• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • W tunelu wolno 70 a jeżdżą 100 . Najdziwniejsze że władze nie wiedzą jak to ukrócić .

    • 7 1

  • Oczywiście podejście do tematu od d. strony (8)

    Problemem nie jest prędkość tylko brak jej przestrzegania oraz przepustowość. Odcinkowy pomiar prędkości do 120km/h, trzymanie odstępów oraz poszerzenie jezdni do 3 psów i problem się rozwiąże

    • 249 39

    • Sie dorysuje ten 3 pas i będzie po problemie .

      • 2 1

    • 3 psów to tam brakuje najbardziej, a nawet jednego (1)

      • 5 2

      • Ja tam nigdy nie widziałem żadnego psa.

        • 5 0

    • zabronić jerzdrzenia emerytą

      • 3 12

    • Ze wszystkim się zgadzam oprócz poszerzania jezdni.

      • 11 4

    • sam się rozszerz do 3 psów

      teraz masz regularne styki to i przy osiemnastu pasach idioci będą jeździć jak d**ile i się zderzać

      • 17 3

    • I brak plotkow rozdzielajacych jezdnie aby pitoly z przeciwnego pasa nie gapily sie na wypadek

      • 14 2

    • Idiotom i pięć pasów nie pomoże.

      • 37 3

  • Droga z lat 80-tych pęka w szwach

    Dla polakówow tylko bat

    • 5 0

  • odległość od auta poprzedzającego !!! to jest problem i oglądanie kolizji na pasie przeciwnym

    należy wprowadzić odległość minimalną i kata, który będzie pilnował czy ludzie przestrzegają.
    Dodatkowo wyeliminować baby, które totalnie nie ogarniają jazdy i jadą 50 na godzinę zmuszając tiry do wyprzedzania

    • 7 1

  • Mam nadzieje, ze coś to da (4)

    Bo póki co na władców dróg w BMW i Audi nic nie działa, dalej zasuwają po 170 km/g i siedzą prawie w bagażniku auta przed nimi.

    • 14 4

    • No i fajnie jadę z moim starym (3)

      audicą i jest super a ty zazdrościsz bo jeździsz starym kaszlakiem a my cię mijamy

      • 1 8

      • Teoria ruchu drogowego się klania

        Wyprzedzacie, a mija się stojący samochód.

        • 3 0

      • Do tego od Audi...

        Jeżeli piszesz serio, to tylko potwierdzasz, że jednak wiele komentujących ma rację, że, reasumując - jeśli jarzysz co to oznacza - marka auta ma znaczenie. Oczywiście w negatywnym sensie. Na zasadzie mam Audi i jestem królem szos! Powodzenia chłopie, tylko nie zrób komuś krzywdy.

        • 4 0

      • No ekstra

        To powiedz staremu, ze blachy w audi gniota się podobnie jak w innych autach.

        • 4 0

  • (1)

    Bawi mnie takie podejście ludzi, dla których prędkość większa niż 120km/h to już szczyt szczytów, wariactwo i w ogóle wszystkie najgorsze plagi świata, tyczy się to samo oczywiście dróg miejskich. Przesiądźcie się kiedyś z tych waszych kosiarek do porządnego samochodu, a sami zobaczycie jakie to irytujące gdy przed was nagle wbija się jakieś passerati, którego moce przerobowe pozwalają mu osiągnąć zawrotną prędkość 100km/h w w czasie, takim, że szkoda gadać, o 100-200 km/h nie wspominając. Jak nie masz zapasu mocy na wyprzedzanie, czy wgl jazdę lewym pasem to nawet nie próbuj bo to właśnie tacy są przyczyną frustracji i w dalszej perspektywie wypadków. Zresztą do wiekszości i tak nie dotrze, bo hur dur, przepisy, które utworzone są pod auta i drogi z zeszłego wieku.

    • 2 12

    • Przepisy są pod pieszych z zeszłego wieku

      Ale tak się składa, że piesi z obecnego wieku w razie wypadku zachowują się tak samo: giną, skubani. Dotyczy jazdy miejskiej oczywiście.

      • 5 1

  • Jedyna rada tp nakaz zwrotu prawa jazdy do biura paszportowego

    • 2 1

  • Kontrole i mandaty

    Obecnie większość wariatów na obwodnicy leje na przepisy i ograniczenia.
    Pora z tym skończyć

    • 10 0

  • Stan

    Ciekawe kto i jak będzie sprawdzał d**ili różnego autoramentu. Same regulacje szybkości to nie wszystko.

    • 3 1

  • W mieście jest ograniczenie do 50 a ile wypadków. Po to jest ekspresówka by nia jechać a nie wlec się i dłubać w nosie.

    • 5 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane