Gdynia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 24 autobusów elektrycznych. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty na autobusy standardowej długości oraz dwie na autobusy przegubowe. Część ofert mieści się w zakładanym budżecie, choć o wyborze dostawców zdecyduje również szereg rozwiązań technicznych.
Czy rodzaj napędu pojazdów komunikacji miejskiej ma dla ciebie znaczenie?
Cieszył się on dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych dostawców, którzy złożyli ponad 200 zapytań i propozycji w zakresie rozwiązań technicznych m.in. wyświetlaczy, sposobu ładowania pojazdów czy defibrylatorów automatycznych, w które będą wyposażone pojazdy.
Ostatecznie wpłynęły oferty od trzech podmiotów. Zgodnie z zapisami przetargu wykonawcy mogli składać oferty osobno na autobusy standardowej długości (ok. 12 m) i "przegubowce" (ok. 18 m).
W zakresie szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
- SOR Libchawy spol. s.r.o.- 46 385 169,60 zł
- Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł
- EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 47 224 128 zł
W części przetargu dotyczącej ośmiu autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
- Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł
- EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Solaris, podobnie jak EvoBus, złożył oferty na autobusy standardowej długości oraz przegubowe. Na zdjęciu pojazdy tego producenta podłączone pantografami w trakcie ładowania.
fot. Solaris Bus and Coach
Identyczne okresy gwarancji, zdecydują pozostałe kryteria
Wszyscy oferenci uwzględnili w swoich propozycjach siedmioletni okres gwarancji na konstrukcję autobusów oraz ośmioletni w zakresie magazynów energii (akumulatorów).
Zamawiający, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, przewidział na realizację I części zamówienia (autobusy standardowe) - 49 041 656,96 zł brutto oraz II części zamówienia (autobusy przegubowe) - 29 557 594,66 zł brutto.
O ostatecznym wyborze dostawcy pojazdów zdecydują (kryteria dotyczą obu typów autobusów):
- najniższa cena - 53 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
- zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
- system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
- rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
- rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
- rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
- zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
- systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.
Producenci doskonale znani pasażerom w Trójmieście
Warto zwrócić uwagę, że pojazdy marki Solaris oraz Mercedes-Benz (ich dostawcą na rynek polski jest EvoBus) są doskonale znane mieszkańcom Gdyni i pozostałych miast Trójmiasta.
Ponadto elektryczny Mercedes był testowany na ulicach miasta w lutym 2020 r., zaś Solarisy od wielu lat stanowią główny trzon taboru trolejbusowego. "Elektryk" tego producenta również był testowany w Gdyni - w lipcu 2017 r.
Czytaj też:
Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?
Elektryczny autobus SOR Libchavy.
fot. SOR Libchavy
Czeska propozycja nietestowana w Trójmieście
SOR Libchawy to natomiast czeski producent taboru autobusowego, którego pojazdy były produkowane także w Polsce na licencji udzielonej zakładom w Solcu Kujawskim. Wyprodukowano wówczas autobusy pod marką Solbus, które w niewielkiej liczbie były eksploatowane w Trójmieście przez przewoźnika Warbus oraz w wersji ze sprężonym gazem ziemnym CNG testowano w Gdyni.
Przypomnijmy, że wszystkie nowe autobusy elektryczne będą ładowane bezpośrednio na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.
Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.
Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.
Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje
Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.