• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Intercity pokazuje "Pendolino". Czy włoskie składy mogą liczyć na pasażerów?

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Włoskie pociągi w barwach PKP Intercity.


Latem do Polski przyjedzie pierwszy, spośród 20, zespołowy skład pociągu wyprodukowany przez firmę Alstom we włoskim Savigliano. Nowe składy w grudniu 2014 r. regularnie co ok. godzinę mają odjeżdżać z Trójmiasta w kierunku stolicy. Eksperci rynku kolejowego ostrzegają, że nowe pociągi mogą wozić powietrze. Powód? Drogie bilety.



W sierpniu do Polski przyjedzie na testy pierwszy z 20 składów zespołowych wyprodukowanych dla PKP Intercity przez Alstom. Z pewnością będzie można go oglądać też na trójmiejskiej magistrali kolejowej w drugiej połowie tego roku.

- W pierwszej jednak kolejności skład przejdzie testy na linii kolejowej w okolicach Wrocławia. Jeśli nasz nabytek ukończy je pozytywnie, pociąg pasażerski z Włoch wjedzie m.in. na magistralę kolejową E-65 właśnie do Trójmiasta - mówi Beata Czemerajda z Zespołu Prasowego PKP Intercity.

Ruszyły szkolenia maszynistów. - Wysłaliśmy do Włoch grupę osób, by mogła poznać pulpit sterowniczy nowych składów. Pozostali maszyniści będą uczyć się od doświadczonych kolegów pracy w Polsce - mówi Beata Czemerajda.

Nowe pojazdy szynowe dla PKP Intercity nie będą posiadały jednak wychylnego pudła, za co najbardziej krytykowane są władze przewoźnika. Nazywanie 20 zakupionych składów pociągami "Pendolino" - z włoskiego: "wychylne pudło" - przez część osób uznawane jest za nadużycie, pomimo że składy zostały zmontowane w fabryce, w której na co dzień powstają zespoły z wychylnym pudłem.

Minister Gospodarki Morskiej, Budownictwa i Transportu Sławomir Nowak przekonuje, że nowe składy są na tyle kosztowne, że będą musiały się opłacać przewoźnikowi - spółce PKP Intercity, które musi spłacić kredyt zaciągnięty na jego kupno. Natomiast atrakcyjne ceny za przejazd ma gwarantować elastyczna taryfa cenowa - bilet kupiony z odpowiednim wyprzedzeniem nie będzie przekraczał ceny dzisiejszego połączenia z Gdańska do Warszawy - czyli 100-150 zł.

W to jednak nie chcą wierzyć specjaliści branży kolejowej i przekonują, że nie uda się zejść z ceną za najtańszy bilet uprawniający do 2,5-godzinnego przejazdu z Gdańska do Warszawy poniżej 200 zł. W tej sytuacji nowe składy PKP Intercity będą wozić powietrze.

Ile mógłbyś wydać za przejazd nowym składem do Warszawy?

Trudno się z tym nie zgodzić. Konkurencja na przewozy z Trójmiasta do stolicy jest silna i nie byle jaka. Za 250 zł można nabyć, bez stania w kolejkach i z niedużym wyprzedzeniem, bilet na samolot z Gdańska do Warszawy. Przelot trwa nieco ponad godzinę, trzeba jednak doliczyć czas dojazdu z centrum do lotniska w stolicy, jak i w Trójmieście.

Z kolei popularne przejazdy autokarem - Polskim Busem - to wydatek średnio ok. 35 zł za osobę przy założeniu ok. 4-godzinnej podróży. Może się też okazać, że taniej pojedziemy też własnym autem, które pali ok. 5-7 litrów paliwa na 100 km. Koszt wtedy nie przekracza 150 zł, a podróż trwa również cztery godziny.

Nowe pociągi rozpoczną regularne kursowanie po Polsce, w tym także Trójmieście, od grudnia 2014 r. Składy według władz PKP Intercity mają stworzyć nową kategorię komfortu - Express InterCity Premium (EIC Premium).

Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówiła 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h na prostych odcinkach. W województwie pomorskim to szlak między Lipcami a Malborkiem. Koszt zamówienia składów wynosi 400 mln euro.

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • Czy wam też przód owego "Pedolino" kojarzy się z krzywym ryjem?

    • 7 3

  • ciekawe

    czy kaszalot przyjedzie na POwitanie pierwszego składu..to wychylne pudło !

    • 3 0

  • Nowe pociągi będą pędzić 250 km/godz. No, zobaczymy

    jak z tym będzie - wszak Polska to kraj kochający wolność. Wolniej, wolniej, jeszcze wolniej. A najbardziej wolność kocha nasz wielki patriota, wybitny minister S.Nowak, twórca wszystkich służb wolność (czy też szybkość) kontrolujących oraz bezpiecznych dróg obsadzonych gęsto 100-letnimi drzewami, żeby samochody nie wypadały.
    Zatem zamiast podniecać się tym extra-czasem przejazdu do stolicy proponuję jednak wstrzymać się z tym och i ach do grudnia 2014.

    • 4 2

  • 50 zł to maks

    50 zł to maks za taką trasę w porównaniu np do Polski Bus!!W obecnym czasie to dla mnie kolej nie istnieje!!!Kolej to przeżytek,ciasnota ,brud ,opóźnienia,długi czas jazdy i wysokie ceny! Wybieram BUS

    • 13 2

  • Za co kocham redaktorów Trójmiasta? (2)

    Za takie kwiatki: "Minister Gospodarki Morskiej, Budownictwa i Transportu Sławomir Nowak przekonuje, że nowe składy są na tyle kosztowne, że będą musiały się opłacać przewoźnikowi - spółce PKP Intercity.

    Nowe składy będą się musiały opłacać przewoźnikowi - czyli jak panienka, która musi się opłacać swojemu alfonsowi.

    Redaktorze Naskręt, składy nie mogą się opłacać. Opłacić się może zakup składów, kupienie składów, ich eksploatacja, użytkowanie i co Pan tam sobie wymyśli, ale na pewno nie składy same przez się.

    • 10 0

    • Redaktorzy Trójmiasta też pewnie Cię kochają (1)

      za czepianie się szczegółów i łapanie za słówka.

      • 0 2

      • Diabeł tkwi w szczegółach

        mój drogi tandeciarzu.
        "Chodzi mi o to by język giętki powiedział wszystko co pomyśli głowa." Autora znajdź sobie w wikipedii.

        • 1 0

  • Pytanie. (7)

    Pendolino w Polsce może jechać maksymalnie 160 km/h. Produkuje je firma włoska.

    W Polsce są dwie polskie firmy: NEWAG i PESA, które również produkują pociągi jeżdżące 160 km/h. Są tańsze niż włoskie pendolino więc za te same pieniądze można było kupić więcej składów.

    Pytanie brzmi: dlaczego wybrano droższe włoskie pendolino zamiast tańszych pociągów polskich firm?

    Bardzo proszę mi to wytłumaczyć na spokojnie.

    • 23 0

    • One nie mają jeździć wyłącznei między trójmiastem i Warszawą (4)

      Przy artykule jest mapka. Widac na niej kilka relacji i w każdej z nich sa odcinki, gdzie te pociągi będa jeździć grubo powyżej 160 km/h.

      • 1 4

      • Ale NEWAG ma już pociągi (3)

        jeżdżące 200 km/h. Dlaczego ich nie kupiono?

        • 7 0

        • (2)

          Bo będą odcinki, po których będą jeździć szybciej niż 200 km/h, dlatego.

          • 1 4

          • Tak? (1)

            A jak to możliwe skoro zakupione pendolino nie mają wychylnego pudła?

            • 1 0

            • Wychylne pudło umożliwia jazdę powyżej 200 km/h na ostrych łukach.

              Na prostych odcinkach i w łagodnych łukach nie jest do tego konieczne.

              Poza tym nie wiem od kiedy NEWAG ma w ofercie pociagi o prędkości 200 km/h i czy one są tańsze od Pendolino bez wychylnych pudeł. Zamówienie na Pendolino zsotało złożone już jakiś czas temu, czy NEWAG wtedy startował w przetargu? Miał już te szybkie wagony?

              • 0 1

    • @$#%@#%#@@^$@^$^@&%&@%^

      tak pisało się kiedyś przekleństwa w komiksach dla dzieci.

      • 1 0

    • dddd

      bo ,trudniej wykryć korupcje.

      • 2 0

  • "Pindolino" a nie "Pendolino"

    • 10 0

  • Z Pendolino

    zrobiło się Pindolino. Subtelna różnica, ale jednak różnica...

    • 7 0

  • cały czas była mowa, że....

    miało być 60zł. I tego oczekuję !!!
    Za więcej pocałujcie mnie w ....wiecie co.
    Będę jeździł dalej moim dieslem przez Toruń odwiedzając częściej moją rodzinę i to piękne miasto.

    • 6 0

  • ggg

    HEHEH ŚMIECH NA SALI NA PEWNO ZDĄŻĄ FACHMENY Z TORAMI PĘKAM ZE ŚMIECHU

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane