• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking Park&Ride przyjął się na południu Gdańska

Maciej Naskręt
27 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dotychczas w Gdańsku samochody i komunikacja miejska wzajemnie się wykluczały. Przykład z pętli na południu Gdańska pokazuje, że wcale tak być nie musi. Dotychczas w Gdańsku samochody i komunikacja miejska wzajemnie się wykluczały. Przykład z pętli na południu Gdańska pokazuje, że wcale tak być nie musi.

Parking typu Park&Ride zlokalizowany przy pętli tramwajowej przy ul. Świętokrzyskiej w Gdańsku w godzinach pracy jest wypełniony samochodami po brzegi. Nic dziwnego: przesiadając się na tramwaj do centrum, kierowcy mogą zaoszczędzić w miesiącu ponad sześć godzin i prawie 140 zł.



Na pętli Łostowice Świętokrzyska kierowcy mają do dyspozycji 150 miejsc postojowych. Na pętli Łostowice Świętokrzyska kierowcy mają do dyspozycji 150 miejsc postojowych.
W maju tego roku oddano węzeł przesiadkowy przy zbiegu ul. Świętokrzyskiej i al. Havla na południu Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja była realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III, wraz z budową linii od strony pętli na Chełmie i dwujezdniową al. Havla. Na pętle wjechały nie tylko tramwaje i autobusy, ale też mieszkańcy siedzący za kierownicami samochodów i rowerów.

Kierujący pojazdami mogą na pętli przesiąść się do komunikacji zbiorowej. Swoje auta mogą zostawić na jednym ze 150 bezpłatnych i całodobowych miejsc postojowych. Rowerzyści mają do dyspozycji ok. 250 podobnych stanowisk. To tak zwane parkingi typu Park&Ride i Bike&Ride.

Czy skorzystał(a)byś z parkingu Park&Ride wiedząc, że jest w pobliżu?

Większość kierowców początkowo traktowało rozwiązanie to jako eksperyment, ale po czasie wielu z nich przekonało się do pomysłu urzędników. Część z nich regularnie przesiada się do tramwaju lub autobusu.

- Już o godz. 10, kiedy to większość osób jest w pracy, trzeba nieco pojeździć autem po pętli, by znaleźć wolne miejsce. Oceniam, że w godzinach pracy parking jest wypełniony w 80-90 proc. Bez problemu miejsce postojowe znajdą ci, którzy do pracy jadą m.in. na godz. 8 lub 9 - spostrzega pani Agnieszka, mieszkanka południa Gdańska, która również pozostawia tam swoje auto i do centrum podróżuje tramwajem.

Do takiego zachowania naszą czytelniczkę przekonały: zaoszczędzony czas i pieniądze oraz fakt, że jeździła samochodem do pracy sama, bez współpasażerów.

Pokusiliśmy się zatem o małe wyliczenia. Kilometr podróży autem kosztuje 0,80-1,3 zł (paliwo, amortyzacja, ubezpieczenie). Kierowca, który wyjeżdża autem z ul. Hokejowej zobacz na mapie Gdańska do centrum i ma do pokonania ok. 9 km, za przejazd płaci 7,20-11,70 zł.

Natomiast podróż autem z ul. Hokejowej do pętli to przejazd 2,5-kilometrowym odcinkiem drogi, za który zapłaci 2-3,25 zł. Wsiadając do tramwaju kasuje on bilet, którego cena wynosi 3 zł. Podróż z południa Gdańska do centrum kosztuje wtedy 5-8,25 zł. Oznacza to, że jadąc tylko w jedną stronę oszczędzamy 2,20-3,45 zł. Wystarczy to m.in. na przepyszną drożdżówkę. W miesiącu daje to na nam 88-138 zł oszczędności. To wystarczy na solidny obiad lub kolację dla czteroosobowej rodziny.

A jak wygląda podróż czasowo? Kierowca jadący bezpośrednio do centrum z ul. Hokejowej traci ok. godziny, czasem nawet godzinę i dziesięć minut. Dotakowy czas traci na poszukiwaniu wolnego miejsca w centrum. Natomiast ten sam kierowca, przesiadając się do tramwaju na pętli, na podróż przeznaczy ok. 50 minut. Zysk? 10 minut. W ciągu miesiąca daje to nam sześć godzin i 40 minut. Kto by nie chciałby mieć tyle czasu wyłącznie dla siebie?

Na pętli Świętokrzyska Łostowice nieco mniejszym zainteresowaniem cieszy się aktualnie parking dla rowerów - Bike & Ride. Powód? Po pierwsze: nadchodzi zima, temperatura powietrza zbliża się z dnia na dzień do zera stopni Celsjusza. Stanowiska dla rowerów z pewnością zapełnią się wiosną przyszłego roku.

Po drugie: nadal trudno dojechać rowerem do pętli. Nie ma gotowych ścieżek wiodących do węzła przesiadkowego. Z tym jednak problemem mierzą się urzędnicy z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamierza zbudować ścieżki w kierunku m.in. osiedla Kolorowego. Sprawę opisaliśmy w osobnym artykule.

Ostatnim - trzecim - powodem, dla którego rowerzyści prawdopodobnie rezygnują z pozostawiania rowerów na parkingu Bike & Ride to wieść o kradzieżach jednośladów, nawet pod okiem kamery. Sprawdziliśmy tę informację na policji. To jednak "miejska legenda". - Od maja, czyli otwarcia pętli Łostowicka Świętokrzyska, nie odnotowaliśmy tam żadnej kradzieży roweru - zapewnia podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Jednak pracownica biura obsługi podróżnych, które znajduje się w samym środku węzła przesiadkowego Łostowice Świętokrzyska, wspomina jeden incydent. - Kiedyś zgłosił się do nas mężczyzna z prośbą o sprawdzenie nagrań z monitoringu, bo skradziono mu rower. Niestety zostawił go w miejscu, którego nie obejmowało oko kamery - mówi. Wychodzi na to, że poszkodowany nie udał się na policję.

W Gdańsku mają pojawiać się kolejne parkingi typu Park&Ride oraz Bike&Ride. Głównie mają one powstać przy stacjach planowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwutorową linią Osowę i Wrzeszcz. Ogromny węzeł przesiadkowy - Czerwony Most - ma powstać też na Oruni przy ul. Mostowej. To jest jednak melodia przyszłości.

Gdynia i Sopot nie mają wielu stworzonych od podstaw parkingów Park&Ride oraz Bike&Ride. Choć taką funkcję w przypadku Gdyni spełnia parking na 30 pojazdów przy ul. Stryjskiej zobacz na mapie Gdańska - nieopodal przystanku SKM Gdynia Redłowo.

Miejsca

Opinie (208) 8 zablokowanych

  • dobrze że polaki (1)

    kopiują dobre pomysły od cywilizowanych narodów

    • 2 4

    • Mam propozycję - zrób cos dla siebie.
      Po pierwsze kup słownik, bo nie "polaki" tylko Polacy.
      Po drugie. Odlóż gazetę "wybiórczą" ( celowo z małej litery) pomachaj sołtysowi, zabierz węzełek z jedzeniem i udaj się do tej niby "cywilizowanych narodów". Zobaczysz, jak tam jest naprawdę.

      • 0 3

  • można? (1)

    można!

    • 2 4

    • pomożecie???
      pomożemy!!!

      • 0 2

  • P&R powinno być dużo, dużo więcej, ale... (4)

    Wyliczenie kosztu kilometra podróży autem na poziomie 0,80-1,3 zł jest grubą przesadą.
    Paliwo - każdy wie, ile go kosztuje. Mnie w korkach kosztuje poniżej 50gr/km. Ale wliczanie tu amortyzacji i ubezpieczenia? Spora część amortyzacji (powiedziałbym, że grubo ponad połowa) jest niezależna od przebiegu: spadek wartości, bo w Polsce cena nie zależy od przebiegu, bo i tak każdy kręci do 170 tys., opony ze starości też się zużywają. Moim zdaniem amortyzacja *zależna od przebiegu* wynosi u mnie ok 5gr/km! A ubezpieczenie jest już całkowicie oderwane od przebiegu - tyle samo zapłacę za OC (AC też) samochodu stojącego w korku i za ten sam samochód na parkingu.

    Zalet P&R można wymienić bardzo wiele (np. możliwość czytania książki czy nawet krótkiej drzemki), ale na miły Bóg - używajcie rzetelnych argumentów!

    • 13 3

    • wyliczenia laika

      Generalnie zgadzam się z wyliczeniami autora. Nie na darmo najtańsze taksówki w mieście kosztują 1,80zł./km i mniej już być nie może.

      • 0 1

    • (2)

      amortyzacja zależna od przebiegu to 5 gr/km?? to co to za auto,ja o takim nie słyszałem.
      To by wychodziło że rocznie przy 20tys przejechanych km, zostawiasz w warsztatach, myjniach i za parkowanie etc.łącznie 1000zł. Jeśli robisz 10kkm/rok to jedynie 500zł. Wychodzi na to że auto nowe,i jeszcze nie byłeś w warsztacie..

      • 2 0

      • Przegląd z wymianą elementów eksploatacyjnych co 15kkm albo co rok - 800zł (czyli samochód nieużywany też kosztuje). Mam już 20kkm, przegląd za sobą. Nic innego robić nie musiałem. Myjnie - a samochód na parkingu się nie brudzi? Mnóstwo elementów wymienia się co X km albo co Y lat. Opony wymieniam co 3 lata, nieużywane musiałbym wymienić po 5. Olej wymieniam co pół roku, nieużywany musiałbym po roku. Itd, itd.

        Nie twierdzę, że mam samochód za darmo. Twierdzę, że gdyby stał pod blokiem nieużywany, też by dużo kosztował.

        • 0 0

      • duza czesc podzespolow psuje sie niezaleznie od przebiegu, niektorym szkodzi stania calymi wiekami
        ale sam wykazujesz ze stawki sa policzone z niewiadomoc czego

        • 1 0

  • A może to był właśnie złodziej?

    "Kiedyś zgłosił się do nas mężczyzna z prośbą o sprawdzenie nagrań z monitoringu, bo skradziono mu rower. Niestety zostawił go w miejscu, którego nie obejmowało oko kamery - mówi. Wychodzi na to, że poszkodowany nie udał się na policję..."

    Pytanie czy legitymuje się taką osobę, która prosi o przejrzenie monitoringu. Przecież złodziej może przyjść i sprawdzić jaki zakres ma kamera, a następnie bez problemu czekać na "okazję"...

    • 4 1

  • Potwierdzam

    Dojazd do tej pętli rowerem z południowych dzielnic to porażka. Droga rowerowa jest tylko z Oruni Górnej a w zasadzie to ciąg-pieszo rowerowy tyle że asfaltowy. Z Zakoniczyna to też tragedia , tak samo z Kowali czy z Czterech Pór Roku. Brak ścieżki na Świętokrzyskiej , chodniki są za wąskie , a na jedzni wąskiej jak diabeł samochód za samochodem. Nic dziwnego że parking rowerowy świeci pustkami , bo na południu nie ma spójnej sieci dróg rowerowych a do tego nie jest zadaszony w całości no i ta tabliczka parking nie strzeżony porażka

    • 3 1

  • A jak wygląda podróż czasowo? To jakieś bzdury są... (1)

    Nie wiem skąd autor miał te dane, ale ja jadąc komunikacją miejską z Centrum na Hokejową i na odwrót poświęcam około 55 minut. Samochodem około 35 minut. Bez komentarza....

    • 12 3

    • Do tego bez kaszlących dziadów, zarazków, tłoku, smrodu strawionego piwska i potu. Korzyści niemierzalne, ale istotne.

      • 7 3

  • Czy wiecie że na tej pętli nie ma automatu biletowego!!! (5)

    Jest za to punkt w którym można kupić bilety czynny wtedy gdy nikt z niego nie korzysta! ZKM to spółka miejska i musi przynosić straty bo nikt nie myśli? Po co w erze automatów biletowych funkcjonuje tam punkt sprzedaży biletów czynny w godzinach w których nikt nie kupuje biletów???

    A AUTA Z FOTOGRAFII NALEŻĄ DO OKOLICZNYCH MIESZKAŃCÓW KTÓRYM WYGODNIEJ TAM PARKOWAĆ BO NIE MUSZĄ STAĆ W KORKACH DODATKOWE 20 MINUT ABY DOJECHAĆ NA OSIEDLOWY PARKING DOOKOŁA.
    SAMA TAM PARKUJE A MIESZKAMY PRZY PĘTLI.

    • 14 0

    • Eee

      byłem tam specjalnie kilka razy wieczorem, parkuje tam dosłownie kilka aut, może z 5 ale nie więcej jak 10.

      • 1 0

    • nie potrzebujesz automatu! (2)

      potrzebujesz tylko telefon!

      jednorazowy bilet kupiony przez telefon kosztuje mniej niż w kiosku/automacie/ukierowcy. już są dwa sposoby by tak kupować (mobilet, callpay) szkoda że nie wchodzi tu mpay, ktory chodzi w Wawie i Kraku.

      • 1 1

      • nie potrzebuję biletu (1)

        mowa o ludziach którym chce sie kupić bilet np w poniedziałek o godzinie 18. Na tak dużej pętli przesadkowej okazuje to sie niemożliwe!!!
        Natomiast w okolicy 2km nie ma możliwości nabycia biletu. A bilety via telefon są oczywiście dobre tyle że wymagaja rejestracji lub instalacji oprogramowania i dużej hecy. Jak ktoś jest w gdańsku raz na 3 miesiące to ma to gdzieś. ZKM nie musi zarabiac bo sponsoruja go mieszkańcy.

        • 0 0

        • eee, ściemniasz

          jak kto jedzie do Gda raz na 3 miesiace,
          to na przykład miesiąc przedtem może zarejestrować bilet telefoniczny. dzis nawet nie trzeba płacić z gory, bo platnosc jest z karty platniczej

          a jak jedzie z innego cywilizowanego miasta, to nawet tego nie musi, bo bilet z tamtego miasta często działa i tu (3miasto jest w ogonie innowacji), warto sprawdzić.

          • 0 0

    • Tylko dla P&R!

      Parking P&R powinien być płatny by był opłacalny, chyba, że okażesz skasowany bilet na ZTM. Tak to działa w Warszawie i to nie jest objęte jakimś patentem. Ale tu wycinają jedną półkulę, gdy przyjmują do pracy w Urzędzie Miasta, więc to dla naszych urzędników za trudne do pojęcia.

      parkingowym skrytomieszkom nasze stanowcze nie!

      • 1 2

  • oczywiście problem mają rowerzyści.. (4)

    wszystkim pasi tylko nie im..a to nie pilnują a to nieodśnieżone a to pod górke a to nie ma ścieżki chociaż jest a to muszą rower po chodniku przez półtora metra prowadzić bo barierka jest przy tesco a to ograniczyli prędkość w sopocie..LUDZIE OGARNIJCIE SIĘ!WIECZNIE WAM ŹLE-przesiądźta się na hulajnogi!-nieee bo to staw w kolanie piardyknie

    • 3 1

    • Ja nie narzekam (3)

      i raczej nie słyszę narzekania rowerzystów, bo mało kto tam zostawia rower. Jak już się dojedzie do tego miejsca to można i dalej do śródmieścia. 15 minut czyli szybciej niż zarówno komunikacja miejska jak i własna.
      To raczej jakaś próba diagnozy autora tekstu czemu tam nie ma roweru, tylko że całkowicie błędna.

      • 0 1

      • (2)

        Jak kto jedzie rowerem nie bezpsrednio do celu, tyko do wezla przesiadkowego, to z tym rowerem wsiada, wiezie go gdzie potrzebuje, a tam tez uzywa. Tramwaj mu do pracy nie wjezdza, zamiast isc 3 km w 10 minut jedzie 3 minuty. Rower zostawia sie na węźle tylko gdy w tramwaju tłok i żal zepsuć rower i pobrudzić ludzi. Albo gdy spotykasz sie z kimś pieszym, wtedy wspólnie idziecie pieszo. Inaczej bez sensu narażac się na kradzież i wandalizm. No i tam rower zmoknie. W pracy stoi koło portiera i pod dachem.

        • 1 0

        • (1)

          z rowerem do tramwaju się pchać ? tramwaj brudzić ? pasażerom przeszkadzać ?

          • 2 0

          • a jak!!

            • 0 0

  • Wyliczenia

    Jestem jak najbardziej za. Ale te wyliczenia są błędne. Nie można wliczyć do kosztu przejazdu ubezpieczenia, gdyż jest to koszt stały niezależny od kilometrów. To, że ktoś jedzie 3 czy 10 km dziennie - ubezpieczenie auta kosztuje tyle samo - jak nie mniej, gdy w przypadku większego przebiegu auta jego wartość spada - a zatem wysokość ubezpieczenia AC też ;-).

    Fajnie jest jak ktoś ma tramwaj obok pracy i domu - to naprawdę w godzinach szczytu szybciej się poruszać. Problem stanowią połączenia komunikacji łączone z autobusem.

    Prosty przykład z Ujeściska - dostać się w okolice Suchanina to już wymaga 3 przesiadek.

    Nie wiem ja Wy ale ja ostatnio odczułem, że łatwiej się jeździ po Gdańsku

    • 1 2

  • amortyzacja i ubezpieczenie - poproszę o podstawę wyliczeń.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane