• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM-ka już na torach. Linia imponuje, ale są kłopoty z rozkładem i biletami

Maciej Korolczuk, Maciej Naskręt
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

We wtorek rano ruszyły pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sprawdziliśmy, jak funkcjonuje kolej, która ma zrewolucjonizować podróżowanie po Trójmieście.



Czy podróżowałeś już linią PKM?

Pierwszy rozkładowy pociąg PKM wyjechał o godz. 3:40 z Gdańska Głównego. Trzy minuty później wyruszył skład z Gdyni Głównej. Pierwsze kilkanaście kursów przewiozło niewielu pasażerów. Być może wynika to z faktu, że wciąż wiele osób nie wie gdzie, jak i za ile kupić bilety na nową linię.

Zobacz także: Rozkład jazdy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na stronie komunikacja.trojmiasto.pl

- Bilety na przejazdy PKM można kupić w każdej stacjonarnej kasie na linii SKM - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM, przewoźnika PKM. - Ponadto bilety są też do kupienia u kierownika pociągu PKM bez dodatkowej opłaty oraz w kilkudziesięciu automatach biletowych ZTM znajdujących się na terenie Gdańska i automatach stojących na peronach SKM.
Kiedy automaty biletowe pojawią się na peronach PKM?

- Do grudnia ustawimy automaty na sześciu najważniejszych stacjach PKM - wyjaśnia Marcin Głuszek.

Film dzięki uprzejmości spółki PKM S.A.


Dlaczego dopiero wtedy?

- Bo dopiero przed dwoma miesiącami rozstrzygnięty został przetarg na operatora linii, którym zostaliśmy. W tak krótkim czasie nie byliśmy w stanie kupić i ustawić automatów. Poza tym warto dodać, że w warunkach przetargu nie było zapisu, który wymagałby od operatora ustawienia biletomatów. To nasza inicjatywa, bardzo kosztowna, bo każde takie urządzenie to koszt ok. 100 tys. zł.
Oprócz biletomatów SKM uruchomi też trzy nowe kasy. 1 października otwarta zostanie kasa w Kartuzach, a od połowy grudnia w Somoninie i Kościerzynie.

Najwcześniej od środy bilety na przejazdy Pomorską Koleją Metropolitalną będzie można kupić także w aplikacji mobilnej Skycash. Do tej pory oferta obejmowała tylko bilety autobusowe, tramwajowe, trolejbusowe, kolejowe i na SKM. Od środy pasażerowie bilety jednorazowe (na konkretny odcinek), miejskie (na całe miasto - 3,5 zł) i trójmiejskie (na całą trasę - 6 zł) będą mogli kupować także za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

- Wystąpiły jakieś problemy techniczne po stronie programistów aplikacji. Najpóźniej w ciągu kilku dni bilety będzie można kupić także tam - zapewnia Marcin Głuszek.
Przebieg linii PKM. Przebieg linii PKM.
Na stronach internetowych o rozkładzie PKM ani słowa

Wciąż wiele do nadrobienia mają administratorzy stron internetowych, na których powinien znaleźć się rozkład PKM. Zwraca na to uwagę jeden z naszych czytelników, pan Marcin.

- Proszę spróbować postawić się w roli zagranicznego turysty, który nie zna ani topografii miasta, ani specyfiki transportu publicznego. Proszę z takiej perspektywy zaplanować podróż z lotniska do hotelu w centrum Gdańska - proponuje nasz czytelnik.
- Na stronie Zarządu Transportu Miejskiego brakuje informacji na temat PKM. Wszystkie schematy, rozkłady i wyszukiwarki pokazują tylko połączenia autobusowe i tramwajowe - podkreśla pan Marcin i dodaje: - Powiedzmy, że czytałem trochę o Gdańsku i wiem, że PKM istnieje. Wchodzę więc na ich stronę i jeśli potrafię przebrnąć przez barierę językową - strona jest tylko w języku polskim - znajdę tam tylko rozkład jazdy. Nie ma żadnych informacji o biletach. Jest za to informacja, że linię obsługuje SKM. Tu już jest lepiej, bo strona ma wersję angielsko- i niemieckojęzyczną.

Pan Marcin odwiedził też witrynę miasta gdansk.pl, ale i tam się rozczarował.

- W wersji angielskojęzycznej wyszukiwarka nie działa, a w dziale "how to get to..." znajdziemy między innymi informację o tym, że do Gdańska można się dostać samolotem, a dalej shuttle busem do miasta. O PKM ponownie ani słowa. W polskiej wersji strony, w zakładce "komunikacja" znajdziemy informacje o połączeniach autobusowych, tramwajowych, liniach nocnych, SKM, tramwaju wodnym, a nawet o komunikacji w Pruszczu Gdańskim, ale na temat PKM znowu ani słowa.
Pociągów PKM nie widać też na interaktywnej mapie Polskich Linii Kolejowych, na której podróżni mogą w rzeczywistym czasie podglądać bieżący ruch pociągów w całym kraju.

- Na stronie prezentowane są pociągi jadące po liniach zarządzanych przez PLK. Istnieje techniczna możliwość prezentowania jadących pociągów na liniach, które nie są w zarządzie PLK. Jeżeli będzie zainteresowanie ze strony PKM jesteśmy otwarci do współpracy - wyjaśnia Karol Jakubowski, naczelnik Wydziału Komunikacji i Promocji w Regionach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • Częściowo zapełniony parking Park&Ride przy stacji PKM Brętowo.
  • Pusty parking Bike&Ride.
  • Rozkład jazdy, punkt informacyjny i komuniaktor SOS to standard na peronach. Wśród nich brakuje jednak biletomatów.
Zachęcająca infrastruktura, ale małe obłożenie

We wtorek rano wybraliśmy się na pierwszy przejazd PKM-ką. Nie mamy uwag do funkcjonowania przystankowej infrastruktury. Działają bez zarzutu windy na peronach, umieszczone zostały papierowe i elektroniczne rozkłady jazdy, funkcjonują też zapowiedzi pociągów.

Wyjątkiem była awaria jednej z tablic na przystanku PKM Brętowo, która zatrzymała się na godz. 8:34.

Mimo przyjaznej infrastruktury linia PKM pierwszego dnia nie przyciągnęła tłumów. Pociągami jeździło po kilka, kilkanaście osób. O powtórzeniu frekwencji z dnia inauguracyjnego przewoźnik i zarządca linii na razie mogą pomarzyć. Parkingi Park&Ride i Bike&Ride stoją puste. Może lepiej będzie w kolejnych dniach.

Zadowalająco działa Wi-Fi na przystankach. Prędkość łącza jest na tyle duża, że można swobodnie pobrać film z Internetu.

  • Tablica odjazdów w Brętowie, która uległa awarii.
  • Wynik testu Wi-Fi na przystanku PKM Brętowo.
Kolejka po bilety w pociągu i kilkuminutowe opóźnienia

W pociągach PKM wita nas przyjemny chłód. Klimatyzacja działała właściwie. Z racji tego, że na przystanku nie można kupić biletu, trzeba ustawić się w kolejce do kierownika pociągu. Sprzedaż odbywałaby się sprawniej, gdyby kierownik nie musiał co jakiś czas wysiadać ze składu, by ogłaszać odjazd.

W kolejce po bilet stanęliśmy w Brętowie, a udało nam się go kupić dopiero przed stacją końcową w Osowie. Z tego powodu kilku osobom udało się pojechać na gapę. Strach pomyśleć co by było, gdyby w pociągu podróżowało więcej osób.

Jak z rozkładem?

Nie wszystkie pociągi dojeżdżają do Osowy, centrum Gdańska i Gdyni. W sumie z Wrzeszcza na lotnisko w Rębiechowie kursują 72 pary pociągów. Tylko część z nich jedzie dalej do Osowy. Powód? Nie ma tam dla nich wystarczająco wiele miejsca.

Wszystko przez to, że cały czas prowadzone są prace budowlane na linii kolejowej 201 między Osową a Gdynią Wielki Kack. Z powodu przebudowy torów i braku krawędzi peronowych stacja nie może przyjąć w ciągu dnia aż 72 par pociągów. Tym bardziej, że ze stacji korzystają też pociągi jeżdżące do i z Kościerzyny.

W rozkładzie obowiązującym od 1 do 30 września tylko jeden pociąg odjeżdża z Gdańska Głównego i to jeszcze w nocy - o godz. 3:40. Skład kończy bieg na lotnisku o godz. 4:10. Nie ma też żadnego pociągu z portu lotniczego do centrum Gdańska. Natomiast tylko cztery pierwsze składy o poranku wyjadą na linię PKM z Gdyni Głównej (3:43, 3:58, 4:26, 4:38).

Pobierz rozkład pociągów PKM (PDF) na okres od 1 do 30 września.

Opinie (498) 4 zablokowane

  • fg

    zlikwidować NATYCHMIAST !!!!! linie 210 i zaraz będzie frekwencja na PKM i to duża

    • 3 4

  • Jak dojechać z (2)

    Gdyni na lotnisko po godz. 4.38? ten rozkład to jakaś parodia!

    • 12 2

    • samochodem

      • 3 0

    • na całe szczęście nie zlikwidowali autobusu

      niestety autobus jeździ niezbyt często, za to ma spore dziury pomiedzy odjazdami

      • 5 0

  • (7)

    Czy teraz codziennie będą jakieś artykuły o tym shitcie? Nie macie co w tej redakcji robić?! Zajmijcie się poważniejszymi problemami.

    • 75 282

    • np brakiem tylko 10 a nie 20 gatunków piwa w twoim sklepiku osiedlowym?

      • 2 1

    • będą co drugi dzień , zamiennie z zachwytami nad lotniskiem, które jak zwykle idzie na rekord (1)

      w obsłudze pasażerów

      zupełnie nie kumam tych peanów .... lotnisko ma funkcjonować, SKM, PKM, ZKM mają jeździć i wszystko w temacie, a tu zaczarowywanie rzeczywistości, że niby nie jeteśmy cebulakami tylko normalnie europejczykami z krwi i kości, normalnie doganiamy Londyn, Amsterdam czy Paryż
      kompleksy kompleksy

      • 16 19

      • Mieszkam 2 lata w Anglii i widze po twoim wpisie, ze jednak cebula

        W Anglii akurat podniecano by sie tym przez pol roku i podkreslano o ile cudowniej jest teraz. Slowo Great uzywanoby w kazdym kontekscie.

        Polacy musza sie nauczyc chwalic siebie i innych. Jak widac potrafia tylko narzekac.

        Skoro wszystko POWINNO BYC i nie jest niczyja zasluga, ze jest to jakim cudem rzekomo komunikacja zawodzi, sluzba zdrowia nie taka itp. itd.?

        • 17 4

    • Myślę że ty masz poważny problem z sobą i radziłbym ci się nim zająć.

      • 8 1

    • plusuje Sopot i Gdynia

      • 3 8

    • czyli czym ?

      konkrety proszę

      • 19 5

    • Jakie są poważniejsze problemy? Śmieci na Ołowiane czy zepsuty dach Teatru Szekspirowskiego czy jakie jeszcze? Co się prujesz wieśniaku. Że ty masz to gdzieś, nie znaczy że nikogo to nie interesuje. Ja nie bd korzystał z PKM ki na codzień ale z zaciekawieniem śledzę jej rozwój i bankowo się na przejażdżkę z
      córką i żoną wybiorę

      • 55 10

  • Przyjazna infrastruktura?

    Zwykłego kasownika łajzy nie potrafią zamontować, o automacie już nie wspominając. Pociągi jeżdżą prawie puste, ale wszyscy stoją - w kolejce do kontuktora

    • 5 1

  • PKM porażka dla mieszkańców Osowy

    właśnie wczoraj przejechałam trasę z Wrzeszcza do Osowy PKM-ką i jestem bardzo rozczarowana. Nie samym pociągiem bo on jest ok ale brakiem synchronizacji ZKM z PKM. Co z tego że na Osowej byłam w 30 minut, gdy później musiałam dreptać kolejne 20 bo nie są z synchronizowane autobusy. Nie chodzi mi tutaj o linię 210 bo to długa linia ale Osowa ma swoją linię 269 i to ona powinna według mnie być dostosowana do potrzeb mieszkańców chcących korzystać z PKM. Mam nadzieję że coś się zmieni bo jeśli nie to jest to kiepskie rozwiązanie dla mieszkańców Osowy.

    • 5 1

  • Ceny biletów. Czy ktoś mi może wyjaśnić? (13)

    Nigdzie nie mogę znaleźć informacji na temat zasad podróżowania SKM/PKM i cen biletów.
    Gdybym np. chciał jechać z Przymorza do Osowej to co? Mam kupić 1 bilet na SKM za 3,5 z Przymorza do Wrzeszcza, a potem kolejny na PKM za 3,5 z Wrzeszcza do Osowej? Czy też na tym bilecie "miejskim" mogę się przesiadać i za całą trasę zapłacę 3,5?
    Nic nie kumam....

    • 77 5

    • Możesz jechać na jednym bilecie od gr lipca na Żabianke lub osowe

      • 0 0

    • czyli mozna sie przesiadac z biletem za 3,50? (7)

      • 5 1

      • do autobusu nie. ;) (2)

        a tak powinno być w rozwiniętym mieście. W wawie krakowie wrocławiu....... tak jest własnie jest.

        • 7 1

        • w Wawie dzienny bilet 15 złotych na wszystkie linie (1)

          a nie 3,50

          • 3 0

          • Za 3,5 jest bodajże 40 min na wszystkie środki transportu

            Z resztą Warszawa ma chyba najlepszą komunikację w Polsce

            • 1 1

      • Nie. Kto twierdzi, że "tak" niech spróbuje ;)

        • 3 0

      • :) hahah

        ilość wątpliwości i opinii świadczy tylko o tym, jak doskonale został zaprojektowany system biletowy w trójmieście ;) Panowie planiści z ZTM - nie da się prościej?

        • 7 1

      • tak

        • 3 1

      • tak

        • 5 1

    • Możesz jechać z Osowej max na Żabiankę lub w drugą stronę do Lipiec z przesiadką na Skm we Wrzeszczu na jednym bilecie za 3,5 zł. Jak chcesz jechać dalej do np Pruszcza, Gdyni czy Sopotu, to kupujesz za 6 zł. W obrębie Gdańska 3,5.

      • 2 1

    • No własnie nie za 6.

      Bo za 6 to jest z Gdyni do Gdańska, a 3.5 to taryfa obowiązująca w ramach 1 miasta, stąd nazwa bilet miejski.

      • 10 1

    • 3,5 za cały przejazd

      • 9 0

    • a nie za 6 ziko?

      • 2 6

  • powodzenia (1)

    Największa wpada to bilety. Kolejna to brak korelacji odjazdu autobusu z przyjazdem pociągu. szczytem chamstwa było zachowanie pani kierowcy autobusu nr 955 który jeździ co 30 minu gdy na przystanek podjeżdża PKM a ta rusza nie czekając i na zwrócona uwagę mówi, że taki ma rozkład. Przenieść kobietę do kanału bo nie mysli i sie nudzi

    • 7 1

    • Rada

      Zgłoś to to uzależnia autobus od pkm

      • 2 1

  • Glupota

    Masa ludzi korzystala by z PKM ale jezeli nie ma biletu miesiecznego razem z ZTM to mija sie z celem.Trzeba by bylo miec 2 a jakie koszty.Gdanszczanin nie tylko jechac bedzie pkm ale w wiekszoci musi jeszcze czyms dojezdzac korzystajac z zkm.

    • 7 0

  • glupota

    • 2 0

  • Bardzo droga inwestycja, bardzo zła lokalizacja.Zwróci się po kilkuset latach. (2)

    Zapraszam do merytorycznej dyskusji.
    Hejterzy tylko minusują.

    • 12 7

    • a o czym tu gadać. wiadomo, że taka racja.
      "zwolennicy" nie mają żadnych argumentów-pozostaje im tylko dizlajk.
      a jak już coś mają to jest tak śmieszne, że szkoda gadać. np. jak to, że osiedla się będą tam masowo budować - tak jak na Kabatach :)

      wiadomo, że prawie nikt przy tej trasie nie mieszka (poza dzikami), więc będzie pusta jeździć. tyle.

      • 7 1

    • o ile złom w skupie podrożeje

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane