• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zostaje ze starego tramwaju. Nagraliśmy jego rozbiórkę

Szymon Zięba
30 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Pocięcie tramwaju na kawałki zajmuje od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Najpierw wymontowywane są z niego podzespoły, potem szansę na zdobycie fragmentu pojazdu mają kolekcjonerzy. Następnie do akcji wkracza ciężki sprzęt, który tnie, miażdży i wyszarpuje. Sprawdziliśmy, jak wyglądają ostatnie chwile gdańskich tramwajów Konstal 105Na, które trafiły na złomowisko.



Czy kupiłe(a)ś kiedykolwiek coś ze złomowiska?

Ostatnia droga tramwajów, które nie nadają się do eksploatacji i których naprawa przewyższa wartość, prowadzi na złomowisko. Tam, wśród wraków samochodów, a czasem i innych pojazdów komunikacji miejskiej, stare składy czekają na spotkanie ze specjalnymi maszynami, które - wcale nie przesadzając - rozszarpują pojazdy na części.

Cały proces trwa kilkanaście minut, a demontaż przy użyciu ciężkiego sprzętu używanego na złomowisku przywodzi na myśl dzikie zwierzę, rozszarpujące swoją ofiarę.

- Pojazdy komunikacji miejskiej trafiają do nas regularnie, choć przeważnie są to autobusy. Tramwaje zdarzają się dużo rzadziej. Średnio raz na pięć lat trafia do nas kilka wyeksploatowanych sztuk - mówi Łukasz Grosz, właściciel firmy Panta, zajmującej się m.in. kasacją pojazdów.
Tak też stało się w ostatnich miesiącach. Jeden z wagonów serii Konstal 105NA, który w przeszłości kursował po gdańskich torowiskach, zutylizowany został w poniedziałek, 21.09. Cała "akcja" - choć widowiskowa - trwała zaledwie kilkanaście minut.

Gratka dla kolekcjonerów i drugie życie po utylizacji



Warto zaznaczyć, że składy, które przeznaczone są do zniszczenia, na złomowisko dojeżdżają mocno zdekompletowane: wszystkie jeszcze nadające się podzespoły są demontowane i wykorzystywane jako części zapasowe dla jeżdżących pojazdów.

Co ciekawe, na złomowisko nierzadko zgłaszają się amatorzy komunikacji miejskiej, którzy wiedząc o utylizacji pojazdów, chcą odkupić części składów - czy to tramwajowych, czy autobusowych.

Rozkłady ZTM w Gdańsku



- Z reguły sprzedawane są lampy przednie i tylne, klienci chcą wycinać przody pojazdów, na przykład na ścianę do domu, guziki, krzesła, wyświetlacze, konsole przednie do zrobienia symulatora, numery tramwaju - głównie w celach dekoracyjnych. Ceny są umawiane indywidualnie w zależności od ilości i masy towaru - wylicza Łukasz Grosz.
Ostatecznie tramwaj rozbierany jest na części pierwsze. Pracownicy złomowiska następnie segregują odpady i różne surowce - pozostałości natomiast trafiają do recyklingu.

Tak wygląda demontaż autobusów. Materiał z 2017 roku.

Miejsca

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    stopiątunię popsuli?!

    łobuzy

    • 5 0

  • Siedzeń trochę szkoda...

    • 4 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    N8C

    Kiedy wiecznie psujące się wagony N8C trafią na złom?

    • 3 3

  • Odnośnie montażu materiału (1)

    proponuję zastanowić się nad głośnością muzyki i reszty odgłosów względem osoby wypowiadającej się, bo jest porażka w odsłuchu. Muzyka huczy, rozmówcy prawie nie słychać.

    • 2 0

    • tak to jest jak materiał obrabiają armatorzy
      to nie jest profeska taka jak w TVPiS

      • 0 0

  • Kanary (1)

    Mam nadzieję, że kontrolerzy zdążyli wysiąść :)

    • 3 0

    • raczej że nie zdązyli

      • 0 0

  • Kiedy złomowanie Dortmundów"? (1)

    To przecież jeżdżący złom.

    • 5 2

    • Zostaniesz powiadomiony poleconym do odbioru w urzędzie pocztowym

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    Kraków

    a w Krakowie co drugi, trzeci skład to stary historyczny tramwaj - bez elektroniki, z schodami dla pasażerów, wąski i bez klimy. z okrągła lampa z przodu. fajnie się nimi jeździ a eksploatacja pewnie tańsza niż naszych 30 letnich z DE. i mi się to podoba. osoby niepełnosprawne pojada kolejnym składem i jakoś nikomu to nie przeszkadza. nie doceniamy tego co mamy.. chcemy być tacy pseudo nowocześni. a nas na to nie stać

    • 7 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    Śmieszne troche. Brytyjskie tramwaje i autobusy koncza w Indiach lub innych Bangladeszach a my swoje po prostu miażdżymy. Brawo

    • 6 0

  • Najlepsze tramwaje to Konstal 105N

    Akurat Konstale 105N powinny jeździć po Gdańsku po wsze czasy!

    • 6 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    Czyste marnotrastwo.

    Gdyby taki tramwaj mogl byc przerobiony na nocna restauracje krazaca po Gdansku..Ale zaraz by okazalo sie ,ze za miejce w zajezdni prywatny operator musi zabulic miliony cebulionow i ,ze pan Romek-nadzorca ruchu mowi, ze sie nie da trzymac prywatnego tramwaju tam i kto prad bedzie mu wlonczal...nawet gdyby wlasciciel trajtka zrobil sobie alternatywny naped-to by go nie wypuscili na miasto.W tym kraju nic sie nie da...i nic nie mozna bo ustawy,rozporzadzenia przepisy...Gdyby ta sama biurokracja byla na pocztku ery wynalazkow w Anglii czy Niemczech jak jest dzis obecnie to nigdy nie powstala by maszyna parowa i silniki bezynowe.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane