- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (151 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (716 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (248 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (101 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (138 opinii)
- 6 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (59 opinii)
PKP Intercity pokazuje "Pendolino". Czy włoskie składy mogą liczyć na pasażerów?
Włoskie pociągi w barwach PKP Intercity.
Latem do Polski przyjedzie pierwszy, spośród 20, zespołowy skład pociągu wyprodukowany przez firmę Alstom we włoskim Savigliano. Nowe składy w grudniu 2014 r. regularnie co ok. godzinę mają odjeżdżać z Trójmiasta w kierunku stolicy. Eksperci rynku kolejowego ostrzegają, że nowe pociągi mogą wozić powietrze. Powód? Drogie bilety.
- W pierwszej jednak kolejności skład przejdzie testy na linii kolejowej w okolicach Wrocławia. Jeśli nasz nabytek ukończy je pozytywnie, pociąg pasażerski z Włoch wjedzie m.in. na magistralę kolejową E-65 właśnie do Trójmiasta - mówi Beata Czemerajda z Zespołu Prasowego PKP Intercity.
Ruszyły szkolenia maszynistów. - Wysłaliśmy do Włoch grupę osób, by mogła poznać pulpit sterowniczy nowych składów. Pozostali maszyniści będą uczyć się od doświadczonych kolegów pracy w Polsce - mówi Beata Czemerajda.
Nowe pojazdy szynowe dla PKP Intercity nie będą posiadały jednak wychylnego pudła, za co najbardziej krytykowane są władze przewoźnika. Nazywanie 20 zakupionych składów pociągami "Pendolino" - z włoskiego: "wychylne pudło" - przez część osób uznawane jest za nadużycie, pomimo że składy zostały zmontowane w fabryce, w której na co dzień powstają zespoły z wychylnym pudłem.
Minister Gospodarki Morskiej, Budownictwa i Transportu Sławomir Nowak przekonuje, że nowe składy są na tyle kosztowne, że będą musiały się opłacać przewoźnikowi - spółce PKP Intercity, które musi spłacić kredyt zaciągnięty na jego kupno. Natomiast atrakcyjne ceny za przejazd ma gwarantować elastyczna taryfa cenowa - bilet kupiony z odpowiednim wyprzedzeniem nie będzie przekraczał ceny dzisiejszego połączenia z Gdańska do Warszawy - czyli 100-150 zł.
W to jednak nie chcą wierzyć specjaliści branży kolejowej i przekonują, że nie uda się zejść z ceną za najtańszy bilet uprawniający do 2,5-godzinnego przejazdu z Gdańska do Warszawy poniżej 200 zł. W tej sytuacji nowe składy PKP Intercity będą wozić powietrze.
Z kolei popularne przejazdy autokarem - Polskim Busem - to wydatek średnio ok. 35 zł za osobę przy założeniu ok. 4-godzinnej podróży. Może się też okazać, że taniej pojedziemy też własnym autem, które pali ok. 5-7 litrów paliwa na 100 km. Koszt wtedy nie przekracza 150 zł, a podróż trwa również cztery godziny.
Nowe pociągi rozpoczną regularne kursowanie po Polsce, w tym także Trójmieście, od grudnia 2014 r. Składy według władz PKP Intercity mają stworzyć nową kategorię komfortu - Express InterCity Premium (EIC Premium).
Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówiła 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h na prostych odcinkach. W województwie pomorskim to szlak między Lipcami a Malborkiem. Koszt zamówienia składów wynosi 400 mln euro.
Opinie (285) 5 zablokowanych
-
2013-05-29 18:32
Czy wam też przód owego "Pedolino" kojarzy się z krzywym ryjem?
- 7 3
-
2013-05-29 18:46
ciekawe
czy kaszalot przyjedzie na POwitanie pierwszego składu..to wychylne pudło !
- 3 0
-
2013-05-29 18:56
Nowe pociągi będą pędzić 250 km/godz. No, zobaczymy
jak z tym będzie - wszak Polska to kraj kochający wolność. Wolniej, wolniej, jeszcze wolniej. A najbardziej wolność kocha nasz wielki patriota, wybitny minister S.Nowak, twórca wszystkich służb wolność (czy też szybkość) kontrolujących oraz bezpiecznych dróg obsadzonych gęsto 100-letnimi drzewami, żeby samochody nie wypadały.
Zatem zamiast podniecać się tym extra-czasem przejazdu do stolicy proponuję jednak wstrzymać się z tym och i ach do grudnia 2014.- 4 2
-
2013-05-29 19:03
50 zł to maks
50 zł to maks za taką trasę w porównaniu np do Polski Bus!!W obecnym czasie to dla mnie kolej nie istnieje!!!Kolej to przeżytek,ciasnota ,brud ,opóźnienia,długi czas jazdy i wysokie ceny! Wybieram BUS
- 13 2
-
2013-05-29 20:16
Za co kocham redaktorów Trójmiasta? (2)
Za takie kwiatki: "Minister Gospodarki Morskiej, Budownictwa i Transportu Sławomir Nowak przekonuje, że nowe składy są na tyle kosztowne, że będą musiały się opłacać przewoźnikowi - spółce PKP Intercity.
Nowe składy będą się musiały opłacać przewoźnikowi - czyli jak panienka, która musi się opłacać swojemu alfonsowi.
Redaktorze Naskręt, składy nie mogą się opłacać. Opłacić się może zakup składów, kupienie składów, ich eksploatacja, użytkowanie i co Pan tam sobie wymyśli, ale na pewno nie składy same przez się.- 10 0
-
2013-05-29 20:41
Redaktorzy Trójmiasta też pewnie Cię kochają (1)
za czepianie się szczegółów i łapanie za słówka.
- 0 2
-
2013-05-30 08:26
Diabeł tkwi w szczegółach
mój drogi tandeciarzu.
"Chodzi mi o to by język giętki powiedział wszystko co pomyśli głowa." Autora znajdź sobie w wikipedii.- 1 0
-
2013-05-29 20:24
Pytanie. (7)
Pendolino w Polsce może jechać maksymalnie 160 km/h. Produkuje je firma włoska.
W Polsce są dwie polskie firmy: NEWAG i PESA, które również produkują pociągi jeżdżące 160 km/h. Są tańsze niż włoskie pendolino więc za te same pieniądze można było kupić więcej składów.
Pytanie brzmi: dlaczego wybrano droższe włoskie pendolino zamiast tańszych pociągów polskich firm?
Bardzo proszę mi to wytłumaczyć na spokojnie.- 23 0
-
2013-05-29 20:56
One nie mają jeździć wyłącznei między trójmiastem i Warszawą (4)
Przy artykule jest mapka. Widac na niej kilka relacji i w każdej z nich sa odcinki, gdzie te pociągi będa jeździć grubo powyżej 160 km/h.
- 1 4
-
2013-05-29 21:03
Ale NEWAG ma już pociągi (3)
jeżdżące 200 km/h. Dlaczego ich nie kupiono?
- 7 0
-
2013-05-30 00:04
(2)
Bo będą odcinki, po których będą jeździć szybciej niż 200 km/h, dlatego.
- 1 4
-
2013-05-30 12:56
Tak? (1)
A jak to możliwe skoro zakupione pendolino nie mają wychylnego pudła?
- 1 0
-
2013-05-30 13:19
Wychylne pudło umożliwia jazdę powyżej 200 km/h na ostrych łukach.
Na prostych odcinkach i w łagodnych łukach nie jest do tego konieczne.
Poza tym nie wiem od kiedy NEWAG ma w ofercie pociagi o prędkości 200 km/h i czy one są tańsze od Pendolino bez wychylnych pudeł. Zamówienie na Pendolino zsotało złożone już jakiś czas temu, czy NEWAG wtedy startował w przetargu? Miał już te szybkie wagony?- 0 1
-
2013-05-29 22:56
@$#%@#%#@@^$@^$^@&%&@%^
tak pisało się kiedyś przekleństwa w komiksach dla dzieci.
- 1 0
-
2013-05-30 11:59
dddd
bo ,trudniej wykryć korupcje.
- 2 0
-
2013-05-29 20:28
"Pindolino" a nie "Pendolino"
- 10 0
-
2013-05-29 21:02
Z Pendolino
zrobiło się Pindolino. Subtelna różnica, ale jednak różnica...
- 7 0
-
2013-05-29 21:54
cały czas była mowa, że....
miało być 60zł. I tego oczekuję !!!
Za więcej pocałujcie mnie w ....wiecie co.
Będę jeździł dalej moim dieslem przez Toruń odwiedzając częściej moją rodzinę i to piękne miasto.- 6 0
-
2013-05-29 21:59
ggg
HEHEH ŚMIECH NA SALI NA PEWNO ZDĄŻĄ FACHMENY Z TORAMI PĘKAM ZE ŚMIECHU
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.