Fakty i opinie

stat

Nowy plac miejski i biurowce w centrum Gdyni

W drugiej połowie roku Polski Holding Nieruchomości rozpocznie budowę trzech biurowców przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Pomiędzy nimi a dawnym pirsem Dalmoru powstanie ogólnodostępny plac miejski. Tymczasem oddala się w czasie rozbudowa samej ul. Waszyngtona, która ma stanowić dojazd do budynków powstających m.in. na terenach po Dalmorze.



Chciał(a)byś zamieszkać nad wodą w śródmieściu Gdyni?

tak, to bardzo atrakcyjna lokalizacja 52%
to dobre miejsce, ale w Trójmieście są znacznie lepsze 17%
nie, bo zbyt blisko są tereny przemysłowe 31%
zakończona Łącznie głosów: 1273
Inwestorzy planują zabudowę kolejnych terenów tzw. waterfrontu na nadmorskich terenach w śródmieściu Gdyni. Polski Holding Nieruchomości ogłosi wkrótce generalnego wykonawcę drugiego etapu zabudowy terenów po Dalmorze. Przy ul. Waszyngtona powstanie kompleks trzech pięciokondygnacyjnych biurowców Marina Office o powierzchni najmu wynoszącej 27,4 tys. m kw.

- Zakładamy, że budowa biurowców powinna rozpocząć się w drugiej połowie 2019 roku. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2021 lub 2022 rok, w zależności od fazowania - mówi Magdalena Kacprzak z biura prasowego PHN-u.
W ramach tego przedsięwzięcia powstanie też ogólnodostępny plac miejski z alejkami, ławeczkami i zielenią. Prace nad projektem trwają.

graf. Trojmiasto.pl
Warto przypomnieć, że PHN buduje już przy Nabrzeżu Kutrowym, na dawnym pirsie Dalmoru, osiedle Yacht Park, czyli sześć mieszkalnych budynków wraz z nową mariną. Całość ma być gotowa w przyszłym roku.

Z kolei deweloper Vastint oczyszcza grunty pod kolejny etap swojej inwestycji. Wyburzono już większość dawnego Centrum Gemini zobacz na mapie Gdyni. W jego miejsce, na terenie o powierzchni 5 ha, powstaną sześciokondygnacyjne budynki mieszkalne o łącznej powierzchni użytkowej ok. 9 tys. m kw. Znajdą się tu także pięciokondygnacyjne biurowce, w których znajdzie się 12 tys. m kw. powierzchni.

Nowa Węglowa: kolejne odwołanie



Jedną z dróg dojazdowych do tych terenów stanowić będzie ul. Nowa Waszyngtona, która ma być realizowana w ramach budowy ul. Nowej Węglowej, przebiegającej przez tzw. Międzytorze.

Nowa Węglowa: przebieg trasy


  1. Nowa Węglowa ma połączyć dwiema jezdniami ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyniul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

  2. W ramach budowy ul. Nowej Węglowej mają powstać drogi dojazdowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.

  3. Inwestycja zakłada przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni.

  4. W planach jest także tunel drogowy pod torami kolejowymi. Będzie można nim przejechać z ul. Nowej Węglowej do ul. Morskiej, nieopodal splotu z ul. Warszawską zobacz na mapie Gdyni.

Międzytorze i okolice, gdzie ma przebiegać Nowa Węglowa z lotu ptaka

Przypomnijmy: w listopadzie 2018 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała pozytywną dla władz Gdyni decyzję środowiskową dla inwestycji wartej nawet 100 mln zł. Wcześniej, przez trzy lata trwało postępowanie odwoławcze z powodu skargi jednego z przedsiębiorców.

Po wydaniu jesienią pozytywnej decyzji, po raz kolejny do siedziby RDOŚ wpłynęło odwołanie - tego samego przedsiębiorcy.

- Sprawa związana z poprzednim odwołaniem (tego samego przedsiębiorcy) toczyła się od lutego 2015 r. do stycznia 2018 r., kiedy Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie ostatecznie oddalił skargę. Oby tym razem zajęło to mniej czasu - ma nadzieję Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Nowa Węglowa a wiadukt na Puckiej



Nieoficjalnie urzędnicy przyznają, że inwestycja będzie realizowana nie wcześniej niż po 2021 roku. Nie wiadomo, czy do tego czasu nie zajdą zmiany w koncepcji. Powodem są zapowiedzi władz Gdyni i PKP dotyczące budowy wiaduktu w ciągu ul. Puckiej zobacz na mapie Gdyni, który musi zostać zrealizowany do 2023 roku, bo PKP dostaje na tę inwestycję środki unijne.

Gdynia: wiadukty na Puckiej


- Projekt ten w pewnym zakresie koliduje z planowaną Nową Węglową, dlatego realizacja obu przedsięwzięć wymaga znalezienia dobrego rozwiązania kompromisowego - przyznaje Marek Łucyk.