• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najlepszy autobus roku 2017 na testach w Gdyni

Patryk Szczerba
8 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Solaris Urbino Electric 12 wyjechał na ulice Gdyni w zeszłym tygodniu. Jeździ po mieście w ramach testów.
  • Solaris Urbino Eletric 12 wyjechał na ulice Gdyni w zeszłym tygodniu. Jeździ po mieście w ramach testów.
  • Solaris Urbino Eletric 12 wyjechał na ulice Gdyni w zeszłym tygodniu. Jeździ po mieście w ramach testów.
  • Solaris Urbino Eletric 12 wyjechał na ulice Gdyni w zeszłym tygodniu. Jeździ po mieście w ramach testów.

Solaris Urbino Electric 12 od czwartku jeździ na liniach ZKM w Gdyni. Pojazd uhonorowany tytułem "Autobus roku 2017" pojawił się na gdyńskich ulicach w ramach testów.



Pasażerowie i mieszkańcy Gdyni w ostatnich dniach mogą zauważyć nietypowy pojazd poruszający się na liniach ZKM. To Solaris Urbino 12 Electric - najnowszy model niskopodłogowego elektrycznego autobusu, który został przywieziony przez firmę do Gdyni na testy.

- Solaris Urbino 12 Electric został wyposażony w kasowniki oraz wyświetlacze i przez siedem dni jeździ na liniach obsługiwanych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Później trafi do eksploatacji na linie obsługiwane przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Solaris Urbino 12 Electric został wyposażony w dwie litowo-tytanowo-tlenowe baterie o pojemności 240 kWh, a także dwa silniki zainstalowane na tylnej osi napędowej, o mocy 125kW.

Egzemplarz testowy autobusu, który jeździ w Gdyni, można ładować wyłącznie poprzez gniazdo "plug-in" w trybie ładowania wolnego. Pojazd nie posiada pantografów.

W regularnej eksploatacji Solarisa wystarczą cztery godziny, by pojazd mógł ruszyć w drogę.
Operacyjność autobusu wynosi nawet 24 godziny na dobę. Może przejechać bez ładowania ok. 200 km, o ile kierowca nie włącza ogrzewania elektrycznego.

Rozkład ZKM Gdynia


Autobus umożliwia podróż maksymalnie 65 pasażerom, w tym 26 na miejscach siedzących. 12 foteli jest dostępnych z niskiej podłogi. Do pojazdu można wejść poprzez trzy pary drzwi.

Po zakończeniu testów zostanie odesłany do producenta wraz z raportami. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek pojawi się w Gdyni.

W 2016 r. Urbino Electric nowej generacji pojawił się w Hanowerze i Hamburgu. Kilka miesięcy później trafi do fińskiego Tampere. Bateryjny Nowy Urbino 12 pojawił się w 2018 roku w Rzeszowie. Łącznie po Europie jeździ ok. 70 autobusów elektrycznych marki Solaris.

Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach w Gdyni był testowany Solaris Trollino 24. To pierwszy dwuprzegubowy trolejbus o długości 24 metrów, który wyprodukowała firma z Bolechowa. Jeździł po ulicach Gdyni, ale bez pasażerów. W regularnej eksploatacji będzie jeździł po Salzburgu.

Dzień otwarty zajezdni trolejbusowej w Gdyni

Miejsca

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (9)

    Piękna bestyja, w autobusy inwestują...A kiedy w końcu w dziurawe drogi?

    • 47 21

    • (3)

      u nas w Gdańsku też testujemy tramwaje z Kassel...

      • 10 5

      • Ukradłeś jeden? (1)

        Bo nie wyjeżdżają na tory, kupili je na części...

        • 6 0

        • stuletnie wysłużone tramwaje na części, brawo

          cytryn i gumiak stajl... powiązać sznurkiem, pospawać, jeszcze wnukom posłuży!

          A jeszcze niedawno mi się zdawało, że Gdańsk leży w Europie, a nie na Zakaukaziu...

          • 3 5

      • Antyszczur

        Do niedzieli chyba ani razu nie przejeździł pełnej brygady, był podmieniany przez normalne trole (np. na 21 w sobotę za niego po południu był 3010, na 29 w nd 3070). Pic na wodę jak zawsze. Mieszkańcy czekają na normalne inwestycje.

        • 9 4

    • Kto inwestuje? (4)

      Bi na pewno nie Gdynia. W artykule jasno jest napisane, że nie wiadomo, czy kiedykolwiek autobus pojawi się na ulicach Gdyni na regularnej linii.

      • 1 2

      • nic nie wiesz o gdyńskim taborze (3)

        przegubowych trajtków też pewnie nie widziałeś?

        • 3 1

        • (1)

          Te szroty co się psują za 2 miliony 600 , za 3 lata regeneracja akumulatorów za 5 wymiana za następne miliony

          • 1 2

          • aha, jasne

            To już się wycofujesz z "nie inwestują" i paplasz, że "inwestują, ale źle"? Szkoda mi czasu na rozmowę z takim chłopkiem-roztropkiem...

            • 2 1

        • To jest kropla w morzu.

          • 0 1

  • (1)

    Taki ałtobus nie na Gdynskie drogi :) delikatny pojazd za jakis czas bedzie klekotal bo wsztystko sie zluzuje :)

    • 45 26

    • zluzuj majty

      to jest piękny autobus na super gdyńskie drogi

      • 14 13

  • Inwestycje taborowe (17)

    Niestety "bardzo bliskie" relacje pomiędzy decydentami w GAIT a importerem autobusów Evo Bus stoją na przeszkodzie w inwestowaniu w flotę inną niż Mercedesy. A szkoda, bo produkty Solarisa są naprawdę wysokiej jakości. Niestety w Gdańsku długo jeszcze nie zobaczymy elektrycznych czy gazowych autobusów, bo priorytetem są te ze srebrną gwiazdą na masce, których główną zaletą jest "dobry kontakt" z importerem...

    • 37 15

    • (7)

      i niestety dalej dieselki będą śmigać zamiast elektryków :(

      • 10 8

      • W tej chwili w unii, są tak wyśrubowane normy dla diesli , że (5)

        Te diesle emitują mniej szkodliwych związków, niż wyprodukowanie takiej baterii do elektryka z późniejszym jej utylizowaniem. Nie wspominając już o energi, którą trzeba wytworzyć z ekogroszku, żeby taką baterię zasilic

        • 9 3

        • ty uważasz, że elektrownie chodzą na ekogroszek? (3)

          rany julek, nie wierzyłem, że ludzie o takim potencjale umysłowym potrafią nauczyć się pisać...

          • 4 2

          • Ehh (2)

            Cieszę się że masz pojęcie no co "chodzą" elektrownie.
            A jak nie czujesz, co autor miał miał na myśli to oznacza niestety, że jesteś umysłowo zacofany

            • 5 3

            • no wybacz, taki ze mnie prosty inżynier że jak ktoś pisze: (1)

              "Nie wspominając już o energi, którą trzeba wytworzyć z ekogroszku, żeby taką baterię zasilic" to ja go mam za matołka, który na myśli ma tyle, że nie odróżnia domowego pieca od elektrowni

              • 1 0

              • Nie oceniaj innych swoją miarą

                Matołku

                • 0 2

        • Jesteś aż tak glupi czy tylko udajesz ?

          • 2 0

      • Gdańsk stolicą Nowotworów

        • 0 1

    • No dokładnie tak jest kazdy przetarg wygrywa mietek i to wersji dla biedaków

      Czyli na rynek Wschodni, niedopuszczalne na zachodzie przestarzałe trujące.

      • 8 6

    • no gdańsk komunikacją niestety odstaje mocno, i to na wszystkich polach (2)

      szkoda, że nie możemy brać przykładu z Gdyni/Sopotu

      • 3 9

      • (1)

        Szczególnie z Sopotu który nie ma własnej komunikacji i wielkość większej wioski

        • 2 1

        • no w tym sęk, że sopot ma wspólny transport z gdynią

          czytanie ze zrozumieniem się kłania...

          • 1 0

    • Na masce gwiazda

      Fuj nie jazda

      • 2 3

    • autobusy z gwiazdą na masce rownież są w wersjach elektrycznych i CNG. Kwestia woli i pieniędzy, które trzeba wylożyć.

      • 7 0

    • (1)

      Solaris już nie jest polski A hiszpański więc nie ma co sznakac

      • 2 0

      • Lo siento.

        ¿Quanta es?

        • 0 0

    • ...??????

      Solaris i wysoka jakość??! - to chyba żart!
      Owszem wersje "eksportowe" można uznać za produkty nowoczesne i dopracowane, ale tylko i wyłącznie takowe.
      To co otrzymują polscy odbiorcy to jakaś kpina, żart. Liczba niedoróbek, problemów długa na kilka stron dla każdego przykładowego pojazdu. I co? Nic! Przecież odtrąbiono medialnie z udziałem wierchuszki pozyskanie nowych "nowoczesnych" pojazdów, więc niemożna od tak wycofać ich z eksploatacji - jak by to wyglądało...
      Efekt taki, że po raz "n" zgłaszane problemy powszednieją, kierowcy przestają się szarpać ...i wszyscy zadowoleni - kasa przeszła z ręki do ręki, statystycznie usterkowość w normie i tak to się kręci...
      Zagraniczny odbiorca mając problemy z partią otrzymanych wozów - wycofuje je z eksploatacji, obciążając dostawcę na to "S" sobie nie pozwoli (oj by zabolało).
      U nas w kraju - Muszą Jeździć, a problemy .......rozwiążemy w trakcie (ha ha). Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że nierozwiązane problemy się nawarstwiają i finalnie pojawia się "optymalizacja" - to trzeba, a tamto może być...

      • 0 2

  • na te dziury to najlepiej znowu kupić jaieś wysłużone z Gdańska. (3)

    • 20 24

    • chłopek-roztropek wie najlepiej

      szwagra przekonał, to i na forum mądrością się podzieli

      aż dziw że cię headhunterzy z ZKMu nie rekrutują...

      • 5 3

    • Ale w gdańsku już są wysłużone trupy z niemiec więc nie wyda, one nie dają rady obecnie w gd co dopiero za 5 lat.

      • 5 1

    • jo

      ~~te śmierdziuchy to lepiej trzymajcie dla siebie

      • 2 1

  • rozumiem, że to kolejny sukces tzw najlepszego prezydenta? (5)

    • 26 14

    • a jakie sukcesy masz ty trollu oprócz codziennego pisannia głupot tutaj

      • 12 6

    • w twojej głowie pewnie cały urząd miasta aktywnie powstrzymywał tego solarisa? (2)

      Sprawnie działającą administrację poznaje się po tym, że kierownik wyznacza kompetentnych ludzi, skutecznie ich motywuje i sprawiedliwie rozlicza. Szczurek nie musi ręcznie pokazywać o, taką tapicerkę do trajtka zrobić, bo tym się zajmuje człowiek w ZKM.

      Więc czy skuteczność ZKMu to sukces prezydenta? Pośrednio, oczywiście że tak. Dziwić to może chyba tylko nastolatka, który dorosłe życie ma dopiero przed sobą.

      Analogicznie czy tragiczny stan gdańskiej komunikacji to wina Dulkiewicz? No jeszcze nie. Chociaż od dawna stała blisko steru, to jednak nadal jeszcze doświadczamy sukcesów i porażek Adamowicza. Ale za parę miesięcy, powiedzmy do września, jeśli nadal nie rozwiąże problemów z brakiem kierowców, opłakanym stanem pojazdów i infrastruktury, wiecznymi spóźnieniami i odwołanymi kursami, to owszem - będzie ponosiła za to wyłączną odpowiedzialność.

      • 5 5

      • (1)

        Jaki sukces ? Koszta tego ekozłomu z każdego punktu są na minus , eko nie , ekonomia nie , pojemność przewożenia osób nie, awaryjność powyżej normy

        • 0 2

        • ahahaha

          i nikt tych wszystkich wad nie zauważył tylko ty jeden? Jeszcze autobusem roku obwołali? No popatrz, jakie naiwniaki... a mogli przecież tylko ciebie spytać, od ręki by dostali fachową opinię :D

          • 2 0

    • rozumiem?

      pytanie,co?!!

      • 1 0

  • teraz w Gdyni powstanie plan zakupy tych autobusów w latach 2025-2060. (1)

    a z planów wyjdzie to co zawsze..

    • 41 10

    • bo ty byś kupił ze trzy takie za gotówkę od ręki, co?

      aż dziwne, że trójmiasto nie trąbi o twoich osiągnięciach na polu organizacji transportu XD

      • 5 4

  • Pewnie i tak nie kupi a kasę wyda na arkę, openera, loty na byle czym i pomniki. (2)

    • 30 13

    • Nie karmić trolla spamującego komentarze (1)

      • 8 5

      • to " pracownik" trójmiasto, którego wydział propagandy przydzielił

        Jarozbaw taką strategię z Moskwy przywiózł w teczce, żeby śpiochów aktywować, teczki od Putina dostał i mamy troli ubeków na usługach komitetu centralnego

        • 0 2

  • (3)

    Widziałam, jechałam nim i nie ma czym się zachwycać.

    • 14 20

    • Raczej jechałaś głupia za nim.

      • 8 4

    • Wiesz, autobus jak autobus, a raczej autobus jak trolejbus, tylko, że bez szelek. nie ma szału, ale jest czym oddychać.

      • 8 0

    • i nie wiem tez po co ten artykuł.

      bo autobus na testach? no szał. gdyby był zakupiony, to można wspomnieć.

      • 5 4

  • Rewelacja piwinni tylko takue kupowac do trójmiasta!! (2)

    Niestety jesteśmy nie tylko zaścianek Europy ale i kraju .Gdańsku kupią tylko tureckie mietki albo żadne. Czy tramwaj z niemieckiego złomu, a najnowszy nabytek to Rydwan.Nawet Warszawka zamówiła elektryczne auto budy.

    • 15 11

    • (1)

      Pusc na trase o 2 w nocy takiefo elwktryka i niech zasuwa do godz 23. Powodzenia

      • 4 5

      • Na Openera idealny ;)

        • 1 0

  • Co oznacza "operacyjność wynosi nawet 24 godziny na dobę"? (7)

    Przy okazji - czy te 200km zasięgu wychodzi przy jeździe na normalnej lini, czy przy stałej prędkości, bez zatrzymywania się? Jeżeli to pierwsze to chyba całkiem sensowny sprzęt.

    • 10 0

    • (6)

      Nie ma szans na 200km. Zreszta pisza ze to bez ogrzewania. Wlaczy klime albo grzanie i zasieg spadnie o polowe. A taki autobus musi jezdzic po kilkanascie godzin na dobre, a nie stac i sie ladowac

      • 6 3

      • znalezione w necie (5)

        "nie jest ważny zasięg wyrażony w kilometrach i osiągany na jednym ładowaniu, ale właśnie operacyjność autobusu, czyli zdolność do jazdy bez konieczności postoju mierzona w godzinach. Zdecydowanie korzystniej jest więc zastosować mniejszą baterię, która jest szybko i częściej ładowana. Taki autobus może jeździć 24 godziny na dobę."
        Jak to się sprawdza? Sam jestem ciekawy - pytanie czy będą mieli ładowarki na postojach? Bo jak tylko w zajezdni to lipa.

        • 4 3

        • (2)

          A gdzie to sie ma ladowac jak na petli kierowca ma 5 min czasu, a w rzeczywistosci nie ma go wcale?

          • 8 0

          • Nie mam pojęcia. (1)

            Pewnie musiałby rozkład jazdy zostać zmieniony, żeby uwzględnić ładowanie. Jeżeli natomiast dojdą dodatkowe odbiorniki, tak jak napisał przedmówca - klima albo grzanie, to może i te postoje nie starczą.
            Dużo pytań mało odpowiedzi. Z drugiej strony testują trajtki na bateriach więc coś tam o praktyczności rozwiązań powinni już wiedzieć.

            • 2 0

            • Zmiany rozkladow to potrzeba wiekszej ilosci autobusow i kierowcow. Do tego stacje ladowania na petlach, wieksze petle itp. To ogromne koszty

              • 5 0

        • No i...? (1)

          No i co z tego, że "taki autobus może jeździć 24 g. na dobę"? Czy spalinowy autobus tego nie potrafi?
          Poza tym, takiego elektryka pewnie trzeba byłoby 2 razy dziennie ładować, więc 8 godzin "w plecy" z 24...

          • 7 0

          • dokładnie tak. Obecnie autobus jest na trasie nawet 18 godzin non stop. Taki elektryk po 70-80km musi się ładować długie godziny.

            • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane