• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia: kolizyjna droga rowerowa do poprawy

Maciej Naskręt
4 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Feralne miejsce na ulicy Podmiejskiej w Gdańsku. Feralne miejsce na ulicy Podmiejskiej w Gdańsku.

Jest propozycja usprawnienia przejazdu przez ul. Podmiejską w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska dla rowerzystów korzystających z drogi technicznej na wale Kanału Raduni. Pojawiłoby się tam przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów oraz lustra dla kierowców. Rowerzyści są "za", ale pomysł nie podoba się kierowcom.



Podoba ci się pomysł zmian w ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku?

Od roku rowerzyści mogą poruszać się nowym chodnikiem technicznym wzdłuż Kanału Raduni. Został on zbudowany w ramach remontu koryta. Choć nie jest to klasyczna droga rowerowa, bo dopuszcza się na niej też ruch pieszych, rowerzystów łatwo tam spotkać. Czują się tam bezpieczniej, niż jadąc z i do centrum Gdańska ruchliwym Traktem św. Wojciecha.

Problem w tym, że po drodze wspomniany chodnik przecina ul. Podmiejską - ruchliwą ulicę, która łączy m.in. Orunię Górną z Orunią i dalej z centrum miasta. W ciągu godziny potrafi przejechać tam prawie 3 tys. samochodów. Niektórzy rowerzyści na to nie zważają i przejeżdżają przez jezdnię, jakby była częścią drogi rowerowej. Tymczasem pierwszeństwo mają tam samochody, które rowerzyści powinni przepuścić albo dojechać do położonego ok. 30 metrów dalej przejścia dla pieszych i tamtędy przeprowadzić rower.

Na drodze bywa więc niebezpiecznie. Często kierowcy są zmuszeni do gwałtownego hamowania. Wszystko przez ograniczoną widoczność. Problem jako pierwsi opisaliśmy już przed rokiem.

Rowerzyści: będzie tam bezpieczniej

Może się to jednak zmienić. Gdańska Kampania Rowerowa zgłosiła do Budżetu Obywatelskiego na przyszły rok projekt poprawy bezpieczeństwa, który obejmuje m.in. szereg przebudów na istniejącej infrastrukturze rowerowej. Projekt wygrał prawybory (w kategorii - projekty ogólnomiejskie) - głosowanie miało miejsce podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego 14 czerwca 2015 r.

Jednym z usprawnień ujętych w projekcie ma być wytyczenie przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego na konfliktowym skrzyżowaniu.

- Rowerzyści i tak tamtędy mogą jeździć, nic nowego nie wprowadzamy. Chcemy jednak poprawić tam ich bezpieczeństwo. Oprócz wymalowanych znaków poziomych chcemy ustawić także lustra, które poprawią widoczność wszystkim, którzy tam się poruszają - mówi Michał Błaut z Gdańskiej Kampanii Rowerowej.
Ma także pojawić się znak ustąp pierwszeństwa przejazdu do rowerzystów.

Propozycja zmiany organizacji ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku. Propozycja zmiany organizacji ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku.
Kierowcy niezadowoleni

Mieszkańcy zgodnie twierdzą, że niewątpliwie na wale Kanału Raduni w przecięciu drogi na wysokości ul. Podmiejskiej potrzebne jest zastosowanie rozwiązania, które zwiększy bezpieczeństwo. Pamiętajmy jednak, że wał Kanału Raduni nie jest drogą rowerową, a pierwszeństwo na wale mają piesi. Poza tym osoby jadące z centrum, w tym kierowcy autobusów, nie mają szans zauważyć w porę rowerzysty tamtędy przejeżdżającego.

- Jeżdżę tamtędy codziennie. Nie ma dnia, by sprzed kół mojego lub męża samochodu nie uciekał tam w ostatniej chwili rowerzysta. Jeśli pomysł proponowany w budżecie obywatelskim wejdzie w życie, będzie tam ogromna liczba potrąceń - mówi pani Wioleta, mieszkania Oruni, którą spotkaliśmy podczas wykonywania zdjęć.
- Problem będą mieli nie tylko ci, którzy jadą w stronę Oruni Górnej od strony Gdańska, ale także Pruszcza Gdańskiego, a proponowane lustra niczego nie załatwią - dodaje mieszkanka, jakby zapominając, że jeśli powstanie tam przejazd rowerowy, to rowerzyści będą mieć pierwszeństwo.
Do czasu wprowadzenia konkretnych rozwiązań rowerzystom i kierowcom we wspomnianym miejscu zalecamy szczególną ostrożność i korzystanie z zasady ograniczonego zaufania podczas jazdy.

Opinie (547) 3 zablokowane

  • proponuję .....

    proponuję postawić sygnalizacje świetlną.Na życzenie lub co 5-10 minut zatrzymywała by auta i rowerzyści mogli by przejechać bezpiecznie. Lustra niewiele dadzą. Jestem kierowcą i dużo czasu w pracy poruszam się autem.
    Szanuję kolegów na rowerach ale sygnalizacja była by najlepsza.Tu chodzi o bezpieczeństwo ludzi. A nie o to kto ma rację. Nie każdy na tym skrzyżowaniu będzie jeszcze w lustra spoglądał zwłaszcza wyjeżdżając z traktu od strony Pruszcza.
    Pozdrawiam
    rowerzystów i kierowców

    • 2 2

  • Zlikwidować pawilony

    Zlikwidować te badziewne pawilony i pseudo kamienicę tuż przy samym przejeździe i przebudować ten fatalny odcinek ulicy Podmiejskiej. Skorzystają na tym zarówno kierowcy i rowerzyści. Miasto może wywłaszczyć właścicieli tych brzydkich obiektów na realizację celu publicznego. Niestety władze nie mają wyobraźni. Czas odejść Panie Budyniu !

    • 0 2

  • ciekawostka

    Jakiś tydzień temu podczas mojego przejazdu rowerowego od strony Pruszcza do skrętu w lewo w Podmiejską stał radiowóz, ŻADEN rowerzysta nie odważył się przejechać, wszyscy pokornie szli/jechali na przejście. Widok był niecodzienny.

    Od jakiś czterech miesięcy radiowóz pilnuje Centrum Tatarów w Parku Oruńskim, myślę, że czas zmienić jego lokalizację.... w parku to nic nie zmieni, a na ww skrzyżowaniu a i owszem

    • 5 1

  • kier (1)

    Nie mozna tam wstawic barierek bo to droga techniczna. Czyli taka na ktore wjezdzaja samochody cos poprawiac np kosic trawe czy opr smietniki. Barierki zablokuja wjazd

    • 2 2

    • Ruchome barierki na kluczyk...

      • 0 2

  • (7)

    Barierki zamiast przejścia!

    • 121 16

    • Burger kong zamiast mc donalda

      • 2 1

    • (3)

      Druga pisowska menda z tym chorym
      pomysłem. Tylko te pisowskie durnie mogą na to wpaść

      • 5 11

      • (2)

        POmaluj sie na tęczowo i idź biegać na golasa

        • 8 4

        • (1)

          Bo barierki to tylko pisowskich pomiotów pomysł

          • 5 1

          • Człowieku lecz się i zetrzyj pianę z ust

            • 1 3

    • dla kogo? dla zmotoryzowanych?

      • 1 1

    • Zasieki zamiast drogi!

      • 10 7

  • Budowa czegoś dobrze cześto przerasta maisto Gdańsk (1)

    np ścieżka rowerowa z Wrzeszcza do Żabianki. Przed skrzyżowaniem z Kołobrzeską jakiś miesiąc temu naprawiano wybrzuszoną ścieżkę rowerową. Minęło kilka tygodni i pojawiły się fałdy większe niż pierwotnie.

    • 8 10

    • Po co minusujecie

      urzędaski? Takie są fakty.Zamiast siedzieć w necie zabrać się do roboty, czyli:
      - pociągnąć wykonawcę do odpowiedzialności za wady
      - dopilnować, by sytuacja się nie powtarzała, a powtarza się zbyt często

      • 0 2

  • Prawda o Podmiejskiej (1)

    Prawda jest taka, że w godzinach szczytu podmiejska stoi w korku już od wysokości Zrembu i takie oznaczenia na ulicy + znaki nic gorszego z tym korkiem już raczej nie zrobią... Tymbardziej, że absolutnie żaden z rowerzystów nie korzysta z przejścia powyżej mostu, tylko wszyscy dają na wprost... To samo tyczy się zresztą również pieszych mieszkających w okolicznych budynkach, więc o co awantura?
    I tak już wszyscy z tego miejsca korzystają tylko jeszcze pasów nie zdążyli namalować ;)

    • 3 1

    • wreszcie jakieś zrównoważone głosy

      Z faktami się nie dyskutuje.
      Kierowca dysponujący większą energią kinetyczną ma więcej obowiązków, bo stwarza potencjalnie większe zagrożenie.
      Jeśli rowerzystów jest dziennie prawie dwa i pół tysiąca, to znaczy przejeżdża tamtędy średnio i 240 rowerzystów na godzinę - prawie trzech na minutę.
      Kierowcy miejscowi na pewno już są świadomi, że wielu rowerzystów tamtędy jeździ: jak stoją w korku blokowani przez innych kierowców to przepuszczanie rowerzystów nie stanowi dla nich problemu.
      Oznakować ten przejazd jakoś trzeba: można znakami, można pachołkami świecącymi migającym światłem żółtym: najważniejsze by się nie rozpędzać i zachowywać kontakt wzrokowy.

      • 1 0

  • Po pierwsze to jak na razie żaden rowerzysta nie ma tam pierwszenstwa! (1)

    Nie jest to wyznaczony przejazd dla rowerzystów ani nawet przejscie przez które rowerzyści powinni prowadzić swoje rowery.

    • 5 1

    • to że nie ma pierwszeństwa to nie znaczy że ma obowiązek zakwitać oczekując na lukę w sznurze pojazdów

      Chodzi o to, żeby kierowcy nie byli zaskakiwani przez rowerzystów korzystających ze swoich praw poruszania się również po jezdni lub w jej poprzek.
      Oznakowanie poziome, pionowe, sygnalizacja, uspokojenie ruchu - są różne sposoby doprowadzenia do tego, by sytuacje kolizyjne rozwiązywać przy pomocy kontaktu wzrokowego a nie założenia, że silniejszy zawsze ma prawo czuć się panem i władcą.
      Nie udawaj zrównoważonego i bezstronnego, jak się zgadzasz na podporządkowanie "miszczom" kierownicy bez względu na ich styl jazdy.

      • 1 0

  • eh

    Teza w artykule: rowerzyści za, kierowcy przeciw i dobrane do tego głosy.
    Na pierwszy rzut oka widać, iż takie stawianie sprawy jest tendencyjne, antagonizujące jednych przeciwko drugim,
    A po lekturze wpisów - rowerzystom też niekoniecznie się podoba, patrz rowerzysta proponujący konieczne zwalnianie przez rowerzystów, kierowcy też nie chcą mieć kogoś na sumieniu.
    Sytuacja już jest taka jaka jest i nie zniknie, więc lepiej by to ucywilizować niż puścić na żywioł i tyle.
    A nie wszyscy kierowcy są miejscowi i wiedzą, że tam jest "dziki" przejazd, a co jak turysta i się niezorientuje?
    Kierowca - ja - jest za tym by tak albo inaczej "interweniować" w ten przejazd, byle nie zostawić tej sytuacji tak jak jest, bo jest po prostu niebezpieczna.

    • 3 0

  • Bariery (1)

    Można zrobić barierki stopujące rowerzystów i kamerę kilka mandatów i sprawa załatwiona, sama jeżdżę tamtędy autem i na dwójce wolno wchodząc w zakręt człowiek ma stracha wielkiego bo rowerzystów całe mnóstwo.

    • 5 2

    • Bez przesady. Trzeba po prostu mieć łeb na karku. Większego stracha mam jadąc w nocy, gdy bywa, że światła na wysokości Zamiejskiej są wyłączone, czy ktoś nie zjeżdża "z górki na pazurki", w poważaniu mając " STOP".

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane