wytłumaczenie, w jaki sposób zamierza budować tak tanio, jednak jej wyjaśnienia nie przekonały komisji. Zwycięzcą ogłoszono więc konsorcjum Dekpolu (przebudowuje peron SKM we Wrzeszczu) i Rajbudu.

Do dziś jednak nie podpisano z konsorcjum umowy. Dlaczego?

- Do rozstrzygnięcia zamówienia, które ogłoszono 17 czerwca, wpłynęło odwołanie. Teraz musi je zbadać Krajowa Izba Odwoławcza przy Urzędzie Zamówień Publicznych - tłumaczy Bartłomiej Buczek z zarządu PKP SKM Trójmiasto.

Autorem odwołania nie była spółka Balzoa, lecz Budimex. Zdaniem jej przedstawicieli także oferta Dekpolu i Rajbudu nie została właściwie skalkulowana. Krótko mówiąc: także jest zbyt niska.

Jak dotąd nie wyznaczono terminu posiedzenia KIO w tej sprawie.

Czy nowa stacja SKM Śródmieście skróci twoje codzienne podróże?



Termin realizacji przedsięwzięcia to 70 tygodni od chwili podpisania umowy na roboty.

Przypomnijmy: kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Ponadto budowa stacji Gdańsk Śródmieście obejmuje wykonanie kładki z peronu na wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej (a w przyszłości również do centrum handlowo-usługowego Forum Radunia), będącej częścią węzła integracyjnego zlokalizowanego w obrębie wiaduktu.

Zdaniem władz SKM, gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do kursowania z częstotliwością 7,5 min.

Miejsca

Opinie (118) 2 zablokowane

  • (2)

    Komisja UE powinna zbadać czy jest sens budowy tej stacji, skoro w Gdyni też ma być stacja "Śródmieście". Dwie stacje "Śródmieście" w tym samym rejonie i tak blisko siebie to chyba za dużo. Tak jak lotniska.

    • 6 4

    • ale urzędasy będą mieli bliżej do biurka...(a jest ich dużo,a będzie jeszcze więcej jak zajmą zabytkową szkołę na (1)

      • 1 0

      • Augustyńskiego)

        • 0 0

  • W warunkach przetargu powinnien być zapis (2)

    Że oferta najtańsza i najdroższa jest odrzucana.

    • 15 2

    • Lepszym zapisem było by odrzucenie ofert, nie tylko najwyższa i najniższa, ale bardziej rozbudowane np. o jakiś % od średniej z ofert bądź coś w tym stylu. Ponieważ, nie zawsze oferty firm znacznie odbiegają od siebie tj. jest "rażąco niska". Tak czy siak popieram decyzję, odważną jak na nasz kraj.

      • 1 1

    • A wygrywająca jest mnożona przez 5

      żeby starczyło na zegarki

      • 2 1

  • NIE WIERZĘ

    .... czy w tym kraju nie można czegoś normalnoe zrobić... w mojej opinii to nie system przetargów ( poza tym, że głównym kryterium jest cena a nie czas i jakość wykonania robót) jest błędny tylko popier... firmy, które blokują inwestycje publiczne. No to do Gdańsk Śródmieście pojedziemy w 2020...

    • 6 2

  • co na wydłużenie trasy do częstotliwości kursowania, że się zwiększyć ma!?

    • 8 1

  • Do Autora

    Panie Redaktorze. Gdy mówimy o przetargach nieograniczonych (w dodatku powyżej tzw. kwot unijnych), to w takich postępowaniach o udzielenie zamówienia nie ma czegoś takiego jak komisja konkursowa.

    • 6 0

  • Pamiętajcie (3)

    Zasada tzw. złotego środka, czyli:
    Odrzucamy oferty skrajne, najdroższą i najtańszą, następnie z pozostałej reszty wyciągamy średnią i oferta, która będzie najbliższa średniej powinna wygrać.
    Byłoby to optymalne rozwiązanie

    • 10 3

    • (1)

      a co w przypadku dwóch ofert?

      • 2 0

      • Odrzucone

        • 1 1

    • Tak, to gwarantuje absolutne bezpieczeństwo terminowej i fachowej realizacji inwestycji - patrz dworzec główny w Stuttgarcie czy port lotniczy Berlin-Brandenburg.

      • 2 0

  • Po co ten przystanek? (3)

    Kilkaset metrów od głównego? Swobodnie mozna to przejść lub podjechać tramwajem czy autobusem które na tym odcinku jadą co chwilę. Są ważniejsze wydatki w mieście.

    • 10 18

    • Właśnie po to, żeby nie trzeba było podjeżdżać tramwajem

      • 5 3

    • ? (1)

      Jesteś gimnazjalistą i nie rozumiesz...

      • 0 4

      • a ty urzędasem...

        • 0 1

  • Żal (2)

    Moim zdaniem wiata na stacji Śródmieście w XXI troszkę mało, ale my i tak musimy się cieszyć.

    • 2 3

    • Słusznie, powinien być pałac z rękawami do drzwi składu.

      • 4 0

    • Niestety, masz rację

      Standardem powinien być nie tylko zadaszona wiata, ale chroniący w pełni przed zimnem i zbytnim upałem budynek. Już w XIX wieku tak budowało się linie kolejowe, że nawet na największej pipidówie była zamknięta poczekalnia.
      Przyzwyczajani do bylejakości pasażerowie nawet nie chcą tego standardu.

      • 4 1

  • Kasa jak zwykle idzie pod stołem

    A prawda jest taka, że firmy które startują w przetargu to firmy "Krzak", kopareczka, łopateczka, paru gostków i praca 8 - 14.
    W taki sposób odbywa tzw. modernizacja linii Warszawa - Gdynia, koniec w roku 2020 - najwcześniej.

    • 10 6

  • Nazwa. (3)

    Moim zdaniem (i nie tylko) ten przystanek powienien nazywać się "Biskupia Góra". Jest Gdańsk Główny, przystanek tramwajowy "centrum" i teraz jeszcze Gdańsk Śródmieście ? Za dużo tego. Tak samo ten przystanek tramwajowy powinien inaczej się nazywać. Cały ten węzeł mógłby mieć nazwę "Biskupia Góra" lub - jak kto woli - "Biskupia Górka". Dzięki temu wzrosła by świadomość ludzi a ten zdegradowany teren mentalnie przybliżyłby się do Śródmieścia.

    • 11 5

    • proponuję

      Budyniowy Dołek. Będzie weselej

      • 5 2

    • Z tego co pamiętam ten przystanek SKM będzie umieszczony dokładnie pod przystankiem tramwajowym, więc było by mylące gdyby nazywał się inaczej.

      • 1 1

    • zwłaszcza że przeprowadził sie tam

      miłościwie panujący kardynał SLG

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane