• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Intercity pokazuje "Pendolino". Czy włoskie składy mogą liczyć na pasażerów?

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Włoskie pociągi w barwach PKP Intercity.


Latem do Polski przyjedzie pierwszy, spośród 20, zespołowy skład pociągu wyprodukowany przez firmę Alstom we włoskim Savigliano. Nowe składy w grudniu 2014 r. regularnie co ok. godzinę mają odjeżdżać z Trójmiasta w kierunku stolicy. Eksperci rynku kolejowego ostrzegają, że nowe pociągi mogą wozić powietrze. Powód? Drogie bilety.



W sierpniu do Polski przyjedzie na testy pierwszy z 20 składów zespołowych wyprodukowanych dla PKP Intercity przez Alstom. Z pewnością będzie można go oglądać też na trójmiejskiej magistrali kolejowej w drugiej połowie tego roku.

- W pierwszej jednak kolejności skład przejdzie testy na linii kolejowej w okolicach Wrocławia. Jeśli nasz nabytek ukończy je pozytywnie, pociąg pasażerski z Włoch wjedzie m.in. na magistralę kolejową E-65 właśnie do Trójmiasta - mówi Beata Czemerajda z Zespołu Prasowego PKP Intercity.

Ruszyły szkolenia maszynistów. - Wysłaliśmy do Włoch grupę osób, by mogła poznać pulpit sterowniczy nowych składów. Pozostali maszyniści będą uczyć się od doświadczonych kolegów pracy w Polsce - mówi Beata Czemerajda.

Nowe pojazdy szynowe dla PKP Intercity nie będą posiadały jednak wychylnego pudła, za co najbardziej krytykowane są władze przewoźnika. Nazywanie 20 zakupionych składów pociągami "Pendolino" - z włoskiego: "wychylne pudło" - przez część osób uznawane jest za nadużycie, pomimo że składy zostały zmontowane w fabryce, w której na co dzień powstają zespoły z wychylnym pudłem.

Minister Gospodarki Morskiej, Budownictwa i Transportu Sławomir Nowak przekonuje, że nowe składy są na tyle kosztowne, że będą musiały się opłacać przewoźnikowi - spółce PKP Intercity, które musi spłacić kredyt zaciągnięty na jego kupno. Natomiast atrakcyjne ceny za przejazd ma gwarantować elastyczna taryfa cenowa - bilet kupiony z odpowiednim wyprzedzeniem nie będzie przekraczał ceny dzisiejszego połączenia z Gdańska do Warszawy - czyli 100-150 zł.

W to jednak nie chcą wierzyć specjaliści branży kolejowej i przekonują, że nie uda się zejść z ceną za najtańszy bilet uprawniający do 2,5-godzinnego przejazdu z Gdańska do Warszawy poniżej 200 zł. W tej sytuacji nowe składy PKP Intercity będą wozić powietrze.

Ile mógłbyś wydać za przejazd nowym składem do Warszawy?

Trudno się z tym nie zgodzić. Konkurencja na przewozy z Trójmiasta do stolicy jest silna i nie byle jaka. Za 250 zł można nabyć, bez stania w kolejkach i z niedużym wyprzedzeniem, bilet na samolot z Gdańska do Warszawy. Przelot trwa nieco ponad godzinę, trzeba jednak doliczyć czas dojazdu z centrum do lotniska w stolicy, jak i w Trójmieście.

Z kolei popularne przejazdy autokarem - Polskim Busem - to wydatek średnio ok. 35 zł za osobę przy założeniu ok. 4-godzinnej podróży. Może się też okazać, że taniej pojedziemy też własnym autem, które pali ok. 5-7 litrów paliwa na 100 km. Koszt wtedy nie przekracza 150 zł, a podróż trwa również cztery godziny.

Nowe pociągi rozpoczną regularne kursowanie po Polsce, w tym także Trójmieście, od grudnia 2014 r. Składy według władz PKP Intercity mają stworzyć nową kategorię komfortu - Express InterCity Premium (EIC Premium).

Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówiła 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h na prostych odcinkach. W województwie pomorskim to szlak między Lipcami a Malborkiem. Koszt zamówienia składów wynosi 400 mln euro.

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • UWAGA

    Smutna prawda jest taka, że Jesteśmy biednym narodem i te wszystkie udogodnienia jak np. szybki transport jest luksusem. Firma która inwestuje pieniądze w taki projekt chce na tym zarobić. Alternatywy nie ma bo państwa nie stać na to aby utrzymywać składy oraz pracowników i infrastrukturę za "nasze podatki" Dostając "Polskie TGV" Jest jak zaproszenie Zambijskiej rodziny do restauracji 5 gwiazdkowej i wystawienie im rachunku. Dopóki płaca się nie zmieni to będziemy dobijani takimi luksusami na które nas po prostu nie stać.

    • 23 0

  • Zawsze im k..wa źle (4)

    K..wa syf w pociągach---- narzekają
    6 godzin do W-wy narzekają
    Spóźnienia----narzekają
    Nowy szybki łądny pociąg---narzekają

    Ja p...le co za p...by w tym trojmiesie

    • 8 27

    • Nie w trójmieście

      tylko w komentażach na trójmiasto.pl

      • 6 2

    • jesteś tego żywym przykładem

      • 6 3

    • Mam nadzieję że to szarkazm (jak mawia mój syn) (1)

      jak nie to się ciesz sam że w pociągu syf, że 6h, i nowy, szybki pociąg jak drimlajner. Ja od czasów remontów zapomniałem co znaczy PKP.

      • 2 0

      • Cała prawda

        Sarkazm, a jakże. tyle jak widać nie każdy ( prócz Ciebie) to rozumie, podejrzewam że nawet i to słowo to dla niektórych magia. Dlatego takie komentarze.....

        • 0 0

  • Bez podniety ... (3)

    ... 19 lat temu na dworzec PKP w Gdańsku przyjechał "Pendolino". Tak jak teraz hucznie obchodzono wprowadzenie go na trasę Gdańsk -Warszawa. (Do środka nikt nie został wpuszczony). Miał jeździć regularnie za 2-3 lata na tej trasie. Do dzisiaj ani jeden nie jeździ w Polsce. Czyżby powtórka z rozrywki ...

    • 13 1

    • wtedy wszystko było przygotowane pod pendolino z wychylnym pudłem, (2)

      a potem PKP podzielone na spółki, spółeczki, poroskradane i doprowadzone do ruiny

      • 8 3

      • ale ilu prezesów ma stołki i kasę

        • 7 1

      • No, bo jako jednolity państwowy moloch...

        ...to PKP były wzorcowym przedsiębiorstwem kolejowym, z którego cala Europa brała przykład.

        To nie przywatyzacja i spółki zniszczyły kolej, tylko socjalizm, państwowa własność i związki zawodowe.

        • 3 4

  • Gdyby nie monopol PKP (1)

    Gdyby nie monopol PKP to pojawiła by się firma która zainwestowała by w składy typu Flirt, Elf lub Inpuls osiągające również 160 km/h a w niektórych wersjach 200 km/h a będące co najmniej 5-krotnie tańsze i również bez wychylanego wózka. Bilety pewnie by się okazało że mogą być za 1/4 obecnej ceny.
    A tymczasem jak to w Polsce pewnie nawet za 30-50 lat trasa nie będzie gotowa do prędkości powyżej 160 km/h.

    • 14 0

    • Miś

      Kto udowodni, ze jest inaczej skoro biedaki po dorwaniu sie do władzy po kilku latach mają po 7 mieszkań albo zegarki po 40 000 zł i jeszcze je pożyczają? W wyborach glosujecie na "mniejsze zło" to na co liczycie? W 1989roku Polska przy okrągłym stole została podzielona między styropiany a komunistów!!! Może nie? Załóżmy, ze ktoś w PO ma ochotę zrobić coś dobrego wbrew Tuskowi - co usłyszy? Zrobisz tak jak ja chce albo nigdy wiecej nie będziesz nawet skarbnikiem w PZW

      • 5 0

  • .. rozumie ze pokaszu dokonał joseph bąk, jedyny specjalista

    od chinskich, polskich i włoskich kolei

    • 13 3

  • .. czyli najtańszy w WC nieumytym bedzie teraz 150zł

    to gwarantuje minister z PO!!!!

    • 11 1

  • Jeżdżę do i z Warszawy Polskim Busem

    lub samochodem. Jest taniej niż pociągiem. Korzystam z A1 i A2

    • 10 2

  • I gdzie one będą jeździć, bo jakoś nie widzę ich na starych trasach

    • 5 0

  • A gdzie leżą Lipce? (1)

    • 5 1

    • między

      Czerwcami a Sierpniami :))

      • 7 0

  • Czy w zestawie był jakiś

    zegarek dla ministra Nowaka?

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane