• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najlepszy autobus roku 2017 na testach w Gdyni

Patryk Szczerba
8 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Solaris Urbino Electric 12 wyjechał na ulice Gdyni w zeszłym tygodniu. Jeździ po mieście w ramach testów.
  • Solaris Urbino Eletric 12 wyjechał na ulice Gdyni w zeszłym tygodniu. Jeździ po mieście w ramach testów.
  • Solaris Urbino Eletric 12 wyjechał na ulice Gdyni w zeszłym tygodniu. Jeździ po mieście w ramach testów.
  • Solaris Urbino Eletric 12 wyjechał na ulice Gdyni w zeszłym tygodniu. Jeździ po mieście w ramach testów.

Solaris Urbino Electric 12 od czwartku jeździ na liniach ZKM w Gdyni. Pojazd uhonorowany tytułem "Autobus roku 2017" pojawił się na gdyńskich ulicach w ramach testów.



Pasażerowie i mieszkańcy Gdyni w ostatnich dniach mogą zauważyć nietypowy pojazd poruszający się na liniach ZKM. To Solaris Urbino 12 Electric - najnowszy model niskopodłogowego elektrycznego autobusu, który został przywieziony przez firmę do Gdyni na testy.

- Solaris Urbino 12 Electric został wyposażony w kasowniki oraz wyświetlacze i przez siedem dni jeździ na liniach obsługiwanych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Później trafi do eksploatacji na linie obsługiwane przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Solaris Urbino 12 Electric został wyposażony w dwie litowo-tytanowo-tlenowe baterie o pojemności 240 kWh, a także dwa silniki zainstalowane na tylnej osi napędowej, o mocy 125kW.

Egzemplarz testowy autobusu, który jeździ w Gdyni, można ładować wyłącznie poprzez gniazdo "plug-in" w trybie ładowania wolnego. Pojazd nie posiada pantografów.

W regularnej eksploatacji Solarisa wystarczą cztery godziny, by pojazd mógł ruszyć w drogę.
Operacyjność autobusu wynosi nawet 24 godziny na dobę. Może przejechać bez ładowania ok. 200 km, o ile kierowca nie włącza ogrzewania elektrycznego.

Rozkład ZKM Gdynia


Autobus umożliwia podróż maksymalnie 65 pasażerom, w tym 26 na miejscach siedzących. 12 foteli jest dostępnych z niskiej podłogi. Do pojazdu można wejść poprzez trzy pary drzwi.

Po zakończeniu testów zostanie odesłany do producenta wraz z raportami. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek pojawi się w Gdyni.

W 2016 r. Urbino Electric nowej generacji pojawił się w Hanowerze i Hamburgu. Kilka miesięcy później trafi do fińskiego Tampere. Bateryjny Nowy Urbino 12 pojawił się w 2018 roku w Rzeszowie. Łącznie po Europie jeździ ok. 70 autobusów elektrycznych marki Solaris.

Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach w Gdyni był testowany Solaris Trollino 24. To pierwszy dwuprzegubowy trolejbus o długości 24 metrów, który wyprodukowała firma z Bolechowa. Jeździł po ulicach Gdyni, ale bez pasażerów. W regularnej eksploatacji będzie jeździł po Salzburgu.

Dzień otwarty zajezdni trolejbusowej w Gdyni

Miejsca

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Inwestycje taborowe (17)

    Niestety "bardzo bliskie" relacje pomiędzy decydentami w GAIT a importerem autobusów Evo Bus stoją na przeszkodzie w inwestowaniu w flotę inną niż Mercedesy. A szkoda, bo produkty Solarisa są naprawdę wysokiej jakości. Niestety w Gdańsku długo jeszcze nie zobaczymy elektrycznych czy gazowych autobusów, bo priorytetem są te ze srebrną gwiazdą na masce, których główną zaletą jest "dobry kontakt" z importerem...

    • 37 15

    • ...??????

      Solaris i wysoka jakość??! - to chyba żart!
      Owszem wersje "eksportowe" można uznać za produkty nowoczesne i dopracowane, ale tylko i wyłącznie takowe.
      To co otrzymują polscy odbiorcy to jakaś kpina, żart. Liczba niedoróbek, problemów długa na kilka stron dla każdego przykładowego pojazdu. I co? Nic! Przecież odtrąbiono medialnie z udziałem wierchuszki pozyskanie nowych "nowoczesnych" pojazdów, więc niemożna od tak wycofać ich z eksploatacji - jak by to wyglądało...
      Efekt taki, że po raz "n" zgłaszane problemy powszednieją, kierowcy przestają się szarpać ...i wszyscy zadowoleni - kasa przeszła z ręki do ręki, statystycznie usterkowość w normie i tak to się kręci...
      Zagraniczny odbiorca mając problemy z partią otrzymanych wozów - wycofuje je z eksploatacji, obciążając dostawcę na to "S" sobie nie pozwoli (oj by zabolało).
      U nas w kraju - Muszą Jeździć, a problemy .......rozwiążemy w trakcie (ha ha). Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że nierozwiązane problemy się nawarstwiają i finalnie pojawia się "optymalizacja" - to trzeba, a tamto może być...

      • 0 2

    • (7)

      i niestety dalej dieselki będą śmigać zamiast elektryków :(

      • 10 8

      • Gdańsk stolicą Nowotworów

        • 0 1

      • W tej chwili w unii, są tak wyśrubowane normy dla diesli , że (5)

        Te diesle emitują mniej szkodliwych związków, niż wyprodukowanie takiej baterii do elektryka z późniejszym jej utylizowaniem. Nie wspominając już o energi, którą trzeba wytworzyć z ekogroszku, żeby taką baterię zasilic

        • 9 3

        • ty uważasz, że elektrownie chodzą na ekogroszek? (3)

          rany julek, nie wierzyłem, że ludzie o takim potencjale umysłowym potrafią nauczyć się pisać...

          • 4 2

          • Ehh (2)

            Cieszę się że masz pojęcie no co "chodzą" elektrownie.
            A jak nie czujesz, co autor miał miał na myśli to oznacza niestety, że jesteś umysłowo zacofany

            • 5 3

            • no wybacz, taki ze mnie prosty inżynier że jak ktoś pisze: (1)

              "Nie wspominając już o energi, którą trzeba wytworzyć z ekogroszku, żeby taką baterię zasilic" to ja go mam za matołka, który na myśli ma tyle, że nie odróżnia domowego pieca od elektrowni

              • 1 0

              • Nie oceniaj innych swoją miarą

                Matołku

                • 0 2

        • Jesteś aż tak glupi czy tylko udajesz ?

          • 2 0

    • no gdańsk komunikacją niestety odstaje mocno, i to na wszystkich polach (2)

      szkoda, że nie możemy brać przykładu z Gdyni/Sopotu

      • 3 9

      • (1)

        Szczególnie z Sopotu który nie ma własnej komunikacji i wielkość większej wioski

        • 2 1

        • no w tym sęk, że sopot ma wspólny transport z gdynią

          czytanie ze zrozumieniem się kłania...

          • 1 0

    • (1)

      Solaris już nie jest polski A hiszpański więc nie ma co sznakac

      • 2 0

      • Lo siento.

        ¿Quanta es?

        • 0 0

    • autobusy z gwiazdą na masce rownież są w wersjach elektrycznych i CNG. Kwestia woli i pieniędzy, które trzeba wylożyć.

      • 7 0

    • Na masce gwiazda

      Fuj nie jazda

      • 2 3

    • No dokładnie tak jest kazdy przetarg wygrywa mietek i to wersji dla biedaków

      Czyli na rynek Wschodni, niedopuszczalne na zachodzie przestarzałe trujące.

      • 8 6

  • polska języka - trudna języka...

    "a także dwa silniki zainstalowane na tylnej osi napędowej, o mocy 125kW." To tylna oś napędowa ma moc 125 kW ? Kolejny już raz widać, że redaktorzy portalu zamiast na lekcje języka polskiego to chodzili na wagary i tzw. szyk wyrazów w zdaniu to dla nich wiedza tajemna. Powinno bowiem być " dwa silniki o mocy 125 kW, zainstalowane na tylnej osi napędowej" A i tu nie wiadomo, czy każdy z silników na 125 kW czy też razem tyle mają. A swoją drogą,z bilansu energetycznego widać, że skoro akumulatory maja 240 kWh, a silniki 125 kW, to autobus po naładowaniu może jeździć niecałe dwie godziny!!. No, może trochę więcej, bo nie cały czas jedzie na pełnej mocy.

    • 2 0

  • Bardzo źle znoszą gdyńskie drogi te nowe cacka za 1,5mln (5)

    • 9 9

    • no nie popłacz się (3)

      od tego jest wóz żeby jeździć, to nie twoja gumowa lala, że od jednej dziurki się zepsuje

      • 3 3

      • Widzę, że ktoś ma doświadczenie z gumowymi lalami, pewnie kupionymi z zasiłku.

        • 1 0

      • taa (1)

        Na tych ulicach moja lalka minuty by nie dała rady ;) , a autobus po 2-3 latach zawieszenie pada nie wspomnę o elektronice

        • 1 0

        • o czym ty w ogóle mówisz

          miejski autobus rocznie wykręca z 70tysi przebiegu. To jasne, że po 3 latach będzie to czuł w kościach. Osobówka z 200k przebiegu to przecież złom. Nie mędrkuj na tematy, o których nie masz pojęcia.

          • 1 0

    • takie same jak gdzie indziej.

      • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    Przykre jest tylko jedno. (13)

    Że w kraju producenta nie kupuje się jego produktów. Nie stać nas czy co? W Krakowie jeździłem w pełni elektrycznym autobusem (nie pamiętam producenta) na linii 537 i uwierzcie mi, że to była przyjemność.

    • 27 13

    • W Olsztynie (3)

      Większość autobusów to najnowocześniejsze Solarisy właśnie. W Gdyni takich nie ma.

      • 5 6

      • Jak nie ma całe PKA Solaris Pkt obecnie Stolarki 4 generacji w tym przegubów więc przestańcie śmiecić. Każdy kupuje to w czym ma specjalizację jako serwis plus oczywiście cena

        • 1 0

      • nie wiem skąd jesteś, ale Gdynia ma trolejbusy (1)

        autobusy elektryczne jak na razie sa w zasadzie niepotrzebne, bo bardziej kosztowne i zawodne

        jeśli już to w Gdyni akurat jest sens kupować trolejbusy 'na akumulatory', bo łatwiej je doładować na wspólnych traktach choćby

        • 10 0

        • Zgadzam się, że warto inwestować dalej w trolejbusy. Jednak pisałem o autobusach - po Gdyni jeździ mnóstwo dobrze ponad dziesiecioletniego szrotu, w tym szrot zakupiony bodajże w ubiegłym roku z Niemiec. We wspomnianym Olsztynie nie uswiadczysz czegoś takiego na ulicy. Bywam tam w miarę regularnie u rodziny.

          • 0 1

    • W gdansku ok. W Gdyni nie da rady... (2)

      Miasto 7 wzgórz nie jest dla elektrykow...

      • 1 8

      • chyba się szaleju najadłeś albo Gdyni na oczy nie widziałeś (1)

        Główny powód, dla którego Gdynia ma trajtki a nie tramwaje to jej położenie na wzgórzach. Od bez mała 75 lat mamy "elektryki" i z powodzeniem ich używamy.

        • 8 0

        • Tylko ile to kosztuje......

          • 0 4

    • d**il

      nie rozumiesz przemysłu i ekonomii

      • 0 0

    • (2)

      po pierwsze trochę tych Solarisów jeździ po Gdyni
      a po drugie kapitał większościowy Solarisa od ok. roku mają Hiszpanie ;)

      • 20 0

      • nasz nacjonalistyczny rząd wszystko wyprzeda i sprywatyzuje. (1)

        mówić jedno, robić drugie.

        • 8 13

        • Dorośnij.

          To była prywatna firma. Właścicielka z powodów rodzinnych sprzedała swój biznes

          • 5 3

    • ale co jest przykre, bo cały wpis jest jakiś dziwaczny (1)

      nie wiem kto nie kupuje polskich produktów, niektórzy kupują - jeśli zostanie wygrany przez nich przetarg, bo to nie sterowanie ręczne z nowogrodzkiej, obowiązuje jeszcze prawo

      w związku z tym jestem nieco zdziwiony, że ta wypowiedź została wyróżniona

      • 9 4

      • póki co istnieje jeszcze

        stare prawo.
        Ale zmieniamy je na nasze, lepsze.

        • 2 3

  • Przyjechał na testy i już nie jeździ bo ktoś zapomniał naładować baterie

    • 1 1

  • W Gdyni najlepszą opcją są pojazdy z pantografem (5)

    odpada problem (długiego) ładowania

    • 19 0

    • szczególnie, że infrastruktura jest od lat (3)

      nie trzeba ładowarek, szkoleń itd.

      • 3 0

      • (2)

        Drogie, nieefektywne , nie eko

        • 0 5

        • co jest drogie? Trajtek? :D (1)

          Ludzie, ludzie! Na srebrzysku brakuje klienta!

          • 2 0

          • Prąd jest drogi i będzie jeszcze droższy , obsługa sieci , same pojazdy droższe od standardowych autobusów , wymiana baterii co kilka lat

            • 2 1

    • oczywiście, poza tym mogą być tańsze i mniej problematyczne

      • 3 0

  • (9)

    Piękna bestyja, w autobusy inwestują...A kiedy w końcu w dziurawe drogi?

    • 47 21

    • Kto inwestuje? (4)

      Bi na pewno nie Gdynia. W artykule jasno jest napisane, że nie wiadomo, czy kiedykolwiek autobus pojawi się na ulicach Gdyni na regularnej linii.

      • 1 2

      • nic nie wiesz o gdyńskim taborze (3)

        przegubowych trajtków też pewnie nie widziałeś?

        • 3 1

        • To jest kropla w morzu.

          • 0 1

        • (1)

          Te szroty co się psują za 2 miliony 600 , za 3 lata regeneracja akumulatorów za 5 wymiana za następne miliony

          • 1 2

          • aha, jasne

            To już się wycofujesz z "nie inwestują" i paplasz, że "inwestują, ale źle"? Szkoda mi czasu na rozmowę z takim chłopkiem-roztropkiem...

            • 2 1

    • (3)

      u nas w Gdańsku też testujemy tramwaje z Kassel...

      • 10 5

      • Ukradłeś jeden? (1)

        Bo nie wyjeżdżają na tory, kupili je na części...

        • 6 0

        • stuletnie wysłużone tramwaje na części, brawo

          cytryn i gumiak stajl... powiązać sznurkiem, pospawać, jeszcze wnukom posłuży!

          A jeszcze niedawno mi się zdawało, że Gdańsk leży w Europie, a nie na Zakaukaziu...

          • 3 5

      • Antyszczur

        Do niedzieli chyba ani razu nie przejeździł pełnej brygady, był podmieniany przez normalne trole (np. na 21 w sobotę za niego po południu był 3010, na 29 w nd 3070). Pic na wodę jak zawsze. Mieszkańcy czekają na normalne inwestycje.

        • 9 4

  • Czy on bedzie obsługiwał linie na lotnisko? (2)

    .

    • 3 1

    • odkąd działa PKM Gdynia zlikwidowała autobus na lotnisko

      • 0 1

    • Tak w Gdyni na lotnisko na pewno pojadą .,

      • 1 2

  • Do Gdyni to lepszy byłby autobus gąsinnicowy - na te wielkie (3)

    dziury. Może też być amfibia - nawet lepsza na gdyńskie bezdroża, no i amfibia jest otwarta,więc nie trzeba klimatyzacji włanczać.

    • 5 3

    • (1)

      Włączać , widać w domu masz wlaczniki do światła.

      • 2 1

      • I Pan wlancza...

        .

        • 1 0

    • No i może ominąć estakadę ze Skweru odrazu Oksywie ;)

      • 2 0

  • rozumiem, że to kolejny sukces tzw najlepszego prezydenta? (5)

    • 26 14

    • w twojej głowie pewnie cały urząd miasta aktywnie powstrzymywał tego solarisa? (2)

      Sprawnie działającą administrację poznaje się po tym, że kierownik wyznacza kompetentnych ludzi, skutecznie ich motywuje i sprawiedliwie rozlicza. Szczurek nie musi ręcznie pokazywać o, taką tapicerkę do trajtka zrobić, bo tym się zajmuje człowiek w ZKM.

      Więc czy skuteczność ZKMu to sukces prezydenta? Pośrednio, oczywiście że tak. Dziwić to może chyba tylko nastolatka, który dorosłe życie ma dopiero przed sobą.

      Analogicznie czy tragiczny stan gdańskiej komunikacji to wina Dulkiewicz? No jeszcze nie. Chociaż od dawna stała blisko steru, to jednak nadal jeszcze doświadczamy sukcesów i porażek Adamowicza. Ale za parę miesięcy, powiedzmy do września, jeśli nadal nie rozwiąże problemów z brakiem kierowców, opłakanym stanem pojazdów i infrastruktury, wiecznymi spóźnieniami i odwołanymi kursami, to owszem - będzie ponosiła za to wyłączną odpowiedzialność.

      • 5 5

      • (1)

        Jaki sukces ? Koszta tego ekozłomu z każdego punktu są na minus , eko nie , ekonomia nie , pojemność przewożenia osób nie, awaryjność powyżej normy

        • 0 2

        • ahahaha

          i nikt tych wszystkich wad nie zauważył tylko ty jeden? Jeszcze autobusem roku obwołali? No popatrz, jakie naiwniaki... a mogli przecież tylko ciebie spytać, od ręki by dostali fachową opinię :D

          • 2 0

    • rozumiem?

      pytanie,co?!!

      • 1 0

    • a jakie sukcesy masz ty trollu oprócz codziennego pisannia głupot tutaj

      • 12 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane