• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podróże koleją po Polsce będą droższe. PKP Intercity wprowadza nowe ceny biletów

Krzysztof Koprowski
9 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Podwyżki obejmą wszystkie kategorie pociągów, w tym Express InterCity Premium. Podwyżki obejmą wszystkie kategorie pociągów, w tym Express InterCity Premium.

Od 13 stycznia wchodzi w życie nowy cennik biletów na pociągi PKP Intercity. W górę idą opłaty za przejazdy wszystkim kategoriami składów. Z oferty wycofany zostanie bilet weekendowy, ale pojawi się oferta na dni powszednie. Utrzymane zostają promocyjne ceny biletów na wybrane relacje lub zakupione z dużym wyprzedzeniem.



Którą klasą pociągu dalekobieżnego podróżujesz najczęściej?

Kolejowa spółka PKP Intercity zmianę cen biletów uzasadnia potrzebą dostosowania wysokości opłat do rosnących kosztów działalności: w przeliczeniu na jednego pasażera wzrostu o ponad 140 proc. kosztów związanych z remontem taboru i stacji postojowych oraz podwyżką o 65 proc. cen energii trakcyjnej.

Wpływ na decyzję mają też zmiany opłat wprowadzone wcześniej przez regionalnych przewoźników, w efekcie czego - zdaniem spółki - na niektórych trasach pociągi dalekobieżne o wyższym standardzie podróży stały się tańsze od regionalnych.

Jednocześnie kolejarze podkreślają, że jest to pierwsza tak znaczna zmiana opłat od 2013 roku.

Rozkłady jazdy pociągów dalekobieżnych


Nowe ceny biletów PKP Intercity od 13 stycznia dla wybranych cen bazowych w 2. klasie. Nowe ceny biletów PKP Intercity od 13 stycznia dla wybranych cen bazowych w 2. klasie.

Wyższe ceny bazowe i większy upust progów promocyjnych



Zaktualizowana taryfa przewozowa przewiduje wzrost tzw. cen bazowych, wobec których będą stosowane nowe progi upustów dla osób kupujących bilet z dużym wyprzedzeniem lub korzystających z obniżek na wybrane relacje:
  • I próg promocyjny - 15 proc. (dotychczas 10 proc.),
  • II próg promocyjny - 30 proc. (dotychczas 20 proc.),
  • III próg promocyjny - 45 proc. (dotychczas 30 proc.),
  • Promo Plus w pociągach EIP i EIC (zmiany zależne od relacji),
  • Super Promo w pociągach EIP i EIC (zmiany zależne od relacji).

Przykładowo dla relacji Gdynia Główna - Warszawa Centralna i kategorii pociągu Express InterCity Premium, czyli składów Pendolino, stawka bazowa 2. klasy rośnie ze 150 do 169 zł.

Mniej niż obecnie zapłacimy jednak w II i i III progu promocyjnym (odpowiednio 118,30 i 92,95 zł zamiast 120 i 105 zł), a także korzystając z oferty Promo Plus (70 zamiast 77 zł). Na poziomie 49 zł została utrzymana promocyjna cena biletu w ofercie Super Promo. W I progu promocyjnym cena wzrośnie natomiast ze 135 do 143,65 zł.

Szczegółowe zestawienie zmian taryfy PKP Intercity dla wybranych cen bazowych zawarte jest w tabeli. Aktualizacja cenników obejmuje również wszystkie bilety okresowe.

Bilet Weekendowy zastąpi Multiprzejazdowy ważny od wtorku do czwartku. Bilet Weekendowy zastąpi Multiprzejazdowy ważny od wtorku do czwartku.

Zmiany w Bilecie Taniomiastowym i brak Biletu Weekendowego



Zmiany od 13 stycznia dotyczą ponadto pozostałych ofert promocyjnych PKP Intercity. Zmniejszona zostanie liczba relacji, na których obowiązuje Bilet Taniomiastowy, a także likwidacji ulega oferta Biletów Weekendowych.

W przypadku pierwszej zmiany spółka tłumaczy podjętą decyzję znaczącym skróceniem czasów przejazdów oraz poprawą warunków podróży na zmodernizowanych liniach kolejowych.

W zakresie Biletów Weekendowych PKP Intercity przekonuje, że były one wykorzystywane wbrew założeniom - głównie w szczytach przewozowych na podróże "tam i z powrotem".

Promocja na wielokrotne przejazdy w środku tygodnia



Nową ofertą od 13 stycznia - z myślą o wielokrotnych przejazdach - będą bilety "Multiprzejazd" oraz "Multiprzejazd Max". Bilety te będą obowiązywały od północy we wtorek do godz. 15:00 w czwartek i pozwolą na nieograniczoną liczbę przejazdów pociągami spółki:
  • TLK i IC w 2. klasie za 119 zł (bilet Multiprzejazd),
  • TLK i IC w 1. klasie za 159 zł (bilet Multiprzejazd),
  • TLK, IC, EIC i EIP w 2. klasie za 239 zł (bilet Mutliprzejazd Max),
  • TLK, IC, EIC i EIP w 1. klasie za 396 zł (bilet Multiprzejazd Max).

Powyższe ceny nie zawierają opłat za rezerwację miejsc oraz dopłat dla skorzystania z pociągów kategorii EIP.

Do 2030 r. PKP IC zamierza gruntownie zmodernizować tabor oraz infrastrukturę. Do 2030 r. PKP IC zamierza gruntownie zmodernizować tabor oraz infrastrukturę.

Inwestycje w tabor i infrastrukturę. Pociągiem do 250 km/h



Kolejarze wraz z komunikatem o podwyżkach przekazali informacje o rozszerzonej strategii rozwoju PKP Intercity do 2030 r. Spółka zamierza zwiększyć środki na inwestycje w tabor i infrastrukturę z poziomu 19 do 27 mld zł.

Podwojeniu ma ulec także liczba uruchamianych pociągów, zaś prędkość szlakowa na większości linii powinna być podwyższona z poziomu 120-160 km/h do 160-250 km/h, po których poruszać się będą dodatkowe nowe oraz zmodernizowane składy.

Czytaj też:

Od 1 stycznia droższe bilety metropolitalne



Zobacz lokomotywownię Gdynia Grabówek

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Opinie (204) 4 zablokowane

  • Brawo PiS! Czemu nie widzę tu wpisów popierających?! (1)

    • 3 2

    • bo stare baby 65+ nie ogarniają takich rzeczy

      • 1 1

  • Za co (1)

    Pytam za co? Przewożenie ludzi jak bydło na korytarzach za pełną cenę biletu? Za wieczne pomyłki w systemie rezerwacji? Brak wagonów gastro na trasach przez cały kraj (patrz Nałkowska Białystok-Wrocław)? Jeden pociąg dziennie i tylko w sezonie do tego w godzinach nocnych - na wielu trasach, zwłaszcza tych omijających stolycę? Niech Was wreszcie przejmie jakiś konkretny koncern.

    • 11 3

    • niech wejdzie konukrencja

      Urząd transportu kolejowego skutecznie niestety blokuje konkurencję tylko dla państwowego pieszczocha PKP

      • 1 0

  • A pluskwy będą w gratisie...

    • 2 1

  • Ale za co (2)

    Za pluskwy ta podwyżka? Żeby za tym jeszcze szła jakość. A tu znowu skok na kasę..

    • 6 4

    • Jeśli nie widzisz wymiany taboru w ostatnich latach to chyba jesteś ślepy... (1)

      • 0 1

      • Jakiego taboru?

        Mówisz o pudrowanych wagonach z pesy na starych i głośnych wózkach? XD

        • 1 0

  • ...ale ulgi dla niektórych pozostały?

    Ale ulgi dla niektórych są nadal, co? Dlaczego każdy wzrost cen głównie spoczywa na tych, co płacą 100% kwoty biletu? Możnaby skasować te ulgi - z wyjątkiem dla niepełnosprawnych i dla seniorów - ale reszta niech zapłaci 100%, to wyższe koszty się rozłożą na większą grupę i nie będzie trzeba podnosić ceny biletów dla ludzi uczciwie pracujących, którzym i tak ciężko po tych licznych podwyżkach w tym roku.

    • 1 0

  • Bilety weekendowe były wykorzystywane na "na podróże tam i z powrotem"

    No tak, klient zapłacił za bilet i używał go (zgodnie z zasadami) tak ja uważał za stosowne. Dla kierownictwa PKP IC to już było za wiele, likwidujemy bilety weekendowe.

    Ale za to macie świetny bilet od wtorku do czwartku, w sam raz na weekendowy wypad.

    Na koniec kierownictwa PKP IC zapewne wypłaci sobie sowitą premię z publicznych pieniędzy za działania racjonalizatorskie, w końcu myślenie to bardzo ciężka praca. W PKP mają się lepiej jak za PRLu.

    • 4 1

  • Wycieracie sobie mordy polskim ładem, jakby te i**otyczne lockdowny i z**bana polityka ekologiczna UE (4)

    oraz prywata germańców z NS2 nie miały żadnego znaczenia na obecną sytuację. Brawo, wam faktycznie tylko szczaw i mirabelki powinno się serwować.

    • 12 18

    • (1)

      Jaka prywata germamncow? Wiesz o czymś czego nikt inny nie wie.

      • 3 5

      • posada byłego prezydenta Niemiec, Schroedera

        w prywatnej firmie Gazprom, to nie prywata?

        A że gazociąg jest interesem głównie Niemiec, to chyba oczywiste?

        • 1 0

    • Oto odezwał się suweren-beneficjent programu Wszystko+

      • 3 2

    • Polityka UE jest znana od dawna. Zamiast

      budować CPK oraz przekop mierzei trzeba było zacząć budować elektrownię atomową.

      • 12 3

  • Cudownie, a co potanieje? (4)

    Najgorsze jest to, że ceny które raz poszły w górę już nie spadną. Zarówno rachunki i jak i jedzenie. W zakładzie pracy co roku dawali te 1-2% w górę podwyżki inflacyjnej jak to nazywali. Ciekawe czy w tym roku dadzą 10%? Wątpię.

    Powinniśmy rozgonić to anty-społeczne towarzystwo u władzy. Tylko sobie fuchy dają za grupe dziesiątki tysięcy, interesy na miliony robią, a ludzi ogłupiają i skłócają.

    Banda niekompetentnych drani.

    • 105 10

    • i co...

      w zamian?

      • 0 0

    • Gdzie mie ma wysokiej inflacji? Może wrócimy do wymiany barterowej?

      • 0 0

    • Lokomotywy zawsze tak mówią

      • 3 0

    • Pracownicy...

      • 9 0

  • intercity to państwowy monopolista , doi nas jak może (1)

    bo to kasa do budżetu , dzięki tej kasie pis rozpier.... kasę jak może wśród swoich

    • 3 4

    • bezmózgowcu ty nawet na palcach nie potrafisz POliczyc za tuska piałas z zachwytu

      • 0 1

  • Zatrudnienie wzrasta odwrotnie proporcjonalnie do liczby przewożonych pasażerów i modernizacji pKp

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane