• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • obwodnica (1)

    a ja myśle że powodem większości wypadków na obwodnicy jest siedzenie komuś na " d*pie". Większość kierowców nie zachowuje bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. Potem brak czasu na hamowanie.

    • 8 1

    • wprowadzic zakaz siadania podczas kierowania

      niech se jeden z drugim kuca jak mu nie staje

      • 0 0

  • zła organizacja Trójmiasta (9)

    Tłok i wypadki na obwodnicy = władze się cieszą. Dzięki temu mają preteksty do sprzedaży kontraktów na budowę dróg ekspresowych, większe wpływy z mandatów i podatków, które wpływają od miejscowych stacji benzynowych, warsztatów samochodowych, złomowców i autohandli.

    Gdyby władzom Gdańska i Gdyni zależało na mieszkańcach, wspieraliby rozwój szybkiej komunikacji miejskiej i podmiejskiej, organizację parkingów i decentralizację biznesu.

    Ludzie żyją dziś bardzo szybko. Spowolnienie dojazdów odbiera im czas prywatny.

    • 6 2

    • spowolniony to masz mózg (2)

      właśnie że zależy bo prowadzi dyskusje i szuka rozwiązania problemu tak by nie utrudniać życia ludziom

      • 0 3

      • ściema

        • 0 0

      • No widać jak nie utrudnia

        Pozdrawiam wszystkich co dziś utknęli, a naprawdę musieli użyć samochodu bo:
        - wieźli towar
        - podrzucili kogoś do szpitala
        - mieli ciężkie rzeczy przewieźć lub pasażerów

        Wszyscy typu 1x osoba w aucie są sami sobie i wszystkim innym winni przeprosiny.

        • 0 0

    • zło w końcu przegra.... (4)

      a na swiecie zapanuje dobro!

      • 0 1

      • błąd (3)

        wygrywa siła, a nie zło, czy dobro, które są pojęciami względnymi

        • 0 0

        • siła też jest pojęciem względnym ... (2)

          szukaj dalej w słowniku...

          • 0 1

          • słaby argument (1)

            przegrywasz

            • 0 0

            • Czo?!??

              • 0 0

    • Mój Boże, jedyny normalny głos w tej dyskusji

      Łap plusa przyjacielu, szkoda że tak mało ludzi myśli jak ty.

      • 0 0

  • Ograniczenie prędkości (1)

    Nie jest przestrzegane ograniczenie 120 a będzie 100? Wątpie.Więcej policji i wysokie kary.Tylko to może pomóc.

    • 10 1

    • To jest takie myślenie "skoro przy 120 jeżdżą 140 i więcej, to przy 100 będą jeździć 120-130."
      Polska specyfika.

      • 0 0

  • (2)

    Najbardziej by pomogl fotoradar co 2 km

    • 3 2

    • tobie juz nic mie pomoze

      • 0 0

    • albo działko na bąble z nosa

      • 0 0

  • Oszczędność czasu? (6)

    Ci, którzy pędzą obwodnicą 150 myślą, że oszczędzają czas. Ale ile? Jeżeli z Chyloni do Matarni mamy ok 20 km jadąc 140 zamiast 100 km/h oszczędzamy ok 4 minut. Na całej trasie 20 km jadąc oczywiście że stała prędkością. Czy to warto? Złudzenie jest inne, bo przecież pedze na złamanie karku. Ale to tylko złudzenie.

    • 16 0

    • nie mówiąc o zużyciu paliwa

      • 6 0

    • kalkulacja (4)

      Twoja kalkulacja jest dobra dla trasy 23 km.
      Prędkość 140 km/godz w porównaniu do 100 km/godz daje oszczędność:
      - 7 min przy trasie 40 km
      - 10 min przy trasie 60 km
      - 17 min przy trasie 100 km
      Ale to nie takie proste. Trasa zawiera wyścigi do punktów kontrolnych: światła, zjazdy, kluczowe skrzyżowania, wolne miejsca parkingowe. Zbyt późne dotarcie do jednego z takich punktów, nawet o parę sekund, powoduje karę czasową i dodatkowe czekanie rzędu +3 min za każdy punkt. Takich istotnych punktów po drodze, jest średnio 1/km, wg mojego szacunku eksperckiego :). Kluczowe znaczenie ma optymalizacja czasu w punktach kontrolnych.

      • 1 5

      • minus nr 1 :) (3)

        Jeśli chcesz się przekonać o znaczeniu punktów kontrolnych, przejedź się np. z Wrzeszcza do Grabówka nocą i dla porównania w w normalny dzień około 12:00 i około 16:00. Parę razy nie zdążysz przejechać na zielonym przez jakiegoś zawalidrogę i już masz pół godziny spóźnienia, lub godzinę. Nie chcesz się spóźnić? Wyprzedaj zawalidrogów, żeby być pierwszym w punkcie. Tak to działa.

        • 0 3

        • wyprzedzaj

          "d" poszło...

          • 0 0

        • (1)

          Ale my mówimy o obwodnicy, gdzie punktów kontrolnych nie ma, chyba, że w głowie "prawdziwego faceta". To tak jak przedłużenie swojej męskości. A weź takiego macho wyprzedź. A tak w ogóle, to po kija auta mogą wyciągnąć więcej niż przewidują przepisy? Producenci sami prowokują niebezpieczne sytuacje na drodze. Bo niestety, nie każdy kierowca jest psychicznie dojrzały do używania ewentualnego narzędzia zbrodni...

          • 4 0

          • "punkty kontrolne" na obwodnicy

            Każdy zjazd, gdzie pojazdy włączają się do ruchu jest takim punktem. Przy małym natężeniu nie zwracasz na to uwagi, ale jak jest korek, to przy każdym zjeździe coś się dzieje. Ludzie wykonują tam czasem trudne do przywidzenia manewry, więc większość kierowców nieco zwalnia dla zasady. Każdy wypadek tworzy taki punkt i wpływa na zagęszczenie ruchu, co powoduje wzrost prawdopodobieństwa kolejnych wypadków.

            A z tym "narzędziem zbrodni", to bym już nie szalał. Poza tym, jak chcesz wyprzedzić "macho", to sam jesteś "mucho macho". To, że auta mogą wyciągnąć więcej, niż przepisy na danym terenie pozwalają, czyni je przydatnymi na terenie, gdzie nie ma danych ograniczeń. A zbyt wolna jazda może być przyczyną wypadku tak samo, jak zbyt szybka. Wg mnie, lepiej jechać równo ze wszystkimi, załóżmy 110 zamiast 90, niż na siłę trzymać się 80-90, bo wtedy co chwila ktoś siedzi na ogonie, wyprzedza, zajeżdża drogę itp. Trzeba wczuć się w rytm i tempo.

            • 0 0

  • 100 km/h na obwodnicy? Marzenie ściętej głowy. Zwykle da się jechać max 80 km/h - taki jest ruch.

    .

    • 3 0

  • zadajcie sobie pytanie na jakim odcinku dochodzi do największej ilości kolizji ?

    • 1 0

  • (2)

    Problemem jest to że kierowcy nie przestrzegają tych ograniczeń, więc ich zmiana niewiele zmieni. Ponadto większym problemem jest brak zachowania odstępów - jak jeden drugiemu na zderzaku siedzi, to ze 100 km/h też nie wyhamuje.

    • 6 0

    • nie można zachować odstępów gdy jest tak duzy tłok (1)

      jest to praktycznie niewykonalne ... dlatego należy zmienić charakter obwodnicy, bo to nie jest już ekspresówka tylko podmiejska ulica, natężenie ruchu jest zbyt ogromne

      • 0 2

      • matce weszlo to i corce wejdzie

        dla polski nie ma nie

        • 1 0

  • cie choroba...

    co by tu napisać...

    • 1 0

  • Ograniczyć do 80 i tyle - postawić fotoradarów i grubo kasować za przekroczenie.

    • 1 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane