Fakty i opinie

Oferty na elektryczne autobusy dla Gdyni

W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).
W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). fot. Trojmiasto.pl

Gdynia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 24 autobusów elektrycznych. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty na autobusy standardowej długości oraz dwie na autobusy przegubowe. Część ofert mieści się w zakładanym budżecie, choć o wyborze dostawców zdecyduje również szereg rozwiązań technicznych.



Czy rodzaj napędu pojazdów komunikacji miejskiej ma dla ciebie znaczenie?

tak, samorządy powinny wybierać bezemisyjne środki transportu 43%
tak, choć nie jest to najważniejsza kwestia 13%
nie, ważniejsza jest punktualność, czystość i bezawaryjność 35%
nie, głównym kryterium wyboru rodzaju napędu powinna być najniższa cena 9%
zakończona Łącznie głosów: 802
O ogłoszonym przetargu na zakup szesnastu standardowych i ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych pisaliśmy w listopadzie 2020 roku.

Cieszył się on dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych dostawców, którzy złożyli ponad 200 zapytań i propozycji w zakresie rozwiązań technicznych m.in. wyświetlaczy, sposobu ładowania pojazdów czy defibrylatorów automatycznych, w które będą wyposażone pojazdy.

Ostatecznie wpłynęły oferty od trzech podmiotów. Zgodnie z zapisami przetargu wykonawcy mogli składać oferty osobno na autobusy standardowej długości (ok. 12 m) i "przegubowce" (ok. 18 m).

W zakresie szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchawy spol. s.r.o.- 46 385 169,60 zł
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł
  3. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 47 224 128 zł

W części przetargu dotyczącej ośmiu autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Identyczne okresy gwarancji, zdecydują pozostałe kryteria



Wszyscy oferenci uwzględnili w swoich propozycjach siedmioletni okres gwarancji na konstrukcję autobusów oraz ośmioletni w zakresie magazynów energii (akumulatorów).

Zamawiający, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, przewidział na realizację I części zamówienia (autobusy standardowe) - 49 041 656,96 zł brutto oraz II części zamówienia (autobusy przegubowe) - 29 557 594,66 zł brutto.

O ostatecznym wyborze dostawcy pojazdów zdecydują (kryteria dotyczą obu typów autobusów):
  • najniższa cena - 53 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
  • zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
  • system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
  • rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
  • rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
  • rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
  • zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
  • systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.

Producenci doskonale znani pasażerom w Trójmieście



Warto zwrócić uwagę, że pojazdy marki Solaris oraz Mercedes-Benz (ich dostawcą na rynek polski jest EvoBus) są doskonale znane mieszkańcom Gdyni i pozostałych miast Trójmiasta.

Ponadto elektryczny Mercedes był testowany na ulicach miasta w lutym 2020 r., zaś Solarisy od wielu lat stanowią główny trzon taboru trolejbusowego. "Elektryk" tego producenta również był testowany w Gdyni - w lipcu 2017 r.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



Czeska propozycja nietestowana w Trójmieście



SOR Libchawy to natomiast czeski producent taboru autobusowego, którego pojazdy były produkowane także w Polsce na licencji udzielonej zakładom w Solcu Kujawskim. Wyprodukowano wówczas autobusy pod marką Solbus, które w niewielkiej liczbie były eksploatowane w Trójmieście przez przewoźnika Warbus oraz w wersji ze sprężonym gazem ziemnym CNG testowano w Gdyni.

Przypomnijmy, że wszystkie nowe autobusy elektryczne będą ładowane bezpośrednio na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.

Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje


Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • Może najpierw remonty dróg (14)

    Szkoda nowych autobusów na te dziurawe zakorkowane drogi

    • 88 24

    • nie martw się, po płytach jomb te autobusy nie będą jeździć (2)

      • 6 5

      • Gorzej

        Ale 10Lutego będą

        • 9 2

      • Po Arciszewskich 128 i 150

        Będzie co podziwiać jak baterie wypadną

        • 6 2

    • Może najsampierw jakieś drogi pobudować bo w tych korkach jak staną to im prądu zbraknie i znowu wyjdzie że spalinowe lepsze

      • 7 7

    • A może niech w Gdyni uruchomią szare komurki !!! (8)

      Tak dobrze rozwinięta sieć trolejbusowa a oni pchają się w elektryczne autobusy ? Czyli będziecie mieli wszystkie napędy autobusowe oprócz wodoru .

      • 8 8

      • one są na trasy gdzie nie ma trakcji (4)

        • 8 0

        • Gdyńskie trolejbusy mogą jeździć poza trakcją i to spore odcinki... (3)

          • 8 4

          • ale nie mogą jeździć tam, gdzie tej trakcji nie ma w ogôle

            albo jest na bardzo krótkim odcinku

            • 5 1

          • Proponuję trajtek do Żukowa.

            • 1 1

          • Ładowanie

            no i trajtki ładują się pod siecią kiedy pracują.
            Tak, trolejbusy z istniejącą infrastrukturą mają ogromną przewagę nad e-autobusami.
            Taka jest niestety prawda.

            • 0 0

      • (1)

        A ty ortografię

        • 6 0

        • I szare komórki.

          • 4 1

      • Komórka od komora

        Komórki piszemy przez O kreskowane.
        Uczcie się dziewczynki i chłopcy języków cudzych tj. obcych.
        Grunt to lingwistyka!!!
        Ale nade wszystko uczcie się polskiego języka :)

        • 0 0

    • Nieremontowanie dróg to ekologia!

      Czerwona fsla to ekologia! Jednokierunkowa swietojanska to ekologia! Likwidowanie parkingow to ekologia! Nie wiem tylko skąd mam na to hajc - chyba nie od was co podatnicy?

      • 5 4

  • Autobusy napędzane brudną energią (15)

    Prąd jest ze spalania węgla.

    • 78 31

    • ale nie kopcą spalinami w mieście (1)

      • 15 20

      • Diesle autobusów spełniają tera norme euro 6 plus przy nich benzyniaki to toxyczni truciciele

        • 13 8

    • Hipokryzja

      Gdynia proeko hmm smieszna sprawa.

      • 7 15

    • Już ktoś ci napisał więc powtórze żebyś zrozumiał (1)

      Znawco. Takie autobusy nie smrodza czytaj kopcą w mieście i nie wdychasz bezpośrednio całej tablicy Mendelejewa z ich rury, zrozumiał czy za skomplikowane to jest dla ciebie?

      • 25 9

      • a jak się laduja??? słońcem? nie . z gniazdka, ze spalonego węgla czyli gdzies dymi, byle nie u nas??

        • 0 0

    • (1)

      Chyba ważne jest to że ten prund jest produkowany z dala od centrum miast. No i nie kopci prosto w twarz. To jest podstawowa zaleta tego rozwiązania.

      • 13 8

      • No nie tak niedaleko

        Najbliższa trująca fabryka energii - Elektrociepłownia Gdynia - jest w okolicy ul Hutniczej.
        Tak więc nie jest to z dala od centrum miasta!!!

        • 0 2

    • wyborca PIS oczywiście? no bo tak ograniczony to tylko taki (1)

      słyszałeś o zielonej energii?

      czy płaca ci bys pisał głupoty

      i to pewnie w kopiejkach, skoro ten wegiel PIS sprowadza z Rosji

      • 16 10

      • A ty co?niebinarny?zielono to ty masz w głowie,ekologu z bożej łaski.

        • 2 4

    • (1)

      O "brudną" energię elektryczną martwi się Janusz, który ma kopcacego dizla z wyciętym filtrem.

      • 12 10

      • Toyota Prius z dieslem. Ciekawe rozwiązanie.

        To, że Ciebie nie jest stać na żaden samochód, to nie znaczy, że inni mają jeździć złomem. Każdy jeździ tym, co ma do dyspozycji.

        • 5 1

    • (2)

      a disle z czego maja silniki,? smrodza pod nosem , w elektrowniach chociaz sa filtry a nie jak w tych 20letnich tdi

      • 3 6

      • W lipcu 2020 Niemcy podali (1)

        wyniki badań toksyczności powietrza w miastach, w których zakazano poruszania się dieslami. Efekt przerósł wszelkie przewidywania. Zatrucie atmosfery wzrosło o około 40%. Przy takich wynikach, powinno się wygonić benzyniaki z miast, a nie ropniaki.

        • 2 3

        • Ach. Niemiec udwowodni każdą tezę w zależności od kierunku wiatru. Lepiej żeby Trójmiasto dbało wspólnie o rozwój energetycznego miksu i należy użyć PG i UG do rozwoju energetyki. Wiem, nie da się.

          • 0 0

    • Takim dzbanom juz odpisywano sektki razy ale dzban jest odporny na wiedze.Nie truje spalinami w miescie!

      Ty ame... umysłowa trujesz swoim blachosmrodem w miescie nie tylko spalinami korzystasz z tego samego prądu cały dzien wiec przestań :)

      • 2 2

  • Elektryczne autobusy są ok. Ale gdzie się podziały miliony zapowiadanych kilka lat temu elektrycznych samochodów? (12)

    • 53 30

    • Popłynęły promami narodowymi w świat. (3)

      • 21 10

      • (2)

        oczywiście ze Szczecina

        • 6 5

        • Nie ze Szczecina tylko z Radomia (1)

          • 6 2

          • też prawda

            ale może z pola baranów PISowskich czyli CPK?

            • 2 6

    • wszystkie wyeksportowane :O) (1)

      • 11 8

      • ...do San Escobar.

        • 10 6

    • Sprzedane na pniu.

      • 9 7

    • Tak samo

      Jak Tusk mówił, że kasa w Zakopane. A sami wyprowadzili 250 mld

      • 7 7

    • No jak to?

      Przecież śmigają aż miło, wszędzie ich pełno, podobnie jak stacji do ich szybkiego i taniego naładowania. Ileż trzeba mieć w sobie złej woli, żeby nie zauważyć tak wielkiego sukcesu polskiego rządu! ;)

      • 3 2

    • (2)

      Produkcja polskiego samochododu elektrycznego Izera ma ruszyc z pomocą rządu w 2024 roku lewackie trole :)

      • 3 1

      • A przeciesz premier Morawiecki zapowiadał że w 2020 roku bedziemy mieć milion samochodów elektrycznych . A o 2021 będziemy nimi zalewać cały świat , wyprzedzając znanych producentów

        • 0 1

      • A teraz sprawdź co w nim jest polskie.

        Montujemy zagraniczne części do projektu włoskich projektantów. Czyli żaden rozwój. Cena na tyle wysoka, że od razu założono, że nie będzie w sprzedaży tylko do wynajęcia.

        • 0 1

  • Dziesiątki milionów na autobusy (7)

    a na Kaczych Bukach i Polifarbie nie ma dróg, kanalizacji czy oświetlenia!

    • 54 21

    • Nie ma też dla kogo tego robić

      bo Gdynia traktuje te dzielnice jako odległe rubieże niemieszkaniowe i nikt normalny się tam nie buduje. A jak się znajdzie jakiś nawiedzony wielbiciel sarenek, to już jego problem.

      • 9 3

    • Idź do dewelopera zapytaj, gdzie te drogi. Pewnie łykałeś jak pelikan wszystkie bajki i myślałeś, że złapałeś boga za nogi, bo w cenie kawalerki w centrum dostałeś 3 pokoje? No to teraz siedź cicho i czekaj na drogi za 20-30 lat.

      • 15 3

    • developer nie zbudował?

      • 9 1

    • Kupiłem apartament na Kaczych (3)

      ...Przyjechałem z Biłgoraju z rodziną , kupiłem apartament na Kaczych Bukach a tu smród i hałas z zajezdni autobusowej . Coś z tym trzeba zrobić.

      • 4 4

      • Tak, (1)

        Wyprowadz sie. Jak kupowales mieszkanie kolo zajezdni to co? Nie widziales jej? Nie wiedziales z czy to sie je?

        • 4 3

        • Przecież to prowo...

          • 5 0

      • nie widział, że obok jest zajezdnia jak kupował?

        zajezdnia tak nagle tam z nieba spadła?

        • 4 2

  • Wróżę tej inwestycji klapę godną Mevo. (5)

    • 42 25

    • ale dlaczego? (3)

      • 8 1

      • Ponieważ musimy do tego zbudować całą infrastrukturę ładowarek. (2)

        Ponadto technologia ogniw wykorzystywanych w tych autobusach jest dość przestarzała i wymiana oraz serwisowanie będzie horrendalnie drogie. Na tę chwilę zbiorowy transport miejski oparty na "bateriach" nie ma racji bytu, lepszym rozwiązaniem jest użytkowanie trolejbusów wspomaganych niezależnymi akumulatorami elektrycznymi. Na papierze to nawet fajnie wygląda.

        • 8 5

        • ale one są na trasy gdzie nie ma trakcji, jako uzupełnienie trolejbusów

          • 3 3

        • hmm... przykład Jaworzna jednak pokazuje że da się sprawnie dostosować infrastukturę.
          Ważne żeby zajęły się tym właściwe osoby, które ogarną dobrze temat. Osobiście uważam to za dobre posunięcie, chociaż może lepszą opcją zamiast zakupu byłby wynajem autobusów np na 10 lat i po tym okresie sprowadzanie nowych do taboru, wzorem państw zachodnich.

          • 2 0

    • To jeszcze zacznij wrózyc cyfry w totka :)

      • 2 0

  • Gdyby (6)

    Gdyby MTM produkował autobusy i trolejbusy to wiadomo że w Gdyni wygrywają. A tak na serio patrząc na tabor gdyński to jest jeden z lepszych w Polsce. Uważam że najważniejszy jest remont dróg żeby te nowe cuda miały po czym jeździć bo stan dróg w Gdyni jest w fatalnym stanie ( wyłączając Chwarzno i Wiczlino) bo tam wiadomo kto mieszka. Panie Łucyk i Pani Spychała czas się wziąść do pracy

    • 50 11

    • albo remonty dróg, albo inwestycje typu węzeł karwiny (3)

      wybieraj

      • 2 2

      • Węzeł Karwiny to chyba niespecjalnie (2)

        gdyńskie przedsięwzięcie...

        • 6 1

        • a co, wrocławskie? (1)

          • 1 2

          • Ach, jaki flanelowy śmieszek...

            • 1 0

    • To chyba dobrze, że Gdynia wybiera gdyńska firmę...

      Nawiasem mówiąc, fabryka trolejbusów w Gdyni, to byłoby coś. Żadne miasto w Polsce nie jest tak doświadczone w dziedzinie takiej komunikacji.

      • 3 3

    • tabor w Gdyni jeden z lepszych?

      Może te autobusy z czterema siedzeniami obok siebie i każde na innym poziomie? Takie dziwolągi tylko w Gdyni widziałem. O temperaturze w autobusach i trolejbusach w zimie to nawet nie wspominam. Kilka razy tej zimy będąc w Gdyni za każdym razem zmarzłem w pojeździe. W Gdańsku może i gruchoty jeżdżą ale chociaż na ogół grzeją... Albo te nowe trajtki solarisy - z zewnątrz wyglądają super ale w środku to już nie całkiem fajnie jest, ogólnie dziwny układ przestrzeni mają.

      • 1 2

  • SOR?, uuuu. Szkoda, że Solaris nie zgarnął całego kontraktu ale zobaczymy po analizie.

    • 14 11

  • Trzeba wybrac dobrze.

    I tak żeby się nie psuło cały czas. Czyli zagraniczne.

    • 12 14

  • Ta (17)

    A prąd to niby skad sie bierze?Jak chcecie byc tacy ekologiczni to może robcie to z głową

    • 43 13

    • No prund się bierze (1)

      albo z powietrza, albo z węgla albo z ropy...

      • 8 0

      • Z wyngla tylko

        • 4 3

    • na przykład z wiatraków, elektrowni słonecznych, wodnych, geotermicznych, biomasy (8)

      ale tacy jak ty są ograniczeni jedynie do wegla - i to prosto z Rosji

      • 11 10

      • Nooo a o jakim kraju mówisz? Toć u nas wungiel będzie i basta, premier tak godał.

        • 4 4

      • O prosze (5)

        To ile z tej biomasy ile z wegla a ile z elektrowni jadrowych czy wodnych jest pradu w kraju geniuszu?

        • 8 2

        • geniuszu dowiedz się ile prądu Niemcy maja z wiatraków tylko (3)

          • 3 1

          • Geniuszu (2)

            Czy Gdynia te autobusy kupuje dla Nniemców???Co mnie oni obchodzą

            • 4 2

            • kupuje od... (1)

              Niemców.
              Etykietka nie czyni różnicy.

              • 0 2

              • Acha

                Czyli kupuje autobusy od niemcow i na ich przedluzaczach będą jeździć czy na naszym prądzie

                • 0 0

        • biomasa

          Produkcja energii elektrycznej z biomasy jest akurat nieopłacalna.
          Tylko ujarzmiona energia jądrowa może sprostać ekonomicznie na wyzwania ekologiczne w tym zakresie.
          Taka jest brutalna wymowa faktów.

          • 0 0

      • w Gdyni?? mamy takie opcje do wyboru?? i na tym bedą jeżdziły trajtki i autobusy??

        czas iść do domu sie wyspać i na kolejny dyżur pisania w superlatywach o urzędzie miasta, przyjść już wyspanym

        • 0 0

    • sporo prądu od Niemiec kupujemy (4)

      • 4 2

      • a nie musielibysmy gdyby PIS nie uwalił par lat temu farm wiatraków (2)

        mamy najdroższy prąd w UE - podziękujcie pajacom z PIS

        • 5 7

        • ale uwalił, więc bierzemy od niemca (1)

          a tam większość prądu to atom i farmy

          • 3 1

          • Akurat z wiatru

            To prąd jest najdroższy, ale co wy platfusy możecie wiedzieć

            • 2 3

      • gdyby Tusk i balcerowicz nie sprzedali, bralibyśmy od Polaków

        • 0 0

    • Jak to skad

      Z gniazdka

      • 4 0

  • Czyżby powrót Solarisa do PKA? Zresztą dla mnie to mogłyby wrócić jelczedesy. Pamiętam te wieczorne przejazdzki smidowicza na 150 po przejściu ze 190... To już nie wroci.

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.