• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności poprzez rozwój

Jakub Ubych
12 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (81)
Najnowszy artykuł na ten temat Odważnie w 2023 rok
Termomodernizacja gdyńskich placówek oświatowych ma ograniczyć koszty ogrzewania na wiele lat. Termomodernizacja gdyńskich placówek oświatowych ma ograniczyć koszty ogrzewania na wiele lat.

Ostatnie lata to niełatwy czas dla samorządów, głównie przez zmiany wprowadzane przez stronę rządową. Szacunki związane z obniżeniem wpływów z podatku PIT, jak i modyfikacje w podziale subwencji oświatowej, zmniejszyły łączne dochody gdyńskiego samorządu o około 600 mln zł.



Czy władze Trójmiasta rozsądnie inwestują w to, co przyniesie oszczędności?

W przestrzeni medialnej coraz częściej słyszymy o drastycznych działaniach, do których są zmuszane samorządy - wyłączanie oświetlenia ulicznego czy zamykanie basenów. W Gdyni, przewidując niepewne czasy, udało się wdrożyć nowe rozwiązania, które w perspektywie lat pozwalają wyhamować rekordowe wzrosty kosztów przy zapewnieniu odpowiedniej jakości.

Oświetlenie i odzysk energii



Gdyńskie ulice i parki oświetla ponad 20 tys. opraw. W tym miesiącu zakończyła się wymiana kolejnego pakietu - niemal 1 tys. sztuk. To projekt zrealizowany wspólnie z Radami Dzielnic. Obecnie około 75 proc. całego miejskiego oświetlenia jest w energooszczędnej technologii LED, a do tego z systemem obniżenia mocy po godzinie 23. Kolejne miejskie budynki posiadają fotowoltaikę - są to szkoły, Przystanie Dzielnicowe, obiekty sportowe, a już niedługo PPNT, Dom Pomocy Społecznej i zajezdnia trolejbusowa.

W naszym mieście jest wiele przewyższeń. Wykorzystują to gdyńskie "trajtki", które odzyskują energię jadąc "z górki", podobnie jak 24 autobusy elektryczne wprowadzone do eksploatacji czerwcu 2022 roku.

Termomodernizacja budynków



Korzystając ze środków z Unii Europejskiej, kilka lat temu rozpoczęliśmy proces termomodernizacji placówek oświatowych, przez co zmieniają się nie tylko ściany przez nową elewację, ale również instalacje grzewcze, węzły cieplne i instalacje elektryczne. Efekty można zobaczyć m.in.: w II i VI LO, SP12, 16 czy 31, a obecnie trwa jedna z największych modernizacji związana ze szkołą sportową przy ul. Władysława IV. Łączny nakład inwestycyjny? Niemal 100 mln zł!

LIZUD



Oszczędności ma też przynieść odśnieżanie i sprzątanie dróg przez ZDiZ. Oszczędności ma też przynieść odśnieżanie i sprzątanie dróg przez ZDiZ.
Czyli Letnie i Zimowe Utrzymanie Dróg w ZDIZ Gdynia. Znaczące podwyżki stawek, które wynikały z przetargów na utrzymanie dróg i chodników w okresie zimowym doprowadziły do sytuacji, w której przy niewielkich opadach koszty oscylowały ok. 18 mln zł za sezon. To w przeliczeniu na długość dróg jedna z najwyższych stawek w Polsce.

Analiza rynku pokazała, że możliwe jest częściowe przejęcie zobowiązań przez jednostkę miejską, która również będzie działała w okresie letnim przy sprzątaniu. Efekt? Symulacje przy ciężkiej zimie w przypadku dawnego systemu odśnieżania i obecnej sytuacji na rynku wskazują kwotę ok. 40 mln zł, model gdyński to kwota ok. 10 mln zł, a to oznacza milionowe oszczędności. Co ważne - chodniki i ciągi piesze są nieustająco zabezpieczane dawnym modelem tj. przez firmy i podmioty prywatne wybrane w drodze przetargu.

Ostatni sezon pokazał, że wyzwaniem było kontraktowanie soli drogowej - posiadanie własnej floty pozwala na niezależne zakupy, co również pozwala efektywniej reagować na sytuacje u dostawców, a dodatkowo sterować ilością, która jest sypana na drogi. Nadmiar powoduje większe zniszczenia - od zieleni, przez infrastrukturę, kończąc na samochodach.

Opisane działania są procesem rozpoczętym kilka lat temu. W przypadku drastycznie obniżanych dochodów samorządów, istotne jest szukanie przestrzeni do wykorzystywania technologii i inwestycji, które zmniejszają zużycie energii. Koszt, który dotyka miasta i gminy, ale i każdego z nas, jako mieszkańców. Widzimy to w comiesięcznych rachunkach domowych.

W tym miejscu należy zaznaczyć rolę środków z Unii Europejskiej - praktycznie każde ze wskazanych działań uzyskało dofinansowanie. Obecnie środki z UE nie dość, że są zablokowane, to naliczane są także kary, które potrącane zostają z wcześniej przyznanych alokacji. To działania, które działają na szkodę nas wszystkich, szczególnie gdy widzimy kraje, wykorzystujące Krajowe Plany Odbudowy, do wzmacniania gospodarki w tak trudnym społecznie i gospodarczo czasie.

Oszczędnością jest również zahamowanie niekontrolowane wzrostu ceny za usługę czy produkt w kolejnych latach. Udało się zrobić pierwsze znaczące kroki w ważnych dla miasta obszarach, jest to dopiero początek długiej drogi, która pozwoli na zmniejszenie zużycia energii, obniżenie śladu węglowego, a na końcu oszczędności, które pozwolą na dalszy rozwój miasta.

O autorze

autor

Jakub Ubych

Wiceprzewodniczący rady Miasta Gdyni, przedsiębiorca, wieloletni działacz na rzecz Gdyni i jej dzielnic. Prowadzi szkolenia z zakresu bezpieczeństwa w Internecie dla dzieci i młodzieży.

Opinie (81) 4 zablokowane

  • Degrengolada gdynskich wladz (1)

    Samorzadnosc i Szczurek rzadza Gdynia zbyt dlugo Szczurek ustanowil wrecz w Gdyni białoruskie standardy, 24 lata nieustannych rzadow to patologia. Od lat widac, ze ta ekipa nie ma nic do zaoferowania gdynianom, liczy sie jedynie lojalnosc wobec wodza. Ostatnie 12+ lat rzadow Szczurka to katastrofa dla miasta. Zadnych powaznych inwestycji, miasto stacza sie coraz szybcie. A wlodarze jak w komentowanym artykule oczekuja uznania za wymiane zarowek na ledowe czy docieplenie elewacji. Ten artykul pokazuje skale upadku miasta pod rzadmi Szczurka.

    • 19 0

    • od Szczurka dłużej tylko Łukaszenko

      to nie jest dobre rozwiązanie, max 2-3 kadencje i zmiana

      • 5 0

  • "Symulacje przy ciężkiej zimie w przypadku dawnego systemu odśnieżania"

    Czy to nie podpada pod robienie ludziom wody z mózgu?
    Z jednej strony walczymy z globalnym ociepleniem i zamykamy nasze kopalnie.
    Z drugiej strony, obawiamy się mroźnej zimy.
    Z trzeciej strony jest wiele odwołań do Unii Europejskiej. Więc może trzeba pogonić samorządy i niech Unia zarządza Gdańskiem? *
    *(Sarkazm)

    • 7 0

  • Artykuł może tlumaczy sposób myślenia gdyńskiej partii władzy

    Ale to nie do końca felieton, tylko przyciężka propaganda. Robiliście tyle fajnych felietonów, Jachimka na przykład. Takie teksty "dlaczego-nie-sie" i lans radnych są na gdynia.pl i na fb poszczególnych osób. Tu wolałbym coś bardziej finezyjnego.

    • 15 0

  • Karta mieszkanca

    Wolałabym zostać przy swojej karcie,nie chcę jej zmieniać.Co z nią nie tak? Jestem oszczędna.

    • 5 0

  • Czy władze Gdyni przez oszczędzanie rozumieją wielomilionowe dotacje dla miejscowego klubu piłkarskiego? Rok w rok na tę patologię idą miliony z budżetu.

    • 18 0

  • Chyba nigdzie nie marnują tyle pieniędzy co w Gdyni (1)

    Przypomnę nieczynne lotnisko, drogie imprezy, miliony na prywatny klub sportowy zapłacone projekty które nigdy nie zostały zrealizowane itd

    • 17 3

    • To w Gdańsku pomnożysz to wszystko x2albo i nawet x4

      • 6 0

  • Oho tytul mega. Oszczedzamy poprzez rozwój. PRL wymięka

    Jak tam rowerowy bubel przy hali?

    A to zdjecie LIZUD to kpina? Kazdy pamieta jakie biale byly ulice po powolaniu tego tworu

    • 21 1

  • Pan Ubych to ten który cofnął głosowanie, bo jeden z partyjniaków Samorządności się pomylił i zagłosował inaczej.

    Widać jaki przedsiębiorca z niego po stronie internetowej firmy. Ciekawe czy firma brała zlecenia z miasta lub spółek.
    Oszczędności takie, że trzeba było w Rivierze stworzyć filie UM
    A Jakie milionowe oszczędności wynikają z braku podwyżek w PKT? Pani Gruszecka niech opisze w artykule.

    • 18 1

  • Odkąd jest LIZUD drogi zimą są w tragicznym stanie (5)

    Wydano dziesiątki milionów na pojazdy, sprzęt, bazę a jak spadnie dwa centymetry śniegu to całe miasto stoi, bo nie potrafią tego ogarnąć

    • 29 6

    • a ty stałes i wszystko widziałes co Brednie bo jak zawsze firemka która wczesniej zarabiała teraz niema takiego zysku (1)

      • 0 8

      • Ubych napisz ile mieszkańcy zaoszczędzili

        • 4 0

    • A firmy z przetargu potrafiły? (2)

      Bo ja różnicy specjalnie nie widzę.

      • 0 9

      • Ja widzę

        W zeszłym roku w styczniu był lód na ulicach.

        • 7 0

      • Kiedyś Gdynia słynęła z czarnych dróg zimą

        dzisiaj jest pośmiewiskiem

        • 10 0

  • Trójmiasto pompowane jest samochodami, to nonsens! (6)

    Polityka komunikacyjna w 3m to ślepa uliczka. Gigantyczne pieniądze pompowane są bezmyślnie w infrastrukturę samochodową, natomiast komunikacja publiczna jest zaniedbana, szczególnie w Gdańsku. Efektem jest hałaśliwe miasto, ciągły szum, spaliny i pyły wzniecane przez przejeżdżające pojazdy. Miasto azjatyckie, chaotyczne, hałaśliwe i nieprzyjazne.

    • 22 32

    • Może i masz rację. Ale drogi slużą też komunikacji miejskiej i dowozowi towarow.

      Na dzień dzisiejszy komunikacja miejska jest w stanie zapewnić max 10% dojeżdżającym do pracy, szkoly czy uczelni. Tylko, ze miasta doją kierowcow na postojach zamiast rozwijać komunikację miejską, bo widzą różnicę pomiędzy wydatkami na rozwój komunikacji a zyskami z pobieraniem haraczy.

      • 2 0

    • (2)

      Co za bzdury

      • 11 2

      • (1)

        ped**arzom zawsze mało. Tylko wincyj i wyncyj!
        Najlepiej aby wszyscy przesiadli się na rowerki, a potem Pan ped**arz będzie narzekał, że jak to w sklepach pusto i nie może nigdzie wyjechać na wakacje?

        • 7 3

        • dzbanie piszesz o sobie ile pedałów masz w blachosmrodzie?Wiecej niz rowerzysta ,ale ty zatruwasz wszystkich spalionami oni nie.

          • 2 4

    • Tak. Przykładem jest Nowa Warszawska. Bez komunikacji ale za to z droga dla samochodów.
      Tak. To sarkazm do tego komentarza.

      • 2 0

    • Gdynię niszą władze do spółki z aktywistami

      Tacy ludzie jak Szczurek, Łucyk, Forkał, Kimel, Piesiewicz, Lewandowski, Kukla, Rutecki już nigdy nie powinni mieć wpływu na to jak wygląda miasto

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane