• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności poprzez rozwój

Jakub Ubych
12 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (81)
Najnowszy artykuł na ten temat Odważnie w 2023 rok
Termomodernizacja gdyńskich placówek oświatowych ma ograniczyć koszty ogrzewania na wiele lat. Termomodernizacja gdyńskich placówek oświatowych ma ograniczyć koszty ogrzewania na wiele lat.

Ostatnie lata to niełatwy czas dla samorządów, głównie przez zmiany wprowadzane przez stronę rządową. Szacunki związane z obniżeniem wpływów z podatku PIT, jak i modyfikacje w podziale subwencji oświatowej, zmniejszyły łączne dochody gdyńskiego samorządu o około 600 mln zł.



Czy władze Trójmiasta rozsądnie inwestują w to, co przyniesie oszczędności?

W przestrzeni medialnej coraz częściej słyszymy o drastycznych działaniach, do których są zmuszane samorządy - wyłączanie oświetlenia ulicznego czy zamykanie basenów. W Gdyni, przewidując niepewne czasy, udało się wdrożyć nowe rozwiązania, które w perspektywie lat pozwalają wyhamować rekordowe wzrosty kosztów przy zapewnieniu odpowiedniej jakości.

Oświetlenie i odzysk energii



Gdyńskie ulice i parki oświetla ponad 20 tys. opraw. W tym miesiącu zakończyła się wymiana kolejnego pakietu - niemal 1 tys. sztuk. To projekt zrealizowany wspólnie z Radami Dzielnic. Obecnie około 75 proc. całego miejskiego oświetlenia jest w energooszczędnej technologii LED, a do tego z systemem obniżenia mocy po godzinie 23. Kolejne miejskie budynki posiadają fotowoltaikę - są to szkoły, Przystanie Dzielnicowe, obiekty sportowe, a już niedługo PPNT, Dom Pomocy Społecznej i zajezdnia trolejbusowa.

W naszym mieście jest wiele przewyższeń. Wykorzystują to gdyńskie "trajtki", które odzyskują energię jadąc "z górki", podobnie jak 24 autobusy elektryczne wprowadzone do eksploatacji czerwcu 2022 roku.

Termomodernizacja budynków



Korzystając ze środków z Unii Europejskiej, kilka lat temu rozpoczęliśmy proces termomodernizacji placówek oświatowych, przez co zmieniają się nie tylko ściany przez nową elewację, ale również instalacje grzewcze, węzły cieplne i instalacje elektryczne. Efekty można zobaczyć m.in.: w II i VI LO, SP12, 16 czy 31, a obecnie trwa jedna z największych modernizacji związana ze szkołą sportową przy ul. Władysława IV. Łączny nakład inwestycyjny? Niemal 100 mln zł!

LIZUD



Oszczędności ma też przynieść odśnieżanie i sprzątanie dróg przez ZDiZ. Oszczędności ma też przynieść odśnieżanie i sprzątanie dróg przez ZDiZ.
Czyli Letnie i Zimowe Utrzymanie Dróg w ZDIZ Gdynia. Znaczące podwyżki stawek, które wynikały z przetargów na utrzymanie dróg i chodników w okresie zimowym doprowadziły do sytuacji, w której przy niewielkich opadach koszty oscylowały ok. 18 mln zł za sezon. To w przeliczeniu na długość dróg jedna z najwyższych stawek w Polsce.

Analiza rynku pokazała, że możliwe jest częściowe przejęcie zobowiązań przez jednostkę miejską, która również będzie działała w okresie letnim przy sprzątaniu. Efekt? Symulacje przy ciężkiej zimie w przypadku dawnego systemu odśnieżania i obecnej sytuacji na rynku wskazują kwotę ok. 40 mln zł, model gdyński to kwota ok. 10 mln zł, a to oznacza milionowe oszczędności. Co ważne - chodniki i ciągi piesze są nieustająco zabezpieczane dawnym modelem tj. przez firmy i podmioty prywatne wybrane w drodze przetargu.

Ostatni sezon pokazał, że wyzwaniem było kontraktowanie soli drogowej - posiadanie własnej floty pozwala na niezależne zakupy, co również pozwala efektywniej reagować na sytuacje u dostawców, a dodatkowo sterować ilością, która jest sypana na drogi. Nadmiar powoduje większe zniszczenia - od zieleni, przez infrastrukturę, kończąc na samochodach.

Opisane działania są procesem rozpoczętym kilka lat temu. W przypadku drastycznie obniżanych dochodów samorządów, istotne jest szukanie przestrzeni do wykorzystywania technologii i inwestycji, które zmniejszają zużycie energii. Koszt, który dotyka miasta i gminy, ale i każdego z nas, jako mieszkańców. Widzimy to w comiesięcznych rachunkach domowych.

W tym miejscu należy zaznaczyć rolę środków z Unii Europejskiej - praktycznie każde ze wskazanych działań uzyskało dofinansowanie. Obecnie środki z UE nie dość, że są zablokowane, to naliczane są także kary, które potrącane zostają z wcześniej przyznanych alokacji. To działania, które działają na szkodę nas wszystkich, szczególnie gdy widzimy kraje, wykorzystujące Krajowe Plany Odbudowy, do wzmacniania gospodarki w tak trudnym społecznie i gospodarczo czasie.

Oszczędnością jest również zahamowanie niekontrolowane wzrostu ceny za usługę czy produkt w kolejnych latach. Udało się zrobić pierwsze znaczące kroki w ważnych dla miasta obszarach, jest to dopiero początek długiej drogi, która pozwoli na zmniejszenie zużycia energii, obniżenie śladu węglowego, a na końcu oszczędności, które pozwolą na dalszy rozwój miasta.

O autorze

autor

Jakub Ubych

Wiceprzewodniczący rady Miasta Gdyni, przedsiębiorca, wieloletni działacz na rzecz Gdyni i jej dzielnic. Prowadzi szkolenia z zakresu bezpieczeństwa w Internecie dla dzieci i młodzieży.

Opinie (81) 4 zablokowane

  • Można wcale nie odśnieżać. Wtedy będzie najtaniej

    Jak słońce przyjdzie to i tak śnieg stopi i on spłynie. Siły przyrody w służbie człowieka!

    • 9 0

  • Rozwòj przez zwijanie - logika Szczurka

    Czas odwolac szkodnika, ktory zadluzyl miasto na 1 mld pln, utopil bez sensu 100 mln na nieczynnym lotnisku w Kosakowie

    • 8 1

  • Każą wszystkim oszczędzać a sami rozrzucają na lewo i prawo

    Żenada

    • 7 0

  • Ubych. Wicelizus ( zaraz po łucyku )

    • 12 1

  • Pługi i pojazdy zamiatające stojące w bazie to same oszczędności - na paliwie, pensjach, naprawach, utrzymaniu,

    I to oszczędności mimo woli - wynikające z tego że - na zmianę - albo nie mają kierowców albo soli więc często nie odśnieżają i na ulicach jest lód.
    W rezultacie odśnieżanie głównych dróg w Gdyni to dramat. Jeśli miasto za dużo wydawało wcześniej można było po prostu ograniczyć usługi/zawiesić odśnieżanie i tyle - efekt byłby ten sam (LIZUD też często nie reaguje) ale miasto nie wydałoby dziesiątek milionów na samochody i bazy.
    Latem to samo - sporadycznie można zobaczyć pojazd zamiatający - też można było ograniczyć koszty zlecając po prostu firmom prywatnym tylko 20% tego co wcześniej (myślę że po Gdyni jeżdzi teraz 5x mniej pojazdów niż kiedyś gdy były prywatne firmy)
    Wyrzucenie milionów w błoto i to dopiero początek - wkrótce ciężarówkom skończy się okres gwarancyjny i trzeba będzie zacząć je naprawiać za grube pieniądze $$$, chociaż... biorąc pod uwagę że nie mają kierowców to może rzeczywiście nie trzeba będzie naprawiać. Pługi i ciężarówki zamiatające stojące w bazie to same oszczędności - na paliwie, pensjach i naprawach, brawo Gdynia, to się nazywa gospodarność, haha

    • 10 0

  • "Ostatni sezon pokazał, że wyzwaniem było kontraktowanie soli drogowej "

    Cóż za eufemizm - mój szczery podziw dla redaktora za tak "ładne" ubranie w słowa tego co się dzieje w Gdyni. należałoby zgłosić pana do nagrody Nobla za tak zgrabne napisanie o sprawie jednocześnie nie pisząc o niej.

    • 11 0

  • Proszę nie kasujcie

    Przecież w Gdyni była taka jednostka... PRSP czyli sanipor. Pan Tadeusz doskonale wiedział jak to ogarnąć.

    • 4 0

  • Wojciech już wie, że to ich ostatnia kadencja. Naiwniak Ubych jeszcze nie.

    • 6 1

  • Nowomowa nawiedzonego

    Bo przedtem nieoszczędzali i nierozwijali się.

    • 7 1

  • Urzędnicy płaczą, że rząd obniżył ludziom podatek od pracy. Żałosne

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane