• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Korolczuk
7 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Według pierwotnych planów kierowcy pojadą Obwodnicą Metropolitalną w 2023 r.

Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Czy OMT odciąży główne trasy w Trójmieście i przede wszystkim obecną obwodnicę?

Wczesną wiosną minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami resort ogłosi długo wyczekiwany przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT).

Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.

A tej w czerwcu jeszcze nie było.

Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.

Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł.
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.

Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.

Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.

Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

  • Ankieta

    Brakuje: ...w końcu bedzie można przeprowadzić jakikolwiek remont na Obwodnicy nie paraliżując Trójmiasta...

    • 12 0

  • Przedwyborcze obietnice pis

    A po wyborach dalsze zawłaszczanie państwa.

    • 11 8

  • Czyli PiSowski minister znowu zawalił terminy i obiecywał gruszki na wierzbie..

    A portal się rajcuje, że coś drgnęło...Drga tak od 4 lat, tak samo jak komunie coś drgało w rajstopach.

    • 9 4

  • Kpina

    O czym my mówimy w 30 lat po upadku komuny żadne duże polskie miasto nie ma domkniętej obwodnicy (ring). Nie ma dróg wylotowych na przedmieścia i dalej w kraj o wysokiej przepustowości. Rząd zamiast zająć się rozwinięciem infrastruktury w rejonach generujących największe zyski by jeszcze je zwiększyć wpakował miliardy w budowę S19 na Lubelszczyźnie i Podkarpaciu i w tunel na Zakopiance.

    • 14 0

  • oszołomy!!!!!!! (2)

    nie jestem przeciwny budowie dróg ale budowa obwodnicy równoległej do północnej obwodnicy do chory pomysł od samego początku.....droga ta będzie płatna chciałbym przypomnieć i było to jasno powiedziane na pierwszych konsultacjach....jeśli ktokolwiek wierzy że warszawka jadąc na wybrzeże czy tiry do portu będą jeździć dłuższą i płatną drogą to gratuluje inteligencji....ktoś od dawna lobbuje za tą metropolitalną zamiast rozbudować starą obwodnicę i inwestować w sprawny transport publiczny który przekona mieszkańców to pozostawienia auta w domu......

    • 27 11

    • (1)

      Przeciez A1 jest dluzsza i platna, a jest zakorkowana, szczegolnie w wakacje, co widac ze ta "warszawka" jezdzi. Nie mierz kazdego swoja miara, dluzsza droga != dluzszy czas przejazdu

      • 4 2

      • Tylko a1 nie ma w zasadzie innej alternatywy a tu jest - OT.

        • 4 1

  • dlaczego budowa drogi przez nic jest ważniejsza niż odkorkowanie 6 budową opat

    • 8 2

  • Leon

    PiS zemscil sie na mieszkancach trojmiasta i przekazal obwodnice nastepnym kulczykom i tego podobnym.Bedziemy placic i plakac

    • 12 7

  • Dobity

    Jak długo Eurostat rozpatruje takie sprawy? Powinni napisać w artykule!

    • 9 2

  • Myląca nazwa

    Nazwa jest myląca, bo nie jest to obwodnica metropolitalna, ala co najwyżej jej fragment. Mam nadzieję na szybką budowę i ciąg dalszy inwestycji.

    • 6 1

  • wielopasmówką sprawnie dojedziemy do korka

    rozwiązaniem problemu jest usprawnienie zjazdów z obwodnic i tunele w mieście by tranzyt był niezależny od pieszych i ruchu wewnętrznego

    • 22 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane