• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM-ka już na torach. Linia imponuje, ale są kłopoty z rozkładem i biletami

Maciej Korolczuk, Maciej Naskręt
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

We wtorek rano ruszyły pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sprawdziliśmy, jak funkcjonuje kolej, która ma zrewolucjonizować podróżowanie po Trójmieście.



Czy podróżowałeś już linią PKM?

Pierwszy rozkładowy pociąg PKM wyjechał o godz. 3:40 z Gdańska Głównego. Trzy minuty później wyruszył skład z Gdyni Głównej. Pierwsze kilkanaście kursów przewiozło niewielu pasażerów. Być może wynika to z faktu, że wciąż wiele osób nie wie gdzie, jak i za ile kupić bilety na nową linię.

Zobacz także: Rozkład jazdy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na stronie komunikacja.trojmiasto.pl

- Bilety na przejazdy PKM można kupić w każdej stacjonarnej kasie na linii SKM - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM, przewoźnika PKM. - Ponadto bilety są też do kupienia u kierownika pociągu PKM bez dodatkowej opłaty oraz w kilkudziesięciu automatach biletowych ZTM znajdujących się na terenie Gdańska i automatach stojących na peronach SKM.
Kiedy automaty biletowe pojawią się na peronach PKM?

- Do grudnia ustawimy automaty na sześciu najważniejszych stacjach PKM - wyjaśnia Marcin Głuszek.

Film dzięki uprzejmości spółki PKM S.A.


Dlaczego dopiero wtedy?

- Bo dopiero przed dwoma miesiącami rozstrzygnięty został przetarg na operatora linii, którym zostaliśmy. W tak krótkim czasie nie byliśmy w stanie kupić i ustawić automatów. Poza tym warto dodać, że w warunkach przetargu nie było zapisu, który wymagałby od operatora ustawienia biletomatów. To nasza inicjatywa, bardzo kosztowna, bo każde takie urządzenie to koszt ok. 100 tys. zł.
Oprócz biletomatów SKM uruchomi też trzy nowe kasy. 1 października otwarta zostanie kasa w Kartuzach, a od połowy grudnia w Somoninie i Kościerzynie.

Najwcześniej od środy bilety na przejazdy Pomorską Koleją Metropolitalną będzie można kupić także w aplikacji mobilnej Skycash. Do tej pory oferta obejmowała tylko bilety autobusowe, tramwajowe, trolejbusowe, kolejowe i na SKM. Od środy pasażerowie bilety jednorazowe (na konkretny odcinek), miejskie (na całe miasto - 3,5 zł) i trójmiejskie (na całą trasę - 6 zł) będą mogli kupować także za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

- Wystąpiły jakieś problemy techniczne po stronie programistów aplikacji. Najpóźniej w ciągu kilku dni bilety będzie można kupić także tam - zapewnia Marcin Głuszek.
Przebieg linii PKM. Przebieg linii PKM.
Na stronach internetowych o rozkładzie PKM ani słowa

Wciąż wiele do nadrobienia mają administratorzy stron internetowych, na których powinien znaleźć się rozkład PKM. Zwraca na to uwagę jeden z naszych czytelników, pan Marcin.

- Proszę spróbować postawić się w roli zagranicznego turysty, który nie zna ani topografii miasta, ani specyfiki transportu publicznego. Proszę z takiej perspektywy zaplanować podróż z lotniska do hotelu w centrum Gdańska - proponuje nasz czytelnik.
- Na stronie Zarządu Transportu Miejskiego brakuje informacji na temat PKM. Wszystkie schematy, rozkłady i wyszukiwarki pokazują tylko połączenia autobusowe i tramwajowe - podkreśla pan Marcin i dodaje: - Powiedzmy, że czytałem trochę o Gdańsku i wiem, że PKM istnieje. Wchodzę więc na ich stronę i jeśli potrafię przebrnąć przez barierę językową - strona jest tylko w języku polskim - znajdę tam tylko rozkład jazdy. Nie ma żadnych informacji o biletach. Jest za to informacja, że linię obsługuje SKM. Tu już jest lepiej, bo strona ma wersję angielsko- i niemieckojęzyczną.

Pan Marcin odwiedził też witrynę miasta gdansk.pl, ale i tam się rozczarował.

- W wersji angielskojęzycznej wyszukiwarka nie działa, a w dziale "how to get to..." znajdziemy między innymi informację o tym, że do Gdańska można się dostać samolotem, a dalej shuttle busem do miasta. O PKM ponownie ani słowa. W polskiej wersji strony, w zakładce "komunikacja" znajdziemy informacje o połączeniach autobusowych, tramwajowych, liniach nocnych, SKM, tramwaju wodnym, a nawet o komunikacji w Pruszczu Gdańskim, ale na temat PKM znowu ani słowa.
Pociągów PKM nie widać też na interaktywnej mapie Polskich Linii Kolejowych, na której podróżni mogą w rzeczywistym czasie podglądać bieżący ruch pociągów w całym kraju.

- Na stronie prezentowane są pociągi jadące po liniach zarządzanych przez PLK. Istnieje techniczna możliwość prezentowania jadących pociągów na liniach, które nie są w zarządzie PLK. Jeżeli będzie zainteresowanie ze strony PKM jesteśmy otwarci do współpracy - wyjaśnia Karol Jakubowski, naczelnik Wydziału Komunikacji i Promocji w Regionach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • Częściowo zapełniony parking Park&Ride przy stacji PKM Brętowo.
  • Pusty parking Bike&Ride.
  • Rozkład jazdy, punkt informacyjny i komuniaktor SOS to standard na peronach. Wśród nich brakuje jednak biletomatów.
Zachęcająca infrastruktura, ale małe obłożenie

We wtorek rano wybraliśmy się na pierwszy przejazd PKM-ką. Nie mamy uwag do funkcjonowania przystankowej infrastruktury. Działają bez zarzutu windy na peronach, umieszczone zostały papierowe i elektroniczne rozkłady jazdy, funkcjonują też zapowiedzi pociągów.

Wyjątkiem była awaria jednej z tablic na przystanku PKM Brętowo, która zatrzymała się na godz. 8:34.

Mimo przyjaznej infrastruktury linia PKM pierwszego dnia nie przyciągnęła tłumów. Pociągami jeździło po kilka, kilkanaście osób. O powtórzeniu frekwencji z dnia inauguracyjnego przewoźnik i zarządca linii na razie mogą pomarzyć. Parkingi Park&Ride i Bike&Ride stoją puste. Może lepiej będzie w kolejnych dniach.

Zadowalająco działa Wi-Fi na przystankach. Prędkość łącza jest na tyle duża, że można swobodnie pobrać film z Internetu.

  • Tablica odjazdów w Brętowie, która uległa awarii.
  • Wynik testu Wi-Fi na przystanku PKM Brętowo.
Kolejka po bilety w pociągu i kilkuminutowe opóźnienia

W pociągach PKM wita nas przyjemny chłód. Klimatyzacja działała właściwie. Z racji tego, że na przystanku nie można kupić biletu, trzeba ustawić się w kolejce do kierownika pociągu. Sprzedaż odbywałaby się sprawniej, gdyby kierownik nie musiał co jakiś czas wysiadać ze składu, by ogłaszać odjazd.

W kolejce po bilet stanęliśmy w Brętowie, a udało nam się go kupić dopiero przed stacją końcową w Osowie. Z tego powodu kilku osobom udało się pojechać na gapę. Strach pomyśleć co by było, gdyby w pociągu podróżowało więcej osób.

Jak z rozkładem?

Nie wszystkie pociągi dojeżdżają do Osowy, centrum Gdańska i Gdyni. W sumie z Wrzeszcza na lotnisko w Rębiechowie kursują 72 pary pociągów. Tylko część z nich jedzie dalej do Osowy. Powód? Nie ma tam dla nich wystarczająco wiele miejsca.

Wszystko przez to, że cały czas prowadzone są prace budowlane na linii kolejowej 201 między Osową a Gdynią Wielki Kack. Z powodu przebudowy torów i braku krawędzi peronowych stacja nie może przyjąć w ciągu dnia aż 72 par pociągów. Tym bardziej, że ze stacji korzystają też pociągi jeżdżące do i z Kościerzyny.

W rozkładzie obowiązującym od 1 do 30 września tylko jeden pociąg odjeżdża z Gdańska Głównego i to jeszcze w nocy - o godz. 3:40. Skład kończy bieg na lotnisku o godz. 4:10. Nie ma też żadnego pociągu z portu lotniczego do centrum Gdańska. Natomiast tylko cztery pierwsze składy o poranku wyjadą na linię PKM z Gdyni Głównej (3:43, 3:58, 4:26, 4:38).

Pobierz rozkład pociągów PKM (PDF) na okres od 1 do 30 września.

Opinie (498) 4 zablokowane

  • nie PKM a GKM - gdańska i miejska (2)

    szkoda, że przy okazji 1 dnia funkcjonowania tego kadłubka nie pytacie sie DLACZEGO uruchomiono to cos w takim okrojonym stanie i kto koordynował pzrez te wszystkie lata ten projekt i czy poczuwa sie do porażki

    PS
    mnie nie interesuje ze za 100 lat bedziemy latali na ksiezyc na wakacje

    • 27 4

    • 3 miesiace nie 100 lat (1)

      • 1 6

      • gwarantujesz tak samo jak PKM gwarantowalo oddanie całosci parę tygodni temu?

        • 5 1

  • Moim zdaniem powinno być więcej przystanków, na Osowie dwa i w innych miejscach też gęściej.

    • 15 2

  • (2)

    Kiedy PKM-ką dojazdę z Gdyni Pogórza na Osową do pracy?

    • 24 1

    • jak wizzair i ryanair wyladuje w kosakowie

      • 10 1

    • nigdy

      Bo to jest Gdańsk i metropolia a na wieś do Gdyni to furmanką możesz dojechać

      • 1 1

  • Z Gdyni (7)

    Czyli w ciagu dnia nie można tym czymś dojechać z Gdyni na lotnisko. Co za propagandowy badziew.

    • 34 3

    • (1)

      Niedawno była rozmowa z kierownictwem Portu Gdynia,którzy bardzo narzekali na powstanie PKM ponieważ maja ogromne problemy z wysyłaniem wyładowanych ze statków kontenerów.Trzeba się zdecydować co jest ważniejsze rozwój portu,czy podróże Gdynian.

      • 3 9

      • jak na razie to nie mogą mieć problemów, bo jak powszechnie wiadomo nic nie jeździ

        więc jest to zwykły bełkot panów z portu

        • 7 3

    • Jak to nie? (3)

      1. jedziesz zGdyni do Wrzeszcz i sie przesiadasz.
      2. jedziesz regionalnym Gdynia-Kościerzyna do Osowej i przesiadasz sie na PKM

      • 5 8

      • czyli innymi słowy ciągle lepiej jeździć samochodem (1)

        • 7 5

        • zawsze lepiej jeździć samochodem

          • 0 0

      • takie to proste!

        • 2 0

    • Autobus jeżdzi!

      4 A chyba.

      • 0 0

  • Gdańsk Rębiechowo (1)

    Szkoda tylko że na przystanku Gdańsk Rębiechowo, który miał być takim przystankiem dla mieszkańców Żukowa, Banina i okolic, który miał zachęcić do pozostawienia tam samochodu i jazdę PKM nie ma parkingu, ani co gorsza drogi dojazdowej. Są 3 możliwości dojazdu do przystanku i wszystkie 3 drogi są polne. Dodatkowo nie ma żadnego oznakowania jak do przystanku dojechać. Brak parkingu i dojazdu przy tym właśnie przystanku może się bardzo niekorzystnie odbić na całej inwestycji. A szkoda by było zmarnować taki potencjał

    • 31 1

    • Drogę dobudują inwestorzy w ramach przetargów publicznych.

      • 2 0

  • Temat powiazany (1)

    Przed chwilą w Radio Gdańsk podali,że tramwaj uderzył w samochód osobowy.Oczywiście wszystko stoi i będzie jeszcze długo stało a autobusy zlikwidowali.Ciekawe jak tramwaj znalazł się na jezdniy,że uderzył w prawidłowo jadący samochód.

    • 9 2

    • Ukazał się komunikat,że to była jednak wina tramwaju,bo najechał na wóz techniczny, który stał na torach.

      • 5 0

  • NAZWA (3)

    W dniu dzisiejszym korzystałem z PKM i co mnie zaskoczyło! Gdy oczekiwałem na pociąg na przystanku Lotnisko to usłyszałem zapowiedź: Pociąg SKM (!?) wjeżdża na peron itd. To może mi ktoś wytłumaczy co to w końcu jest SKM czy PKM. To, że obsługa tej kolejki zajmuje się SKM chyba nie upoważnia tej firmy do nazywania PKM-ki SKMką!!!!

    • 13 5

    • Powinno nazywać się Gdańska Kolej, bo do dalszych dzielnic Gdyni, jak Obłuże, nie będzie dojeżdżać.

      • 11 0

    • upoważnia (1)

      upoważnia, kolej została wybudowana, żeby skm dostała zastrzyk pieniędzy, i mogła wykazać się kreatywną księgowością, nie jest tajemnicą że skm jest raczej w ruinie, i nie jest tajemnicą, że budowa pkm w obecnym kształcie jest kompletnie nieuzasadniona ekonomicznie, w tym kraju niczego nie robi się dla obywateli, wszystko jest dla kolesi

      • 3 3

      • tabletki odstawione?

        • 3 4

  • Przygody z zakupem biletu miesięcznego... (1)

    Pierwszy raz próbowałem zakupić bilet miesięczny trójmiejski za 120zł w ubiegłym tygodniu. W czwartek w kasie biletowej w Gdyni Wzgórzu pani kasjerka poinformowała mnie, że "jest pierwszy dzień po urlopie, nic nie wie, dostałą jakieś papiery do przeczytania, ale nie miała czasu, nie ogarnia". Ok, zdarza się nawet najlepszym. Wysiadam na tej stacji codziennie, więc mogę równie dobrze kupić bilet kolejnego dnia...
    Co ciekawe, kiedy dzisiaj poszedłem do tej samej kasy, u innej pani kasjerki napotkałem ten sam problem - nic nie wie, nie ogarnia sterty papierów z nowymi taryfami i regulaminami.
    Czy naprawdę przeszkolenie swoich pracowników ze znajomości oferty sprzedażowej jest takim trudnym wyczynem? Tym bardziej, że teoretycznie bilety są w sprzedaży już od 25 sierpnia, a pierwsze informacje w mediach o nowej taryfie pojawiały się już na początku sierpnia.

    • 26 1

    • jaka taryfa i rozkład - takie szkolenie ;)

      ci co to tworzyli tego nie ogarniają, to nic dziwnego że inni nie potrafią

      • 5 2

  • Jak widać najłatwiej obecnie zorganizować pieniądze na budowę, jak jest kasa budowa też idzie sprawnie, Problemy zaczynają się gdy budowa się kończy. Wtedy trzeba ruszyć z posad bryłę urzędniczej niemocy. Opracować rozkład jazdy, uruchomić sprzedaż biletów, Uzgodnić z setką innych podmiotów kolejowych. Najchętniej zaraz po wypłacie premii by ją zamknęli.

    • 17 2

  • mogliby tam drogę zbudować (1)

    Taka prawda, po co komu ta dziadowska kolej - jeszcze to długo będzie jeźdźić puste.

    • 13 10

    • Bo nie masz jak dojechać swoim TDI do Baninowa?

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane